Hoe blokkeer ik best mijn uitgaande as om mijn voorste tandwiel vast te zetten? Steken jullie een schroevendraaier tussen de tandjes??
In m'n wphndbk staat geen koppel opgegeven om dit tandwiel vast te zetten.... Op hoeveel zet ik dit best? Ik vermoed niet weinig....
voorste kettingwiel vastmaken
Moderator: ghulst
In de hoogste versnelling zetten en op de achterrem trappen, een schroevendraaier tussen de tanden daar gaat krijg ik kippenvel van...brrrrr..
ik heb een oud stukje ketting van ongeveer 15 cm vast gelast aan een stalen strip van 15x25 dik , de ketting leg ik om het tandwiel in de draairichting en met een ringsleutel zet ik de bout vast , los kan ook , dan moet alles andersom ... de bout moet gewoon handvast , niet overdreven en het liefst een drupje loctite schroefdraad borging erop (niet vergeten het schroefdraadje te ontvetten.)
schroevendraaiers zijn om schroeven te draaien !!
schroevendraaiers zijn om schroeven te draaien !!
4 strokes only !!
In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Maar als de moer handvast moet, dan zal de bak er wel tegen kunnen ....
Goed idee van dat stukje ketting ....
Ik heb een stel oude schrouvendraaiers, die durf ik wel eens te misbruiken... Maar die gebruik ik dan ook niet meer om vijzen mee aan te draaien
Maar als de moer handvast moet, dan zal de bak er wel tegen kunnen ....
Goed idee van dat stukje ketting ....
Ik heb een stel oude schrouvendraaiers, die durf ik wel eens te misbruiken... Maar die gebruik ik dan ook niet meer om vijzen mee aan te draaien
ik gebruik meestal een groot bandijzer (bandenlichter, in het AN, peis ik)
die steek ik door een gat van het achterste tandwiel,
en laat ik dan op de bovenkant van de achterbrug rusten (op beide kanten)
om het los te maken, steek ik het bandijzer onder de achterbrug
gewoon zorgen dat het ijzer al goed tegen de brug aanzit voor je kracht begint te zetten op de bout.
Gery
die steek ik door een gat van het achterste tandwiel,
en laat ik dan op de bovenkant van de achterbrug rusten (op beide kanten)
om het los te maken, steek ik het bandijzer onder de achterbrug
gewoon zorgen dat het ijzer al goed tegen de brug aanzit voor je kracht begint te zetten op de bout.
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Ik doe het ook zoals Wortel (in versnelling zetten, op moto gaan zitten en op achterrem trappen)
Moet bij KTM op 60 Nm worden aangetrokken, en is op mijn manier zeer makkelijk.
Jo VdB
Moet bij KTM op 60 Nm worden aangetrokken, en is op mijn manier zeer makkelijk.
Jo VdB
Wat dacht je van de krachten die erop komen tijdens het rijden??hornet911 schreef:In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Maar idd, normaliter de "Wortel methode" mocht het niet gaan dan de "Gerry400" methode.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Dat weet ik wel dat er tijdens het rijden veel kracht opkomt, maar ik dacht dat het op 120 nm of zo moest worden gezet....gassen schreef:Wat dacht je van de krachten die erop komen tijdens het rijden??hornet911 schreef:In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Maar idd, normaliter de "Wortel methode" mocht het niet gaan dan de "Gerry400" methode.
De wortel methode wordt het dan...
edit: het mijne wordt opgegeven voor 75 Nm...
Lossen met slagmoersleutel en vast op 75 Nm (is niet zo vast hoor) zie WPB. Ik heb die gewoon kunnen vasttrekken met voet op de A rem.
Goed kijken Villard, ik heb ook 15 min moeten zoeken. Staat er wel in.
PS: Vergeet plaatje niet om te plooien achteraan
Dit is voor WR450, denk dat da voor den uwe (250) ook zo zal zijn
Goed kijken Villard, ik heb ook 15 min moeten zoeken. Staat er wel in.
PS: Vergeet plaatje niet om te plooien achteraan
Dit is voor WR450, denk dat da voor den uwe (250) ook zo zal zijn
Gewoon de borg veer los maken, geen moer.
wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Slagmoersleutel dat vindt je lager niet fijn.Klx300R schreef:wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
Tijdens het rijden komen er inderdaad ook grote krachten op de onderdelen, maar dan zit er oliefilm tussen. (als het goed is)
idd. Rudy, ik heb het gevonden.... Moest goe kijken ze...V4-lover schreef:Lossen met slagmoersleutel en vast op 75 Nm (is niet zo vast hoor) zie WPB. Ik heb die gewoon kunnen vasttrekken met voet op de A rem.
Goed kijken Villard, ik heb ook 15 min moeten zoeken. Staat er wel in.
PS: Vergeet plaatje niet om te plooien achteraan
Dit is voor WR450, denk dat da voor den uwe (250) ook zo zal zijn
Pas op hè, want ik haal Sjokske er bijhornet911 schreef:suzuki?Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer.
beste tip:
Een stuk hout (gebruik zelf altijd een houten hamer) en die door het achterwiel steken, net boven of onder de achterbrug steken (ligt er natuurlijk aan of je de moer los of vast draaid).
Natuurlijk er wel helemaal door heen, dus het hout moet op beide zijde's van de achterbrug blokkeren.
Als je er kracht op zet dan blokkeerd het wiel door de hamer op de achterbrug. Doe dit al jaren met veel succes.
Een stuk hout (gebruik zelf altijd een houten hamer) en die door het achterwiel steken, net boven of onder de achterbrug steken (ligt er natuurlijk aan of je de moer los of vast draaid).
Natuurlijk er wel helemaal door heen, dus het hout moet op beide zijde's van de achterbrug blokkeren.
Als je er kracht op zet dan blokkeerd het wiel door de hamer op de achterbrug. Doe dit al jaren met veel succes.
folie schreef:Slagmoersleutel dat vindt je lager niet fijn.Klx300R schreef:wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
Tijdens het rijden komen er inderdaad ook grote krachten op de onderdelen, maar dan zit er oliefilm tussen. (als het goed is)
Die kracht gaat axiaal,dus kan geen kwaad...die lager blijft zowizo gesmeerd hoor
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Istie-alRolando schreef:Pas op hè, want ik haal Sjokske er bijhornet911 schreef:suzuki?Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer.
Bij ONZE TM'mekkus (dus geen Jacuzzi, Tzatziki of andere rijstmachine, gewoon pastabak) zit er een uitwendige seegerring op als borging.
- Voordeel : snel en eenvoudig voortandwieleke wisselen.
- Nadeel (ooit één keer meegemaakt, kan ook door de locatie zijn veroorzaakt, was bij Adje in de (Honda)straat) : als het ringeske breekt (door bv. haarscheurtjes t.g.v. roest o.i.d. gaat het tandwieltje eigen weg zoeken (da = niet tof, leek erop of ik een vastloper had, was gelukkig alleen de ketting die blokkeerde doordat die inclusief tandwiel vastliep tussen het scharnierpunt van de achterbrug en een framebuis). Oplossing : bij het inspuiten van de ketting met kettingspray ook seegerring inprutten zodat roest geen kans maakt, en van tijd tot tijd nieuwe ring plaatsen
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!