Geef motorrijders de ruimte in de file

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Edwin
Contacteer:

Misschien off-topic..maar in de donkere natte maanden die ons te wachten staan meer kans op files die gepasseerd moet worden. Wat is jullie positieve/negatieve ervaring hiermee...misschien dat we nog wat kunnen leren van elkaar :)

http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
Assumption is the mother of all fuck ups
CrazyWezel
Contacteer:

als ik op de motor tussen een file doorrijd, of bij het stoplicht mijn poleposition wil bereiken, dan komt het me maar al te vaak voor dat ze (expres wel eens) te weinig ruimte tussen de 2 rijbanen laten als ze me toch aan zien komen (je ziet ze in de spiegel kijken)
en ook gebeurd het wel eens dat ze dus zonder te kijken de richting aanwijzert uit gooien (of zonder) en gewoon als een malloot van rijbaan veranderen..
ik ben niet zo van het eigenrechtertje spelen, maar soms moet je toch voor je zelf op komen.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Edwin
Contacteer:

Ik rijd bijna elka dag door file's heen, en mijn ervaring is dat er heel veel automobilisten je wel de ruimte willen geven en de auto naar links cq naar rechts sturen. Het gevaarlijkste vind ik zelf als er gaten in de file onstaan waardoor de ene rijbaan sneller gaat dan de andere en automobilisten in een fractie van een seconde bedenken dat ze beter die rijbaan kunnen nemen en zonder te kijken dit ook doen....listig dus. Verder wist ik niet dat je snelheid niet meer dan 10 km/uur hoger mag zijn dan dat de file rijd en als de file ongeveer 40 km/uur rijd je niet meer tussendoor mag rijden. Wist ik dus ff niet.

Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
CrazyWezel
Contacteer:

het is ook nog zo dat het gedoogt wordt, het is dus niet compleet volgens het boekje, en zodra er iets gebeurd ben jij automatisch de pineut geloof ik.
best wel tricky dus.

verder is bij een verkeerslicht oprijden tot aan de stopstreep toegestaan, mits de situatie het toelaat,
ik lees dat als: als er een groenstrook langs de rijbaan ligt, dan laat de situatie het toe, dus is het toegestaan :lol: maar dan anders.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
CamoKat

CrazyWezel schreef:het is ook nog zo dat het gedoogt wordt, het is dus niet compleet volgens het boekje, en zodra er iets gebeurd ben jij automatisch de pineut geloof ik.
Je hebt dus duidelijk http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm niet gelezen ;)
....Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden......

.....Ook blijkt uit deze scriptie dat het tussen de file doorrijden niet verboden is, als dat maar met gepaste snelheid gebeurd en dat er dus geen sprake is van gedogen......
zappa.suzuki

Weet uit ervaring dat als je in de file er van af word gereden dat de auto schuldig is.. mits je te hard gaat.. werd voor mij dus een 50/50 zaak :wink:

Probeer altijd tussen 2 auto's door te gaan, als ik een gat zie links/rechts ben ik erg op m'n hoeden, somige kunnen blind erg scherp van rijbaan wisselen.. [ en heb dus geen zin om weer 30m over de snelweg te rollen]

Ben in de stad en de file erg blij met m'n open uitlaat, merk dat er wat meer rekening word gehouden met me ipv de legale :D

En het moedwilig hinderen gebeurdt me niet vaak, en bij lage snelheden/stilstand druk ik hem er gewoon door heen, verhoogd stuur steekt boven de meeste spiegels en m'n valbeugel beschermd m'n knieen :wink:

Koplamp iets te hoog afstellen helpt ook :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Noppy

Ben 3 jaar geleden bijna gespiest door GL-EJ-88 (o.i.d.) geel/beige Volvo S80, zag me aankomen in de linkerspiegel, al het verkeer op beide stroken stond stil, wielen klapten uit naar links en er werd vol gas gegeven. Ik was echter nét sneller met gasgeven en floepte er tussen door. Op het werk zeiden ze dat ik aangifte moest doen voor poging tot doodslag. Neih, te veel moeite en je moet een kort lontje hebben om zoiets door te zetten.

Verderop zag ik die Volvo andere mensen bij A2/A9 snijden en lichtsignalen geven met groot licht, terwijl de hele boel misschien max. 50 km/u reed. Maar goed dat hij geen Hummer reed;-)

Daarna nog een keer ter hoogte van de Shell Breukelen. Drie stroken stonden stil en ik stak dwars over op de rechterstrook, achter een vrachtwagen langs, om te gaan tanken. Mercedes M serie, stond 2 meter achter de vrachtwagen. Ik keek over de M-serie heen om te zien of de uitvoegstrook leeg was. M-serie trok vol gas op om mij plat te rijden tegen de vrachtauto. Zat Marco Bakker soms achter het stuur?? Ik nam de gok en trok op, had fout kunnen aflopen, maar ook dit keer weer engeltje op de schouder.
:toost:
CrazyWezel
Contacteer:

@ dennis, hadk inderdaad nog niet gelezen, had het pas van iemand gehoord, maar die zn informatie loopt dus ook bijna 20jaar achter.. :lol:

@noppy
dat kenteken klopt niet, of de auto is inmiddels van de nederlandse aardbodem verdwenen, dat ie zn eigen heeft plat gereden en dat de auto is gesloopt :d

@zappa, ik wil ook n knetterpijp.. opzich is dit wel een goede reden bij vader en moeder :lol: om dr eentje gesponsord te krijgen vind ik
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
CamoKat

CrazyWezel schreef:@noppy
dat kenteken klopt niet, of de auto is inmiddels van de nederlandse aardbodem verdwenen...
Ik mag hopen samen met z'n bestuurder :twisted:

't kan altijd wel eens gebeuren dat een automobilist een motorrijder over het hoofd ziet..
.. ik stond pas geleden ook maar net optijd op m'n rem toen ik van baan wilde wisselen en er een blauwe GS500 (met kuip) naast me bleek te rijden.
'k probeerde nog met allerlei gebaren "sorry" te zeggen ... maar volgens mij was hij het al zo gewend bijna platgereden te worden want hij keek niet op of om.

maar das per ongeluk .... met opzet is een heel ander verhaal en vraagt wat mij betreft om zware lijfstraffen :idea:
Plaats reactie