Vandaag eindelijk mijn motor opgehaald en voor het eerst een stukje er op gereden. Was voor mij de eerste keer dat ik uberhaubt op een "crossmotor" zat, dus was helemaal stoked aan het einde van de dag. Wat een power. Nu had ik alleen wat moeite met schakelen omdat ik met die grote lompe laarzen niet goed onder mijn schakelpook kan komen. Nu heb ik deze iets omhoog gezet, maar vraag me af of dit wel verstandig is. Zag namelijk een foto van van crosser die staand reed, en zag dat deze met zijn laarzen boven het pedaal stond.
Hoe kan ik de schakelpook het beste zetten, of hoe doen jullie dit. Laag, zodat ik als ik staand rij met mijn voet erboven sta of, hoog zodat ik makkelijker kan opschakelen. Waar heb je tijdens een rit het meest aan.
Stand schakelpook
Moderator: ghulst
Volgens de "boekjes" --> bovenkant schakelpook = waterpas met de bovenkant van je voetsteun
Jo VdB
Jo VdB
je moet hem aan de hand van je rijpositie zetten, kan verschillen...
ik ben niet groot, sta veel recht en bij mij staat die 1tandje hoger dan waterpas zoals jo vdb vermeld.
ik ben niet groot, sta veel recht en bij mij staat die 1tandje hoger dan waterpas zoals jo vdb vermeld.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Ik heb dat in het begin ook voorgehad.
Ik vond het ook erg moeilijk om te schakelen met zo'n laarzen aan en heb hem dan ook een tandje omhoog gezet. Dit ging beter als ik zat, maar nog slechter als ik rechtstond, omdat hij dan in de weg zit.
opschakelen ging dan ook iets minder gemakkelijk, aangezien je je voet nog hoger moet krijgen omdat het pootje al wat hoger staat.
Bij het terugschakelen had ik dan weer problemen omdat ik men voet te hoog moest opheffen om hem erop te zetten. Dan ben je geneigd om eerder te stampen dan te tikken op die poot, wat uiteraard slecht is voor je vitessebak.
Dus eerst de motor gewoon leren worden, dan komt dat schakelen automatisch. Als dat niet het geval is, kan je nog altijd beginnen spelen met die hoogte.
Veel succes.
Ik vond het ook erg moeilijk om te schakelen met zo'n laarzen aan en heb hem dan ook een tandje omhoog gezet. Dit ging beter als ik zat, maar nog slechter als ik rechtstond, omdat hij dan in de weg zit.
opschakelen ging dan ook iets minder gemakkelijk, aangezien je je voet nog hoger moet krijgen omdat het pootje al wat hoger staat.
Bij het terugschakelen had ik dan weer problemen omdat ik men voet te hoog moest opheffen om hem erop te zetten. Dan ben je geneigd om eerder te stampen dan te tikken op die poot, wat uiteraard slecht is voor je vitessebak.
Dus eerst de motor gewoon leren worden, dan komt dat schakelen automatisch. Als dat niet het geval is, kan je nog altijd beginnen spelen met die hoogte.
Veel succes.
Ik had aanvankelijk de poot wat lager gezet omdat ik niet altijd goed 'door'schakelde. Het gevaar hierbij is dat hij makkelijker in contact komt met opstekende objecten (zit niet meer beschermd door blok), dus terug hoger gezet en met leren leven.
grtz
pHreaC
grtz
pHreaC
Heb de mijne afgelopen zaterdag al een tandje laten zakken omdat opschakelen te onnatuurlijk was. Staat nu inderdaad pakkumbeet bovenkant gelijk met voetsteun.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ook een beetje afhankelijk van de grootte van de laars
^^ Precies.
Mij is "geleerd" om je pook zo af te stellen dat je staand kunt schakelen. Dan zit de pook als ik zit eigenlijk net iets te hoog, maar daar is goed mee te leven. Beter dan dat de pook staand te laag zit en je je voet er nauwelijks meer onder gewurmd krijgt.
Mij is "geleerd" om je pook zo af te stellen dat je staand kunt schakelen. Dan zit de pook als ik zit eigenlijk net iets te hoog, maar daar is goed mee te leven. Beter dan dat de pook staand te laag zit en je je voet er nauwelijks meer onder gewurmd krijgt.
Zoals ik hem nu heb ingesteld kan ik staand makkelijk opschakelen. Terug schakelen moet ik inderdaad mijn voet wat optillen. Nadeel is dan wel weer dat ik standaard met mijn voet onder de schakelpook rij, waardoor de neus van mijn laars naar beneden wijst. Met maatje 47 kan dat misschien nog wel eens voor vervelende situaties zorgen.
Hoe houden jullie je voet dan in verhouding met je schakelpook als je staand rijd. Wijst de neus van je voet dan opzij (o-poten) zodat je de pook niet raakt, of zit je laars boven of onder de pook? Heb wat MX foto's geanalyseerd, maar kan hier niet een duidelijke lijn in vinden.
Hoe houden jullie je voet dan in verhouding met je schakelpook als je staand rijd. Wijst de neus van je voet dan opzij (o-poten) zodat je de pook niet raakt, of zit je laars boven of onder de pook? Heb wat MX foto's geanalyseerd, maar kan hier niet een duidelijke lijn in vinden.