Binnenkort een strandrace en daar wordt de CRF erg heet.
Om zoveel mogelijk koeling te hebben is dom doorrijden natuurlijk de beste optie. Echter wordt dit soms onmogelijk gemaakt.
Nu wil ik proberen mijn CRF meer koeling te geven. Maar hoe?
Nu hoor ik her en der dat ik een extra expansievat moet bevestigen.
Maar hier ben ik nog niet vna overtuigd.
Ik begrijp met een extra expansievat dat het langer duurt voordat het koelvloeistof warm is. Maar eenmaal warm dan maakt het toch niet uit hoeveel koelvloeistof er in je systeem zit?
Ook dacht ik aan een 3e radiateur achter het voornummerbord. Maar ik zit in de weg met de slangen. Deze zijn te stug waardoor ik niet meer fatsoenlijk kan sturen.
'speciaal' koelvloeistof er in die de motor 5-10graden kouder houd lijkt mij verkooppraat.
Eventuele andere tips zijn ook welkom!
Meer koeling honda CRF 450
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
mijn eerste 4 takt KTM had een electrische waterpomp
dit had grote nadelen bij bijvoorbeeld een draadbreuk , maar het grote voordeel is dat de pomp bij lage toeren (stationair ,kruipdoor/sluipdoor etc) altijd volgas draait.
ik heb het pompje nog liggen , dus als je ergens stroom af kan tappen om het te laten draaien mag je hem van mij wel lenen , ik zou hem gewoon tussen de pomp en radiateur hangen .
dit had grote nadelen bij bijvoorbeeld een draadbreuk , maar het grote voordeel is dat de pomp bij lage toeren (stationair ,kruipdoor/sluipdoor etc) altijd volgas draait.
ik heb het pompje nog liggen , dus als je ergens stroom af kan tappen om het te laten draaien mag je hem van mij wel lenen , ik zou hem gewoon tussen de pomp en radiateur hangen .
4 strokes only !!
Een expansievat zorgt er voor dat de koelvloeistof niet naar buiten wordt gegooid als deze te heet wordt.
Dan gaat de koelvloeistof naar het expansievat en wordt het zolang opgeslagen.
Als de motor weer koeler wordt dan gaat het automatisch vanuit het expansievat weer terug in de radiator.
Als koelvloeistof heet wordt zet het uit en dan gooit de motor het er via de overloop uit.
Een radiatordop met een stuggere veer zorgt er ook voor dat de koelvloeistof niet zo snel wordt geloost.
Dan gaat de koelvloeistof naar het expansievat en wordt het zolang opgeslagen.
Als de motor weer koeler wordt dan gaat het automatisch vanuit het expansievat weer terug in de radiator.
Als koelvloeistof heet wordt zet het uit en dan gooit de motor het er via de overloop uit.
Een radiatordop met een stuggere veer zorgt er ook voor dat de koelvloeistof niet zo snel wordt geloost.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
EngineIce d'r in!
Als je het helemaal correct wil zeggen , dan verhoog je met de stuggere veer het kookpunt van je koelvloeistof (waardoor het er uiteindelijk dus idd minder snel uitgegooid wordt).adje schreef: Een radiatordop met een stuggere veer zorgt er ook voor dat de koelvloeistof niet zo snel wordt geloost.
Adje bedankt voor de uitleg. Ik had een andere interpertatie van 'een expansievat'. Namelijk gewoon een extra grote buis waar kvs doorheen stroomt zodat er in totaal een grotere inhoud aan koelvloeistof in kan/inzit.
Radiator dop die een hogere druk aan kan is inderdaad ook een goede oplossing. Daar had ik nog niet aangedacht! Hier ga ik even achteraan
Joebar bedankt voor het aanbod! Ik zit me alleen even af te vragen hoe ik dat met de spanning/stroom ga doen. Ik neem dat het pompje continu 12V nodig zal hebben. Dat betekent een kleine accu. Op een crf? hmm..
'engine ice' zou ik wel willen proberen maar dat spul is vaak nogal duur waarbij ik het idee heb dat het vaak verkoop praat is. Mede denk ik ook omdat ik eigenlijk nog niemand heb gehoord met ervaringen hierover?
Radiator dop die een hogere druk aan kan is inderdaad ook een goede oplossing. Daar had ik nog niet aangedacht! Hier ga ik even achteraan
Joebar bedankt voor het aanbod! Ik zit me alleen even af te vragen hoe ik dat met de spanning/stroom ga doen. Ik neem dat het pompje continu 12V nodig zal hebben. Dat betekent een kleine accu. Op een crf? hmm..
'engine ice' zou ik wel willen proberen maar dat spul is vaak nogal duur waarbij ik het idee heb dat het vaak verkoop praat is. Mede denk ik ook omdat ik eigenlijk nog niemand heb gehoord met ervaringen hierover?
verstand op nul en nadenken
barry! schreef:
'speciaal' koelvloeistof er in die de motor 5-10graden kouder houd lijkt mij verkooppraat.
Laatst gewijzigd door henk-v op wo okt 22, 2008 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank! schreef:EngineIce d'r in!
ervaring hiermee? aantoonbare resultaten?
Tjah, maten van mij gebruikten het toen ze naar Polen gingen. Zowel alleen EngineIce, alsook EngineIce icm ventilator op de radiateur. Zij hadden daarvoor last van oververhitting, daarna nooit meer. Maar ja, da's dus niet 'aantoonbaar' voor jou .henk-v schreef:Frank! schreef:EngineIce d'r in!
ervaring hiermee? aantoonbare resultaten?
Motocross Action Magazine heeft het ook getest, en heeft toen de maximale 5 sterren uitgedeeld. Kan dat artikel niet vinden, wel dit algemene stuk over koelwater (wordt EngineIce ook in genoemd, alleen niet getest).
Kijk zulke dingen zijn dus interessant om te horen!
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
In Qatar waar ik een aantal jaren gewoond heb werd er ook dat soort koelvloeistof in de auto's gegooid, geef je het te doen bij 50+ graden buitentemperatuur in file rijden, koelwatertemp meter gaf echter geen krimp.
You're free to do as we tell you!
Er zijn dus diverse opties die weinig kosten. Overigens zijn dit allemaal oplossingen die door CR500 rijders met een 1998 alu-frame veelvuldig worden gebruikt. En ze zijn dus alledrie al genoemd.
1# Engine ice:
Ik heb het in de CR500AF. Nooit last van overloop, terwijl ik dat met de CRF450 wel heb. Engine Ice kun je trouwens ook zelf maken door propyleenglycol en gedistileerd water te mengen ( 1:1).
Propyleenglycol is bij de Welkoop t koop op de afdeling diervoeding!!
Dit mag nergens anders mee gemengd worden maar heeft de beste koeleigenschappen.
2# Radiateurcap met hogere weerstand
Je hebt nu waarschijnlijk een cap die tot 1.1 gaat. Neem je een cap met een hogere weerstand ( b.v. 1.3) dan duurt overlopen van je radiateur langer. Denk dat het uitstel van executie is. Bovendien doen ze er bij Honda niet voor niks een 1.1 op. Je verhoogt namelijk de druk in je koelsysteem.
3# Expansievat
Nog redelijk eenvoudig zelf te maken. Kijk maar eens op www.cr500riders.com
Eigenlijk gewoon een flesje in je filterbak waar volgens de omschrijving van Ad je vloeistof inloopt en bij afkoeling weer terug loopt. Je hebt dus niet zozeer meer vloeistof bij je, maar je raakt het niet kwijt als het er uit gegooid wordt.
1 en 3 zijn redelijk goedkoop te doen en ook nog eens betrouwbaar.
1# Engine ice:
Ik heb het in de CR500AF. Nooit last van overloop, terwijl ik dat met de CRF450 wel heb. Engine Ice kun je trouwens ook zelf maken door propyleenglycol en gedistileerd water te mengen ( 1:1).
Propyleenglycol is bij de Welkoop t koop op de afdeling diervoeding!!
Dit mag nergens anders mee gemengd worden maar heeft de beste koeleigenschappen.
2# Radiateurcap met hogere weerstand
Je hebt nu waarschijnlijk een cap die tot 1.1 gaat. Neem je een cap met een hogere weerstand ( b.v. 1.3) dan duurt overlopen van je radiateur langer. Denk dat het uitstel van executie is. Bovendien doen ze er bij Honda niet voor niks een 1.1 op. Je verhoogt namelijk de druk in je koelsysteem.
3# Expansievat
Nog redelijk eenvoudig zelf te maken. Kijk maar eens op www.cr500riders.com
Eigenlijk gewoon een flesje in je filterbak waar volgens de omschrijving van Ad je vloeistof inloopt en bij afkoeling weer terug loopt. Je hebt dus niet zozeer meer vloeistof bij je, maar je raakt het niet kwijt als het er uit gegooid wordt.
1 en 3 zijn redelijk goedkoop te doen en ook nog eens betrouwbaar.
Ventilator lijkt me de beste optie. Expansie vat zorgt niet voor extra koeling, maar eerder voor het behoud van je huidige koeling. Een cap met een hogere weerstand of engine ice zorgen voor extra koeling door het verschil van de buiten temperatuur en de temperatuur van je motor te vergroten. Temperatuur van de motor kan dan wat hoger oplopen zonder dat die overkookt, maar dat zal ook wel weer nadelige gevolgen hebben denk.
Ventilator vraagt extra vermogen en is mechanisch dus grotere kans op beschadiging.
N.B!
Op zich zijn de motoren gebouwd om voluit mee te kunnen gaan.
Oververhitten is dus geen echt voorkomend probleem van de CRF.
Technisch kan de motor het wel aan als je voorkomt dat je vloeistof kwijtraakt. Pas als ze er een aantal keren vloeistof uit hebben gegooid willen ze oververhitten.
In de US rijden ze op de CR500 in de woestijnen. En de CR500 staat bekend om zijn neiging tot oververhitten. Meestal is en een expansievat en de juiste koelvloeistof daar voldoende.
Ik denk dat het hier ook een goede oplossing zou zijn.
Als je tijdens de tankstop dan ook de radiateurs schoonmaakt en eventueel een Cycra spatbord ( zo'n geventileerde ) monteert..
Barry....je gaat dan als een speer!!
N.B!
Op zich zijn de motoren gebouwd om voluit mee te kunnen gaan.
Oververhitten is dus geen echt voorkomend probleem van de CRF.
Technisch kan de motor het wel aan als je voorkomt dat je vloeistof kwijtraakt. Pas als ze er een aantal keren vloeistof uit hebben gegooid willen ze oververhitten.
In de US rijden ze op de CR500 in de woestijnen. En de CR500 staat bekend om zijn neiging tot oververhitten. Meestal is en een expansievat en de juiste koelvloeistof daar voldoende.
Ik denk dat het hier ook een goede oplossing zou zijn.
Als je tijdens de tankstop dan ook de radiateurs schoonmaakt en eventueel een Cycra spatbord ( zo'n geventileerde ) monteert..
Barry....je gaat dan als een speer!!
Ik ga bij de dealer een zwaardere radiateur dop proberen te regelen
Engine ice en expansievat (overloop opvang) ga ik ook toepassen.
Voorspatbord heb ik nog 1 oude liggen. Daar ga ik mooi sleufen in maken voor meer luchtdoorlaat voor de radiateur. (alle kleine beetjes helpen).
Iets toepassen waar stroom voor nodig is ben ik tot nu toe nog neit zo'n fan van.
Engine ice en expansievat (overloop opvang) ga ik ook toepassen.
Voorspatbord heb ik nog 1 oude liggen. Daar ga ik mooi sleufen in maken voor meer luchtdoorlaat voor de radiateur. (alle kleine beetjes helpen).
Iets toepassen waar stroom voor nodig is ben ik tot nu toe nog neit zo'n fan van.
verstand op nul en nadenken
Goed alternatief voor een overlooptank is een flesje voor babyvoeding.
Die kan goed tegen de warmte en is er in diverse maten.
Hoeft niet supergroot te zijn, want op het moment dat je motor er meer dan 0,2 / 0,3 liter uit zou gooien is het wel heel erg.
Als je zorgt voor een ingang aan de onderzijde en een goede ontluchting ( ter voorkoming van drukopbouw) aan de bovenzijde, kan er weinig fout gaan.
Succes!
Die kan goed tegen de warmte en is er in diverse maten.
Hoeft niet supergroot te zijn, want op het moment dat je motor er meer dan 0,2 / 0,3 liter uit zou gooien is het wel heel erg.
Als je zorgt voor een ingang aan de onderzijde en een goede ontluchting ( ter voorkoming van drukopbouw) aan de bovenzijde, kan er weinig fout gaan.
Succes!
Zonnencellen heSurfroy01 schreef:Verlengsnoer?
verstand op nul en nadenken
Ik heb vandaag mijn beste voorbereiding voor de red bull knock out gedaan.
Ben door beide enkels gezakt tijdens een landing .
Even geen cross meer voor de RBKO dus
Ben door beide enkels gezakt tijdens een landing .
Even geen cross meer voor de RBKO dus
verstand op nul en nadenken
Je hoeft niet te raden wie ik ben
verstand op nul en nadenken
Strandrace is over 4 weken. Tegen die tijd kan het wel weer is mijn verwachting. Maar daarvoor kan ik niet meer crossen. Dus echt conditioneel zal het er niet inzitten
verstand op nul en nadenken
Bij Mino hebben ze een waterpomp met grotere propelor ?COOLER KIT CRF 450