Ik moet mijn achterwiellager (DR 800 S bouwjaar 1995) vervangen (tandwielzijde) en heb hierbij 3 vragen:
1. klopt het dat het busje dat binnen in het lager zit (op de foto linksboven) aan de achterkant (binnenkant) vrij loopt?
2. Wat is de maat/type van dit (grote) lager, is dit 63052 zoals in de sleuteltips vermeld?
3. Is er nog een truc om de buitenring van het lager eruit te krijgen (behalve heet stoken en met een schroevendraaier slaan)?
Ik ie dat de foto lekker groot is maar weet niet hoe die kleiner moet worden gemaakt.
Thnx,
Paul
Achterwiellagervraagjes
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
He Paul,
Hoop dat ie niet zo tijdens het rijden zo kapot gelopen is?
1 die bus ligt niet echt strak in het lager en steunt op het lager in het wiel zelf.. is een losse bus die een strak geheel vormt als de as moer aangedraait is.
2 De maat zoals ik die in de sleuteltips vermeld klopt, [doosje ligt voor me ]
Koyo, NKS, maakt niet uit, nummer is 63052.
Te koop bij betere motorboer of lagerboer..
3 Heet stoken [ probeer zelf altijd eerst kokend water, gelijkmatige verhitting en word niet te heet en geen verkleuring]
helpt veel, eerst een dagje met kruipolie inspuiten is ook goud
Gebruik geen schoefendraaier, maar rond staafje ijzer [drefel]..
Platic handvat en de smalle kop zorgen ervoor dat de tikken niet lekker door komen en beschadigen de rand, heb je al snel geen grip meer op de buitenste lagerrand..
Andere truc is keilbout gebruiken [ muur/plafonanker] de uitzettende poten grijpen op drie punten vast, tik je het er rechter uit.. maar in combi met verhiten
Hoop dat het lukt, en controleer de rest van de lagers in wielen, brug en link ook..
We rijden op fietsen van minnimaal 12 jaar oud.. Bij de meeste zullen veel lagers droog staan en/of speling hebben
Foto verkleinen.. http://www.foto-service.nl/resize/default.asp zet de breedte onder 710
Suc6 Zappa
Hoop dat ie niet zo tijdens het rijden zo kapot gelopen is?
1 die bus ligt niet echt strak in het lager en steunt op het lager in het wiel zelf.. is een losse bus die een strak geheel vormt als de as moer aangedraait is.
2 De maat zoals ik die in de sleuteltips vermeld klopt, [doosje ligt voor me ]
Koyo, NKS, maakt niet uit, nummer is 63052.
Te koop bij betere motorboer of lagerboer..
3 Heet stoken [ probeer zelf altijd eerst kokend water, gelijkmatige verhitting en word niet te heet en geen verkleuring]
helpt veel, eerst een dagje met kruipolie inspuiten is ook goud
Gebruik geen schoefendraaier, maar rond staafje ijzer [drefel]..
Platic handvat en de smalle kop zorgen ervoor dat de tikken niet lekker door komen en beschadigen de rand, heb je al snel geen grip meer op de buitenste lagerrand..
Andere truc is keilbout gebruiken [ muur/plafonanker] de uitzettende poten grijpen op drie punten vast, tik je het er rechter uit.. maar in combi met verhiten
Hoop dat het lukt, en controleer de rest van de lagers in wielen, brug en link ook..
We rijden op fietsen van minnimaal 12 jaar oud.. Bij de meeste zullen veel lagers droog staan en/of speling hebben
Foto verkleinen.. http://www.foto-service.nl/resize/default.asp zet de breedte onder 710
Suc6 Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
als je die lagerring zelf heet stookt zet ie uit en komt ie alleen vaster te zitten, misschien er omheen dat het nut heeft, anders om niet.
of denk ik nu scheef?
want vroegah deden we altijd blok heetstoken, krukas lagers er in en dan aflaten koelen, kromp het in elkaar, als je dus die lagerring zelf heet stookt zit ie echt muur vast denk..
groeten
of denk ik nu scheef?
want vroegah deden we altijd blok heetstoken, krukas lagers er in en dan aflaten koelen, kromp het in elkaar, als je dus die lagerring zelf heet stookt zit ie echt muur vast denk..
groeten
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Bedankt voor de snelle reacties en goede tips!
Toen ik het over heet stoken had, bedoelde ik uiteraard het wiel (alu?) om de lagerring en niet de lagerring zelf.
Zet het vanmiddag als ik thuis ben nog in de kruipolie en ga maandag het lager halen en verder hobby'en (moet vanaf vanmiddag met de familie naar Ponypark Slagharen dus dit weekend komt er nix meer van).
Nogmaals dank!
Paul
Toen ik het over heet stoken had, bedoelde ik uiteraard het wiel (alu?) om de lagerring en niet de lagerring zelf.
Zet het vanmiddag als ik thuis ben nog in de kruipolie en ga maandag het lager halen en verder hobby'en (moet vanaf vanmiddag met de familie naar Ponypark Slagharen dus dit weekend komt er nix meer van).
Nogmaals dank!
Paul
Ik ben vorige maand aan het zoeken geweest achter een keilbout die zo ver open gedraaid kan worden (36mm). Niet gevonden. Volgende optie was bij de lagerboer trekker voor dergelijke gevallen gaan kopen, maar die zijn prijzig. Op zijn aanraden een dwars staafje op gelast, paar speetjes moet volstaan. Als de ring dan nog niet in gruzelementen ligt, paar tikken met een doorslag langs de andere kant op het staafje. Zal er wel uitkomen.
Husaberg TE250
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
das inderdaad wel een aardig plan, maar dan heb je kans dat je alu scheurt?
lijkt me niet geslaagd om iets wat roodgloeiend is in een bak water te dompelen, heb er vrij slechte ervaringen mee iets hard te laten afkoelen als het net lekker heet is.
lijkt me niet geslaagd om iets wat roodgloeiend is in een bak water te dompelen, heb er vrij slechte ervaringen mee iets hard te laten afkoelen als het net lekker heet is.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Je verhit ook het lager niet het aluminium. Je zou denken dat hij dan uitzet maar hij krimpt juist door de combinatie van heet stoken en afkoelen.
Iets snel afkoelen is ook niet goed voor het materiaal, maar je wilt dat lager eruit hebben en niet opnieuw gebruiken.
Iets snel afkoelen is ook niet goed voor het materiaal, maar je wilt dat lager eruit hebben en niet opnieuw gebruiken.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
*geeft ridge gelijk*
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Dat afkoelen is niet nodig, als je in het lager last krimpt hij toch wel. doe dit ook zo bij wiellagers van auto's en balhoofdlagers als je er niet goed bij kan. tikken met een schroevedraaier is dan al voldoende als je de tikjes gelijkmatig over de ring verdeelt.
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06