stuurverhogers

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Ik leer steeds bij! Ik wist wel dat raisers eigenlijk een noodzaak zijn (met mijn 1.84m), maar stond er nooit echt bij stil....


Tot ik onlangs met iemand zijn hoog pro-taper stuur kon rijden en veel rechter en meer ontspannen stond!

Gezien mijn volgensde aankoop stuurverhogers zijn:

wie rijdt er met raisers en hoeveel cm verhogen ze jullie stuur?
0X
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

3 cm verhoging op mijn KTM EXC met standaardstuur. Ik ben ook 1m84

Rijdt veel comfortabeler m.i.

Jo VdB
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

mijn EXC stuur is 20 mm verhoogt , ik ben 1,90m op mn crosslaarzen .

ik vind het zelf nog wat aan de lage kant , ik ga eerdaags nieuwe maken van 45 mm , eens zien hoe dat bevalt.
4 strokes only !!
mmrizio
Berichten: 347
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Jo VdB schreef:3 cm verhoging op mijn KTM EXC met standaardstuur. Ik ben ook 1m84

Rijdt veel comfortabeler m.i.

Jo VdB
En dan het stuur in de 'voorste' stand?

Maurice (ook 1m84 maar 2,5cm verlengd)
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
fazy
Berichten: 88
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 16:05
Locatie: Noppenland

hornet911 schreef: Tot ik onlangs met iemand zijn hoog pro-taper stuur kon rijden en veel rechter en meer ontspannen stond!
"Iemand" zijn DRZ400E testen kan serieuze gevolgen hebben :lol:

Let wel op dat je niet doe zoals een andere collega. Stuurverhogers plaatsen en dan zo een lage uitgerokken fatbar steken (Rudy). Volgens mij gaat de winst van de verhogers dan weer verloren in het vrij platte stuur.
DR-Z 400
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Heb het standaard stuur van m'n WR 30mm verhoogd - ben zelf 1.86m

Voornamelijk bij staand rijden is dit aan te bevelen :P

Groeten,
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

hornet911 schreef:Ik leer steeds bij! Ik wist wel dat raisers eigenlijk een noodzaak zijn (met mijn 1.84m), maar stond er nooit echt bij stil....


Tot ik onlangs met iemand zijn hoog pro-taper stuur kon rijden en veel rechter en meer ontspannen stond!

Gezien mijn volgensde aankoop stuurverhogers zijn:

wie rijdt er met raisers en hoeveel cm verhogen ze jullie stuur?
EXC 525, 1.76m, 20mm
fazy
Berichten: 88
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 16:05
Locatie: Noppenland

fazy schreef:

Let wel op dat je niet doe zoals een andere collega. Stuurverhogers plaatsen en dan zo een lage uitgerokken fatbar steken (Rudy).
Maar hij zegt wel zelf dat em gene meutten is :lol: :lol: :lol:
DR-Z 400
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

is dat alles? Ik dacht dat iedereen hiet zoiets ging hebben... :D

En waarom naar voren plaatsen? Ik zou eerder zeggen naar achter toe, zodat je stuur nog dichter staat...
0X
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

rudy zen stuur staat nu wel hoger als voorheen hoor...
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Op aanraden van Mark Wassink heb ik ze er tussen uitgehaald. Ik reed met 20 mm op een 525.

Voor ontspannen werk waar je veel staat komt het ten goede,de stuurverhogers.. Tijdens een enduro en dan met name in de crossproef kwam het niet ten goede aan mijn houding. Ik laat mijn armen zakken. Het gaat nu wat beter maar ik zou mijn ellebogen meer omhoog moeten houden. Zo'n aanvalshouding,helaas moet ik mij dwingen om zo op te motor te zitten.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik ben 1.81 meter en heb er 30mm tussen.

Klaas, ik zou gewoon meer op mijn houding letten in plaats van ze er tussenuit halen. Kwestie van gewenning toch? Maar inderdaad heb jij op foto's je ellebogen meestal op hoogte van de nokkenas zitten. :P

Wat bij mij altijd goed werkt is per rit een bepaald apsect bewust in de gaten te houden. Na zo'n rit zit het er meestal wel ingesleten en doe ik het vanzelf al een stuk beter. Flink tegen jezelf schreeuwen tijdens het rijden werkt ook goed.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Dat onderuit gezakte begint al op de bank voor de tv. :twisted:
fazy
Berichten: 88
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 16:05
Locatie: Noppenland

Klx300R schreef:rudy zen stuur staat nu wel hoger als voorheen hoor...
I know, maar met zijn gestalte vond ik een stuur zoals het mijne de betere keuze :wink:

@ Hornet : mijn stuur stond bij aankoop van de moto ook naar voor. Meer de "freestyle-stijl". Heb er zo één rit mee gereden en dan het stuur eens verplaatst. Nu staat het stuur als het ware in het verlengde van de voorvork.
Naar mijn mening veel beter. Wanneer het stuur meer naar voor staat kan je het iets beter vastnemen als je recht staat, maar het sturen zelf is veel schichtiger en veel te moeilijk in terrein met diepe sporen.

Mijn mening é...
DR-Z 400
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

:? Ben ook aan het twijfelen, met staan (30mm verhogers en standaard gasgas stuur) ideaal, maar zittend mwaaahh, Met m'n husky had ik de laatste rit in ruurlo(2006) weer verlaagd gereden en dat ging heerlijk met bochten werk, dus ja wat is wijsheid :?
Ik denk dat ik het stuur maar een beetje naar mij toe kantel.
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Heb bij Adje gewoon een hoger Pro Tepel stuur besteld, kan ook nog eens tegen zware crashes :idea: (= soms mooi meegenomen, speciaal besteld voor a.s. rit in Polen).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Heb zelf ook een Pro Taper stuur (Pastrana versie), met 30 mm verhogers en vindt het ook veel lekkerder rijden, en vooral staand idd!

Lijkt wel of je meer controle over je motor hebt, en je voelt je op de één of andere manier zekerder.
Woabow
Berichten: 40
Lid geworden op: ma okt 17, 2005 22:32
Locatie: Silvolde
Contacteer:

fazy schreef:
Klx300R schreef:rudy zen stuur staat nu wel hoger als voorheen hoor...
I know, maar met zijn gestalte vond ik een stuur zoals het mijne de betere keuze :wink:

@ Hornet : mijn stuur stond bij aankoop van de moto ook naar voor. Meer de "freestyle-stijl". Heb er zo één rit mee gereden en dan het stuur eens verplaatst. Nu staat het stuur als het ware in het verlengde van de voorvork.
Naar mijn mening veel beter. Wanneer het stuur meer naar voor staat kan je het iets beter vastnemen als je recht staat, maar het sturen zelf is veel schichtiger en veel te moeilijk in terrein met diepe sporen.

Mijn mening é...
Kijk, naar die info was ik net op zoek. Dat schichtige rijden heb ik ook op m'n EXC (laatst op een SXS gereden, die trok zich veel minder van sporen aan). Dus iets hoger en naar achteren halen is te proberen? Heeft de vering daar ook invloed op trouwens?
fazy
Berichten: 88
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 16:05
Locatie: Noppenland

Woabow schreef:Kijk, naar die info was ik net op zoek. Dat schichtige rijden heb ik ook op m'n EXC (laatst op een SXS gereden, die trok zich veel minder van sporen aan). Dus iets hoger en naar achteren halen is te proberen? Heeft de vering daar ook invloed op trouwens?
Met de vering kan ik je niet helpen. Ik ondervind aan de mijne niks abnormaals en heb ze dus gewoon laten staan zoals ze stond (DRZ400).

Eigenlijk moet je je stuur zo zetten dat je (ongeveer) met je armen en je stuur in het verlengde van je vork zit. Daar heb ik de gemakkelijkste en ontspannenste houding mee.
DR-Z 400
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

harde paden : stuur wat naar voren
knippen en los zand : stuur wat naar achteren.
Dat werkt tenminste voor mij om gemiddeld meer of minder druk op het voorwiel te hebben.
Verder is mijn ervaring dat te hoge stuurverhogers wel comfortabel zijn maar de snelheid niet ten goede komt. Iets meer door de knieen geeft mij een veel actievere rijhouding. Het sturen moet tenslotten uit de benen komen.
Maar ook hier: lange ritten in frankrijk: stuur hoger. Met de jongens hier over de paden jagen: stuur lager.

Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat je je motor op de omstandigheden een beetje moet aanpassen.
smurf.
Woabow
Berichten: 40
Lid geworden op: ma okt 17, 2005 22:32
Locatie: Silvolde
Contacteer:

TTT schreef:harde paden : stuur wat naar voren
knippen en los zand : stuur wat naar achteren.
Dat werkt tenminste voor mij om gemiddeld meer of minder druk op het voorwiel te hebben.
Verder is mijn ervaring dat te hoge stuurverhogers wel comfortabel zijn maar de snelheid niet ten goede komt. Iets meer door de knieen geeft mij een veel actievere rijhouding. Het sturen moet tenslotten uit de benen komen.
Maar ook hier: lange ritten in frankrijk: stuur hoger. Met de jongens hier over de paden jagen: stuur lager.

Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat je je motor op de omstandigheden een beetje moet aanpassen.
Ik zal eens expirimenteren. Want het stuurgedrag van de ECX bevalt me momenteel helemaal niet. Zit zelfs aan een stuurdemper te denken. Of ook maar een DRZ kopen? Vooral nadat ik een paar keer een andere motor heb geprobeerd viel me op hoe zenuwachtig de KTM is in de kop. Ben er zelfs een keer hard afgegaan omdat het stuur spontaan de andere kant op wilde, gewoon op het land.

Dat gevoel dat de motor gewoon z'n spoor houdt, ondanks onrelmatige ondergrond (sporen), daar ben ik naar op zoek. Laatst op een wat nat land een baantje uitgezet en ik kon niet eens elke keer hetzelfde spoor houden, ging gewoon zigzaggen. Terwijl het op een andere motor wel ging.
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

KTM staat ervoor bekend wat schichterig te zijn op de kop, dit in tegenstelling tot bv een WR die meer rechtdoor wil.
Het heeft alletwee zen voor- en nadelen.
Afbeelding
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Mijn WR ging gisteren nogthans tekeer als een wilde stier op sommige momenten :lol:
0X
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Als de KTM teveel met het stuur slingert op hoge snelheden en teveel "opz'nkop" rijdt dan is er grote kans dat de veervoorspanning van je achterveer te hard staat. Het instructieboekje geeft verkeerde standaard waarden (te hard!) waardoor deze in veel gevallen verkeerd staat.

Hier vind je alles om dat goed te krijgen: http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=52358

Stuurdempers zijn alleen lapmiddelen om een slecht afgestelde vering goed te krijgen. (Tenzij je uren lang op zeer hoge snelheid in de woestijn wil rijden....)

Mijn KTM stuurde eerst ook niet lekker maar nadat ik de "doorzak" of "sag" goed heb gezet stuurt het ding over alle paden en maisvelden met sporen op hoge snelheid als een trein op de rails.
Woabow
Berichten: 40
Lid geworden op: ma okt 17, 2005 22:32
Locatie: Silvolde
Contacteer:

De sag moet op 90mm staan of zo en bij mij is het 150mm. Best hoog dus en ik weeg ook nog eens 90+ (schoon aan de haak).

Ik heb wel gezien dat m'n stuur naar achteren kan, dat ga ik maar eens proberen.

En voor de vering maar langs de veringboer....
Plaats reactie