bij afremmen slaan in de pijp

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

ok mannen,
hier is een makkelijke voor de geroutineerde 2takters onder ons.
Bij afremmen naar stilstand gaat de motor slaan in de uitlaat. Niet direct, maar pas wanneer het motortoerental goed gedaalt is.
Hij doet het erger als ik hem op de motor laat afremmen.
Als hij eenmaal is afgeremd, en dus stationair draait is het kompleet verdwenen.
Wanneer ik het gas blip, in neutraal dus, dan doet hij het ook.
Dus het gebeurt alleen bij teruglopen in toerental, en het geluid lijkt op het slaan in de pijp.
Als ik de choke erop gooi, tijdens afremmen op de motor openbaart zich het niet.
Het is geen oververhitte motor of iets dergelijks, want het gebeurt bij koude motor, als je het gas blipt dus ook.
Ook het vervroegen en verlaten van het onstekingstijdstip heeft geen invloed. Stationair sproeiers als vergroot en verkleint, geen resultaat.
Ik heb een vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar wilde jullie graag om een mening vragen.
Daar zijn jullie immers voor :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
klaas xr250r
Berichten: 52
Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
Locatie: drachten

Valse lucht?
of mischien verstopte benzinekraan? 8)
la bomba
Berichten: 14
Lid geworden op: wo apr 18, 2007 09:23
Contacteer:

Expansiepoeder op ?? :lol:
One life , Live it.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Millieutroep ?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Ik rij 4-takt en heb hetzelfde 'probleem'. Motor is perfect afgesteld (naar mijn gevoel) en toch 'batst' hij.
Bij mij is dit gekomen door een uitlaat te monteren met een betere doorstroom (lees meer open).

Mss dat dit je in de richting van een oplossing kan wijzen?

grtz,

pHreaC
Afbeelding
klaas xr250r
Berichten: 52
Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
Locatie: drachten

Loszittende gasnaald? 8)
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

la bomba schreef:Expansiepoeder op ?? :lol:
Of vervuilde bougievonkjes? :lol:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
klomp

huskie schreef: Ik heb een vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar wilde jullie graag om een mening vragen.
Daar zijn jullie immers voor :wink:
ik heb ook een vermoeden... :roll:
klaas xr250r
Berichten: 52
Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
Locatie: drachten

En krijgen we nog antwoord 8)
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Pas als er wat intressante opmerkingen geplaatst worden door 2takt rijders met ervaring
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

luchtschroef /stationair mengsel staat te arm?
Lekke pakking bij de uitlaatbocht?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Een idee zou kunnen zijn dat hij teveel benzine inneemt door het plotse gas open, gas dicht (in combinatie met een eventuele extra inspuiting). De extra benzine inspuiten die de motor niet meer verwerkt krijgt doordat de toevoer van lucht plotseling wegvalt waardoor de onverbrande benzine dan in de uitlaat komt en daar verbrand.
duidelijk? logisch?
Afbeelding
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Blijkbaar gebeurd het alleen als de cilinder bepaalde druk tijdens het afremmen opbouwt. Lekke pakking bij cilinder hoofd kop/voet?

*edit* Not...als hij in zijn neutral afremt gebeurd het ook.

Mischien een lek bij het spruitstuk?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

We praten nog wel over een 2takt met membraan inlaat, toch?
Bij het afremmen op de motor, doe ik niet het gas open en dicht. Het is dicht en blijft dicht tot stilstand. Het slaan in de uitlaat gebeurt pas, bij bijna stilstand.
Wel heb je bij een 2takt de pomp werking van de motor bij gas dicht en op de motor afremmen. Eigenlijk het zelfde idee als de 4takt, alleen is bij ons de uitlaatklep de zuiger zelf.
Onverbrande gassen in de uitlaat die terug komen(en er bij een 2takt altijd zullen zijn) in combinatie met de vacuumwerking van de 2takt tijdens het afremmen, zorgen er op het laatst voor dat er nog wat verbrand wordt of in de uitlaat of in de cilinderkop.
Is dit een vorm van detonatie? Of gewoon een vorm van slechte verbranding?
Detonatie krijg je alleen bij momenten met veel compressie en dat is deze situatie niet. Ga maar na. Gas dicht en op de motorafremmen.
Maar hoe los ik dit op?
Door een andere pijp? Dus een andere resonantie.
Betere verbranding tijdens gasdicht situaties?
Afijn, ik test wel door tot dat ik het antwoord heb gevonden.:)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

is het echt een knal of uit het zich meer als niezen...
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Fijn zo'n nieuwe KTM waaraan je eerst nog volop moet sleutelen om hem goed te krijgen :twisted:
Heb ik vroeger nooit gehoeven aan mijn Honda CR 2-taktjes en nu nog niet aan de 4 takten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ad, ik schaar jouw niet onder de merklovers, ondanks dat je je hart aan de honda hebt verpand. Dus je opmerking is niet aardig voor al die ktmlovers. :(
Ach, weet je, ik denk dat de doorsnee rijder er niets van zou merken, maar omdat ik huskie rijder ben (geweest) weet ik dat het beter kan.
:wink: :lol:
En sleutelen is geen straf voor mij :D
Laatst gewijzigd door huskie op vr okt 19, 2007 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Ik zou de gasnaald eens een standje omhoog halen, ook met als achtergrond dat hij met de choke erop het probleem niet gaf.
klomp

was er maar afgebleven, had je er geen last van gehad :D
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Joop schreef:Ik zou de gasnaald eens een standje omhoog halen, ook met als achtergrond dat hij met de choke erop het probleem niet gaf.
Been there, done that. Geen resultaat. :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

huskie schreef:We praten nog wel over een 2takt met membraan inlaat, toch?
Bij het afremmen op de motor, doe ik niet het gas open en dicht. Het is dicht en blijft dicht tot stilstand. Het slaan in de uitlaat gebeurt pas, bij bijna stilstand.
Wel heb je bij een 2takt de pomp werking van de motor bij gas dicht en op de motor afremmen. Eigenlijk het zelfde idee als de 4takt, alleen is bij ons de uitlaatklep de zuiger zelf.
Onverbrande gassen in de uitlaat die terug komen(en er bij een 2takt altijd zullen zijn) in combinatie met de vacuumwerking van de 2takt tijdens het afremmen, zorgen er op het laatst voor dat er nog wat verbrand wordt of in de uitlaat of in de cilinderkop.
Is dit een vorm van detonatie? Of gewoon een vorm van slechte verbranding?
Detonatie krijg je alleen bij momenten met veel compressie en dat is deze situatie niet. Ga maar na. Gas dicht en op de motorafremmen.
Maar hoe los ik dit op?
Door een andere pijp? Dus een andere resonantie.
Betere verbranding tijdens gasdicht situaties?
Afijn, ik test wel door tot dat ik het antwoord heb gevonden.:)
ff paar stomme opmerkingen van deze "leek"
tank je '95 of '98 :?: zou het proberen waard kunnen zijn als je '95 tankt.

en je zegt gas dicht, blijft dicht, is het zoiezo niet beter om af en toe iets de kraan open te draaien tijdens afremmen ivm smering van krukaslagers en zuiger? zeker bij hoge toeren en dan gas los zou ik me kunnen voorstellen dat er een (klein) tekort aan smering optreedt :?:
Allways replace the cheapest parts first :P
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Kan me herinneren dat ik ook zoiets had met mijn KTM 300 toen ik hem net (nieuw) gekocht had.
Een sxs uitlaatsysteem heeft het probleem direct verholpen!\
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

jwrtuning schreef:Kan me herinneren dat ik ook zoiets had met mijn KTM 300 toen ik hem net (nieuw) gekocht had.
Een sxs uitlaatsysteem heeft het probleem direct verholpen!\
Ik denk dat het ook wel ietwat pijp gerelateerd is. Maar ga die kant nog niet op met proberen. Het geld is op :wink:

Enne Bosje. 95 en 98 al geprobeert, noppo resultaat.
Gas dichthouden kan geen kwaad hoor. Als je je afstelling tenminste voor elkaar hebt :wink: , want anders zou het inderdaad duur kunnen worden :)
Gas dicht met een 5 km downhill is inderdaad niet lekker voor een 2takt die daarbij 5000 rpms maakt. :roll:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Stefannn
Berichten: 10
Lid geworden op: ma okt 22, 2007 12:13

kwestie van een nieuwe bougie
Stefannn
Berichten: 10
Lid geworden op: ma okt 22, 2007 12:13

klaas xr250r schreef:Valse lucht?
of mischien verstopte benzinekraan? 8)
Staat die niet op marktplaats die motor vban jou?
Plaats reactie