Hoe slechter het gaat, hoe beter het met mij gaat
Geplaatst: wo dec 26, 2007 00:38
Geschreven door Marcel Vermeij
dinsdag 25 december 2007
TommyVerbakel (34) en Bram van Dorp zijn de enige twee van 25 Nederlandse motorrijders, die het in Dakar2008 volledig op eigen kracht moeten doen. Geen assistentie, geen monteur, geenondersteuning. Het enige wat ze bij zich hebben is een kist en een set wielendie dagelijks door de organisatie per vliegtuig naar het volgende bivakgetransporteerd worden, en daar klaargezet worden voor de motorrijders. TommyVerbakel heeft een nog grotere uitdaging dan Bram van Dorp, die heeft gekozen voor een KTM met Meca Systemkit. Tommy Verbakel gaat namelijk rijden met een rallymotordie hij in eigen beheer opgebouwd heeft.
Zelf een rallymotor opbouwen betekent ook min of meer weer het wiel zelf opnieuw uitvinden. De benzinetanks maken, ophangpunten voor diezelfde tanks maken, de bedrading aanpassen, het luchtfilterhuis, uitlaatsysteem aanpassen, de hele navigatietoren plaatsen, er komt zoveel bij kijken. Een kant en klare rallymotor aanschaffen had wat dat betreft een stuk eenvoudiger geweest. Tommy heeft gekozen voor een GasGas 450. (met injectie) “ Waarom niet?” is de eerste reactie van Tommy. “ Ik rij al jaren met GasGas en heb het volste vertrouwen in de motor. Ik ben twee dagen op bezoek geweest bij de race-afdeling van GasGas in Spanje, waar ze mijn blok helemaal opnieuw opgebouwd hebben met 2008 onderdelen. Ze waren erg enthousiast over het project, en vanuit de hele fabriek kwamen mensen een kijkje nemen. We hebben een lijst opgesteld met dingen die iedere dag nagelopen moeten worden. Verder heeft Ewout (Grevengoed red.) van Rally Bike Center heel veel tips gegeven. Volgens hem waren we er serieus mee bezig, en dat is altijd goed om te horen. We sleutelen iedere week zo’n 2 tot 3 avonden per week aan de motor. Dat doe ik samen met monteur Dennis Roosen. Dennis gaat mee naar Lissabon ter ondersteuning bij de keuring en vervoert de motor per busje richting de boot.“
Als ex-marinier weet Verbakel als geen ander wat afzien is. Dat gaat hem zeker van pas komen. Tommy heeft veel op de vrachtwagen gezeten waarbij hij regelmatig op Turkije en het Midden-Oosten reed. Ervaring met vreemde culturen, improviseren, zware omstandigheden en vooral doorzettingsvermogen, al deze factoren kunnen het verschil maken tussen uitvallen en aankomen. Daar zit Tommy dan ook niet zo over in. Tommy: “ Als het slecht gaat, gaat het met mij eigenlijk alleen maar beter. Waar ligt je grens, het gevecht tussen mens, machine en de omstandigheden, dat vind ik mooi. Ik heb veel gesproken met ervaren mensen, en vooral veel geluisterd. Ik ga ’t niet effe doen, dat besef ik ook wel.”
Tommy heeft altijd op hobbyniveau gereden, zijn vader was een fanatiek crosser. In 2006 ging hij in Lissabon bij de start kijken, en kwam daar Stef Wolters tegen. (Stef stond tweemaal aan de start van Le Dakar met een twee-takt machine red.) Later dat jaar zocht hij Stef op, om te horen wat er allemaal bij een deelname kwam kijken. Tommy: “ Stef vindt het leuk om te zien dat ik er nu dan bij sta. Ik ben een lowbudget rijder, maar de sponsoring had ik al wel vroeg binnen. Alles in de rally is nieuw voor me, maar ik zit niet in over het gebruik van het roadbook, ico en gps. Wel ga ik er de tijd voor nemen om goed te navigeren. Dat is ook iets waar ik nieuwsgierig naar ben.
Ik kijk er naar uit om het zand in te gaan. Conditioneel ben ik goed, dat is uit een test in het ziekenhuis gebleken. We zijn nu druk met de laatste aanpassingen aan de vering en de radiator. Voor de rest ga ik in de laatste dagen zoveel mogelijk mijn rust proberen te pakken. Ik zie op tegen de keuring en alle drukte daar. Als ik maar eenmaal onderweg ben loopt ’t wel los. De rally bekijk ik van dag tot dag. Eerst maar eens de rustdag halen, en dan zien we wel weer verder. Ik heb al van Bram van Dorp geleerd om niet te kijken hoever het is.”
bron;www.rallymaniacs.nl
dinsdag 25 december 2007
TommyVerbakel (34) en Bram van Dorp zijn de enige twee van 25 Nederlandse motorrijders, die het in Dakar2008 volledig op eigen kracht moeten doen. Geen assistentie, geen monteur, geenondersteuning. Het enige wat ze bij zich hebben is een kist en een set wielendie dagelijks door de organisatie per vliegtuig naar het volgende bivakgetransporteerd worden, en daar klaargezet worden voor de motorrijders. TommyVerbakel heeft een nog grotere uitdaging dan Bram van Dorp, die heeft gekozen voor een KTM met Meca Systemkit. Tommy Verbakel gaat namelijk rijden met een rallymotordie hij in eigen beheer opgebouwd heeft.
Zelf een rallymotor opbouwen betekent ook min of meer weer het wiel zelf opnieuw uitvinden. De benzinetanks maken, ophangpunten voor diezelfde tanks maken, de bedrading aanpassen, het luchtfilterhuis, uitlaatsysteem aanpassen, de hele navigatietoren plaatsen, er komt zoveel bij kijken. Een kant en klare rallymotor aanschaffen had wat dat betreft een stuk eenvoudiger geweest. Tommy heeft gekozen voor een GasGas 450. (met injectie) “ Waarom niet?” is de eerste reactie van Tommy. “ Ik rij al jaren met GasGas en heb het volste vertrouwen in de motor. Ik ben twee dagen op bezoek geweest bij de race-afdeling van GasGas in Spanje, waar ze mijn blok helemaal opnieuw opgebouwd hebben met 2008 onderdelen. Ze waren erg enthousiast over het project, en vanuit de hele fabriek kwamen mensen een kijkje nemen. We hebben een lijst opgesteld met dingen die iedere dag nagelopen moeten worden. Verder heeft Ewout (Grevengoed red.) van Rally Bike Center heel veel tips gegeven. Volgens hem waren we er serieus mee bezig, en dat is altijd goed om te horen. We sleutelen iedere week zo’n 2 tot 3 avonden per week aan de motor. Dat doe ik samen met monteur Dennis Roosen. Dennis gaat mee naar Lissabon ter ondersteuning bij de keuring en vervoert de motor per busje richting de boot.“
Als ex-marinier weet Verbakel als geen ander wat afzien is. Dat gaat hem zeker van pas komen. Tommy heeft veel op de vrachtwagen gezeten waarbij hij regelmatig op Turkije en het Midden-Oosten reed. Ervaring met vreemde culturen, improviseren, zware omstandigheden en vooral doorzettingsvermogen, al deze factoren kunnen het verschil maken tussen uitvallen en aankomen. Daar zit Tommy dan ook niet zo over in. Tommy: “ Als het slecht gaat, gaat het met mij eigenlijk alleen maar beter. Waar ligt je grens, het gevecht tussen mens, machine en de omstandigheden, dat vind ik mooi. Ik heb veel gesproken met ervaren mensen, en vooral veel geluisterd. Ik ga ’t niet effe doen, dat besef ik ook wel.”
Tommy heeft altijd op hobbyniveau gereden, zijn vader was een fanatiek crosser. In 2006 ging hij in Lissabon bij de start kijken, en kwam daar Stef Wolters tegen. (Stef stond tweemaal aan de start van Le Dakar met een twee-takt machine red.) Later dat jaar zocht hij Stef op, om te horen wat er allemaal bij een deelname kwam kijken. Tommy: “ Stef vindt het leuk om te zien dat ik er nu dan bij sta. Ik ben een lowbudget rijder, maar de sponsoring had ik al wel vroeg binnen. Alles in de rally is nieuw voor me, maar ik zit niet in over het gebruik van het roadbook, ico en gps. Wel ga ik er de tijd voor nemen om goed te navigeren. Dat is ook iets waar ik nieuwsgierig naar ben.
Ik kijk er naar uit om het zand in te gaan. Conditioneel ben ik goed, dat is uit een test in het ziekenhuis gebleken. We zijn nu druk met de laatste aanpassingen aan de vering en de radiator. Voor de rest ga ik in de laatste dagen zoveel mogelijk mijn rust proberen te pakken. Ik zie op tegen de keuring en alle drukte daar. Als ik maar eenmaal onderweg ben loopt ’t wel los. De rally bekijk ik van dag tot dag. Eerst maar eens de rustdag halen, en dan zien we wel weer verder. Ik heb al van Bram van Dorp geleerd om niet te kijken hoever het is.”
bron;www.rallymaniacs.nl