voorste kettingwiel vastmaken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Hoe blokkeer ik best mijn uitgaande as om mijn voorste tandwiel vast te zetten? Steken jullie een schroevendraaier tussen de tandjes??

In m'n wphndbk staat geen koppel opgegeven om dit tandwiel vast te zetten.... Op hoeveel zet ik dit best? Ik vermoed niet weinig....
0X
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

In de hoogste versnelling zetten en op de achterrem trappen, een schroevendraaier tussen de tanden daar gaat krijg ik kippenvel van...brrrrr..
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ik heb een oud stukje ketting van ongeveer 15 cm vast gelast aan een stalen strip van 15x25 dik , de ketting leg ik om het tandwiel in de draairichting en met een ringsleutel zet ik de bout vast , los kan ook , dan moet alles andersom ... de bout moet gewoon handvast , niet overdreven en het liefst een drupje loctite schroefdraad borging erop (niet vergeten het schroefdraadje te ontvetten.)




schroevendraaiers zijn om schroeven te draaien !!
4 strokes only !!
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.

Maar als de moer handvast moet, dan zal de bak er wel tegen kunnen ....

Goed idee van dat stukje ketting ....

Ik heb een stel oude schrouvendraaiers, die durf ik wel eens te misbruiken... Maar die gebruik ik dan ook niet meer om vijzen mee aan te draaien :lol: :lol:
0X
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

ik gebruik meestal een groot bandijzer (bandenlichter, in het AN, peis ik)
die steek ik door een gat van het achterste tandwiel,
en laat ik dan op de bovenkant van de achterbrug rusten (op beide kanten)
om het los te maken, steek ik het bandijzer onder de achterbrug
gewoon zorgen dat het ijzer al goed tegen de brug aanzit voor je kracht begint te zetten op de bout.

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

losmaken met slagmoersleutel... :wink:
0X
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik doe het ook zoals Wortel (in versnelling zetten, op moto gaan zitten en op achterrem trappen)

Moet bij KTM op 60 Nm worden aangetrokken, en is op mijn manier zeer makkelijk.

Jo VdB
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

hornet911 schreef:In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Wat dacht je van de krachten die erop komen tijdens het rijden??

Maar idd, normaliter de "Wortel methode" mocht het niet gaan dan de "Gerry400" methode. :roll:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

gassen schreef:
hornet911 schreef:In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Wat dacht je van de krachten die erop komen tijdens het rijden??

Maar idd, normaliter de "Wortel methode" mocht het niet gaan dan de "Gerry400" methode. :roll:
Dat weet ik wel dat er tijdens het rijden veel kracht opkomt, maar ik dacht dat het op 120 nm of zo moest worden gezet....

De wortel methode wordt het dan... :lol:

edit: het mijne wordt opgegeven voor 75 Nm...
0X
V4-lover

Lossen met slagmoersleutel en vast op 75 Nm (is niet zo vast hoor) zie WPB. Ik heb die gewoon kunnen vasttrekken met voet op de A rem.
Goed kijken Villard, ik heb ook 15 min moeten zoeken. Staat er wel in. :lol:

PS: Vergeet plaatje niet om te plooien achteraan :wink:

Dit is voor WR450, denk dat da voor den uwe (250) ook zo zal zijn
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Gewoon de borg veer los maken, geen moer. :wink: :lol:
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Klx300R schreef:wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
Slagmoersleutel dat vindt je lager niet fijn.
Tijdens het rijden komen er inderdaad ook grote krachten op de onderdelen, maar dan zit er oliefilm tussen. (als het goed is)
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

V4-lover schreef:Lossen met slagmoersleutel en vast op 75 Nm (is niet zo vast hoor) zie WPB. Ik heb die gewoon kunnen vasttrekken met voet op de A rem.
Goed kijken Villard, ik heb ook 15 min moeten zoeken. Staat er wel in. :lol:

PS: Vergeet plaatje niet om te plooien achteraan :wink:

Dit is voor WR450, denk dat da voor den uwe (250) ook zo zal zijn
idd. Rudy, ik heb het gevonden.... Moest goe kijken ze...
0X
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer. :wink: :lol:
suzuki? :wink:
0X
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

hornet911 schreef:
Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer. :wink: :lol:
suzuki? :wink:
Pas op hè, want ik haal Sjokske er bij :wink:
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
John H
Berichten: 34
Lid geworden op: do feb 24, 2005 21:11
Locatie: ASSEN

beste tip:

Een stuk hout (gebruik zelf altijd een houten hamer) en die door het achterwiel steken, net boven of onder de achterbrug steken (ligt er natuurlijk aan of je de moer los of vast draaid).
Natuurlijk er wel helemaal door heen, dus het hout moet op beide zijde's van de achterbrug blokkeren.
Als je er kracht op zet dan blokkeerd het wiel door de hamer op de achterbrug. Doe dit al jaren met veel succes.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

folie schreef:
Klx300R schreef:wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
Slagmoersleutel dat vindt je lager niet fijn.
Tijdens het rijden komen er inderdaad ook grote krachten op de onderdelen, maar dan zit er oliefilm tussen. (als het goed is)

Die kracht gaat axiaal,dus kan geen kwaad...die lager blijft zowizo gesmeerd hoor :)
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Rolando schreef:
hornet911 schreef:
Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer. :wink: :lol:
suzuki? :wink:
Pas op hè, want ik haal Sjokske er bij :wink:
Istie-al 8)
Bij ONZE TM'mekkus (dus geen Jacuzzi, Tzatziki of andere rijstmachine, gewoon pastabak) zit er een uitwendige seegerring op als borging.
- Voordeel : snel en eenvoudig voortandwieleke wisselen.
- Nadeel (ooit één keer meegemaakt, kan ook door de locatie zijn veroorzaakt, was bij Adje in de (Honda)straat) : als het ringeske breekt (door bv. haarscheurtjes t.g.v. roest o.i.d. gaat het tandwieltje eigen weg zoeken (da = niet tof, leek erop of ik een vastloper had, was gelukkig alleen de ketting die blokkeerde doordat die inclusief tandwiel vastliep tussen het scharnierpunt van de achterbrug en een framebuis). Oplossing : bij het inspuiten van de ketting met kettingspray ook seegerring inprutten zodat roest geen kans maakt, en van tijd tot tijd nieuwe ring plaatsen :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie