ok mannen,
hier is een makkelijke voor de geroutineerde 2takters onder ons.
Bij afremmen naar stilstand gaat de motor slaan in de uitlaat. Niet direct, maar pas wanneer het motortoerental goed gedaalt is.
Hij doet het erger als ik hem op de motor laat afremmen.
Als hij eenmaal is afgeremd, en dus stationair draait is het kompleet verdwenen.
Wanneer ik het gas blip, in neutraal dus, dan doet hij het ook.
Dus het gebeurt alleen bij teruglopen in toerental, en het geluid lijkt op het slaan in de pijp.
Als ik de choke erop gooi, tijdens afremmen op de motor openbaart zich het niet.
Het is geen oververhitte motor of iets dergelijks, want het gebeurt bij koude motor, als je het gas blipt dus ook.
Ook het vervroegen en verlaten van het onstekingstijdstip heeft geen invloed. Stationair sproeiers als vergroot en verkleint, geen resultaat.
Ik heb een vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar wilde jullie graag om een mening vragen.
Daar zijn jullie immers voor
bij afremmen slaan in de pijp
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
- Locatie: drachten
Valse lucht?
of mischien verstopte benzinekraan?
of mischien verstopte benzinekraan?
Expansiepoeder op ??
One life , Live it.
Ik rij 4-takt en heb hetzelfde 'probleem'. Motor is perfect afgesteld (naar mijn gevoel) en toch 'batst' hij.
Bij mij is dit gekomen door een uitlaat te monteren met een betere doorstroom (lees meer open).
Mss dat dit je in de richting van een oplossing kan wijzen?
grtz,
pHreaC
Bij mij is dit gekomen door een uitlaat te monteren met een betere doorstroom (lees meer open).
Mss dat dit je in de richting van een oplossing kan wijzen?
grtz,
pHreaC
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
- Locatie: drachten
Loszittende gasnaald?
Of vervuilde bougievonkjes?la bomba schreef:Expansiepoeder op ??
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
ik heb ook een vermoeden...huskie schreef: Ik heb een vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar wilde jullie graag om een mening vragen.
Daar zijn jullie immers voor
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
- Locatie: drachten
En krijgen we nog antwoord
luchtschroef /stationair mengsel staat te arm?
Lekke pakking bij de uitlaatbocht?
Lekke pakking bij de uitlaatbocht?
Een idee zou kunnen zijn dat hij teveel benzine inneemt door het plotse gas open, gas dicht (in combinatie met een eventuele extra inspuiting). De extra benzine inspuiten die de motor niet meer verwerkt krijgt doordat de toevoer van lucht plotseling wegvalt waardoor de onverbrande benzine dan in de uitlaat komt en daar verbrand.
duidelijk? logisch?
duidelijk? logisch?
Blijkbaar gebeurd het alleen als de cilinder bepaalde druk tijdens het afremmen opbouwt. Lekke pakking bij cilinder hoofd kop/voet?
*edit* Not...als hij in zijn neutral afremt gebeurd het ook.
Mischien een lek bij het spruitstuk?
*edit* Not...als hij in zijn neutral afremt gebeurd het ook.
Mischien een lek bij het spruitstuk?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
We praten nog wel over een 2takt met membraan inlaat, toch?
Bij het afremmen op de motor, doe ik niet het gas open en dicht. Het is dicht en blijft dicht tot stilstand. Het slaan in de uitlaat gebeurt pas, bij bijna stilstand.
Wel heb je bij een 2takt de pomp werking van de motor bij gas dicht en op de motor afremmen. Eigenlijk het zelfde idee als de 4takt, alleen is bij ons de uitlaatklep de zuiger zelf.
Onverbrande gassen in de uitlaat die terug komen(en er bij een 2takt altijd zullen zijn) in combinatie met de vacuumwerking van de 2takt tijdens het afremmen, zorgen er op het laatst voor dat er nog wat verbrand wordt of in de uitlaat of in de cilinderkop.
Is dit een vorm van detonatie? Of gewoon een vorm van slechte verbranding?
Detonatie krijg je alleen bij momenten met veel compressie en dat is deze situatie niet. Ga maar na. Gas dicht en op de motorafremmen.
Maar hoe los ik dit op?
Door een andere pijp? Dus een andere resonantie.
Betere verbranding tijdens gasdicht situaties?
Afijn, ik test wel door tot dat ik het antwoord heb gevonden.
Bij het afremmen op de motor, doe ik niet het gas open en dicht. Het is dicht en blijft dicht tot stilstand. Het slaan in de uitlaat gebeurt pas, bij bijna stilstand.
Wel heb je bij een 2takt de pomp werking van de motor bij gas dicht en op de motor afremmen. Eigenlijk het zelfde idee als de 4takt, alleen is bij ons de uitlaatklep de zuiger zelf.
Onverbrande gassen in de uitlaat die terug komen(en er bij een 2takt altijd zullen zijn) in combinatie met de vacuumwerking van de 2takt tijdens het afremmen, zorgen er op het laatst voor dat er nog wat verbrand wordt of in de uitlaat of in de cilinderkop.
Is dit een vorm van detonatie? Of gewoon een vorm van slechte verbranding?
Detonatie krijg je alleen bij momenten met veel compressie en dat is deze situatie niet. Ga maar na. Gas dicht en op de motorafremmen.
Maar hoe los ik dit op?
Door een andere pijp? Dus een andere resonantie.
Betere verbranding tijdens gasdicht situaties?
Afijn, ik test wel door tot dat ik het antwoord heb gevonden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Fijn zo'n nieuwe KTM waaraan je eerst nog volop moet sleutelen om hem goed te krijgen
Heb ik vroeger nooit gehoeven aan mijn Honda CR 2-taktjes en nu nog niet aan de 4 takten.
Heb ik vroeger nooit gehoeven aan mijn Honda CR 2-taktjes en nu nog niet aan de 4 takten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Ad, ik schaar jouw niet onder de merklovers, ondanks dat je je hart aan de honda hebt verpand. Dus je opmerking is niet aardig voor al die ktmlovers.
Ach, weet je, ik denk dat de doorsnee rijder er niets van zou merken, maar omdat ik huskie rijder ben (geweest) weet ik dat het beter kan.
En sleutelen is geen straf voor mij
Ach, weet je, ik denk dat de doorsnee rijder er niets van zou merken, maar omdat ik huskie rijder ben (geweest) weet ik dat het beter kan.
En sleutelen is geen straf voor mij
Laatst gewijzigd door huskie op vr okt 19, 2007 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ff paar stomme opmerkingen van deze "leek"huskie schreef:We praten nog wel over een 2takt met membraan inlaat, toch?
Bij het afremmen op de motor, doe ik niet het gas open en dicht. Het is dicht en blijft dicht tot stilstand. Het slaan in de uitlaat gebeurt pas, bij bijna stilstand.
Wel heb je bij een 2takt de pomp werking van de motor bij gas dicht en op de motor afremmen. Eigenlijk het zelfde idee als de 4takt, alleen is bij ons de uitlaatklep de zuiger zelf.
Onverbrande gassen in de uitlaat die terug komen(en er bij een 2takt altijd zullen zijn) in combinatie met de vacuumwerking van de 2takt tijdens het afremmen, zorgen er op het laatst voor dat er nog wat verbrand wordt of in de uitlaat of in de cilinderkop.
Is dit een vorm van detonatie? Of gewoon een vorm van slechte verbranding?
Detonatie krijg je alleen bij momenten met veel compressie en dat is deze situatie niet. Ga maar na. Gas dicht en op de motorafremmen.
Maar hoe los ik dit op?
Door een andere pijp? Dus een andere resonantie.
Betere verbranding tijdens gasdicht situaties?
Afijn, ik test wel door tot dat ik het antwoord heb gevonden.
tank je '95 of '98 zou het proberen waard kunnen zijn als je '95 tankt.
en je zegt gas dicht, blijft dicht, is het zoiezo niet beter om af en toe iets de kraan open te draaien tijdens afremmen ivm smering van krukaslagers en zuiger? zeker bij hoge toeren en dan gas los zou ik me kunnen voorstellen dat er een (klein) tekort aan smering optreedt
Allways replace the cheapest parts first
Kan me herinneren dat ik ook zoiets had met mijn KTM 300 toen ik hem net (nieuw) gekocht had.
Een sxs uitlaatsysteem heeft het probleem direct verholpen!\
Een sxs uitlaatsysteem heeft het probleem direct verholpen!\
Ik denk dat het ook wel ietwat pijp gerelateerd is. Maar ga die kant nog niet op met proberen. Het geld is opjwrtuning schreef:Kan me herinneren dat ik ook zoiets had met mijn KTM 300 toen ik hem net (nieuw) gekocht had.
Een sxs uitlaatsysteem heeft het probleem direct verholpen!\
Enne Bosje. 95 en 98 al geprobeert, noppo resultaat.
Gas dichthouden kan geen kwaad hoor. Als je je afstelling tenminste voor elkaar hebt , want anders zou het inderdaad duur kunnen worden
Gas dicht met een 5 km downhill is inderdaad niet lekker voor een 2takt die daarbij 5000 rpms maakt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?