Pagina 1 van 1

Kettingpons

Geplaatst: za jan 26, 2008 18:41
door Gizmo
Ben ik lekker aan het rommelen aan mij honda nx 250 uit ' 91
Nieuw luchtfilter,oliefilter,nokkenas spanner(foto volgt nog van de oude het was echt nodig).
Nieuwe kettingset. Tandwielen gemonteerd voor en achter maar nu wou ik de ketting er op doen en vastklinken wat blijkt moet ik mijn ketting VAST PONSEN!!!!!!! Hadden ze dat niet eerder kunnen vertellen dat wist ik niet ik doe dit ook voor de eerste keer.
Dus mijn vraag wie heeft er een kettingpons voor mij die ik even kan lenen?

Kettingtype DC520MDO Super O-ring -Tandwielmaten VTW S 4005K-13 ATW S 0245C-41 Kettinglengte 102-schakels

Geplaatst: za jan 26, 2008 18:42
door Rolando
Ikke, maar dat is wel erg ver om te halen of brengen!!

Geplaatst: za jan 26, 2008 19:01
door speedphreax
Een paar grote hamers en een drevel werkt ook prima hoor.

Geplaatst: za jan 26, 2008 19:05
door Gizmo
Lekker makkelijk kletsen. Hoe wil je de gesloten ketting om het frame krijgen. Dat wil toch niet.
En veghel is inderdaad een beetje ver om het zo even ophalen.

Geplaatst: za jan 26, 2008 19:34
door Rolando
Sluiten na het opleggen!!

Geplaatst: za jan 26, 2008 19:38
door Gizmo
als de ketting om het eerste tandwiel ligt dan kunnen we de ketting niet plat op de grond leggen om de sluiting er op te rammen. de ketting wil niet goed buigen want hij is vrij stug

Geplaatst: za jan 26, 2008 19:42
door Rolando
Sluiting aanknijpen.
Een houten of stalen blok aan de achterzijde iemand tegen laten houden. Met een hamer en eventueel een pons de sluiting dichtslaan.

De DID sluitingen hebben een gaatje in de uiteindes, waardoor ze makkelijker te ponsen zijn.

Geplaatst: za jan 26, 2008 20:00
door Gizmo
iemand een pons??????

Geplaatst: za jan 26, 2008 20:53
door Dr_Bean
gewoon ketting opleggen.

klinkschakel op het achtertandwiel erop zetten
mokertje/vuisje er achter houden
Eerst zeker zijn dat de plaat echt goed op de schakel zit (evt erop tikken met een dopje oid

paar klein tikjes op de klinkpennen (met dreveltje als je zo'n DID ketting heb).
Je hoeft helemaal niet vreselijk hard te slaat/ uiteinde erg te pletten: Een klein beetje is genoeg, 't is alleen maar om te zorgen dat de sluitplaat er niet afvalt.

succes.

Geplaatst: za jan 26, 2008 21:07
door daan LC8
Gizmo schreef:als de ketting om het eerste tandwiel ligt dan kunnen we de ketting niet plat op de grond leggen om de sluiting er op te rammen.


Ik heb destijds de ketting om het vtw gelegd, en hem daarna op de grond geklonken (zijdelings).

stukje spoorbiels op de grond gelegd als tegenhouder voor het klinken, en om het "wegslaan" van de spoorbiels te voorkomen deze afgesteund naar de schuurmuur met een houten paaltje wat ik nog ergens had liggen.
(motor dus vlak langs een muur op de bok zetten).

Het klinken heb ik gedaan met een gewone bankhamer (smalle kant).
ging prima, ketting heeft daarna 30000 (weg) kilometers dienst gedaan :wink:

Geplaatst: za jan 26, 2008 21:17
door Gizmo
Die sluitpinnen lijken wel massief zijn dichten pinnen en die van DID zijn een beetje hol of gaatjes erin.
Maar ik zal het morgen wel eens proberen Dr-bean.

Geplaatst: za jan 26, 2008 21:19
door Dr_Bean
met een mokertje erachter en een kleine bankhamer sla je makkelijk 2 kleine platte kantjes aan ieder pin. Je doet snel te veel is mijn ervaring.

succes.

Geplaatst: za jan 26, 2008 21:30
door Gizmo
Hier nog een foto van de nokkenasspanner uit de motor

Afbeelding

Geplaatst: zo jan 27, 2008 21:27
door Gizmo
Ik heb de klinkschakel erbij op zitten. Ik heb hem met een klein mobiel bankschroefje op de pinnen kunnen krijgen. Ga morgenavond verder om hem verder erop te tikken en te borgen. En nu maar hopen dat het een beetje mooi weer wordt volgend weekend dan kan ik even gaan rijden.