Ik ben sinds vorig jaar begonnen met fanatiek crossen. Elke keer als ik opnieuw de motor opstapte merkte ik dat er vooruit gang in zat. En dat is leuk!.
Wat ik nog erg moeilijk vind is dit soort jumps:
.
Als ik op een tafelberg oid afkom en ik zie zulke sporen dan verkramp ik direct en wordt ik angstig/zenuwachtig. Dit omdat ik denk dat ik de motorfiets mogelijk niet in de richting krijg (geen controle dus) zoals ik graag wil door de diepe sporen.
Op rechte stukken of bochten met zulke diepe sporen gaat het al stukken beter. Je leert met diepe sporen juist flink gas er op te houden en voorwiel licht maken. Maar met die instelling op een tafelberg of andere jump afkomen vind ik nog moeilijk. En al helemaal wanneer er zulke sporen in voor komen!
Resultaat: Te zacht over die jumps knallen en geen gevoel van controle hebben. Nu denk ik dat flink gas er op en niet nadenken de enige remidi is. Het spookt me nog te veel in het hoofd met wat er fout kan gaan, en dat maakt je te voorzichtig.
Misschien hebben jullie tips?.
Hoe ervaren (of hebben ervaren) jullie zulke dingen.
Spring techniek
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
Kwestie van goed kijken. Eerst altijd even een oefenrondje doen. De sporen die ik in deze tafelberg zie vind ik niet erg diep. Voor zover ik zie is alleen het laatste deel een beetje diep.
Waar je voor moet zorgen is dat je van te voren weet waar je heen wil gaan. En recht door rijden.
Bij de Landsard is het wel eens dat de sporen erg diep zijn bij het oprijden van de bult, dan ga ik er ook niet hard overheen. Voeten langs de motor is dan de enige remedie.
Voor de rest met diepe sporen op de bult: spoor kiezen, blijven kijken, zorgen dat je er rechtdoor op afgaat en gas geven.
Waar je voor moet zorgen is dat je van te voren weet waar je heen wil gaan. En recht door rijden.
Bij de Landsard is het wel eens dat de sporen erg diep zijn bij het oprijden van de bult, dan ga ik er ook niet hard overheen. Voeten langs de motor is dan de enige remedie.
Voor de rest met diepe sporen op de bult: spoor kiezen, blijven kijken, zorgen dat je er rechtdoor op afgaat en gas geven.
Honda crf 250
2 seconden later ->Sjokske schreef:Toch vind ik dat je het op de foto niet verkeerd doetbarry! schreef:Wat ik nog erg moeilijk vind is dit soort jumps:
Maar dit is maar een voorbeeld foto! (En ik ben dat niet, heb een honda ) Ik heb het natuurlijk over het algemeen diepe sporen bij een jump!
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
schijnt dat je met gas geven je v-wiel omhoog trek en door rem op het a-wiel naar beneden maar heb dit van hooren zeggen.. M'n BIG is geen gazelle.. over een heuvel gaan met 100 en 10 meter later zwaar neer komen was al een ervaring vering sloeg door en m'n knieen ook, voelde daarna licht wat er tussen m'n benen hangt
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Oefening baart kunst.
Gewoon heel veel gaan trainen met de motor en dan gaat het vanzelf steeds beter.
Op zo'n schans met sporen moet je nooit twijfelen welk spoor je pakt maar er vastbesloten eentje uitkiezen.
Nooit proberen op het laatste moment een ander spoor te pakken want dat gaat gehaaid fout.
Als het op dat moment gekozen spoor niet het juiste blijkt te zijn dan pak je de volgende ronde gewoon een ander spoor.
Net voor het spoor even het gas dicht en met het inrijden van het spoor het gas weer open en even een afzet mee maken.
Iedere schans is weer net even wat anders dus de situatie op dat moment moet je door ervaring inschatten.
Gewoon heel veel gaan trainen met de motor en dan gaat het vanzelf steeds beter.
Op zo'n schans met sporen moet je nooit twijfelen welk spoor je pakt maar er vastbesloten eentje uitkiezen.
Nooit proberen op het laatste moment een ander spoor te pakken want dat gaat gehaaid fout.
Als het op dat moment gekozen spoor niet het juiste blijkt te zijn dan pak je de volgende ronde gewoon een ander spoor.
Net voor het spoor even het gas dicht en met het inrijden van het spoor het gas weer open en even een afzet mee maken.
Iedere schans is weer net even wat anders dus de situatie op dat moment moet je door ervaring inschatten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Het lijkt erop dat je hier een "kontewipper" krijgt omdat tijdens de afsprong je kont niet van de buddy afhebt (1ste foto). Het kan ook komen doordat je je gas plotseling dichtdraait vlak voor de afsprong.
De toppers gebruiken de middelpuntvliegende kracht van het achterwiel om de horizontale positie in de lucht te bepalen. Gas erbij en voorwiel gaat omhaag, gas eraf of zelfs de achterrem gebruiken en je voorwiel duikt naar beneden (handig als je op een neergaande helling landt..)
Belangrijk! Je moet tijdens afsprong, in de lucht en de landing staan.
Vlak voor je afsprong een klein beetje extra gas geven om je voorwiel op te tillen.
En sporen? Eigenlijk moet je heel ver kijken en heel vroeg al een spoor kiezen en gewoon gassen in die tramrails!
Enne.. ik kan het mooi vertellen maar een demo geven wordt al weer lastiger
De toppers gebruiken de middelpuntvliegende kracht van het achterwiel om de horizontale positie in de lucht te bepalen. Gas erbij en voorwiel gaat omhaag, gas eraf of zelfs de achterrem gebruiken en je voorwiel duikt naar beneden (handig als je op een neergaande helling landt..)
Belangrijk! Je moet tijdens afsprong, in de lucht en de landing staan.
Vlak voor je afsprong een klein beetje extra gas geven om je voorwiel op te tillen.
En sporen? Eigenlijk moet je heel ver kijken en heel vroeg al een spoor kiezen en gewoon gassen in die tramrails!
Enne.. ik kan het mooi vertellen maar een demo geven wordt al weer lastiger
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
dan was je dit weekend eens naar grevenbroich moeten komen . daar had je van deze schansen met van die sporen erin en kreeg je afentoe nog een windstootje dat je ofwel enkele sporen opschoof in de lucht ofwel viel je.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
geloof ik graag, het weer is dramatisch voor de cross nu.
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do jan 24, 2008 22:30
- Locatie: Dordrecht
wel typische voorbeeld van gas te vroeg op de schans.... die valpartij...
op schansen met zulke diepe geulen, zul je bovenin nog net ff een x je gas opendraaien, omdat er vaak bovenin 1 vervelende knip ligt...
maar met het aanrijden van deze 'worked' schansen zul je moeten staan, je spoor al ver vantevoren kiezen, en op het moment dat je het spoor inrijd al 20m verder kijken!! vastbesloten zijn...
geloof me, na een aantal x oefenen werkt het
op schansen met zulke diepe geulen, zul je bovenin nog net ff een x je gas opendraaien, omdat er vaak bovenin 1 vervelende knip ligt...
maar met het aanrijden van deze 'worked' schansen zul je moeten staan, je spoor al ver vantevoren kiezen, en op het moment dat je het spoor inrijd al 20m verder kijken!! vastbesloten zijn...
geloof me, na een aantal x oefenen werkt het