Hoi crossers,
Heb misschien een domme vraag maar ik heb sinds enkele weken een nieuwe motor een WR400 uit 99, maar ik weeg 90kg en als ik over een bult spring kom ik soms op het einde van de veerweg.
Nu wil ik hem stugger hebben,
Voor boven op de vork zit aan beids kanten zo'n schroefje, die kan ik een slag of 5 in of uitdraaien maar daar gebeurd niets of heel weinig ????
Achter bij de scokbreker zit een tankje met bovenin ook zo'n schroefje die kan ik ook een slag of 10 verdraaien maar ook zonder enige merkbare resultaten.
Wat moet ik doen om hem stugger te krijgen ????
Groeten Ron
afstellen vering
Moderator: ghulst
heyz
probeer in de voorvork iets dikker olie en bij de achter veer kun je mishien idd beter een sterkere veer monteren of je moet de wartel (als die er zit) on der de veeer opdraaien zo kan hij hoger worden maar ook stugger een beetje piellen en je weet het niet dat je moet gaan prutsen maar gewoon wat proberen enzo ik heb bij mij CR ook iets dikkere olie in de voorvork
greetz HANS
probeer in de voorvork iets dikker olie en bij de achter veer kun je mishien idd beter een sterkere veer monteren of je moet de wartel (als die er zit) on der de veeer opdraaien zo kan hij hoger worden maar ook stugger een beetje piellen en je weet het niet dat je moet gaan prutsen maar gewoon wat proberen enzo ik heb bij mij CR ook iets dikkere olie in de voorvork
greetz HANS
Ga eerst een na bij een dealer of misschien dat iemand bij dit forum het weet, of de juiste dikte veer gemonteerd is (is afhankelijk van totaal gewicht motor incl rijder) , daarom stond waarschijnlijk die 90kg er al bij.
Er is een bepaalde basis om de hele zaak redelijk goed af te stellen.
Hiervan is een tijdje geleden op dit forum een ook wat aandacht besteed.
Bv statische doorhang +/- 40 mm Met rijder +/- 100 mm.
Als je hier al onderdoor gaat moet de veer dikker worden.
Vvork, hogere viscositeit betekend automatisch ook meer demping en een hardere compressie (ingaande demping) wat weer resulteerd in dikkere onderarmen maw ook hier is de dikte van de veer belangrijk.
Bij een veren specialist (WP, Reiger, Technoflex) kun je veel mer info krijgen over dit soort zaken
Er is een bepaalde basis om de hele zaak redelijk goed af te stellen.
Hiervan is een tijdje geleden op dit forum een ook wat aandacht besteed.
Bv statische doorhang +/- 40 mm Met rijder +/- 100 mm.
Als je hier al onderdoor gaat moet de veer dikker worden.
Vvork, hogere viscositeit betekend automatisch ook meer demping en een hardere compressie (ingaande demping) wat weer resulteerd in dikkere onderarmen maw ook hier is de dikte van de veer belangrijk.
Bij een veren specialist (WP, Reiger, Technoflex) kun je veel mer info krijgen over dit soort zaken
Ik had een WR 400 uit 2000. Compleet met uitrusting zit ik zo rond de 95kg. De vering was gewoon standaard, wat voor het enduro werk voor mij acceptabel was. Op een crossbaan is het misschien anders, hoewel ik ook hier geen problemen had.
Je zou de luchtkamer kunnen verkleinen, zodoende word het einde van de slag moeilijker bereikt zonder dat je er last mee krijgt op de (rem) knippen. De laatste worden veelal opgevangen door korte slagen.
De achterveer had ik afgesteld zo dat de motor onder zijn eigen gewicht maximaal 10mm inzakte. Als je in het midden van de motor drukt is het raadzaam dat voor en achter tegelijkertijd en met dezelfde snelheid in veren. Bij de zgn. PDS schokbrekers kan dit dacht ik niet omdat deze tijdens het rijden harder worden dus de basisinstelling is anders.
Je zou de luchtkamer kunnen verkleinen, zodoende word het einde van de slag moeilijker bereikt zonder dat je er last mee krijgt op de (rem) knippen. De laatste worden veelal opgevangen door korte slagen.
De achterveer had ik afgesteld zo dat de motor onder zijn eigen gewicht maximaal 10mm inzakte. Als je in het midden van de motor drukt is het raadzaam dat voor en achter tegelijkertijd en met dezelfde snelheid in veren. Bij de zgn. PDS schokbrekers kan dit dacht ik niet omdat deze tijdens het rijden harder worden dus de basisinstelling is anders.
De vering van een wr of 426 is standaard niets mis mee ook voor de wat zwaardere personen is hij best goed te noemen.
Je moet er op letten dat de veervoorspanning goed staat(achter)dat betekent dat als je in crossuitrusting met beide benen op de steps zit een afstand moet meten van het hart achteras naar b.v.boutje zadel,dan meet je hetzelfde op maar dan de motor op de bok met het wiel los van de grond,,het verschil dat je dan krijgt moet voor een wr of 426 ongeveer 90mm zijn.Door de wartel van de achterveer los te draaien en de veer op of neer te laten gaan kun je dit veranderen let er wel op dat als dit gebeurt is je nog wel enige speling moet hebben met het naar boven trekken van b.v.het achterspatbord als de motor op de grond staat (rond de 40 mm)
Je moet er op letten dat de veervoorspanning goed staat(achter)dat betekent dat als je in crossuitrusting met beide benen op de steps zit een afstand moet meten van het hart achteras naar b.v.boutje zadel,dan meet je hetzelfde op maar dan de motor op de bok met het wiel los van de grond,,het verschil dat je dan krijgt moet voor een wr of 426 ongeveer 90mm zijn.Door de wartel van de achterveer los te draaien en de veer op of neer te laten gaan kun je dit veranderen let er wel op dat als dit gebeurt is je nog wel enige speling moet hebben met het naar boven trekken van b.v.het achterspatbord als de motor op de grond staat (rond de 40 mm)