Pagina 1 van 1
Spring techniek
Geplaatst: wo jan 16, 2008 16:11
door barry!
Ik ben sinds vorig jaar begonnen met fanatiek crossen. Elke keer als ik opnieuw de motor opstapte merkte ik dat er vooruit gang in zat. En dat is leuk!.
Wat ik nog erg moeilijk vind is dit soort jumps:
.
Als ik op een tafelberg oid afkom en ik zie zulke sporen dan verkramp ik direct en wordt ik angstig/zenuwachtig. Dit omdat ik denk dat ik de motorfiets mogelijk niet in de richting krijg (geen controle dus) zoals ik graag wil door de diepe sporen.
Op rechte stukken of bochten met zulke diepe sporen gaat het al stukken beter. Je leert met diepe sporen juist flink gas er op te houden en voorwiel licht maken. Maar met die instelling op een tafelberg of andere jump afkomen vind ik nog moeilijk. En al helemaal wanneer er zulke sporen in voor komen!
Resultaat: Te zacht over die jumps knallen en geen gevoel van controle hebben. Nu denk ik dat flink gas er op en niet nadenken de enige remidi is. Het spookt me nog te veel in het hoofd met wat er fout kan gaan, en dat maakt je te voorzichtig.
Misschien hebben jullie tips?.
Hoe ervaren (of hebben ervaren) jullie zulke dingen.
Geplaatst: wo jan 16, 2008 16:26
door 800S
pffff, zo hoog kom ik niet eens met mijn dr800.....
sterker nog ik krijg het voorwiel amper van de grond
Re: Spring techniek
Geplaatst: wo jan 16, 2008 16:27
door Sjokske
barry! schreef:Wat ik nog erg moeilijk vind is dit soort jumps:
Toch vind ik dat je het op de foto niet verkeerd doet
Geplaatst: wo jan 16, 2008 16:29
door ktm_gs300
Kwestie van goed kijken. Eerst altijd even een oefenrondje doen. De sporen die ik in deze tafelberg zie vind ik niet erg diep. Voor zover ik zie is alleen het laatste deel een beetje diep.
Waar je voor moet zorgen is dat je van te voren weet waar je heen wil gaan. En recht door rijden.
Bij de Landsard is het wel eens dat de sporen erg diep zijn bij het oprijden van de bult, dan ga ik er ook niet hard overheen. Voeten langs de motor is dan de enige remedie.
Voor de rest met diepe sporen op de bult: spoor kiezen, blijven kijken, zorgen dat je er rechtdoor op afgaat en gas geven.
Re: Spring techniek
Geplaatst: wo jan 16, 2008 16:42
door barry!
Sjokske schreef:barry! schreef:Wat ik nog erg moeilijk vind is dit soort jumps:
Toch vind ik dat je het op de foto niet verkeerd doet
2 seconden later ->
Maar dit is maar een voorbeeld foto! (En ik ben dat niet, heb een honda
) Ik heb het natuurlijk over het algemeen diepe sporen bij een jump!
Geplaatst: wo jan 16, 2008 21:22
door zappa.suzuki
schijnt dat je met gas geven je v-wiel omhoog trek en door rem op het a-wiel naar beneden maar heb dit van hooren zeggen.. M'n BIG is geen gazelle.. over een heuvel gaan met 100 en 10 meter later zwaar neer komen was al een ervaring
vering sloeg door en m'n knieen ook, voelde daarna licht wat er tussen m'n benen hangt
Geplaatst: wo jan 16, 2008 21:47
door adje
Oefening baart kunst.
Gewoon heel veel gaan trainen met de motor en dan gaat het vanzelf steeds beter.
Op zo'n schans met sporen moet je nooit twijfelen welk spoor je pakt maar er vastbesloten eentje uitkiezen.
Nooit proberen op het laatste moment een ander spoor te pakken want dat gaat gehaaid fout.
Als het op dat moment gekozen spoor niet het juiste blijkt te zijn dan pak je de volgende ronde gewoon een ander spoor.
Net voor het spoor even het gas dicht en met het inrijden van het spoor het gas weer open en even een afzet mee maken.
Iedere schans is weer net even wat anders dus de situatie op dat moment moet je door ervaring inschatten.
Geplaatst: wo jan 16, 2008 22:06
door stimpie
wat ook kan helpen is om "over" de berg te kijken en niet echt naar de sporen te kijken.
Geplaatst: do jan 17, 2008 10:54
door Wortel
Het lijkt erop dat je hier een "kontewipper" krijgt omdat tijdens de afsprong je kont niet van de buddy afhebt (1ste foto). Het kan ook komen doordat je je gas plotseling dichtdraait vlak voor de afsprong.
De toppers gebruiken de middelpuntvliegende kracht van het achterwiel om de horizontale positie in de lucht te bepalen. Gas erbij en voorwiel gaat omhaag, gas eraf of zelfs de achterrem gebruiken en je voorwiel duikt naar beneden (handig als je op een neergaande helling landt..)
Belangrijk! Je moet tijdens afsprong, in de lucht en de landing staan.
Vlak voor je afsprong een klein beetje extra gas geven om je voorwiel op te tillen.
En sporen? Eigenlijk moet je heel ver kijken en heel vroeg al een spoor kiezen en gewoon gassen in die tramrails!
Enne.. ik kan het mooi vertellen maar een demo geven wordt al weer lastiger
Geplaatst: za jan 19, 2008 23:54
door bart
Geplaatst: zo jan 20, 2008 11:25
door brommer
Geplaatst: zo jan 20, 2008 19:27
door stimpie
dan was je dit weekend eens naar grevenbroich moeten komen . daar had je van deze schansen met van die sporen erin en kreeg je afentoe nog een windstootje dat je ofwel enkele sporen opschoof in de lucht ofwel viel je.
Geplaatst: ma jan 21, 2008 09:04
door barry!
geloof ik graag, het weer is dramatisch voor de cross nu.
Geplaatst: vr jan 25, 2008 01:29
door staay-fotografie
wel typische voorbeeld van gas te vroeg op de schans....
die valpartij...
op schansen met zulke diepe geulen, zul je bovenin nog net ff een x je gas opendraaien, omdat er vaak bovenin 1 vervelende knip ligt...
maar met het aanrijden van deze 'worked' schansen zul je moeten staan, je spoor al ver vantevoren kiezen, en op het moment dat je het spoor inrijd al 20m verder kijken!! vastbesloten zijn...
geloof me, na een aantal x oefenen werkt het