terugslaggeluid

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
mono matti

biggers,

Bij het stilleggen van mijn big volgt er steeds een ketsend terugslaggeluid, weetje, ik denk van ergens in de starter, dat ie even een terugslag krijgt in de verkeerde richting... En het is echt elke keer, van zolang ik hem al heb (paar jaar), onlangs is mijn ontsteking vervangen (spoelen op deksel), ik weet nu niet of die langzaam maar zeker sneuveld door dit fenomeen, of is dit volledig normaal?
Iemand raad?
BIG88

is inderdaad normaal als je het oude type hebt
hij komt bij het uitzetten niet door de volgende compressie slag en komt de zuiger terug tegen de richting van het vrijloopwiel en remt de startmotor het geheel af
je ontsteking overleeft het wel maar het gaat je wel een paar tandwielen en/of een startmotor kosten
ik zet hem altijd uit met de decompressie hendel
geen compressie = geen terugslag

bij het nieuwe typ (SR43) hebben ze een torqeu begrenzer ingebouwd die doorslipt bij het terug slaan
have BIG fun

D.F.M.T.
mono matti

wel, het decompresseren is elektromagnetisch, dus veel valt er niet aan te doen denk ik.
merci voor de snelle reactie
BIG88

dan heb je dus een SR43 en zou de torq begrenzer hem op moeten vangen
conclusie lijkt me duidelijk :?
have BIG fun

D.F.M.T.
Shifty-PK
Contacteer:

Why not use the ignition key? Stopping the engine using the key can destroy the starter free wheel. At least with the models without the reverse torque limiter in the starter gear, i.e. SR41 and SR42. Fortunately these models still have the manual decompression system. Shut down the engine with the deco lever and you wont hear that gruesome cracking sound again.

What happens? When the engine is shut down by turning the ignition key, the piston and the balancers still have lots of momentum. What makes the piston stop? Of course theres the inner friction of the engine, but the big braking force is the next compression stroke it runs into. When the piston slows down it sometimes stops before reaching top dead center and sometimes it stops after it. When stopping before TDC the compressed air pushes the piston back versus the normal turning direction of the engine. This accelerates the starter free wheel which then starts turning the starter. Hence the ugly sound. Since both free wheel and starter gear arent designed for such load they often happen to lose some teeth, treated that way.

The reverse torque limiter of the SR43 model isn´t immortal either. If you notice those cracking and sliding sounds on a SR43 when stopping the engine, check the limiter and replace it if necessary.
http://home.germany.net/avehrenb/DR800maintenance.html
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
mono matti

wel, the startmotor is verlede jaar vervangen, wel door een okkazie. waar zit die torkbegrenzer en hoe ziet die eruit?
BIG88

startmotor vervangen is dus symptoon bestrijding,tijd om de oorzaak aan te pakken
hij zit in je linker zijdeksel waar de startmotor zijn neus in steekt
Afbeelding
have BIG fun

D.F.M.T.
mono matti

hartelijk bedankt, lijkt me nog een leuk werkje!
zappa.suzuki

ach, die deksel heb je er zo af, neem de limiter mee naar je plaatselijke motorboeren en klaar ben je.. 8)

hou hem heel
zappa
BIG88

kun je gelijk even de balansas ketting spannen :wink:
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6513
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki

yep :wink:
motorfreak

Hey ik heb dat ook regelmatig, moet eens kijken welk type ik heb want een decompresie hendel heb ik niet.
We blijven gazzzzzzzzzzz geven!
zappa.suzuki

SR43A/B..
Plaats reactie