Vork tunen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Wat vinden jullie hier van?
Afbeelding
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ben je weer aan het prutsen geweest :twisted:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Da's een "fijn" schuurpapiertje... :wink:
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Etienne
Berichten: 68
Lid geworden op: ma okt 06, 2008 15:40
Locatie: Made, NB

huskie schreef:Wat vinden jullie hier van?
Zie ik liever op een foto dan op m'n werkbank.... :wink:
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

huskie schreef:Wat vinden jullie hier van?
Afbeelding
Uhm... ik zeg nix... :lol:
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Ben niet zo thuis in vorken, maar zie natuurlijk wel dat dit stuk is :)
Wat is er juist aan de hand ?
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

huskie schreef:Wat vinden jullie hier van?
Afbeelding
Dat je pijn in je handen gaat krijgen en een bult armpump :D
blubberboerke
Berichten: 169
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
Locatie: N.Brabant

gewoon lijmen met pritt :P
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

mech schreef:
Dat je pijn in je handen gaat krijgen en een bult armpump :D
:lol:
adje schreef:Ben je weer aan het prutsen geweest :twisted:
:( , probeer gewoon jouw vork te kopieren, noem je dat prutsen :cry:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

huskie schreef: :( , probeer gewoon jouw vork te kopieren, noem je dat prutsen :cry:
Op schuurpapier :?: ........ ja, dan is het zeker prutsen :lol:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

huskie schreef:
:( , probeer gewoon jouw vork te kopieren, noem je dat prutsen :cry:
Sorry George , maar je zit ook overal aan te sleutelen en te draaien.
Ik zou zeggen , goed is goed.
Maar ja , mijn HONDA vering is meestal ook goed :twisted:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

mech schreef:
Dat je pijn in je handen gaat krijgen en een bult armpump :D
O ja, Mech, denk je dat ik te weinig poort opening heb :o

Het is niet de midvalve, hoor :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

george , heb je ook een doorsnede tekening (exploded view) van deze vork ? ik zou m wel eens willen bekijken in zn geheel
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Alleen maar de bouwtekening zoals die standaard is.
http://cyclehuttktm.com/FicheFinderNew/FicheFinder.aspx
De 2008 laat de fork als zodanig zien. Item nr 45 is een belangrijk punt waar je veel kunt winnen en verliezen. :wink:

Barry, ben je tevreden over je vork en is die nog helemaal standaard?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

nee ik was in zn geheel niet tevreden over de standaard vering van de ktm .

dit is alleen oke als je ongeveer 70 kilo weegt , maar dat is niet zo in mijn geval .

de achterschokbreker heb ik van een iets dikkere en iets grotere spoed hebbende veerspiraal voorzien , die werkt aardig naar behoren nu .

de vork is een ander verhaal ..

ik weeg ongeveer 90 kilo (ben ong.1.90 lang) en dan is de standaard vork echt te slap (die op de oudere 520 ktm`s) ik heb nu de kroonplaten aangepast aan een dikkere vork die uit mijn husaberg (cross)komt , deze is een stuk stugger en reed meteen al een stuk beter , mijn voorkeur gaat uit naar een hardere vering omdat ik daar zelf lekkerder mee rij
ik heb wel de veerspanning iets verhoogt door eigenmaak alu bussen tussen de veren te plaatsen.
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Aaaai dan rij je met een heavy voorspanning. Dat betekent keihard over relatief kleine hobbels en toch nog lekker doorslaan als je eens lekker de schansjes pakt. :twisted:
Abc-tje, eerst de juiste veren in je vork stoppen en dan kletsen we verder :wink:
en omdat jij van een strakke vering houdt, neem je gewoon de een maatje zwaardere veren die ze je willen verkopen. En die rij je zonder veervoorspanning. Wat zal dat lekker rijden.
Ook zal je rebound zich hier beter bij voelen, en aan het eind van de uitgaande slag netjes dempen en niet als een springstok.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

nee ne nee ! :bad-words:

ik zie het anders , de standaard vering KAN zo danig aangepast worden naar dat het fijn rijd , ik geloof niet in de (te) dure oplossingen van speciale afgeveerde schokrbrekers en aftermarket materiaal .

Ktm gaat geen motor op de markt brengen met slechte vering lijkt mij , wel vering dat misschien niet goed bij de berijder past , maar daar is van alles aan af te stellen .
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Gebruikersavatar
big M
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:48
Locatie: apeldoorn

Nee geen enkele fabrikant brengt een motor op de markt met slechte vering,
Maar ze veren ze zo af dat zo veel mogenlijk klanten er me KUNNEN leven
Voor de meeste crossers geld al dat ze dat meteen willen wijzigen omdat de meeste zandbanen toch een andere setup vragen dan de in het buitenland gebruikelijk harde banen,daar vallen we als nederlanders nu eenmaal mee buiten het gemiddelde van de fabrikant.
Waar husky op aan stuurt en daar heef hij volgens mij helemaal gelijk in, is dat je sowieso EERST je rijhoogte voorelkaar moet hebben en dan je demping aan gaat passen.

Feit is dat een veer met veel voorspanning minder fijn aanspreekt dan een hardere veer met minder preload.
De setup met een zachte maar meer voorgespannen veer zal dan harder aanvoelen maar door z'n lagere eindwaarde toch te laag rijden/doorslaan.

De setup met de hardere maar minder voorgespannen veer spreekt in het begin van de slag wel soepel aan EN heeft meer reserve onderin de slag.
Deze setup zal dus altijd hoger rijden en dus ook meer slag over hebben voort geval dat/of met hogere sprongen,of dat gewenst is hangt van de rijder en omstandigheden af maar dan is je rijhoogte altijd nog af te stellen!

Wat betreft de aanpassing van de demping is dit een nog groter conpromis , maak niet de fout om te denken dat je gehele curve is af te stellen met de clickers want die regelen allen het gedeelte wat niet langs je shims gaat is dus eigenlijk allen maar low speed en heeft daarmee volgens mij alleen maar (wat) invloed op de positie verandering van de motor tijdens remmen/accelereren.

Vandaar dat ik wel wat over heb voor een goede aanpassing/advies.

Reiger was bijvoorbeeld zo eerlijk om te zeggen dat een rijder van mijn niveau eerst maar eens met de goede veren (rijhoogte)moest gaan riijden Demping aan passen kon altijd nog,had ik niet verwacht van zo'n grote toko die willen normaal gesproken zoveel mogenlijk geld uit je zak lullen.

NB; dit is dus hoe ik het fenomeen vering benader met een jarenlange WEGRACE ervaring ,ik zou er dus zomaar enorm naast kunnen zitten.
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
Plaats reactie