Zo, hehe, net m'n eerste rit op m'n KTM 600 LC4 uit '90 achter de rug... Lekker aan het raggen over de weg, denk ik, wat remt dat ding zwaar op de motor? Niks aan de hand, lekker doortuffen. Tot-ie wel erg zwaar begint te trekken, automobilisten beginnen te seinen en ik achter de motor wat rook zie...
Motor aan de kant, stond m'n achterrem in de fik... 't Plastic beschermkapje stond in de fik, remschijf roodgloeiend, stinken... Gauw uitgeblazen (lastig met helm op...). Achterwiel stond muurvast. Sta je dan, tussen de weilanden, geen GSM mee (nee schat, die hoeft niet mee, alleen ff klein ritje in de buurt). Boel toch maar af laten koelen, en ja hoor, er zat weer beweging in het wiel. Rustig naar huis gereden, alleen met voor remmen dus.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen? 't Is nou donker, kijk er morgen wel naar. Of zeggen jullie van afblijven, niet zelf gaan kloten, maar door 'n monteur naar laten kijken?
Verder wel lekker motortje, vliegt mij wat te snel door de versnellingen naar mijn mening. Wie weet een beetje een standaard maat voor de tandwielen? Heb 't idee dat er achter wat een te grote op zit...
Achterrem opgefikt?
Moderator: ghulst
-
Tja nu komen de kosten,complete remrevisie achter.
Was ik al bang voor, heb 'm net twee dagen. Zaten wel nieuwe remblokken op. Vorige eigenaar zei dat ze in ruig terrein nog wel eens "aanliepen", maar op de weg nooit. Hm, 5 km mee gereden en hoppatee. Ja, denk dat 't wel een kostbaar verhaal gaat worden, als de bende zo eet wordt dat 't gwoon in de fik vliegt. Zal de remklauw ook wel naar de schroot kunnen...
The Kickmeister
remmetjes even ontluchten , voorkomend kwaaltje is dat de klauw achter vastrot aan de geleiderpennetjes , daardoor blijft hij tegen de schijf aandrukken... (ik heb wel een remklauw en schijf liggen voor een leuk bod)
15 om 48 tands is gangbaar , een 45 doet t goed voor op t asfalt.
15 om 48 tands is gangbaar , een 45 doet t goed voor op t asfalt.
Laatst gewijzigd door JoeBaR op vr mar 09, 2007 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
4 strokes only !!
Ja, ok, zal allemaal wel wat te strak staan. Maar ik bedoel meer, als m'n schijf zo roodgloeiend wordt, dat m'n beschermkapje in de fik vliegt, is er dan niet meer aan de hand dan alleen "de remmen ontluchten"
The Kickmeister
Remmen kunnen niet aanlopen door lucht in het systeem, lucht is namelijk samenpersbaar.
Oorzaak zou kunnen zijn zoals JoeBar al zei vastgeroeste geleider pennen. Als dat het niet is dan zit de zuiger vastgeklemd. Het gevolg van een vast zittende zuiger is dat de remmen na het bedienen niet meer in de oorspronkelijke stand terugkeren en daardoor aan gaan lopen.
Oorzaak zou kunnen zijn zoals JoeBar al zei vastgeroeste geleider pennen. Als dat het niet is dan zit de zuiger vastgeklemd. Het gevolg van een vast zittende zuiger is dat de remmen na het bedienen niet meer in de oorspronkelijke stand terugkeren en daardoor aan gaan lopen.
en wat doet lucht als je het verwarmd, juist ...het zet uit , de remblokjes gaan slepen tegen de schijf die draait , het geheel wordt daardoor steeds heter , zo heet dat de zuiger van de remklauw uitzet en vaststaat in de klauw ...mark20v schreef:Remmen kunnen niet aanlopen door lucht in het systeem, lucht is namelijk samenpersbaar
waarom zou het zaakje anders weer zijn gaan draaien na dat Henk de rem liet afkoelen ? ik heb al die shit zelf ook meegemaakt in de jaren dat ik rij, ik lul niet zomaar wat !
Olie. semisynthetische olie van Shell Advance VSX 4 10w40 is goede olie , en bij elke shell pomp verkrijgbaar (makkelijk als je moet bijvullen onderweg)
Benzine . ik tank altijd euro 95 , daarover zijn ook altijd weer de meningen verdeelt en onstaan ook weer discussies over octaangehalte , allemaal gelul ... op euro 95 presteert je KTM LC4 gewoon prima!
4 strokes only !!
-
hallo henkie
ik zou d'r ook nieuwe remolie in doen..
d'r kan iets vocht in zitten, gaat aan de kook als het warm wordt,
luchtbellen en zie verhaal van JoeBar..
kost niet zoveel, en kun je dat meteen uitsluiten!!
succes er mee.
groet'n Marco
ik zou d'r ook nieuwe remolie in doen..
d'r kan iets vocht in zitten, gaat aan de kook als het warm wordt,
luchtbellen en zie verhaal van JoeBar..
kost niet zoveel, en kun je dat meteen uitsluiten!!
succes er mee.
groet'n Marco
Ok, bedankt voor de tips. Maar heeft mijn remschijf en klauw niet te veel schade opgelopen door de verhitting??? Heb achter tandje 53 zitten, best wel veel voor op de weg. Iemand een idee waar ik andere tandwielen kan vinden? Zal m'n ketting ook wel een stuk ingekort moeten worden, of niet...
The Kickmeister
-
kan, maar misschien kan het wiel wel verder naar achteren.
blokken zijn verglaast. (hebben een harde laag gekrgen!) en moeten vervangen worden.
schijf kan misschien nog.
groet'n Marco
blokken zijn verglaast. (hebben een harde laag gekrgen!) en moeten vervangen worden.
schijf kan misschien nog.
groet'n Marco
Kijk ook even of het pedaal niet te hoog staat. In de remcylinder zit een zg. compensatiegaatje, stel je het pedaal te hoog in of staat het pedaal aan de hoge kant en heb je voet iets op de rem dan kan de druk niet meer terugvloeien en pomp je de rem dus vast.
Heb ik een keer gehad met een bijna nieuwe motor en er kwam toen stoom/ rook uit de ontluchtingsnippel.
Heb ik een keer gehad met een bijna nieuwe motor en er kwam toen stoom/ rook uit de ontluchtingsnippel.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Heerlijk zo'n forum. Ben beetje een leek op KTM gebied, heb hiervoor alleen Japans gehad, XR, XL, XRV. Hoe kan ik zien dat ik een GS heb, en niet een MX? Kan ik dat aan het framenummer zien? En wat is het verschil in beide?
The Kickmeister
-
misschien staat er iets op het kenteken????
mx is denk ik een crosser!!! dus geen kenteken. (weet niet zeker)
mx is denk ik een crosser!!! dus geen kenteken. (weet niet zeker)
het te grote tandwiel zegt niets over het feit of je een MX (cross) of een GS (enduro) uitvoering hebt , maar eerder over het feit dat de vorige eigenaar er waarschijnlijk veel mee in de bagger heeft gezeten , en daar is zo n fiets dan ook voor . 15 om 48 is een betere verhouding , die ik zelf ook op mijn LC4 had.
als je remklauw nog remt en niet lekt dan is die nog best bruikbaar , je schijf zal waarschijnlijk wat blauw verkleurd zijn door de warmte , zolang die nog recht is , is die ook gewoon nog bruikbaar. (nogmaals ik heb eventueel de remmerij voor jouw model LC4 op voorraad mocht het nodig zijn .)
optische verschillen in de cross en enduro , ik geloof dat de cross GEEN middenbok standaard heeft , en dus ook niet de daarvoor bestemde montage ogen aan het frame heeft , bij de meeste ENDURO LC`s wordt de standaar verwijderd maar blijven de montage ogen zitten.
verder is het best een kostbaar verhaal om een crosser naar enduro omtebouwen , kenteken , keuring , verlichting set , verlichtings spoel ander plastic andere gearing etc etc... ik denk niet dat die kosten minder zijn , als het prijsverschil tussen een cross en enduro uitvoering.
als je remklauw nog remt en niet lekt dan is die nog best bruikbaar , je schijf zal waarschijnlijk wat blauw verkleurd zijn door de warmte , zolang die nog recht is , is die ook gewoon nog bruikbaar. (nogmaals ik heb eventueel de remmerij voor jouw model LC4 op voorraad mocht het nodig zijn .)
optische verschillen in de cross en enduro , ik geloof dat de cross GEEN middenbok standaard heeft , en dus ook niet de daarvoor bestemde montage ogen aan het frame heeft , bij de meeste ENDURO LC`s wordt de standaar verwijderd maar blijven de montage ogen zitten.
verder is het best een kostbaar verhaal om een crosser naar enduro omtebouwen , kenteken , keuring , verlichting set , verlichtings spoel ander plastic andere gearing etc etc... ik denk niet dat die kosten minder zijn , als het prijsverschil tussen een cross en enduro uitvoering.
4 strokes only !!
wat betreft die rem... als die heet gelopen heeft zal je schijf er ook wel aan zijn,net als de rubbers op de rem en rond de remzuiger... beter een occazietje erop gooien denk ik...
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
en er nieuwe remvloeistof in doen!!!!!!!!
Heeft de MX geen andere bak?Henkie schreef:Heerlijk zo'n forum. Ben beetje een leek op KTM gebied, heb hiervoor alleen Japans gehad, XR, XL, XRV. Hoe kan ik zien dat ik een GS heb, en niet een MX? Kan ik dat aan het framenummer zien? En wat is het verschil in beide?
Ik heb 2 KTM 250 blokken, de een een MX de andere een GS.
Bij de GS is er duidelijk een hele korte eerste en een heeeeele lange 5de overbrenging (tis meer een "overdrive").
Is dat bij jou niet het geval of heeft KTM dat ook voor deze types toegepast?
Anders even goegullu naar die ratios
suc6
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik heb nu een hele korte 1e, 2e, 3e, 4e en 5e versnelling, maar komt door mijn tandwiel achter, 53 tands. Moet nodig een kleinere in. 45 werd mij aangeraden. Maar weet iemand dan ook hoevel schakels er uit mijn ketting moeten?
The Kickmeister
maakt het uit dan of je 1 2 of 3 of 4 of..... schakels moet loshalen?
je zet je achterwiel zovermogelijk naar voren , monteer de nieuwe tandwielen , leg de ketting eromheen en je ziet zo hoeveel schakels eruit moeten , mocht je op een halve schakel lengte verschil blijven zitten , hou dan liever de ketting een hele schakel langer , want te kort = te kort.
je zet je achterwiel zovermogelijk naar voren , monteer de nieuwe tandwielen , leg de ketting eromheen en je ziet zo hoeveel schakels eruit moeten , mocht je op een halve schakel lengte verschil blijven zitten , hou dan liever de ketting een hele schakel langer , want te kort = te kort.
4 strokes only !!