hallo mensen,
Ik heb van mijn broer een xr500 gekregen. De xr die ik heb gekregen loopt beter, naar zijn zeggen. Eind 2002 (december) is de olie ververst. Nu (eind maart) blijkt dat er helemaal geen olie meer aan de peilstok blijft zitten, ik heb er dus maar een litertje bijgegooid. In deze periode heb ik ongeveer vier of vijf ritten gemaakt, van elk ongeveer een uurtje (ik heb niet zo gek veel tijd, dat blijkt). Deze ritten waren allemaal over asfalt.
Ik denk dat er ergens een serieus probleem schuilt. Of verbruikt dit type motor werkelijk zoveel olie? Wanneer je de motor start, komt er enorm veel stinkende rook uit de uitlaat, dat houdt op als je even aan het rijden bent (ik ken dit probleem omdat ik ooit een Opel heb gehad, waar achterin een jerrycan olie stond, omdat die auto ook zoveel olie verbruikte, en bij het starten de hele straat blauw stond van de rook). Ik denk dat met deze motor iets vergelijkbaars aan de hand is (lekke koppakking?).
Groeten van Cko
Olie en andere belangrijjke zaken XR500RC uit 1982
Moderator: ghulst
Lekke koppaking? misschien... het is wel normaal dat zo een dikke luchtgekoelde mono-cilinder:
a) 'zweet' ter hoogte van de koppakking. Dit mag echter niet zo erg zijn dat de hele motorblok onder de smurrie hangt. Zo een mono-cilinder 'mag' zweten , moeten niet
b) Elke dikke monocilinder heeft de neiging om olie te verbruiken. Dit wordt verergert als de blok al wat versleten is... (nieuwe keerringen op de piston kosten niet zoveel en doen veel, complete revisie doet nog meer, maar kan ook stuk duurder zijn). Dus al bij een rustige rijstijl verbruikt zo een monocilinder olie. Ga je hoge toerentallen draaien (je zegt zelf dat je op de weg hebt gereden) verbruikt ie een pak meer...
c) De olie werd in December bijgevuld? tot op de bovenste rand van wat mag? Ik raad je aan om dit te doen.
d) Je motor, komt daar erg blauwe rook uit als je hem start? En als ie warm is? Of als ie belast wordt?
Wij hebben zelf een XR350 die bijna nooit in het terrein komt, en dat ding, met 10.000km op de teller toen we hem kochten) verbruikt ook redelijk wat olie. Ook zowat 1 liter per 700 km. Dit is normaal bij dit model.
Ook met alle aut'os waarmee ik reed... als ik ze ging belasten, verbruiken ze allemaal olie.
Ritje van 300 km in Duitsland wat ik regelmatig moet maken:
Pa's Cehrvolet corsica 2200cc : 0.25 liter olie (km stand 97.000) De wagen is wel begrensd en draait nog geen 4000 toeren op 180 km/h
Mijn BMW 316i E30: 0.5 liter verbruik. (km stand 233.000) (toerental begrenzer weg door installatie LPG)
mn Ma's mazda 121 1300cc 0.4 liter (km stand 60.000)
Mn Neef's E220CDI 0.2 liter
Andere Neef zn 306 1.9 turbodiesel: 0.3 liter
etc... dit was wel met de wagens tegen de limiet te rijden (voor zover het verkeer dat toeliet)
Je maakt mij niet wijs dat er motoren zijn die, als ze hard belast worden, geen olie verbruiken.
Een dikke mono verbruikt olie, het mag alleen niet de spuigaten uitlopen, maar als je hem hard belast of hoge toerentallen draait, kan dit oplopen.
a) 'zweet' ter hoogte van de koppakking. Dit mag echter niet zo erg zijn dat de hele motorblok onder de smurrie hangt. Zo een mono-cilinder 'mag' zweten , moeten niet
b) Elke dikke monocilinder heeft de neiging om olie te verbruiken. Dit wordt verergert als de blok al wat versleten is... (nieuwe keerringen op de piston kosten niet zoveel en doen veel, complete revisie doet nog meer, maar kan ook stuk duurder zijn). Dus al bij een rustige rijstijl verbruikt zo een monocilinder olie. Ga je hoge toerentallen draaien (je zegt zelf dat je op de weg hebt gereden) verbruikt ie een pak meer...
c) De olie werd in December bijgevuld? tot op de bovenste rand van wat mag? Ik raad je aan om dit te doen.
d) Je motor, komt daar erg blauwe rook uit als je hem start? En als ie warm is? Of als ie belast wordt?
Wij hebben zelf een XR350 die bijna nooit in het terrein komt, en dat ding, met 10.000km op de teller toen we hem kochten) verbruikt ook redelijk wat olie. Ook zowat 1 liter per 700 km. Dit is normaal bij dit model.
Ook met alle aut'os waarmee ik reed... als ik ze ging belasten, verbruiken ze allemaal olie.
Ritje van 300 km in Duitsland wat ik regelmatig moet maken:
Pa's Cehrvolet corsica 2200cc : 0.25 liter olie (km stand 97.000) De wagen is wel begrensd en draait nog geen 4000 toeren op 180 km/h
Mijn BMW 316i E30: 0.5 liter verbruik. (km stand 233.000) (toerental begrenzer weg door installatie LPG)
mn Ma's mazda 121 1300cc 0.4 liter (km stand 60.000)
Mn Neef's E220CDI 0.2 liter
Andere Neef zn 306 1.9 turbodiesel: 0.3 liter
etc... dit was wel met de wagens tegen de limiet te rijden (voor zover het verkeer dat toeliet)
Je maakt mij niet wijs dat er motoren zijn die, als ze hard belast worden, geen olie verbruiken.
Een dikke mono verbruikt olie, het mag alleen niet de spuigaten uitlopen, maar als je hem hard belast of hoge toerentallen draait, kan dit oplopen.
Meet de compressie. Waarde mij niet bekend. Compressie OK?
Controleer de keeringen op de klepgeleiders van de inlaatkleppen.
En de speling op de inlaatkleppen.
Als deze lekken zuigt de motor hier olie aan. Ook tijdens stilstand kan hier olie doorlekken wat verklaart dat juist in het begin die uitlaatgassen verkleuren.
Bij lekkende uitlaatklepgeleiders heb je hier geen (veel minder) last van omdat hier alleen een druk ontstaat.
Bij een verbruik van onder de 1 op 700 op asfalt, zou ik me ook zorgen gaan maken. Of je tandwielverhouding moet erg kort gegeard zijn.
Controleer de keeringen op de klepgeleiders van de inlaatkleppen.
En de speling op de inlaatkleppen.
Als deze lekken zuigt de motor hier olie aan. Ook tijdens stilstand kan hier olie doorlekken wat verklaart dat juist in het begin die uitlaatgassen verkleuren.
Bij lekkende uitlaatklepgeleiders heb je hier geen (veel minder) last van omdat hier alleen een druk ontstaat.
Bij een verbruik van onder de 1 op 700 op asfalt, zou ik me ook zorgen gaan maken. Of je tandwielverhouding moet erg kort gegeard zijn.