Mijn zoon reed op het maisland toen er ineens een gigantische herrie uit het blok kwam. Natuurlijk meteen uitgezet en gekeken wat het zou kunnen zijn. Alles ging gewoon rond alleen starten deed ie niet meer. Bij de dealer uitelkaar laten halen en wat bleek: de krukas lag in tweeën! Gewoon doormidden. Daar had ik nog nooit van gehoord.
Maar heeft iemand een idee of je zo'n onderdeel nog ergens kan vinden tegen een normale prijs. Nieuw zit ik al snel op 700 euro. Ebay in Duitsland doet niet zo veel en KTMINFO schijnt 'm wel te hebben voor 500 dollar. Dat klinkt goed maar transport, BTW en invoerrechten maken het minder aantrekkelijk. Heeft iemand daar ervaring mee?
Het gaat om een KTM 250 EXC Racing (4takt dus) uit 2002.
Krukas KTM doormidden
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do jul 06, 2006 18:01
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Invoerrechten kan je omzeilen als de leverancier wil meewerken.en heeft ook risico's.
Als de leverancier mee wil werken dan zet je op de pakbon een prijs die de 21 euro niet overstijgt, risico is dat als je pakketje niet aankomt de verzekering je dus ook maar 21 euro uitbetaald.
je omzeilt wel alle btw en douanekosten (used parts op het pakket laten zetten, of garantie werk erop)
vraag me niet hoe ik dat weet,maar het is zo !!!!!
Als de leverancier mee wil werken dan zet je op de pakbon een prijs die de 21 euro niet overstijgt, risico is dat als je pakketje niet aankomt de verzekering je dus ook maar 21 euro uitbetaald.
je omzeilt wel alle btw en douanekosten (used parts op het pakket laten zetten, of garantie werk erop)
vraag me niet hoe ik dat weet,maar het is zo !!!!!
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik maar besluit om geen risico te lopen en een nieuwe te bestellen bij de dealer. Dat prijsverschil overleef ik ook wel weer. Had ik maar een goedkopere hobby moeten uitzoeken....
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ben wel benieuwd waar hij precies gebroken is.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
overkwam Piet Beirer ook!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Foto komt er aan. De krukas ligt nog bij de dealer. Aangezien de zoektocht naar een 2e handsje of import model gestaakt is zal de motor wel weer snel klaar zijn. Een nieuwe krukas lag op voorraad bij KTM.
Ik heb er zelf nog nooit eerder van gehoord en de de dealer (Paashuis) keek er ook van op. Die 250jes maken natuurlijk wel veel toeren maar of je daar een krukas eerder mee stuk krijgt dan grote klappen weet ik niet.
Van wat ik er van gezien heb was het breukvlak best groot. Het schijnt dat je middels een speciale lamp kunt zien wat er gebeurd is? M'n actuele technische kennis is wat weggezakt sinds ik alleen maar met WTB techniek te maken heb door CAD systemen te verkopen.
Ik heb er zelf nog nooit eerder van gehoord en de de dealer (Paashuis) keek er ook van op. Die 250jes maken natuurlijk wel veel toeren maar of je daar een krukas eerder mee stuk krijgt dan grote klappen weet ik niet.
Van wat ik er van gezien heb was het breukvlak best groot. Het schijnt dat je middels een speciale lamp kunt zien wat er gebeurd is? M'n actuele technische kennis is wat weggezakt sinds ik alleen maar met WTB techniek te maken heb door CAD systemen te verkopen.
En daar mag ik dan de hele dag mee zitten klooienWoabow schreef: M'n actuele technische kennis is wat weggezakt sinds ik alleen maar met WTB techniek te maken heb door CAD systemen te verkopen.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Woabow schreef:Foto komt er aan. De krukas ligt nog bij de dealer. Aangezien de zoektocht naar een 2e handsje of import model gestaakt is zal de motor wel weer snel klaar zijn. Een nieuwe krukas lag op voorraad bij KTM.
Ik heb er zelf nog nooit eerder van gehoord en de de dealer (Paashuis) keek er ook van op. Die 250jes maken natuurlijk wel veel toeren maar of je daar een krukas eerder mee stuk krijgt dan grote klappen weet ik niet.
Van wat ik er van gezien heb was het breukvlak best groot. Het schijnt dat je middels een speciale lamp kunt zien wat er gebeurd is? M'n actuele technische kennis is wat weggezakt sinds ik alleen maar met WTB techniek te maken heb door CAD systemen te verkopen.
In de krukas treden torsiekrachten en buigkrachten op.
Bij hoge toerentallen krijgen de buigkrachten de overhand, als gevolg van de versnellingen van de drijfstang.
Die niet is meegenomen in het balanceren van de krukas, kan ook niet, omdat z'n hoek/zwaartepunt steeds verandert.
De buigkrachten geven een dynamische belasting waarvan ik me voor zou kunnen stellen dat die tot een vermoeingsbreuk zou kunnen leiden. (?)
Waar was ie gebroken ?
Kun je er een foto van maken ?
Ja dus, doe ik meteen als ik 'm heb. Ligt nog in Lichtevoorde.folie schreef:Kun je er een foto van maken ?Woabow schreef:Foto komt er aan. De krukas ligt nog bij de dealer.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 22:58
- Locatie: Aalten
LichteNvoorde!!!Ja dus, doe ik meteen als ik 'm heb. Ligt nog in Lichtevoorde.
dus bij Paashuis!.
groet'n Marco.
Ja ja, Lichtenvoorde, ik dacht dat niemand dat zou zien...melkboer marco schreef:LichteNvoorde!!!Ja dus, doe ik meteen als ik 'm heb. Ligt nog in Lichtevoorde.
dus bij Paashuis!.
groet'n Marco.
Vanmiddag foto's gemaakt want ik was even lagers halen voor m'n andere KTM. Maar ik heb nu even geen zin om ze op de site te zetten. (Vrij nutteloos berichtje dus eigenlijk....) De krukas is naast het tandwiel finaal doormidden. Volgens Paashuis was er met deze motor "op nivo" gereden. Ik ben dus zelf niet schuldig aan de breuk
Nee hoor. Gekocht op Marktplaats voor een schappelijk prijsje. De motor zag er een beetje afgetrapt uit dus ik wist wat ik aan het doen was. Alleen verwacht je dan geen gebroken krukas.mark20v schreef:Heb je die motor daar gekocht en krijg je nu pas te horen dat er "op niveau" is gereden of kunnen zij dat zien aan de breuk
Ik koop meestal op internet omdat dat gewoon veel geld scheelt in vergelijk met de dealer. Nu moet ik zeggen dat ik daarna best veel geld wegbreng voor onderhoud e.d. maar dat komt gewoon omdat ik te lui ben om het zelf te doen (als werktuigbouwer wil ik niet toegeven dat ik het zelf niet zo goed kan.. ben inmiddels handiger met computers)
Foto's volgen vandaag.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
mooi die kleine letterjes, we vergeven het je.
Weet en kan gelukkig zelf ook niet alles
Weet en kan gelukkig zelf ook niet alles
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
Uhhhhmm waar blijven de foto'(s) nou??????
Hahahaaaaa en KTM een gratis krukasje weggeven????????
dacht het niet toch!!!!
dacht het niet toch!!!!
En waarom niet? Een krukas die op eigen houtje doormidden breekt is duidelijk een schoonheids foutje of niet dan?! Kijk als het door een kapot krukaslager, wegens gebrekkige smering, komt, ja dan wordt het anders, maar spontaan....... whaaaamudface schreef:Hahahaaaaa en KTM een gratis krukasje weggeven????????
dacht het niet toch!!!!
Maar genoeg gedolt, ik wil die foto zien, want een kapotte krukas zie je niet al te vaak
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Hallo allen, ik zou ook zeker even contact zoeken met de importeur en/of de fabrikant. Een krukas moet toch een motorleven meegaan en dat duurt (zelfs met intensief gebruik) wat langer dan 4 jaar
Alles wat ze doen aan coulance is meegenomen, toch?
Succes!
Alles wat ze doen aan coulance is meegenomen, toch?
Succes!
Sorry, ik moet ook niets iets beloven als ik het druk heb. Maar hier staan de foto's:
http://picasaweb.google.nl/woabow/KrukasKTM250EXCRacing
Enne, ik heb wel eens gelezen dat iemand na 2 maanden een scheur in het blok had. Tsja, zeggen ze dan bij KTM, het is een race machine, daar kun je geen garanties op geven.
Ik ga het in elk geval niet proberen. Inderdaad, weet ik veel wat de vorige eigenaar(s) er mee hebben gedaan.
http://picasaweb.google.nl/woabow/KrukasKTM250EXCRacing
Enne, ik heb wel eens gelezen dat iemand na 2 maanden een scheur in het blok had. Tsja, zeggen ze dan bij KTM, het is een race machine, daar kun je geen garanties op geven.
Ik ga het in elk geval niet proberen. Inderdaad, weet ik veel wat de vorige eigenaar(s) er mee hebben gedaan.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Poeh hee... Ik denk dat je jezelf gelukkig mag prijzen met zo'n breuk. Zo'n breuk zul je je hele leven nooit meer zien. Dit is wel een heel gekke plaats om te breken. Ik denk dat het een materiaal fout is geweest of een verkeerde perspassing van het bigend.
Ik zou hem toch proberen te claimen bij KTM want dit is wel heel bijzonder.
Ik zou hem toch proberen te claimen bij KTM want dit is wel heel bijzonder.
Laatst gewijzigd door speedphreax op ma dec 25, 2006 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Nou nou dat is erger dan ik dacht.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest. Bigend ziet er nog helemaal goed uit. Ik zie ook geen te heet geworden onderdelen, dus....
Die krukas zit er met krimppassing op.
Mijn mening is te krappe passing, maar er toch met geweld in geperst, dus al direct haarscheuren, die niet zichtbaar waren.
O ja, kan iemand vertellen of dit de originele drijfstang is van een ktm, of dat er al een vervangings exemplaar is gebruikt?
Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest. Bigend ziet er nog helemaal goed uit. Ik zie ook geen te heet geworden onderdelen, dus....
Die krukas zit er met krimppassing op.
Mijn mening is te krappe passing, maar er toch met geweld in geperst, dus al direct haarscheuren, die niet zichtbaar waren.
O ja, kan iemand vertellen of dit de originele drijfstang is van een ktm, of dat er al een vervangings exemplaar is gebruikt?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik sluit me hier volledig bij aan, als het nog de originele krukas is, dus nog geen revisie heeft gehad. Normaal is KTM mbv. een goede dealer meestal relatief soepel mbt. garantie.speedphreax schreef:Ik zou hem toch proberen te claimen bij KTM want dit is wel heel bijzonder.
Ok ok, ik zal Paashuis eens vragen of hij wil navragen of er wat te claimen valt. Ik heb alleen geen zin om de boze consument te spelen die eens even z'n recht wil halen. Ben mondig genoeg maar in dit geval heb ik vrij snel m'n verlies genomen omdat ik wist dat ik een machine met onbekende historie kocht waar ook duidelijk al aan gesleuteld was. We zullen zien wat KTM zegt.Joop schreef:Ik sluit me hier volledig bij aan, als het nog de originele krukas is, dus nog geen revisie heeft gehad. Normaal is KTM mbv. een goede dealer meestal relatief soepel mbt. garantie.speedphreax schreef:Ik zou hem toch proberen te claimen bij KTM want dit is wel heel bijzonder.
Kan iemand zien of de breuk langzaam groter is geworden of dattie meteen is gebarsten. Bijvoorbeeld de kant waar de breuk wat bruinig is. Ik kan me indenken dat er door trilling een scheur ontstaat die groeit tot het zaakje barst.