Bandenspanning met nopjes

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Edwin
Contacteer:

Vraagje:

Heb net een Mefo Stonemaster achterop en een Kenda K760f trakmaster voorop liggen. Heb ze voor een prikkie laten monteren bij Motorcross Aad te Bleiswijk. Maar nu mijn vraag:

Toen ik vroeg wat de bandenspanning moest zijn, kreeg ik het antwoord 1 bar en in het terrein 0,7 bar. Klopt dit? Ben altijd gewend om toch minimaal 2 bar erin te doen, maar dat zijn dan geen noppenbanden.

Wat denken jullie, te lage bandenspanning (zeker op asfalt) betekent veel slijtage....

Heb net trouwens eerste ritje gemaak:
In het terrein waanzinnig maar op het asfalt bijna de bocht niet door te krijgen, denk dan toch echt dat de bandenspanning veels te laag is voor op het asfalt.

Greetz Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
Shifty-PK
Contacteer:

Jij had velgklemmen erin hé? Dan zou je inderdaad wat lager kunnen gaan in je bandspanning.

Als je geen velgklemmen hebt kan de buitenband gaan schuiven over de velg door de geringe druk die band op de velg heeft. Hierdoor kan je binnenband meegetrokken worden en scheurt je ventiel uit je velg=lekke band.

Offroad wil je zoveel mogelijk grip hebben. Dit bereik je door je bandenspanning te verlagen. Echter zit er ook een nadeel aanvast. Hoe minder druk je in je band hebt zitten hoe makkelijker je op je velg rijdt bij een hobbel; grote steen of kuil. Op dit moment wordt je binnenband tussen de velg en hebt object geplet waardoor er een scheur in kan komen, ook wel een snakebite genoemd. Hoe zwaarder de motor hoe meer gewicht de binnenband op de grond plet. Het lijkt me dus niet verstandig om dezelfde lage bandenspanning te gebruiken op je dr big als dat je op een crosser van pakweg de helft van gewicht zou doen.

Zelf heb geen velgklemmen en rij ik offroad met een minimale bandenspanning van 1,3bar. Maar met de diepe kuilen heb ik het gevoel nog wel eens op de velgen te rijden.

Het is overigens ook erg afhankelijk van de ondergrond waarin je rijdt. Over het algemeen geldt: hoe zachter de ondergrond hoe lager de bandenspanning.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CrazyWezel
Contacteer:

ik heb de zelfde banden voor en achter als jou edwin,

heb er achter 2.2 in en voor 2,
in het terein 1.9 achter 1.7 voor.

denk dat het ook een beetje is wat je gewend bent.. ik laat tot nu toe nog geen lucht uit de band voor in het terein, en hij ploegt met die lucht er in ook aardig

groeten
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Edwin
Contacteer:

Ik denk dat je gelijk hebt. Het gewicht van een DR is niet te vergelijken met een motorcross fiets. En de stuureigenschappen op het asfalt zijn nu te vergelijken met een tractor met lekke banden.

Ga vanavond de bandjes een beetje bijpompen, moet lukken net voor het onweer.
zappa.suzuki

Heya, kenda K760 max 2.1 bar..
Hou hem op de weg op 1.8/2 bar en in't terrrein op minimaal zeg 1.3 bar

Mefo achter staat geen max op maar hou hem op de weg rond de 2/2.2 bar, slijt ie minder en rijd niet zo snel 4kant.
In het terrein minimaal 1.5 bar, zou lager kunnen met bandenklem maar hou rekening met snakebite :roll:

Zonder aangepaste vering slaat soms je vering v+a door en komt je binnenband klem tegen de velg, hebt dan 2 scheuren in je binnenband :?

1 bar is veelt te laag voor op de weg! bij 100km/h word de band veel te heet door de hoge rolweerstand en kan exploderen!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

Hee Zappa,

Ja, zoiets dacht ik al. Ik ga ze zo even bijpompen, veels te zacht dus..thx
Plaats reactie