18" of 19" achterwiel

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Arne
Berichten: 26
Lid geworden op: di okt 02, 2007 15:44
Locatie: Wijster

Beste experts,

Als relatieve newbie volg ik alle technische posts met belangstelling, en nu heb ik eens een vraagje;

Wat is nu de reden om je motor om te bouwen van 18 inch naar 19 inch achterwiel?

tractie? grondspeling? beschikbaarheid banden? of omdat het "hip" is? :lol:

Even los van de vraag of dat wel past in de achterbrug, en welke motor.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
meer schik op een oud brik
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Buitenomtrek 18 en 19 is idem, velg van 18 is 1 inch kleiner dan 19=>
18 heeft dus meer bandhoogte en meer demping => enduro
19 heeft minder demping, wordt in de cross gebruikt, dus goedkope 2de hand bandjes voor enduro...

grtz
Afbeelding
cross/ratbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 21:23

een grotere velg dus minder band heeft ook met gewicht te maken . en plattere band en is stugger voelt beter aan en een groter wiel loopt moier door de knippen.
mn cr500 heeft nu nog 18 maar ik heb een 19 inch bij haan wheels bsteld. staat ook mooier natuurlijk.. :roll:
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

En wat te denken van lek rijden !!!
18'' heeft een hogere band, dus minder snel lek door inveren van de band. Ofwel lek snijden op de velgrand, denk aan bv hoge (scherpe) stenen op de route. Natuurlijk ook minder snel deuken in je velg.
Juiste bandenspanning is natuurlijk erg belangrijk. Op zachte grond mag je best met wat lagere spanning rijden maar met ritten rij ik zeker met 1 bar of ietsje meer.
Hele tijd terug heeft er eens iets gestaan op dit forum waar een heel aantal mensen hun achterband lek reden op een wegovergang bij een rit.
Ook ik ben toen deze richel tegen gekomen en vreesde op dat moment ook voor het ergste, viel mee toen gelukkig. Vergeet ook niet dat sommige binnenbanden vrij vlot luchtdruk verliezen, ook met stilstaan. Regelmatig controleren is geen onzinnige handeling !!
Arne
Berichten: 26
Lid geworden op: di okt 02, 2007 15:44
Locatie: Wijster

Kijk, ben ik ineens weer wat wijzer.
Dat per definitie de buitenomtrek gelijk blijft, of moet blijven, was voor mij nieuw.
Bedankt!
(ik blijf lekker met 18" rijden)
meer schik op een oud brik
Plaats reactie