hoe kan men zien of een ketting nu versleten is of niet ik heb tot nu toe altijd gereden tot deze brak met de nodige stukken tot gevolg.
heb alle merken geprobeert (behalve RK) ze snuevelen al na 1200km ?
kun je het niet meten 10 schakels 153mm nieuw en..... als deze op is (mischien 1mm rekken)
levensduur van een ketting
Moderator: ghulst
ik rij altijd met een o-ring ketting van renthal op mijn honda cr 250 enduro
meestal gaat ie toch wel zo'n 2500 km mee. ( er wordt flink aan getrokken door weer en wind en af en toe een motocross wedstrijd er tussendoor )
ik let altijd op dat de stalen rolletjes niet te veel speling gaan krijgen en dat ze inslijten.
meestal gaat ie toch wel zo'n 2500 km mee. ( er wordt flink aan getrokken door weer en wind en af en toe een motocross wedstrijd er tussendoor )
ik let altijd op dat de stalen rolletjes niet te veel speling gaan krijgen en dat ze inslijten.
Je kan het inderdaad meten. Staat normaliter wel ergens beschreven in je handboek dat bij de motor kwam.4t huskie schreef:
kun je het niet meten 10 schakels 153mm nieuw en..... als deze op is (mischien 1mm rekken)
Andere manieren :
a) als het achtertandwiel versleten is, dan kan je best de ketting sowieso best vernieuwen
b) een nieuwe ketting die je op de grond legt (zoals hij op de motor komt) heeft weinig tot geen zijdelingse bewegingsmogelijkheid (je moet a.h.w. proberen de einden via een cirkel naar elkaar toe te brengen) Is de ketting versleten, dan kan je de eindjes een heel stuk naar elkaar toe bewegen
c) als je kettingspanning goed is, en je kan de schakels meer dan de helft oplichten over je tandwiel ,dan is de ketting ook versleten.
ikzelf heb goede ervaring met de "gouden" DID-VM ketting (X-ring)
opletten echter : er bestaan 2 soorten gouden DID X-ring ! ! ! (ook al willen de dealers dit niet gezegd hebben !!!)
Ik betaal zo'n gouden X-ring ongeveer 90 Euro (in Duitsland)
Kijk ook op de website van DID voor allerlei info + FAQ over kettingen.
http://www.didchain.com/
Jo