Banden monteren
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Is niet moeilijk
Draai het binnen ventiel er uit. [ hebt ventieldopjes met de draaier in een]
Alle lucht komt er dan goed uit.
Nu het leuke gedeelte, de band moet van de velgrand gedrukt aan beide kanten, kan goed vast geplakt zitten.
Ga op de rand van de band staan/springen, komt ie niet los zet een zijstandaard van een andere motor op de rand van de band en druk de band los.
Geen 2e motor bij de hand? verzin wat anders..balk/plank op de band leggen en daar het blik op rijden is een mogelijkheid
De velg heeft een diepe geul in het midden, daar waar de spaaknippels zitten.
Druk daar beide randen van de band in met je knie, een 1/4 slag van het ventiel. [ krijgt daar daar door meer ruimte]
Rechts daar tegenover begin je met de bandenlichters, [hebben 2 kanten, 1 ronde kromming voor het afhalen en 1 wat haakse kant voor het monteren]
steek er 2 tussen de band en wip met 1 lichter de band van de velg, daarna met de ander.
Dan 1 er tussen uit en weer tussen de bnad en velg en sjorren maar
1 kant los, binnenband er tussen uit.. wip daarna de andere kant van de band van de velg aan de zelfde kant als de andere kant met een banden lichter.
Nieuwe band aan 1 kant er op wippen met een lichter, binenband iets op pompen en in de nieuwe band leggen met het ventiel recht voor z'n gat..
Is wat gepiel, draai het ringetje er iets op zodat ie er niet uit kan schieten
Smeer beide randen van de band in met afwasmiddel met een beetje water..
Begin de band er op te leggen met de lichters [haakse kant], zorg dat je een kwart van het ventiel eindigt..
Zorg dat tegen over het laaste stuk de band goed in de geul licht, op deze manier krijg je de band er redelijk makkelijk op.
Ik gebruik 2 banden lichters van 20 cm lang en een hogedruk fietspomp.
Pomp de band goed hard op om de randen in de velg rand te krijgen.
[let op maximum druk die op de band staat]
lukt het niet op 1/2 plekken, band leeg laten lopen, die plekken weer in smeren en opnieuw proberen
balanceren is bij noppenbanden niet nodig, dat is meer voor 160km/h+
Bij weg banden eigenlijk ook niet als ze al goed in balans waren voor het wisselen.
Merk je dat je fiets begint te slingeren bij 130km/h+ wat erger word bij hogere snelheden van het gas af en uit laten balanceren..
Voor bij de sleuteltips
Draai het binnen ventiel er uit. [ hebt ventieldopjes met de draaier in een]
Alle lucht komt er dan goed uit.
Nu het leuke gedeelte, de band moet van de velgrand gedrukt aan beide kanten, kan goed vast geplakt zitten.
Ga op de rand van de band staan/springen, komt ie niet los zet een zijstandaard van een andere motor op de rand van de band en druk de band los.
Geen 2e motor bij de hand? verzin wat anders..balk/plank op de band leggen en daar het blik op rijden is een mogelijkheid
De velg heeft een diepe geul in het midden, daar waar de spaaknippels zitten.
Druk daar beide randen van de band in met je knie, een 1/4 slag van het ventiel. [ krijgt daar daar door meer ruimte]
Rechts daar tegenover begin je met de bandenlichters, [hebben 2 kanten, 1 ronde kromming voor het afhalen en 1 wat haakse kant voor het monteren]
steek er 2 tussen de band en wip met 1 lichter de band van de velg, daarna met de ander.
Dan 1 er tussen uit en weer tussen de bnad en velg en sjorren maar
1 kant los, binnenband er tussen uit.. wip daarna de andere kant van de band van de velg aan de zelfde kant als de andere kant met een banden lichter.
Nieuwe band aan 1 kant er op wippen met een lichter, binenband iets op pompen en in de nieuwe band leggen met het ventiel recht voor z'n gat..
Is wat gepiel, draai het ringetje er iets op zodat ie er niet uit kan schieten
Smeer beide randen van de band in met afwasmiddel met een beetje water..
Begin de band er op te leggen met de lichters [haakse kant], zorg dat je een kwart van het ventiel eindigt..
Zorg dat tegen over het laaste stuk de band goed in de geul licht, op deze manier krijg je de band er redelijk makkelijk op.
Ik gebruik 2 banden lichters van 20 cm lang en een hogedruk fietspomp.
Pomp de band goed hard op om de randen in de velg rand te krijgen.
[let op maximum druk die op de band staat]
lukt het niet op 1/2 plekken, band leeg laten lopen, die plekken weer in smeren en opnieuw proberen
balanceren is bij noppenbanden niet nodig, dat is meer voor 160km/h+
Bij weg banden eigenlijk ook niet als ze al goed in balans waren voor het wisselen.
Merk je dat je fiets begint te slingeren bij 130km/h+ wat erger word bij hogere snelheden van het gas af en uit laten balanceren..
Voor bij de sleuteltips
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Edwin gaat helaas niet mee maar wens hem wel veel lol op z'n nieuwe bandje..
Maar idd, elke verse nop is even wennen, de hoge noppen zijn flexibel en buigen mee, geeft een raar gevoel, je hebt minder grip en de noppen buigen
Ps, nieuwe banden moet je eerst eens rustig warm rijden, veranderd de structure van het rubber.. na het afkoelen is het rubber wat "gehard" en kan meer hebben.
Maar idd, elke verse nop is even wennen, de hoge noppen zijn flexibel en buigen mee, geeft een raar gevoel, je hebt minder grip en de noppen buigen
Ps, nieuwe banden moet je eerst eens rustig warm rijden, veranderd de structure van het rubber.. na het afkoelen is het rubber wat "gehard" en kan meer hebben.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
die vierkante noppeband van jou is ook wenne maar hij baggert wel lekker door het gras en t zand,
actie foto's nog niet kunnen maken,
wonder boven wonder start hij trouwens helemaal zonder choke nu
dus misschien was die kabel toch wel de boosdoener.. en was het geen rot geintje van jou dat je die dus even los getrokken had
actie foto's nog niet kunnen maken,
wonder boven wonder start hij trouwens helemaal zonder choke nu
dus misschien was die kabel toch wel de boosdoener.. en was het geen rot geintje van jou dat je die dus even los getrokken had
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zeg vriend, je bouggiedop hing er gewoon los bij links.. en hou van humor en maar niet van rot geintjes
Da's nu m'n dank voor een gratis a-band, nieuwe v-band voor mats prijs en het bestellen van de kettingset, het er allemaal hoogst persoonlijk op monteren en je slecht lopende BIG weer in top conditie te brengen door het spannen van je balansasketting en vinden van je losse bouggiedop..
fraai
Da's nu m'n dank voor een gratis a-band, nieuwe v-band voor mats prijs en het bestellen van de kettingset, het er allemaal hoogst persoonlijk op monteren en je slecht lopende BIG weer in top conditie te brengen door het spannen van je balansasketting en vinden van je losse bouggiedop..
fraai
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
slecht lopen viel wel mee, alleen alstie koud was choke nodig vriend
maar ik ben wel blij dattie nu weer fatsoenlijk rijd, niet meer afslaat met een plof, en dat ik weet hoe ik het toerental af kan stellen e.d
heb erg veel geleerd die avond, die bandenlichters nog iets over gehoord?
en ik maak het nog wel een keertje goed met je, gaan we n keertje crossen als ik weer een keer vrij heb
groeten
maar ik ben wel blij dattie nu weer fatsoenlijk rijd, niet meer afslaat met een plof, en dat ik weet hoe ik het toerental af kan stellen e.d
heb erg veel geleerd die avond, die bandenlichters nog iets over gehoord?
en ik maak het nog wel een keertje goed met je, gaan we n keertje crossen als ik weer een keer vrij heb
groeten
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bandenlichters komen volgende week binen als het goed is
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
nice, ik ben vergeten nog een spuitbus bij te halen, heb veel aan mn hoofd gehad, met dat vrouwtje waar ik het met je over heb gehad..
komt nog wel goed.. tijd zat nog heh
komt nog wel goed.. tijd zat nog heh
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Staat er geloof ik niet op?
2.2 bar voor de weg en 1.7 off road dan maar..
2.2 bar voor de weg en 1.7 off road dan maar..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
he zappa,
weet jij zo nog wat we dr bij mij in gedaan hadden?
v 2.0?
a 2.2
want lijkt alsof ie n beetje te weinig heeft, bijna de gehele strook met noppen raakt t asfalt.. lijkt me niet helemaal de bedoeling.. denk dattie net n centimeter van de noppen niet op het asfalt heeft aan de zijkant.. beetje slapjes denk
weet jij zo nog wat we dr bij mij in gedaan hadden?
v 2.0?
a 2.2
want lijkt alsof ie n beetje te weinig heeft, bijna de gehele strook met noppen raakt t asfalt.. lijkt me niet helemaal de bedoeling.. denk dattie net n centimeter van de noppen niet op het asfalt heeft aan de zijkant.. beetje slapjes denk
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Krijg hem morgen binnen, dus nu nog even van die ijzertjes halen.
Uurtje later:
Motorcross Aad is net verhuisd, en kon in het magazijn niet zo snel de ijzers vinden. Nu had die ook alleen maar korte, en dat lijkt mij wat minder. Heb nu een afspraak met hem gemaakt en wordt de band vervangen voor maar € 7,50. Kan je toch niet zelf voor gaan tobben. Bestel wel ijzertjes via internet, Zappa kent vast wel een goed adresje...toch??
Uurtje later:
Motorcross Aad is net verhuisd, en kon in het magazijn niet zo snel de ijzers vinden. Nu had die ook alleen maar korte, en dat lijkt mij wat minder. Heb nu een afspraak met hem gemaakt en wordt de band vervangen voor maar € 7,50. Kan je toch niet zelf voor gaan tobben. Bestel wel ijzertjes via internet, Zappa kent vast wel een goed adresje...toch??
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
yip betreftende de druk..CrazyWezel schreef:he zappa,
weet jij zo nog wat we dr bij mij in gedaan hadden?
v 2.0?
a 2.2
want lijkt alsof ie n beetje te weinig heeft, bijna de gehele strook met noppen raakt t asfalt.. lijkt me niet helemaal de bedoeling.. denk dattie net n centimeter van de noppen niet op het asfalt heeft aan de zijkant.. beetje slapjes denk
Hebt het over de a-band neem ik aan?
1 temperatuur wisselingen hebben veel invloed op de druk in de band.
2 a-band was al vierkant, beetje driften om hem weer rond te krijgen
3 achter stond ie al eerder snel slap toch? meet de druk eens..
4 kijk even zaterdag hoe die van 800S staat..
Over welke ijzertjes heb je het? bandenlichters of die dingen van Camokat?Edwin schreef:Krijg hem morgen binnen, dus nu nog even van die ijzertjes halen.
Uurtje later:
Motorcross Aad is net verhuisd, en kon in het magazijn niet zo snel de ijzers vinden. Nu had die ook alleen maar korte, en dat lijkt mij wat minder. Heb nu een afspraak met hem gemaakt en wordt de band vervangen voor maar € 7,50. Kan je toch niet zelf voor gaan tobben. Bestel wel ijzertjes via internet, Zappa kent vast wel een goed adresje...toch??
Gebruik zelf ook korte bandenlichters [ 20cm ofzo en verder niks ]
En ben beetje lui vanavond.. dusse nu whisky tijd
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
nee had t over de v-band, daarom staat dr bij v ook een ?-tekentje
wist niet meer wat we dr in gedaan hadden..
die achterband blijft goed op spanning, zal wel aan die bandenpomp hebben gelegen eerst dattie zei dattie slap was.
met die bandenlichters van jou gaat t goed zat, daarom wil ik die ook
wist niet meer wat we dr in gedaan hadden..
die achterband blijft goed op spanning, zal wel aan die bandenpomp hebben gelegen eerst dattie zei dattie slap was.
met die bandenlichters van jou gaat t goed zat, daarom wil ik die ook
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
aah, de v-band.. staat er op wat de maxi druk mag met max kg
Maar geloof max ..PSI of 2.1 Bar
Maar geloof max ..PSI of 2.1 Bar
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ja dat het er op staat weet ik.. maar ik wou even controleren of er nog net zo veel in zit als dat we er ingedaan hadden ongeveer.. maar dan moet je wel weten wat je er ook al weer in had gedaan..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Zo, bandje gemonteerd. En wat ik opmerkelijk vond is dat dit ook gewoon handmatig gedaan werd, dus gewoon met van die bandenlepels. Hij vond de machine de velg te veel beschadigen. Hij heeft ook gelijk een gat geboord in de velg en er een rimlock ingezet. Het was binnen een kwartier eigenlijk allemaal gepiept.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ah, dus zó zien ze er uit als ze nog niet vierkant gereden zijn
mooi bandje!
mooi bandje!
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ben ik ook geweest, post zo n update @ ronny's rideout
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Die Edwin, heeft gelijk als van 1 van de weinige BIG's een rimlock
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Is dat zo?
Leek mij wel wijs om er een rimlock in te zetten vanwege de giga krachten die ik ontwikkel op het achterwiel...
Nu nog een noppenband van voren. Ik heb de nieuwe band eens uitgeprobeerd, en kan zeggen dat het fantastisch is. Alleen de voorband is geen noppenband, en dat geeft weer verrassende resultaten in negatieve zin dan. Dus welke voorband wordt het....?
Leek mij wel wijs om er een rimlock in te zetten vanwege de giga krachten die ik ontwikkel op het achterwiel...
Nu nog een noppenband van voren. Ik heb de nieuwe band eens uitgeprobeerd, en kan zeggen dat het fantastisch is. Alleen de voorband is geen noppenband, en dat geeft weer verrassende resultaten in negatieve zin dan. Dus welke voorband wordt het....?
Assumption is the mother of all fuck ups
..... Kenda K760f trakmaster 80/100-21Edwin schreef: Dus welke voorband wordt het....?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/