nieuwe ketting, O-ringen of niet?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ebertus

Hallo,

Mijn ketting en tandwielen zijn aan vernieuwing toe en nu vraag ik mij af wat ik best zou kopen. Ik ben een amateur crosser die af en toe eens op de piste gaat rijden. Ik zou er liefst zo weinig mogelijk werk aan hebben en zo lang mogelijk mee rijden (zo min mogelijk slijtage hebben dus). Nu vroeg ik mij af of ik het best een ketting met O-ringen koop of best een zonder. Ik heb ergens eens opgevangen dat de kettingen met O-ringen minder slijten of zonder. Ik weet echter niet of dit klopt. Kan iemand mij helpen?

mvg,

ebertus
Joop

ebertus, heel simpel koop gewoon een o-ring of een x-ring ketting en dit geeft veel minder slijtage dat een gewone ketting :)
ebertus

Ik vind drie mogelijke O-ring kettingen:
- KETTINGEN IRIS 428 O-RING V-D IR428HTP-O 52,55 €
IRIS 428 HTP O-RING 134L
- KETTING WRP 520 O-RING V-D WE-520LOR-120 66,30 €
WRP 520 LOR 120L
- KETTINGEN REGINA V-D RE520ORN130 70,80 €
REGINA 520 135 ORN 130L

Het gaat hier om een ketting voor een kawa kx 250 met een voortandwiel van S-steel en een achtertandwiel van S-steel. Hoe goedkoper hoe liever natuurlijk maar welke ketting neem ik het best en welke kettingen passen er op de tandwielen?

mvg,

Ebertus
Jo VdB

De "428" gaat niet passen wegens te smal

Je moet een "520" ketting hebben. Ik vind een DID nog altijd de beste qua kwaliteit (maar ze zijn wel ietsje duurder...)

Tel op voorhand de schakels in je huidige ketting, dan weet je hoeveel je nieuwe er nodig heeft.
En als de nieuwe meer schakels heeft, met een slijptol eraf ! Maar dan wel voorzichtig zijn :wink:

Enne, als de tandwielen al wat versleten zijn, vervang die dan ook maar tegelijkertijd. Die stalen die er nu op liggen zijn alvast goedkoop.

Jo VdB
adje

Jo VdB schreef: En als de nieuwe meer schakels heeft, met een slijptol eraf ! Maar dan wel voorzichtig zijn :wink:

Jo VdB
Maar Jo toch , met een slijptol :evil: