Ik smeer nu 2.5% en doe dit met een stevige regelmaat 20L benzine en perfect 500ml olie. Maar nu had ik het volgende voor en begon me net wat vragen hieromtrent te stellen. namelijk:
Ik rij naar het benzinestation met een kan van 20L en vul deze met 20L shell V-power 98. Ik kom thuis en doe de kan open en deze loopt over van de warmte??? dus dit wil zeggen dat er meer benzine in de kan zit. Kan er mij nu iemand vertellen of ik nu meer olie moet bijdoen of niet?
Ook vertelde me een ouder iemand die vroeger ook nog cross gereden had, dat 2takt maken een hele bezigheid was en begon te vrtellen over resinus olie en dat zen garage bijna een labo was, maar verstond er de helft niet van wat hij zei, kan iemand dit ophelderen?
groetjes
2taktmengeling? met de natte vinger of wetenschap?
Moderator: ghulst
Als je zo precies gaat kijken dan zou ik zeggen zorg dat de olie en benzine dezelfde temperatuur hebben en ga daarna pas mengen.
Zet de benzine bv in de schuur waar je de olie ook hebt staan, laat de benzine acclimatiseren
en voila
Gr Mark
Zet de benzine bv in de schuur waar je de olie ook hebt staan, laat de benzine acclimatiseren
en voila
Gr Mark
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Als je 20 liter in de tank hebt gedaan, zou ik ook gewoon de olie voor 20 liter erbij doen. Ook al zit er nietsje minder in de tank. Dan maar een keer iets rijker.
Benzine zet uit door de warmte, dus als je een 20 liter tank hebt kun je beter er wat minder in doen..... als je er nog olie bij moet doen.
Zorg er voor dat je wel goed schud, want dat gaat niet best in een stampvolle tank.
Benzine zet uit door de warmte, dus als je een 20 liter tank hebt kun je beter er wat minder in doen..... als je er nog olie bij moet doen.
Zorg er voor dat je wel goed schud, want dat gaat niet best in een stampvolle tank.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Wat voor apothekers zijn hier bezig zeg. Of het nu allemaal op die millilieter komt?
Volgens mij doen de meeste veel te veel olie bij hun 2 taktjes.
Die walmen zijn voor niets nodig en stellen de 2 takters in een negatief daglicht. Te veel olie zorg voor vuile bougies, die dan op hun beurt voor overslagen van de ontsteking zorgen, onverbrande benzine wast de oliefilm op de cilinder weg.
Risinus olie was het beste smeermiddel dat men toen had, maar helemaal voorbij gestreefd nu er synthetische oliën zijn.
Wel jammer voor de specifieke geur.
Xander
Volgens mij doen de meeste veel te veel olie bij hun 2 taktjes.
Die walmen zijn voor niets nodig en stellen de 2 takters in een negatief daglicht. Te veel olie zorg voor vuile bougies, die dan op hun beurt voor overslagen van de ontsteking zorgen, onverbrande benzine wast de oliefilm op de cilinder weg.
Risinus olie was het beste smeermiddel dat men toen had, maar helemaal voorbij gestreefd nu er synthetische oliën zijn.
Wel jammer voor de specifieke geur.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
inderdaad, volgens mij gaat die geur nog naar de oude RS747 van castrol naartoe, is wel speciaal. Ik smeer nu castrol TTS en ruikt ook lekker met 2.5% zweet men dempertje net niet en slaagt de bougie niet aan.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
- Locatie: Ehv
Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747
Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..
met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747
Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..
met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Doe eens wat meer info (eventueel in n nieuw topic) over die bodemloze putAcid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747
Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..
met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
- Locatie: Ehv
is nog met brommertjes (ben 18) ben die leeftijd nog niet voorbij, is niet echt nuttig voor hier, daar je er nooit enduro mee kan rijden..
(oververhitting)
maar je hebt PM
(oververhitting)
maar je hebt PM
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 20:53
Ja gewoon 25ml olie per liter= 1op40. Ik doe er 2-takt olie in van Kroon Oil, het is 100% synthetisch, full syntethisch is wat anders als 100% synthetisch.
Koop een maatbeker giet daar bijv. 15lt x 25ml = 375ml en dan gooi ik er 15 liter benzine in bij de pomp. Weet je zeker dat het goed is. Niks geen geklooi.
Koop een maatbeker giet daar bijv. 15lt x 25ml = 375ml en dan gooi ik er 15 liter benzine in bij de pomp. Weet je zeker dat het goed is. Niks geen geklooi.
Husky 2-takt techniek: http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=210
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com
ik gebruik putoline MX7. 1:50.
Na 60 uur is alles binnen nog als nieuw.
Maar je kan dit mengen van 1:16 (competitie kart racen) tot 1:120.
Daniel Willemsem mengt zoals ik uit betrouwbare bron gehoord heb 1:100 of daaromtrend in zijn zijspancrosser met zabel blok.
Volgens mij maakt het niet zo bar veel uit of je nu een beetje meer of minder olie mengt.
Na 60 uur is alles binnen nog als nieuw.
Maar je kan dit mengen van 1:16 (competitie kart racen) tot 1:120.
Daniel Willemsem mengt zoals ik uit betrouwbare bron gehoord heb 1:100 of daaromtrend in zijn zijspancrosser met zabel blok.
Volgens mij maakt het niet zo bar veel uit of je nu een beetje meer of minder olie mengt.
smurf.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zonde van het tunen als je zo vet smeert... Heeft helemaal geen nut. En kost bergen vermogen.Acid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747
Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..
met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
ik meng altijd 1:40
en dan neem ik van beiden 1/5 deel;
dus 8 liter benzine en daar gooi ik dan 1/5 liter (200 cc) mengsmering in
je kunt natuurlijk ook van elk een veelvoud nemen
hoef je niet de tank tot aan de nok te vullen
ik tank benzine in een jerrycan, en zorg dat er altijd meteen olie in gaat op moment dat hij thuis komt na het tanken
groeten
en dan neem ik van beiden 1/5 deel;
dus 8 liter benzine en daar gooi ik dan 1/5 liter (200 cc) mengsmering in
je kunt natuurlijk ook van elk een veelvoud nemen
hoef je niet de tank tot aan de nok te vullen
ik tank benzine in een jerrycan, en zorg dat er altijd meteen olie in gaat op moment dat hij thuis komt na het tanken
groeten
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 20:53
Zijn er ook mensen die minder als 1:40 mengen?
Husky 2-takt techniek: http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=210
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com
Er zijn ook voorstanders van vet-smeren ten gunste van het vermogen.Rudy schreef:Acid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747
Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..
met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
Zonde van het tunen als je zo vet smeert... Heeft helemaal geen nut. En kost bergen vermogen.
Zou een betere ring afdichting dus meer compressie generen,dus meer vermogen.... Dus waar ligt de waarheid? We zullen het de echte top-tuners moeten vragen. Wie belt er even met Hans Spaan? Of met Nolte?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
- Locatie: Ehv
Geen nut? zou je de zuiger moeten vragen.. veel minder kans op vastloper, ja, wat minder voor het milieu.. maar je moet iets, in vermogen op de testbank scheeld het om precies te zijn nada..
(we dachten proberen we even, met de yamaha brommer van een vriend van me, nieuw model DT) 2x 3 runs.. allemaal om en nabij de 11 pk.. (.2, .3 en . met 1:35.. en .4 .1 en .7 met 1:50
(we dachten proberen we even, met de yamaha brommer van een vriend van me, nieuw model DT) 2x 3 runs.. allemaal om en nabij de 11 pk.. (.2, .3 en . met 1:35.. en .4 .1 en .7 met 1:50
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
ja, ik: 1 op 50 volgens voorschrift GasGas300, maar wel op het oog dan. En, meer dan 120 uur met een zuiger hoor.husky_kuiper schreef:Zijn er ook mensen die minder als 1:40 mengen?
Kwaliteit van de olie scheelt inderdaad ook. Met een hobby 125cc heb ik een jaar of 10 geleden Morsoline olie gemengd. (Ben benieuwd of er nog mensen zijn die dat kennen). 1 op 30 en de zuiger liep vast omdat deze te droog was!!!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Vroeger smeerden ze zo vet, luc foekema doet het b.v ook met zijn sprinter. Maar dat heeft ook met de afdichting/smering van de roterende inlaat te maken.huskie schreef:Er zijn ook voorstanders van vet-smeren ten gunste van het vermogen.Rudy schreef:Acid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747
Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..
met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
Zonde van het tunen als je zo vet smeert... Heeft helemaal geen nut. En kost bergen vermogen.
Zou een betere ring afdichting dus meer compressie generen,dus meer vermogen.... Dus waar ligt de waarheid? We zullen het de echte top-tuners moeten vragen. Wie belt er even met Hans Spaan? Of met Nolte?
Door goede nikasil cil wanden met andere tolleranties en ruwheden is het nut van afdichten door olie wat minder geworden.
De verbrandingssnelheid neemt af door het toevoegen van veel olie.
De meesten denken dat de ruime smering is vanwege het mogelijk vastlopen van de zuiger, maar de belangrijkste reden voor deze ruime smering is om het bigend heel te houden, bij de hoge belasting. Met een chrome of nicasylwand kun je met een goede olie zoals Castrol A747 of Putoline MX5 zeer laag smeren. De mengverhouding wordt op deze laatste voor wedstrijd motoren ondr hoge belasting opgegeven voor 1,5%-3%, dus 1,5:100 tot 3:100 of wel 1:66 tot 1:33.
VanVeen reed vroeger Castrol R20 mengverhouding 1:20.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
- Locatie: Ehv
kijk, dat wist ik dus niet
gebruik TTS en A747
gebruik TTS en A747
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
- Locatie: Ehv
[quote="henkzelf]
ja, ik: 1 op 50 volgens voorschrift GasGas300, maar wel op het oog dan. En, meer dan 120 uur met een zuiger hoor.[/quote]
een enduro gaat net iets langer mee dan een crossmotor, ander poorten gebruik..
een crossmotor is over het algemeen iets feller, en een enduro wat slijt vaster.. al scheeld het tegenwoordig niet zo extreem veel meer
ja, ik: 1 op 50 volgens voorschrift GasGas300, maar wel op het oog dan. En, meer dan 120 uur met een zuiger hoor.[/quote]
een enduro gaat net iets langer mee dan een crossmotor, ander poorten gebruik..
een crossmotor is over het algemeen iets feller, en een enduro wat slijt vaster.. al scheeld het tegenwoordig niet zo extreem veel meer
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!