voorrem revisie advies

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Edwin
Contacteer:

Hallo Biggers,

Tijdje geleden bij Zappa geweest voor wat onderhoud aan de Big. Daar mijn afdichtsealtjes eruit waren gelopen van de voorrem zuigers, heb ik die bij de lokale motorboer besteld. Nu heb ik even wat tips en trucs nodig van de meer ervaren sleutelaars hoe ik deze ringen het makkelijkst kan vervangen en de remolie kan vervangen. Misschien weer iets voor de sleuteltips, ik ben ermee geholpen met wat tips. Zappa heeft al het een en ander uitgelegd, maar ouderdom komt met gebreken.... :?

Grz Edwin
zappa.suzuki

:lol: En welke gebreken heb jij? slechte oren of slecht geheugen? :P

Haal je olieresevoir deksel los [ denk om je rotte boutje :wink: ]
Vul deze bijna tot de rand, deksel er op en v-remklauw los, remblokken er uit..

Dikke steeksleutel tegen beide zijgers leggen en pompen met de rem, let op dat beide zuigers er gelijktijdig uit komen.. [komt olie uit]

Zuigers schoonmaken en keerringen met speld er voorzichtig uit de groefen wippen, groefen van de afdichtseals schoonmaken en evt. die van de keerringen..

Keerringen en seals met remmenvet insmeren en in de groefen drukken.
Vast beetje olie in de zuiger openingen gieten.

Beide zuigers gelijktijdig er in drukken met je vingers, gaat het zwaar, olie resevoirdeksel er af halen..

Rem klauw er op en ontlucht..
Doorzichtig slangetje op ontluchtingsnippel, pompen met rem, hefel ingedrukt houden en ontluchtings nippel open draaien.. even wachten ..en weer dicht.. paar keer pompen hevel indedrukt houden en nippel weer open.... en dicht.

Dit net zolang herhalen tot er geen luchtbelletjes meer uitkomen en de olie helder is, olie reservoir [ horizontaal op stuur] ondertussen gevuld houden en tot max streep vullen op het laatst.. deksel er op :wink:

Daarna als je BIG een tijdje stil staat de remhevel intrekken en vast binden... Komen de laatste luchtbelletjes naar boven :wink:
Kan je zo ie zo af en toe doen om je rem lekker strak te houden :wink:

Suc6 :wink:

En kan zo bij de sleuteltips verzameld :P
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

Hee Zappa...haha...het meeste had ik nog wel onthouden :) Maar wilde alles nog ff op een rijtje hebben voordat ik eraan begin. Ik heb tot nu toe de boel gedemonteerd en de remklauw schoongemaakt en de ringen er voorzichtig uitgehaald. Nu ontbreekt alleen het vet, is dat echt noodzakelijk of kan het eventueel zonder of met iets anders. Ik wacht maar even op een antwoord anders is het weer zonde van het werk geweest. Maar tot nu toe gaat het prima.

Edwin
zappa.suzuki

Ja leuk, en ik maar typen :P
Het vet is volgens mij siliconen vet maar heb gewoon wat gebietst bij m'n favoriete motor boer :wink: denk dat je ze ook wel kan inspuiten met siliconen spray..
de antrapper

8)

Hoi allen,
Remmenvet, is speciaal vet hiervoor, is in tube te verkrijgen bij een automateriaal zaak, ook wel blauwvet genoemd,is de moeite waard aan te schaffen, het dicht meteen je zuiger af voor als je de boel wilt ontluchten. Heb je haast en geen vet kun je alles insmeren met remolie, werkt ook wel, maar ziet zo goed.
Ik weet niet of er andere smeersels werken, maar aangezien het je remmen zijn, speel op zeker

Gr Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki

Kreeg net een dejavu... :wink:
Plaats reactie