Hmm, ik ben gek op oliedraadjes
We vergelijken weer de bekende appels met peren. Ik heb een DRZ, waar blok en bak dezelfde olie delen en, zoals sommigen, een Rekluse clutch en die is behoorlijk kieskeurig met olie.
Allereerst maakt het verschrikkelijk veel uit of je versnellingsbak in dezelfde olie draait als je blok. De additieven die een 10W40 laten vloeien als een 10 bij kamertemperatuur en als een 40 bij 100 graden C zijn net wokkels; als ze warm worden, draaien ze uit / langer. Hierdoor neemt de viscositeit toe. En je kunt ze ook in tweeën hakken. Dat is ook precies wat een versnellingsbak van een Yamaha of Suzuki doet. Een 10W40 halfsyntheet wordt na een uur of 4 in een Enduro een 10W20 en uiteindelijk, als je er te lang mee doorrijdt, een 10W10.
Bij Rekluse adviseren ze de Shell Rotella T 10W40 voor de koppeling en het blok. De Rotella T staat bij ons in NL bekend als Shell Helix Diesel Plus, speciaal dus voor turbodiesels. Waarschuwingen voor frictieverminderende additieven hoeven niet, die zitten hier niet in. Wel schoonmaakmiddelen.
Oliemaatschappijen testen regelmatig hun producten en het koelen / smeren van een turbo van een dieselblok schijnt te emuleren te zijn door een keer of vijf olie onder zeer hoge druk, 50 bar of zo, door een heel klein gaatje te persen. Het wordt dan enorm heet, tot wel 200 graden.
De 'sheer stability' wordt zo gemeten, blijven de wokkels wel lekker lang heel?
Verder een hoop reclamegewauwel en een hoop onzuivere info op het internet. De enige manier om te weten te komen wat jóuw bak en jóuw olie doet is door een olieanalyse uit te laten voeren in het lab (15 Euro per keer, injectiespuitje zit er bij, opzuigen en opsturen). Doe dat eens met jouw nieuwe olie (ongebruikt), na 4 uur en na 8 uur. Uiteraard zelfde soort belasting, telkens zelfde rondje. Dán pas weet je echt wat er rondzweeft in jouw olie en of hij jouw blok goed smeert. Als je een 20W50 opstuurt en je krijgt hem als een 20W25 terug, dan weet je 't wel. De rest blijft helaas allemaal reclamepraat en giswerk.
Ik rij momenteel, om ff te proberen, die Shell Helix Diesel 10W40 halfsyntheet ipv de dure halfsyntheet 20W50 van Bellray. Tot nu toe rijdt het prima, het schakelt goed, de koppeling wordt minder snel heet (slippen) en mijn olieverbruik (op de snelweg, verbindingsroute) is ineens nagenoeg verdwenen. Ik had olielekkage door een slechte pakking bij de koppeling, die is ook uit zich zelf weggegaan. Vraag me niet hoe dit komt.