Goedkope olie temp. meter

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2200
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)
Ik wil toch in de winter wel eens weten of het barrel het wel lekker warm krijgt, maar vond 59 euries wel wat duur voor een olietemp meter.
oplossing; een digitale themometer met binnen/buiten functie en evt. een klokje.
Ik heb de voeler aan de olieleiding naast de radiator getapet, en daaromheen cvbuis isolatie, zodatie lekker warm zit.
En ziedaar hij geeft tot 70 gr netjes aan hoewarm de olie is, daarboven krijg ik een "H"kanie dus niet meten, maar dan weet ik dat de olie lekker warm is. Moet nog eens op zoek naar een metertje dat tot 99 graden of verder gaat. Maar ik ben nu voor 3,49 klaar. Ik heb mijn radiator half moeten afdekken anders komtie bij 5 gr niet boven de 70 gr uit.
Tis maar even een weetje, en heb meteen een klokje aan boord.
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

slim man :wink:

ding word inderdaad bijna niet warm nu, plak m'n radiator beschermer ook af..

hier iets uit DE
Die 60°, ab denen der Motor als "betriebswarm" gilt, erreicht die Big erst nach zehn Minuten / 10 Km, auf der Bahn etwas schneller, und zwar im Sommer! Wenn man in der kalten Jahreszeit (unter 10°) den Ölkühler mit einer Pappe komplett abdeckt, erreicht man ähnliche Warmlaufzeiten. Trotzdem läuft der Motor im Winter insgesamt deutlich kälter.

Durchschnittswerte Sommer:
- Landstraße: 95°
- Autobahn Vollgas: 120°
- Stadtverkehr: 90 - 100°
- Regenfahrt: kam nicht über 55° !! Bei ca. 25° Außentemperatur!

Durchschnittswerte Winter (Ölkühler komplett mit Pappe abgedeckt, Außentemperatur 0°, trocken):
- Landstraße: 80°
- Autobahn 140 km/h: 90°
- Stadtverkehr: max 100°
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

nooit bij stilgestaan....
maar wat ik uit onze duitse text kan opmaken is dat hij `s zomers een regenkapje nodig heeft...

meten is weten
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik ben aan het kijken om binnenkort een volt meter op mijn motortje te bouwen.

Goede accu is altijd het kritieke punt bij het starten van een big. Heb al teveel slechte ervaringen met een slechte accu. Met de volt meter kan je als het goed is zien dat de accu minder volt gaat afgeven, bijvoorbeeld van 12,5 volt naar 12,1 volt.

Daarnaast kan je zien dat je accu bijlader goed werkt.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2200
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)
heb geen slecht ervaring met accu's ,maar probeer anders zo'n accutester
die je in een sigaretten aansteker moet doen, die met 3 ledjes, rood geel groen.Sloop die uit elkaar soldeer er een snoertje met zekering aan en sluit dat aan via je contactslot, tape het printje in isolatie tape, maar laat de ledjes vrij ,boor dan drie kleine gaatjes ergens in het zicht in de kuip, daar steek je vanonder die ledjes door die gaatjes en lijm ze vast,
ziet er gewoon gezellig uit, zeker voor de kerst. :D

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

heb shiny nu een dikke 2 jaar en tot laatst geen probleem met de accu..
had de choke te ver open en hem een beetje verzopen..
na 4-5 start pogingen ging de accu goed in de dip..
wou net knmv voor hulp gaan bellen maar wist niet zeker of die ook accu's dekten.. comp van vriendin opgestart om te cheken en nog een start poging gewaagt, gelukig was de accu weer wat bij gekomen en starte die.. toen maar een stuk gereden zonder licht..

klopt het dat ie in de dip vliegt naat 4-5 keer door starten of word de accu slecht?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik hoorde normaal geen verschil tussen een net geladen accu en eentje waarbij hij niet meer starte. Als je accu hoorbaar minder presteert is zijn beste tijd geweest. Elke keer als je accu bovendien zover leegstart krijgt hij een opdonder en zal hij sneller slechter worden.

Een remedy van een slechte accu heb ik trouwens ook die werkte voor mij big:
Starten zonder choke, normaal schiet hij na 1é omwenteling heel even aan. Als je op dat moment de choke uittrekt kan hij die stoot gebruiken om hem door de extra compressie die de choke geeft te krijgen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

@ Antrapper: Heb je een linkje naar zo'n accu tester?

Ik kom alleen analoge lompe testers tegen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2200
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Hier zou iets moeten staan, bij conrad

Auto spannings bewaarder
best no 195308-89
prijs 8,95

http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... achung.pdf


Afbeelding

Laat de ledpootjes wat langer, dan hier getoont, dan kun je ze mooi
ombuigen en door de kuip laten steken.
gr HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Plaats reactie