DR750 Carburateur probleem

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

CamoKat

Hya,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen ... 'k snap er ff geen reet meer van :?

Ik heb beide carburateurs van m'n DR750 gereviseerd ...
.. setje van hessler erin, nieuwe naalden, nieuwe sproeiers ....
en toch blijft de benzine maar stromen .... paar keer starten en de benzine drupt al uit het luchtfilterhuis.
Motor start dan ook niet meer omdat ie veesteveel benzine krijgt.

vraag 1: wat zou dit kunnen zijn?

vraag 2: waarom zit er eigenlijk een benzine pomp op?? tank zit boven de carbs, niet eronder.

Cheers,
een zwaar gedeprimeerde Dennis :(
zappa.suzuki

he dennis, mischien is de afstelling van je vlotters niet meer goed, kijk hier maar eens.. site in duits en engels [uitgebreider in duits] zie fuel level check
http://home.arcor.de/avehrenb/DR800maintenance.html
maak het heel
zappa
CamoKat

Hya,

Dank je :D
'k heb die pagina's eens doorgeworsteld ... daarna de carbs weer uit de DR gehaald en open gemaakt.
Op zich ziet alles er goed uit, het beweegd netjes zonder haperingen en voor zover ik zie/weet zijn alle o-ringen nieuw.

Heb toen de boel weer in elkaar gezet en de carbs in de bankschroef gezet met een benzine-infuus.
De benzine komt uit de gaten die rood omcirkelt zijn:

Afbeelding

'k heb ook gekeken hoe ik die vlotters af kan stellen .... maar ben daar niet echt achter gekomen hoe dat dat moet.

enig idee iemand?

cheers,
Dennis :|
zappa.suzuki

heb je ook de o-ring van de vlotter naald vervangen?
lijkt of je vlotters blijfen hangen, zit de naald goed?
zappa.suzuki

ps

Fuel incontinence / Fuel inside airbox or motor oil

Most Big drivers will live to see their bike pissing fuel (SR43) or fuel inside their air box or motor oil (SR41 and SR42). Worst case: you take off the oil dip stick and out shoots oil-fuel mixture. In most cases those symptoms have the same simple cause: a worn O-ring of a float valve seat. The float valves are there to keep the fuel level in the float bowls constant. If a valve leaks the carb overflows and fuel spills into the cylinder (in case the intake valves are open) and into the air box. Only the SR43 model has a overflow valve which leads the overflowing fuel outside through hoses.

However, the bad guy is usually not the float valve needle, although dirt on the needle can also cause carb overflow. It is the O-ring of the float valve seat, the small brass tube you put the valve needle into. You can pull the valve seat off the carb body, then you see the O-ring. You probably wont see the wear, just replace it, its life cycle usually is about 10-12 years. The dimensions are 7 x 1,5mm.

[Menu]
zappa.suzuki

pps voor vlotter nivo bijstellen kijk in het manual hoofdstuk 4-6 fuel and lubrications system...
ppps je hebt toch een revsie set voor jouw type gebruikt 750 of 800?
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op zo feb 25, 2007 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
CamoKat

Hya Zappa,

Heb net inderdaad via jou CD ff het een en ander aan info gevonden omtrend de vlotter enzo.
'k heb dat palletje een beetje verbogen .... en (op dit moment) lekt ie niet meer.
Heb 'm ff kunnen starten en de witte rook was ook weg.

Helaas was ie koud en viel die weer uit ...... en toen was de accu leeg :cry:

Accu hangt nu aan lader ... morgen weer verder met proberen.

Thanks Afbeelding

cheers,
Dennis 8)
zappa.suzuki

hij liep? en zonder rook? zal toch niet waar zijn dat jij je kop hebt gelicht terwijl de problemen werden veroorzaakt door een verkeerde afstelling van je vlotter nivo :shock: :evil:
begin me af te vragen of de problemen die marc heeft niet door het zelfde euvel veroorzaakt worden...maar dan door een te laag nivo.. dat ie daarom afslaat bij stationair lopen..
laat het weten dennis of ie het morgen doet.. [ruik even aan je motor olie of dat er geen bezine door zit anders loopt ie kapot :evil: ]
hoop dat je eindelijk kan rijden morgen :D
CamoKat

Nou dat rijden morgen zal er niet van komen :cry:
'k kon het niet laten en heb onder het eten de turbolader op m'n accu gezet.
De carbs lekken nog steeds niet, motor slaat goed aan ..... maar toen de motor een beetje warm begon te worden ... witte rook.
De motor draait wel netjes, staat stationair lekker op z'n gemakkie te tuffen en reageerd goed en snel als je ineens gas geeft.

Als het nou zwarte of blauwe rook was geweest ..... mar 't is echt wit Afbeelding
zappa.suzuki

witte rook? geen idee wat dat is..
zou gewoon een stukje rijden en kijken of het weg gaat..
kan zijn dat omdat de kop er af is geweest er wat olie weg gebrand moet worden..
valt me op van m'n big dat ie af en toe goed en lang op z'n donder moet hebben.. vage klachten zijn dan weer weg :twisted:
suc6 zappa
CamoKat

Mja, heb ik ook heel even aan zitten denken ...... misschien maar eens gewoon doen inderdaad.
Zal morgen even aan de olie ruiken of er benzine in zit ... zit dat er niet in dan zet ik de accu terug, tank er op en ff een rondje doen ..... 'k ben benieuwd.

cheers,
Dennis
zappa.suzuki

he dennis, heb je de olie vervangen nadat je de kop hebt gelicht?
zal er in ieder geval goed aan ruiken voor dat je gaat rijden.. kan me goed voorstellen dat als er benzine doorheen zit hij wit rookt..
hoop het, dan is het gauw opgelost :D
maak en hou het heel
zappa
Shifty-PK
Contacteer:

Mischien had je dit al geprobeerd maar je kan met een gangbare carberateur vrij gemakkerlijk 'testen' of de vlotter goed de benzine toevoer afstopt:
- de caberateurs loshalen
- vlotterbakjes er af schroeven
- caberateurs in je werkbank zetten
- benzine toevoer aansluiten op je caberateurs
- handmatig de vlotterbakjes heen er weer bewegen:
- als de vlotter lager dan horizontaal draait dan zou de benzine zeker moeten toenemen
- als de vlotter horizontaal of hoger staat zou er geen benzine meer door moeten lopen.

Zo zou je moeten uitsluiten of de vlotter nog een probleem geeft.

Overigens is de benzine pomp er voor om benzine naar je caberateurs te pompen wanneer je in de buurt komt van je reserve, omdat in deze 'wangen' van je tank de benzine wel degelijk lager ligt dan de caberateurs. Tevens zou deze gegarandedeerde benzine toevoer moet geven onder extreme hellingen en ruig terrein.

Succes :fadein:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CamoKat

Shifty-PK schreef:...'testen' of de vlotter goed de benzine toevoer afstopt:
- de caberateurs loshalen
- vlotterbakjes er af schroeven
- caberateurs in je werkbank zetten......
CamoKat schreef:......Heb toen de boel weer in elkaar gezet en de carbs in de bankschroef gezet met een benzine-infuus.
De benzine komt uit de gaten die rood omcirkelt zijn:
http://www.motorized.nl/camokat/DR-benzin.jpg
.... Afbeelding ..... :wink:
Maar in ieder geval bedankt dat je me een tip gegeven hebt :)

De lekkage is inmiddels opgelost (teminste, zoals het er nu uitziet)
'k heb 'm, toen ik vanmiddag thuis kwam, direct opgebouwd en op aanraden van Zappa en een maat van me heb ik toch maar m'n pak aan getrokken en ben er een rondje mee om het dorp gegaan.

.... en hij doet het én hij heeft geen witte rook meer Afbeelding

Maar sjeez wat een hobbelpaard ... hehe hoe zou het rijden zónder balans/contra-assen :shock: :lol:
(moet ik zeggen dat ik alleen maar 4cylinders gewend ben ;) )

Nu nog de kleppen stellen en de olie nog maar eens checken.

cheers,
een blije Dennis 8)
zappa.suzuki

yip yip.. 8)
goed man, kan je spelen.. :twisted: zou voor de zekerheid de olie vervangen.. +vilter..
hobbelpaard?? BIG loopt smooth voor een 1 cilnder..wel boven de 3000-3500 toeren houden...
als je de kleppen stelt ook de balansasketting spannen zie..
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6513
gaat op voor alle jaar tallen dus ook voor 750..
is het zeker geen hobbelpaard meer..
krijg ik eindelijk m'n biertjes :D 18 maart in de veluwe??
Shifty-PK
Contacteer:

CamoKat schreef:Maar in ieder geval bedankt dat je me een tip gegeven hebt :)
Oh, ik dacht dat je dit uitgevoerd had met de vlotterbakjes er nog aan. Maar het probleem is verholpen en daar gaat het om :wink:

@ zappa, het is me inderdaad opgevallen dat de BIG wel aardig bokt onder de 3000 toeren, om daar uit te blijven moet je steeds tot minimaal 4000toeren optrekken zodat je in de volgende versnelling weer op de 3000 toeren uitkomt.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

klopt, boven de 3000 tot de derde versnelling en 3500 in de 4 en 5de..anders stuiterd ie een beetje..is normaal voor een zware 1 cilinder.., wel leuk in de stad.. in z'n drie rond de 3000.. en dan flink gas d'r op.. heb je ruim baan met die open dempers van me.. maar als ie warm is af en toe goed door trekken.. naar de 7000 en dan nog 4 keer
:twisted: vind ie lekker.. kost je wel banden..
elke 6000km een nieuwe michellin sirrac..{ die houd het het langst uit bij me.. :twisted: ]
hou het rollend
zappa
CamoKat

zappa.suzuki schreef:.. hobbelpaard?? BIG loopt smooth voor een 1 cilnder.. ook de balansasketting spannen .. is het zeker geen hobbelpaard meer..
krijg ik eindelijk m'n biertjes :D 18 maart in de veluwe??
Eh ... toen ik het blok open had heb ik meteen de balansketting gespannen :?
Maar ik ben (ivm de nieuwe zuigerveren) nog niet boven de 3500tpm geweest.
Rijd die bij jullie dan ook om en nabij de 80km/u?

Die biertjes dat komt wel goed :D .... maar of het 18 maart al wordt weet ik nog niet :?

cheers,
Dennis 8)
zappa.suzuki

he dennis, inrijden tot 4500, zou niet in de 4 en 5 onder de 3500 toeren gaan, blok schokt dan te veel..
80 km bij 3500 klopt.. dan gas en hop naar de 170 :twisted:
zappa
CamoKat

Nouwwwww ..... helaas :cry:
Gisteren ff naar een maat van me gereden ..... nadat ie warm was begon die me een partij te bokken joh na de 3500 tpm ... niet normaal meer.
Was ook echt niet meer richting de 4500tpm te krijgen.
'k was dan ook blij dat ik met dat ding het weer naar huis heb gered.

Dus vanochtend heb ik de beslissing genomen dat ik lekker verder ga aan het CamoKat project en Dr.Camo maar over te gedragen aan de capabele handen van meneer de officele motormonteur.
Dat was vanmiddag dus hop op de aanhanger en op naar de motordealer.
Hobbymatig kan ik een hoop, maar in dit geval wil ik dat het echt goed en betrouwbaar is .... 't wordt tenslotte m'n woonwerkfiets.

cheers,
Dennis 8)
Shifty-PK
Contacteer:

spijtig dat het allemaal niet 1 2 3 lukt, maarja dat is het risico van een niet lopende motor kopen.

ben benieuwd wat het probleem nu precies is, hopenlijk vallen de kosten nog mee.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

shit man, hoop ook dat de kosten mee vallen, ben wel benieuwd wat het nu is... hoop dat ie snel rijd..
gr zappa
CamoKat

Yep, die kans zat er inderdaad in toen ik 'm kocht.
Ik vermoed dat het óf een carb probleem is óf ontsteking ... versnellingsbak is goed, motor zelf rijd lekker (vering en zadel enzo) en hij stuurt goed .... uitlaat geluid is wel een beetje tam, maar ik ben dan nog niet boven de 3500tpm geweest :mrgreen:
Dus op zich is het allemaal zo erg nog niet .... 't is alleen wel hopen dat de prijs wat mee zal vallen :?
zappa.suzuki

als de motor schud en niet stottert denk ik zelf aan de balansasketting, deze kan een tandje verschuifen als deze te los staat met het gevolg dat de motor in onbalans draait.. maar we zullen het wel horen...
gr zappa
CamoKat

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
:oops: Oh Boy ...... doe ik me ff vreselijk schamen hiero :oops:

'k kreeg net een telefoontje van de motorzaak met de mededeling dat mijn brommer het weer helemaal op en top doet.
Bleek dat er wederom teveel benzine in de olie/het blok was gekomen vanwege die irritante vlotters ... hierdoor was er dus teveel vloeistof in het blok.
als ik dan boven de 3500tpm kwam kwam er dus via de carterontluchting teveel druk en benzinedamp ... werd het mengsel veel te rijk en zei die doe het zelf maar of rij wat rustiger.

Mja ..... eh ..... m'n nichtje zou zeggen "Ja dôôhh .... tsk :roll: "

Morgen de DR ophalen en aanleren "motor uit, kraantje dicht".
en eens een goede oplossing verzinnen.

cheers,
Dennis :oops:
Plaats reactie