Pagina 1 van 1
Vork tunen
Geplaatst: ma okt 13, 2008 14:04
door huskie
Wat vinden jullie hier van?
Geplaatst: ma okt 13, 2008 14:19
door adje
Ben je weer aan het prutsen geweest
Geplaatst: ma okt 13, 2008 15:58
door Hoelio
Da's een "fijn" schuurpapiertje...
Re: Vork tunen
Geplaatst: ma okt 13, 2008 16:04
door Etienne
huskie schreef:Wat vinden jullie hier van?
Zie ik liever op een foto dan op m'n werkbank....
Re: Vork tunen
Geplaatst: ma okt 13, 2008 16:56
door KTM-Schuimpie
huskie schreef:Wat vinden jullie hier van?
Uhm... ik zeg nix...
Geplaatst: ma okt 13, 2008 17:27
door YZF250
Ben niet zo thuis in vorken, maar zie natuurlijk wel dat dit stuk is
Wat is er juist aan de hand ?
Re: Vork tunen
Geplaatst: ma okt 13, 2008 18:30
door mech
huskie schreef:Wat vinden jullie hier van?
Dat je pijn in je handen gaat krijgen en een bult armpump
Geplaatst: ma okt 13, 2008 18:42
door blubberboerke
gewoon lijmen met pritt
Re: Vork tunen
Geplaatst: ma okt 13, 2008 18:57
door huskie
Re: Vork tunen
Geplaatst: ma okt 13, 2008 20:15
door gassen
huskie schreef:
, probeer gewoon jouw vork te kopieren, noem je dat prutsen
Op schuurpapier
........ ja, dan is het zeker prutsen
Re: Vork tunen
Geplaatst: ma okt 13, 2008 21:56
door adje
huskie schreef:
, probeer gewoon jouw vork te kopieren, noem je dat prutsen
Sorry George , maar je zit ook overal aan te sleutelen en te draaien.
Ik zou zeggen , goed is goed.
Maar ja , mijn HONDA vering is meestal ook goed
Re: Vork tunen
Geplaatst: di okt 14, 2008 11:56
door huskie
mech schreef:
Dat je pijn in je handen gaat krijgen en een bult armpump
O ja, Mech, denk je dat ik te weinig poort opening heb
Het is niet de midvalve, hoor
Geplaatst: di okt 14, 2008 17:45
door JoeBaR
george , heb je ook een doorsnede tekening (exploded view) van deze vork ? ik zou m wel eens willen bekijken in zn geheel
Geplaatst: di okt 14, 2008 18:47
door huskie
Alleen maar de bouwtekening zoals die standaard is.
http://cyclehuttktm.com/FicheFinderNew/FicheFinder.aspx
De 2008 laat de fork als zodanig zien. Item nr 45 is een belangrijk punt waar je veel kunt winnen en verliezen.
Barry, ben je tevreden over je vork en is die nog helemaal standaard?
Geplaatst: wo okt 15, 2008 20:59
door JoeBaR
nee ik was in zn geheel niet tevreden over de standaard vering van de ktm .
dit is alleen oke als je ongeveer 70 kilo weegt , maar dat is niet zo in mijn geval .
de achterschokbreker heb ik van een iets dikkere en iets grotere spoed hebbende veerspiraal voorzien , die werkt aardig naar behoren nu .
de vork is een ander verhaal ..
ik weeg ongeveer 90 kilo (ben ong.1.90 lang) en dan is de standaard vork echt te slap (die op de oudere 520 ktm`s) ik heb nu de kroonplaten aangepast aan een dikkere vork die uit mijn husaberg (cross)komt , deze is een stuk stugger en reed meteen al een stuk beter , mijn voorkeur gaat uit naar een hardere vering omdat ik daar zelf lekkerder mee rij
ik heb wel de veerspanning iets verhoogt door eigenmaak alu bussen tussen de veren te plaatsen.
Geplaatst: wo okt 15, 2008 21:11
door huskie
Aaaai dan rij je met een heavy voorspanning. Dat betekent keihard over relatief kleine hobbels en toch nog lekker doorslaan als je eens lekker de schansjes pakt.
Abc-tje, eerst de juiste veren in je vork stoppen en dan kletsen we verder
en omdat jij van een strakke vering houdt, neem je gewoon de een maatje zwaardere veren die ze je willen verkopen. En die rij je zonder veervoorspanning. Wat zal dat lekker rijden.
Ook zal je rebound zich hier beter bij voelen, en aan het eind van de uitgaande slag netjes dempen en niet als een springstok.
Geplaatst: za okt 18, 2008 16:14
door JoeBaR
nee ne nee !
ik zie het anders , de standaard vering KAN zo danig aangepast worden naar dat het fijn rijd , ik geloof niet in de (te) dure oplossingen van speciale afgeveerde schokrbrekers en aftermarket materiaal .
Ktm gaat geen motor op de markt brengen met slechte vering lijkt mij , wel vering dat misschien niet goed bij de berijder past , maar daar is van alles aan af te stellen .
Geplaatst: za okt 18, 2008 17:18
door big M
Nee geen enkele fabrikant brengt een motor op de markt met slechte vering,
Maar ze veren ze zo af dat zo veel mogenlijk klanten er me KUNNEN leven
Voor de meeste crossers geld al dat ze dat meteen willen wijzigen omdat de meeste zandbanen toch een andere setup vragen dan de in het buitenland gebruikelijk harde banen,daar vallen we als nederlanders nu eenmaal mee buiten het gemiddelde van de fabrikant.
Waar husky op aan stuurt en daar heef hij volgens mij helemaal gelijk in, is dat je sowieso EERST je rijhoogte voorelkaar moet hebben en dan je demping aan gaat passen.
Feit is dat een veer met veel voorspanning minder fijn aanspreekt dan een hardere veer met minder preload.
De setup met een zachte maar meer voorgespannen veer zal dan harder aanvoelen maar door z'n lagere eindwaarde toch te laag rijden/doorslaan.
De setup met de hardere maar minder voorgespannen veer spreekt in het begin van de slag wel soepel aan EN heeft meer reserve onderin de slag.
Deze setup zal dus altijd hoger rijden en dus ook meer slag over hebben voort geval dat/of met hogere sprongen,of dat gewenst is hangt van de rijder en omstandigheden af maar dan is je rijhoogte altijd nog af te stellen!
Wat betreft de aanpassing van de demping is dit een nog groter conpromis , maak niet de fout om te denken dat je gehele curve is af te stellen met de clickers want die regelen allen het gedeelte wat niet langs je shims gaat is dus eigenlijk allen maar low speed en heeft daarmee volgens mij alleen maar (wat) invloed op de positie verandering van de motor tijdens remmen/accelereren.
Vandaar dat ik wel wat over heb voor een goede aanpassing/advies.
Reiger was bijvoorbeeld zo eerlijk om te zeggen dat een rijder van mijn niveau eerst maar eens met de goede veren (rijhoogte)moest gaan riijden Demping aan passen kon altijd nog,had ik niet verwacht van zo'n grote toko die willen normaal gesproken zoveel mogenlijk geld uit je zak lullen.
NB; dit is dus hoe ik het fenomeen vering benader met een jarenlange WEGRACE ervaring ,ik zou er dus zomaar enorm naast kunnen zitten.