Vanwege een slappe schokbreker heb is bij Hessler een vervangingsveer aangeschaft geschikt voor mij gewicht.
Schokbreker onder de motor weg gehaald. Hij was ook een beetje vies ....
Nieuwe veer schokbreker monteren
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Voor bij de sleuteltips!
Ik zie dat je een deel van het linksysteem mee eruit hebt gehaald, bij mij was dit niet nodig omdat ik de veer uit het linksysteem kon draaien na de bovenste en onderste bevestigings bout aan het frame los te draaien.
Ik zie dat je een deel van het linksysteem mee eruit hebt gehaald, bij mij was dit niet nodig omdat ik de veer uit het linksysteem kon draaien na de bovenste en onderste bevestigings bout aan het frame los te draaien.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
He Ridge, kan je knallen
En idd het makkelijkst vetten met de boel los, gaat bij mij maar een jaarlijks klusje worden

En idd het makkelijkst vetten met de boel los, gaat bij mij maar een jaarlijks klusje worden

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Vraagje over de proggesieve vering.
Je hebt nu de dikke windingen naar boven geplaatst, heb je dit bewust gedaan en moet dit voor de voorvering ook?
Je hebt nu de dikke windingen naar boven geplaatst, heb je dit bewust gedaan en moet dit voor de voorvering ook?
Suzuki DR 750SK Big '89
-
Bij de voorveren moeten de open windingen naar onder geplaatst worden, de dicht op elkaar zittende windingen onder..
Achterveer ook..
*edit
*
Achterveer ook..
*edit

Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op ma aug 25, 2008 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok. Kan je hier wat meer over vertellen waarom dit zo moet? Ben wel benieuwd.
Suzuki DR 750SK Big '89
Vandaag heb ik mijn nieuwe voor en achter veren ontvangen.
De achterveer lijkt echter niet proggesief te zijn, de onderste en bovenste winding staan iets dichter op elkaar, 1,4mm terwijl het hele middengebied 1,7mm van elkaar staan.
De foto's van de veren hier op internet lijken een wat vertekend beeld te geven want ik heb een vermoeden dat deze ook niet proggesief zijn. Kan dat kloppen, leo, ridge?
De achterveer lijkt echter niet proggesief te zijn, de onderste en bovenste winding staan iets dichter op elkaar, 1,4mm terwijl het hele middengebied 1,7mm van elkaar staan.
De foto's van de veren hier op internet lijken een wat vertekend beeld te geven want ik heb een vermoeden dat deze ook niet proggesief zijn. Kan dat kloppen, leo, ridge?
Suzuki DR 750SK Big '89
-
De open windingen veren soepel in dot dat de dicht op elkaar liggende windingen aan gesproken worden die steeds meer weerstand bieden..Shifty-PK schreef:Ok. Kan je hier wat meer over vertellen waarom dit zo moet? Ben wel benieuwd.
Proggesief dus, zie je mooi aan je nieuwe voorveren

* edit, geheugen storing*
Kan zijn dat Hessler alleen sterkere veren verkoopt, of dat de winding dichtheid pas goed te zien is onder druk..
Bij mijn aangepaste achter veer zijn de windingen duidelijk dichter op elkaar bovenaan, maar is een CB500 crosser veer en demping aangepast

En gister gemerkt dat ie duidelijk beter is op de knippen, terwijl m'n oude a-veerset al een zwarte [Hessler] veer had

Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op ma aug 25, 2008 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Achterveer is niet progressief alleen dikkere windingen.
Veren in voorvork moeten met de dichtere windingen naar boven, zo stond het in de beschrijving. Dit was zo bij alle 5? de keren dat ik progr. voorveren monteerde bij verschillende motoren.
@zappa, je heb het telkens over een cb500 crosser..... lijkt me een cr500. cb500 is een lesmotortje
Veren in voorvork moeten met de dichtere windingen naar boven, zo stond het in de beschrijving. Dit was zo bij alle 5? de keren dat ik progr. voorveren monteerde bij verschillende motoren.
@zappa, je heb het telkens over een cb500 crosser..... lijkt me een cr500. cb500 is een lesmotortje

-

En nog eens

Staat duidelijk op de site van Hessler, maar even gekeken of ze wel goed zaten in Shiny.. Zitten daar wel goed, dichte windingen naar boven

Ga me nu maar zorgen maken.. grijs en dement

-
- Contacteer:
-> das niet iets van de laatste paar dagen 

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
Zo die van mij zit er ook in. Met de nieuwe veer moet overigens wel het linksysteem losgemaakt worden anders kan je hem niet erdoorheen krijgen.
De motor staat direct een stuk hoger, ik kom ineens nog maar net met mijn voeten bij de grond.
De motor staat direct een stuk hoger, ik kom ineens nog maar net met mijn voeten bij de grond.
Suzuki DR 750SK Big '89
Mijn ervaringen heb ik in dit topic op ARM gedeelt:
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5603.0
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5603.0
Een logische conclusie is dus dat de schokbreker niet berekend is op de nieuwe veer; vooral uitgaande demping heb ik gemerkt dat die tekort schiet. Dit merk je aan het bokkerige gedrag van de achterkant. Is er iemand die dezelfde ervaring hebben met de nieuwe vering, Leo, Ridge?Ik heb mijn voor en achter vering voorzien van nieuwe (offroad) veren. Deze zijn een stuk stugger, dikker dan de originele veren. Daar de originele voor allroad gebruik zijn en te zacht zijn het betere offroad gebeuren.
Voor zit er nu proggesief op, achter gewoon dikkere windingen.
Laatst een offroad ritje gemaakt en daarbij viel het mij op dat de achterkant nog een beetje 'springerig' is. Bij het raken van een bobbel, flinke boomstronk wilt de achter kant nog wel eens wat meer omhoogkomen dan de voorkant. Hierdoor raakt het voorwiel vaak als eerste de grond, en dat is volgens mij iets wat je liever niet wilt. Als ik wat extra gas geef bij zo'n bobbel/kuil en mijn gewicht wat naar achteren gooi land de motor wel recht.
De veervoorspanning achter staat nu zo dat de achteras 8cm dichter bij het spatbord komt te staan wanneer ik de motor van zijn bok haal en ik zelf op de stepjes ga staan. De voorvering veert 3,5cm in als ik op de stepjes ga staan.
De veren heb ik natuurlijk van Stefan Hessler vandaan, zijn advies was de achterveer op 6cm veervoorspannig zetten en de voorkant op 4cm. 15,5cm luchtkamer ipv 17,5cm.
Als ik de achterveer nog meer opdraai wordt deze alleen maar nog bokkeriger...right?
Nog wat feiten:
Voorveerweg 24cm
Achterveerweg 22cm
Achter is alleen de voorspanning te verstellen, verder zijn er geen afstel mogelijkheden.
De vorkpoten staan +- 0,5 - 1cm dieper in de kroonplaten omdat anders de valbeugel het spatbord raakt.
Achterschokbreker demping voelt nog goed aan als je deze met de hand zonder veer indrukt.
Dus, wat zou dit probleem kunnen veroorzaken en hoe kom ik daar verder achter? Is de huidige achterveer de stijf? Is mijn techniek niet goed? Is de huidige schokdemper niet onvoldoende? Zou diepere vorkpoten nog negatieve invloed hebben?
Suzuki DR 750SK Big '89
Maar Peter, WP staat gelijk voor $$$
en dat spreekt sommige big liefhebbers zoals ik tegen om een achterveer erin te stoppen die bijna net zoveel kost als de hele motor zelf.
We rijden er ook geen rally's mee maar we proberen de BIG toch beter offroad te maken, en als het kan niet voor de hoofdprijs.
en dat spreekt sommige big liefhebbers zoals ik tegen om een achterveer erin te stoppen die bijna net zoveel kost als de hele motor zelf.
We rijden er ook geen rally's mee maar we proberen de BIG toch beter offroad te maken, en als het kan niet voor de hoofdprijs.
Suzuki DR 750SK Big '89
JA ik weet wat ie gekost heeft..................ahum
zeg ik maar niet, maar kost een beetje
zwart is de standaard kleur van de big, klopt
jullie kunnen ook alleen een progressievere veer van een crosser er onder zetten, scheelt ook al veel
nog meer gassssssssssssssssss
zeg ik maar niet, maar kost een beetje
zwart is de standaard kleur van de big, klopt
jullie kunnen ook alleen een progressievere veer van een crosser er onder zetten, scheelt ook al veel
nog meer gassssssssssssssssss
-
- Contacteer:
ligt het aan mij of is jou stopwoordje gasssssss?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !