Koelvloeistof

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Yekko Valegier
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 30, 2007 15:14

Ik heb een LC 4 620 Adventure. Ik had een tijd niet gereden, dus de motor had moeite met starten. Nadat ik hem had weten te starten liet ik hem stationair draaien. Na een minuut of 20, begon koelvloeistof via de ontluchtingsslang van de radiateur naar buiten te spuiten. Het blok was voor mijn gevoel ook behoorlijk heet. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

20 minuten stationair :?: , dan moet die wel heet worden.
Door de druk van de koelvloeistof drukt die de radiatordop in en komt de koelvloeistof door het slangetje naar buiten.
Of de Koppakking is kapot.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Yekko Valegier
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 30, 2007 15:14

Hoop niet dat koppakking idd kapot is. Ga straks nog eens starten, als íe direct weer begint te spuiten is de kans wél groot ben ik bang. We gaan het zien!
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

ook wel een beetje lang 20 min
een yamaha yz450f gaat al overlopen als je bij de start te lang moet wachten
je fiets heeft wel wat rijwind nodig voor koeling
never drive faster then your angel can fly
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

starten en dan stationair laten lopen is heel slecht voor de motor omdat deze relatief langzaam opwarmt en de olie lang dik blijft en dus de boel niet smeert. Als ie dan eindelijk warm wordt dan krijgt ie geen rijwindkoeling en wordt ie te heet. Altijd meteen gaan rijden! en al helemaal als ie lang heeft stilgestaan!

Als ie koud is en je start hem opnieuw met de radiateur dop eraf dan zie je gauw genoeg of je koppakking lek is door de luchtbellen (of eventueel olie in het water) die eruit komen.
bramhonda
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 15, 2007 12:39

Misschien is je dop van de radiateur niet echt lekker meer heb ik ook een keer gehad.
Dan laat die bij weinig druk hem al overlopen.
FF nieuw dopje der op en toen was het bij mij goed.....
---> KTM #143 <--- Maar nu even niet :S:S
Yekko Valegier
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 30, 2007 15:14

Vandaag eerst koelvloeistof bijgevuld en gestart. Geen bubbels in de radiateur, dus ik ga er van uit dat de koppakking niet het probleem is. Radiatordop schoongemaakt. Vervolgens een dik uur gereden; onderweg geen lekkage. Toen ik de motor uitzette begon er weer wat koelvloeistof via de overloop te lekken. Gelukkig lang niet zoveel als de eerste keer.
Ik zoek verder.
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

het kan ook zijn dat hij te arm loopt
daar word je blok veel warmer van

misschien een vuiltje ergens in de carb
never drive faster then your angel can fly
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Yekko Valegier schreef:Vandaag eerst koelvloeistof bijgevuld en gestart. Geen bubbels in de radiateur, dus ik ga er van uit dat de koppakking niet het probleem is. Radiatordop schoongemaakt. Vervolgens een dik uur gereden; onderweg geen lekkage. Toen ik de motor uitzette begon er weer wat koelvloeistof via de overloop te lekken. Gelukkig lang niet zoveel als de eerste keer.
Ik zoek verder.
Ik denk dat er verder niets aan de hand is: de eerste lekkage kwam doordat de radiator dop vervuild was en het laatste lekken is waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat de je de radiator te vol hebt gedaan, met als gevolg dat toen je de motor uitzette de koelvloeistof nog iets warmer werd, geen koeling meer van de rijwind en daardoor de koelvloeistof nog verder uitzette en er iets koelvloesitof lekte.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Werkt je ventilator nog? Gaan wel eens stuk op die dingen.

(ja, een 620 adventure heeft een fan)
Afbeelding
Yekko Valegier
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 30, 2007 15:14

Ik heb de koelvloeistof volgens het garageboek bijgevuld tot vlak boven de lamellen, dus ik ben bang dat, dat het niet is. Kapotte ventilator is mogelijk, die kijk ik na. Ik heb hem niet gehoord, maar je zou verwachten dat hij nog even zou doordraait als je de motor uitzet?
Yekko Valegier
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 30, 2007 15:14

Vandaag en gisteren weer gereden. Bij de eerste stop gooide hij er nog een beetje koelvloeistof uit. Daarna niet meer. Ik heb goede hoop dat ik geluk heb en dat het hele probleem is opgelost. Te lang stationair draaien en een vervuilde radiateurdop! Ik hou het in de gaten, vooralsnog bedankt voor jullie adviezen.
Plaats reactie