Stand schakelpook

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Surfdude
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 21:54

Vandaag eindelijk mijn motor opgehaald en voor het eerst een stukje er op gereden. Was voor mij de eerste keer dat ik uberhaubt op een "crossmotor" zat, dus was helemaal stoked aan het einde van de dag. Wat een power. Nu had ik alleen wat moeite met schakelen omdat ik met die grote lompe laarzen niet goed onder mijn schakelpook kan komen. Nu heb ik deze iets omhoog gezet, maar vraag me af of dit wel verstandig is. Zag namelijk een foto van van crosser die staand reed, en zag dat deze met zijn laarzen boven het pedaal stond.

Hoe kan ik de schakelpook het beste zetten, of hoe doen jullie dit. Laag, zodat ik als ik staand rij met mijn voet erboven sta of, hoog zodat ik makkelijker kan opschakelen. Waar heb je tijdens een rit het meest aan.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Volgens de "boekjes" --> bovenkant schakelpook = waterpas met de bovenkant van je voetsteun

Jo VdB
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

je moet hem aan de hand van je rijpositie zetten, kan verschillen...
ik ben niet groot, sta veel recht en bij mij staat die 1tandje hoger dan waterpas zoals jo vdb vermeld.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Ik heb dat in het begin ook voorgehad.
Ik vond het ook erg moeilijk om te schakelen met zo'n laarzen aan en heb hem dan ook een tandje omhoog gezet. Dit ging beter als ik zat, maar nog slechter als ik rechtstond, omdat hij dan in de weg zit.
opschakelen ging dan ook iets minder gemakkelijk, aangezien je je voet nog hoger moet krijgen omdat het pootje al wat hoger staat.
Bij het terugschakelen had ik dan weer problemen omdat ik men voet te hoog moest opheffen om hem erop te zetten. Dan ben je geneigd om eerder te stampen dan te tikken op die poot, wat uiteraard slecht is voor je vitessebak.
Dus eerst de motor gewoon leren worden, dan komt dat schakelen automatisch. Als dat niet het geval is, kan je nog altijd beginnen spelen met die hoogte.
Veel succes.
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Ik had aanvankelijk de poot wat lager gezet omdat ik niet altijd goed 'door'schakelde. Het gevaar hierbij is dat hij makkelijker in contact komt met opstekende objecten (zit niet meer beschermd door blok), dus terug hoger gezet en met leren leven.

grtz

pHreaC
Afbeelding
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Heb de mijne afgelopen zaterdag al een tandje laten zakken omdat opschakelen te onnatuurlijk was. Staat nu inderdaad pakkumbeet bovenkant gelijk met voetsteun.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ook een beetje afhankelijk van de grootte van de laars
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

^^ Precies.

Mij is "geleerd" om je pook zo af te stellen dat je staand kunt schakelen. Dan zit de pook als ik zit eigenlijk net iets te hoog, maar daar is goed mee te leven. Beter dan dat de pook staand te laag zit en je je voet er nauwelijks meer onder gewurmd krijgt.
Surfdude
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 21:54

Zoals ik hem nu heb ingesteld kan ik staand makkelijk opschakelen. Terug schakelen moet ik inderdaad mijn voet wat optillen. Nadeel is dan wel weer dat ik standaard met mijn voet onder de schakelpook rij, waardoor de neus van mijn laars naar beneden wijst. Met maatje 47 :oops: kan dat misschien nog wel eens voor vervelende situaties zorgen.

Hoe houden jullie je voet dan in verhouding met je schakelpook als je staand rijd. Wijst de neus van je voet dan opzij (o-poten) zodat je de pook niet raakt, of zit je laars boven of onder de pook? Heb wat MX foto's geanalyseerd, maar kan hier niet een duidelijke lijn in vinden.
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Dat is bij iedereen zowat verschillend denk ik.
Ik ken er die rechtstaand, gewoon hun voet op de poot zetten, aangezien die evenwijdig staat met de voetsteun.
Sommige staan inderdaad naast hun pook.
Plaats reactie