verdorie, al dat werk voor niks

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

vier dagen sleutelen en veel te veel euro's uitgegeven om die XL 250 voor mijn zoon klaar te krijgen

de plaatselijke honda dealer heeft me blijkbaar ferm bij mijn ballen gehad, 104 euro voor twee inlaatklepjes, 70 euro voor een setje segmenten die niet pasten...
70 euro voor een setje pakkingen...
die gast zijn week is goe...
jammer dat alles voor niks was... :cry:
na twee keer aantrappen bulderde de 250 uitbundig (zonder uitlaat)
na 20 seconden stond heel de werkplaats dik van de blauwe rook..
verschillende keren de motor aan de praat gekregen, zelfs met de uitlaat, steeds een versikkende blauwe rook uit de uitlaat, alleen op choke blijft hij draaien, of beter "bleef" hij draaien....
ik ben zeker dat de cylinderkop in orde is, alle pakkingen, oliekeerringen en dichtingen zijn vervangen, de kleppen zijn gezet, de inlaatkleppen zijn totaal nieuw...
alleen de piston en de segmenten zijn niet vervangen, de aangekochte segmenten pasten niet (te dik, pasten niet in de gleuf in de piston)
de oude segmenten zagen er "nieuw" uit, dus heb ik het risico genomen, ik wist echt niet waar ik passende segmenten kon vinden...
feit is, de motor slaat aan, moet mat het gas aan de praat gehouden woden en na dertig seconden is heel de werkplaats gevuld met een verstikkende rook...
bovendien lekt er zwarte verbande olie uit de koppeling van de uitlaatcollector en de uitlaatbuis..en niet zo heel weinig.
eerst dacht ik dat het de olie was die ik tijdens het monteren had gebruikt die de rook gaf, maar na ruim tien minuten pruttelen zou deze toch wel weg moeten zijn zeker?
volgens mij zit er niks anders op dan de cylinder te laten honen of boren en een nieuwe piston te monteren met bijpassende nieuwe zuigerveren....
iemand enig idee wat dit kost?
of enig idee wat er verder aan de hand zou kunnen zijn??
misschien toch maar zoeken naar een vriendelijke nopper die ergens nog de nodige onderdelen op zolder heeft liggen???

groetjes

jo
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Ik heb eens een motorblok volledig gereviseerd, om later tot de ontdekking te komen dat de vorige eigenaar olie in de benzinetank had gedaan tegen het roesten. Was een beetje zonde van het werk, dus controleer dat eerst ff.

Als je de zuigerveren los hebt gehad is het heel natuurlijk dat ze weer hun plekje moeten zoeken. Het spulletje is op elkaar ingelopen en hoogstwaarschijnlijk een beetje ovaal geworden. Als de ovaliteit van de veren niet overeen stemd met die van de zuiger heb je dus flinke kieren.
Vaak vinden ze hun plekje dan wel weer.
Afbeelding
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

daar dacht ik ook al aan
heb idd de oude benzine gebruikt om de motor te testen, en inderdaad, ik heb de zuigerveren verdraaid zoals het in de handleinding vermeld stond.
jeezes, misschien lukt het toch nog! morgen ga ik een jerrycan verse benzine halen en na het reinigen van de (waarschijnlijk dichtgekoekte) bougie een nieuwe poging ondernemen
ik hou jullie op de hoogte
thx anyway

jo
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Ik kan je wel vertellen dat boren en honen bij de dealer hier 44 euro kostte. Dit was dan voor een 125 YZ cilinder, maar zal voor een 250 waarschijnlijk niks duurder zijn.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Guillaume schreef:Ik kan je wel vertellen dat boren en honen bij de dealer hier 44 euro kostte. Dit was dan voor een 125 YZ cilinder, maar zal voor een 250 waarschijnlijk niks duurder zijn.
44 euro vind ik opzich nog vrij duur. Als je naar echte zaak ga die het zelf doen (en dus niet uitbesteden zoals bromm zaak of motorzaak) kan het nog wel wat goedkoper.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Guillaume schreef:Ik kan je wel vertellen dat boren en honen bij de dealer hier 44 euro kostte. Dit was dan voor een 125 YZ cilinder, maar zal voor een 250 waarschijnlijk niks duurder zijn.
Het verschil aan cc's maakt wel degelijk verschil. Uit eigen ervaring weet ik dat slijpen en honen bij grote diameters altijd duurder is dan bij kleine diameters.
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

tja 44 euro is niet duur, maar daar moet dan nog eens een overmaat zuiger en zuigerveren bijgerekend worden vrees ik, de dealer rekent al 70 euro voor een setje zuigerveren :cry: :cry: :cry:
iemand enig idee van de totale kostprijs (ongeveer)
vroeger was hier in de streek een bedrijf waar we onze brommers lieten opboren, is wel al ruim 25 jaar geleden, geen idee of ze zich daar nu nog mee bezig houden, ik bel morgen es om prijs te vragen als ik op tijd thuis raak.
maar eerst gaan we proberen om hem es met nieuwe bezine een tijdje draaiende te houden,
btw, mag daar 95 in? of beter 98??
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

xr power ,
kunnen jullie nog steeds betalen in guldens :?: :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

jo schreef:maar eerst gaan we proberen om hem es met nieuwe bezine een tijdje draaiende te houden,
btw, mag daar 95 in? of beter 98??
Beter 98

En die dealer die ik bedoelde besteed het zelf niet uit, maar doet het wel super netjes, neemt eook echte de tijd vor wat bij andere mensen nog weleens te wensen over liet. Zo werkt hij ook naderhand alle bramen netjes weg bij de poorten.

Ik had er btw ook een ProX zuiger gekocht, en dat setje kostte 70 euro, maar dat zal voor een XR vast wel duurder uitvallen.
Suzuki RM 250 2002 Mickael Pichon
zit

Als deze alleen op choke blijft lopen ben je constant de cylinder aan het spoelen met een zeer rijk mengsel.
Staat de hele handel wel op tijd?
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

ik ga straks de boel met nieuwe bezine testen
volgens mijn weten is die ontsteking niet aangeraakt geweest, dus als ie vroeger draaide zou hij het nu toch ook moeten doen, volgens de handleiding hoeft die niet geregeld te worden denk ik, ik ga eerst de carburator es demonteren en alles nazien, dit is het enige waar ik nog niet naar gekeken heb, bovendien meen ik een barstje te zien in de collector van de carb, dit is een soort kunststof en ziet er niet meer echt gezond uit, heb er nog een in reserve en ga de boel straks vervangen.
hopelijk lukt het, vorige keer kwam er zoveel rook uit de garage dat de buren haast de brandweer gebeld hadden :oops: :oops: :oops:
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

laatste update...
carburator volledig uiteengehaald en gereinigd
benzinetank leeggemaakt en gespoeld met nieuwe benzine
vervolgens verse 98 benzine in de tank
bougie gekuist (zat vol olie)
alles weer gemonteerd en tweemaal op de kick getrapt...
motor draait vlot, ook zonder choke, blijft zelfs mooi traag doordraaien.
paar keer de straat op en neer gereden, (paar km totaal)
hij trekt goed, gaat mooi in de touren en valt niet stil bij het stoppen..
echter alleen bruikbaar bij winderig weer, de rookwolk die hij uitbraakt is van zo'n goeie kwaliteit dat ik bij mijn terugkomst haast mijn eigen garagepoort ramde, ontzettende blauwgrijze stinkende dikke rook...
dus als die zuigerveertjes nog hun plaatsje moeten zoeken, dan doen ze het beter snel, dit is niet te doen...
heb ook de slang van de carterontluchtig afgehaald en der komt nogal wat wind uit het blok, echter niet van die aard dat een lichte druk met de vinger op de nippel van de ontluchter de druk niet zou kunnen tegenhouden, ik heb dit wel aleen getest op lage touren....

dus conclusie: een rookbom op wielen
enige overdruk op de carter...
verder draait hij heel mooi en trekt redelijk krachtig
(niet sneller gereden dan 90, straatje is maar 300 meter..)

groetjes
jo
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

Heb je de klepdichtingen vervangen als je de kleppen hebt vervangen ? Daar kan wel de reden liggen.

Ofwel zijn de kleppen niet dicht. Als je nieuwe kleppen steekt moet je die draaien tussen je twee handen met rodagepoeder tussen klep. Ofwel monteer je de klep op de boormachine, gaat stukken sneller :lol:

Ze moeten echt dicht zijn voor je alles terug monteert. Dit controleer je best me kruipolie. Bovenaan kruipolie inspuiten en effe wachten. Als het begint druppelen opnieuw beginnen tot alles 100 % dicht is.

Succes in de zoektocht !
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

klepdichtingen werden vervangen
klepjes gerodeerd met verschillende pasta's van grof naar zeer fijn....
er kan altijd wel wat misgegaan zijn niemand is perfect, maar ik had een mooie matgrijs slijpvlak op alle kleppen en zittingen....
ik controleer morgen nog eens de klepspeling, maar ik vermoed dat alles daar goed zit, heb vanavond een van de deksels van het kleppendeksel gehaald om es te controleren of de nokkenas en de kleppen voldoende smering hadden en boven de klepjes ziet de smeerolie er heel gaaf en helder uit.. als er ergens een klep niet goed zou afsluiten vermoed ik dat er ook bovenaan zwarte prut te bespeuren zou zijn, of heb ik het mis??
ik heb wel twee nieuwe inlaatkleppen geplaatst, misschien zit daar ergens de reden...
ben bang als ik alles weer uiteen moet halen dat mijn nieuwe pakkingen dan naar de vaantjes zullen zijn...
voor alle zekerheid eerst nog maar eens de klepspeling nazien, als der één klepje te weinig speling heeft kan dat ook al problemen geven...
al is de rookontwikkeling wel héél erg....

iemand enig idee hoe erg de overdruk in het carter is als de zuigerveren naar de bliksem zijn??

groetjes

jo
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Als die zuigerveren heel slecht zouden aansluiten tegen de cilinder dan zou je motor ook slecht stationair moeten lopen. Een motor heeft een minimale compressie nodig om stationair te kunnen lopen. Dus ik denk dat zuigerveren versus cilinder wel redelijk zijn. Maar die rook is niet normaal. Zelfs een motor die nog moet inlopen, doet dat niet op zo'n mannier.
Is er rook als je gas geeft, gas dichtdraait, gas constant houdt??
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

hoe meer gas, hoe mee rook :cry:
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

en er spat zwarte verbrande olieprut uit de uitlaat
ook aan een koppeling tussen uitlaatbocht en uitlaatbuis lekt er zwarte vettige brij, duidelijk een ietsie pietsie olieverbruik :oops:
Gast

Onderdruk (overdruk in het carter) treedt op als de zuigerveren lekken cq gebroken zijn.
Je krijgt compressie verlies langs de veren zodat er dus een overdruk op het catrter komt.
Valt die compressie te meten?
Is de schraapveer nog in orde?
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Jo,
Heb je nieuwe klepseals (die rubberen afdichtingen) rond de klepgeleiders van de inlaatkleppen gemonteerd ?
Zo ja dan kan het alleen maar aan de zuiger/veren liggen.
Een motor die heel de straat blauw zet krijgt behoorlijk wat olie binnen.
Zoveel olie kan eigenlijk alleen maar via de zuiger.
Controleer de zuiger en veren maar ook de cilinder op beschadigingen.

suc6
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

jo schreef:klepdichtingen werden vervangen...
...iemand enig idee hoe erg de overdruk in het carter is als de zuigerveren naar de bliksem zijn??
Als de klepseals lek zijn of de geleiders versleten, dan zul je dat vooral zien als je hard op de motor remt en daarna weer gas geeft. Als hij continu rookt, duidt dat eigenlijk altijd op lekkage langs de zuiger. De overdruk in het carter bevestigt dit ook al is een beetje druk niet zo heel erg (elk carter moet drukvariaties kwijt kunnen). Als je een gat in de zuiger hebt, dan heb je echt enorme overdruk en begint het blok ook aan alle kanten te lekken. Een compressiemeting zou wellicht kunnen constateren of hij erg langs de zuiger lekt maar mijn gok is dat dit inderdaad het geval is en je dus een overmaats zuiger moet kopen.
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

laatste update

alles weer uiteen gehaald, verbrandingskamer was erg vettig,
cylinderboring gemeten, bleek 75.5 mm te zijn :shock:
origineel is 74 mm :(
zuiger is zo te zien een wiseco, ben het niet zeker want er staat nergens een merknaam op, alleen een serienummer bovenop de zuiger
cylinder vertoont enige slijtage, geen grote beschadigingen,
zuiger heeft enige speling, maar niks ernstigs.
zuigerveren zijn een ander verhaal, wanneer ik de zuigerveren los in de cylinder plaats dan zit er iets meer dan 6 mm speling tussen de uiteinden van veer,
onderste zuigerveer (driedelig, twee veren en een zig-zag ding ertussen)
past ternauwernood, weinig of geen spanning als ze in de cylinder geschoven worden....

ik ken weinig of niks van deze zuigers, een dealer die het zaakje voor mij even bekeken heeft veronderstelt dat het een hoge druk zuiger van wiseco zou zijn...

bestaan er andere merken overmaatzuigers? wiseco blijkt heel duur te zijn, dealer veronderstelde dat ik zeker 150 tot 200 pleuro's zou kwijt zijn aan een nieuwe zuiger en veren :cry:

ben op de site van wiseco gaan snuffelen en zag dat ze pistons leveren voor dit type motor tot 76 mm boring...
prijzen heb ik niet gevonden en het mailtje dat ik ze stuurde zal waarschijnlijk een tijdje op antwoord moeten wachten wegens weekend...

pfff... wat een lijdensweg :cry:
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Jo,

Kijk ééns op www.pro-x.com
Als ik mij goed herinner kost een kompleete zuiger voor een XR250
iets van 85 euro.
Kan een xl toch nooit zo veel verschillen ?
Leveren ook pakking sets :idea:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

jspp leverd wiseco in Nederland ( www.jspp.nl )
Afbeelding
Plaats reactie