bouwjaar '92, gekocht in '94 en 5 jaar intensief op gereden.
starten koud/warm geen probleem, na val 10x doortrappen met gas open en kleplichter ingetrokken.
betrouwbare motor; 1x nieuwe ontsteking en na 7 jaar is het blok voor het eerst open geweest voor een nieuw big-end en zuiger.
voorvork keringen vaak lek.
tip; jaarlijks naald en naaldgeleider vervangen, start en loopt beter.
Krachtige motor (+ 50PK) met veel kracht onderin.
hoogst gereden terreinsnelheid(maisland) 137 km/u
stuur eigenschappen; goed voor een + 120kg motor, maar natuurlijk niet te vergelijken met de ultra-lights.
KTM lc-4 600 '92
Moderator: ghulst
Ik heb twee '89-er LC4-600's. Gezien mijn gebrek aan offroad ervaring (eerste fiets) zal ik geen commentaar op het rijden geven: mijn gevoel zegt dat nieuwere fietsen alleen maar beter kunnen zijn.
Starten: Met de Dell'Orto carburateur start-ie zowel koud als warm redelijk:
Koud eerst een paar keer met kleplichter, daarna 10-15x voor het echie. Na een tijdje wen je eraan. Als je 'm vaker gebruikt of even de oude benzine eruit gooit door 'm op z'n zij te leggen gaat het overigens iets beter.
Warm is de truc om 'm eerst een paar keer met de kleplichter in en vol gas leeg te trappen, en daarna een rotschop te geven.
De andere LC4 heeft een Bing carburateur en start-ie zowel koud als warm goed.
Hij heeft meer vermogen dan ik aankan op onverhard, maar de echte kick ontbreekt een beetje. Op een bochtige verharde weg is het een geweldige machine, met banden die hiervoor geschikt zijn uiteraard.
Problemen hebben we gehad met de bout die frame, blok en achterbrug verbindt: deze zat helemaal vastgerot en kostte een dag om te verwijderen. De andere LC4 heeft elektrische problemen gehad en heeft 3 gebruikte bobines versleten voordat ik toch maar een nieuwe bij Brouwer gehaald heb.
Onderdelenvoorziening is best goed, zowel nieuw als tweedehands is er vaak gemakkelijk aan te komen. Gebruikte onderdelen worden vooral op eBay.de volop aangeboden. Houd wel rekening met hoge verzend en bank-overschrijf kosten naar Duitsland.
Al met al ben ik best gelukkig met m'n LC4. Hij biedt een hoop lol en vraagt niet overdreven veel onderhoud, zodat ik zonder pijn in m'n hart redelijk wat kilometers kan maken op verhard en onverhard.
Starten: Met de Dell'Orto carburateur start-ie zowel koud als warm redelijk:
Koud eerst een paar keer met kleplichter, daarna 10-15x voor het echie. Na een tijdje wen je eraan. Als je 'm vaker gebruikt of even de oude benzine eruit gooit door 'm op z'n zij te leggen gaat het overigens iets beter.
Warm is de truc om 'm eerst een paar keer met de kleplichter in en vol gas leeg te trappen, en daarna een rotschop te geven.
De andere LC4 heeft een Bing carburateur en start-ie zowel koud als warm goed.
Hij heeft meer vermogen dan ik aankan op onverhard, maar de echte kick ontbreekt een beetje. Op een bochtige verharde weg is het een geweldige machine, met banden die hiervoor geschikt zijn uiteraard.
Problemen hebben we gehad met de bout die frame, blok en achterbrug verbindt: deze zat helemaal vastgerot en kostte een dag om te verwijderen. De andere LC4 heeft elektrische problemen gehad en heeft 3 gebruikte bobines versleten voordat ik toch maar een nieuwe bij Brouwer gehaald heb.
Onderdelenvoorziening is best goed, zowel nieuw als tweedehands is er vaak gemakkelijk aan te komen. Gebruikte onderdelen worden vooral op eBay.de volop aangeboden. Houd wel rekening met hoge verzend en bank-overschrijf kosten naar Duitsland.
Al met al ben ik best gelukkig met m'n LC4. Hij biedt een hoop lol en vraagt niet overdreven veel onderhoud, zodat ik zonder pijn in m'n hart redelijk wat kilometers kan maken op verhard en onverhard.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Gratis tip voor die bout de volgende keer...Maak uit een stuk pijp, een hier opgelaste dikke plaat en een lange M10 of M12 bout met moer een trekker. Boor in de kop van de bout een gat tot bv. 2 cm diep, is goed te doen met een scherpe boor en de handboormachine, en tap daar de bijpassende M10 of M12 in. Trek met de trekker de bout goed op spanning en geef hem dan maar een knal met een stevige hamer op zijn andere kant. Doordat de vering nu weg is, komt hij gegarandeerd meteen los en heb je hem er binnen een paar minuten uit. Wel een nieuwe of gebruikte achterbrugbout bij de hand hebben voor terugmontage (de oude heb je naar de andere wereld geboord), en deze uiteraard met Copaslip licht insmeren. Nooit meer problemen! Geldt trouwens voor alle motoren, niet alleen voor KTM's.
tja , heb hem nu sinds 3 weken en ben er helemaal weg mee,
ik weet het is een oud beestje en er zijn veel mooiere motoren maar
met veel sleutelen en veel forumbezoekjes heb ik hem straks klaar voor de grote ritten met rijbewijs !!!
door alle hobby's die ik heb weinig tijd maar wel serieus bezig met de KTM
Veringolie zelf vevangen
voorste remmerij vervangen
Carburateur stationair laten lopen
to do :
achterremmerij vervangen
kettingen en tandwielen vervangen
benzinelekprobleem oplossen !!!
supermotor , en ik kan niet wachten tot ik op de weg kan !!!
heb met een beetje mazzel morgen mijn nieuwe kentekenplaat , en de verzekering geregeld dus maar eens wat op de weg klooien (ja weet het mag niet)
ik weet het is een oud beestje en er zijn veel mooiere motoren maar
met veel sleutelen en veel forumbezoekjes heb ik hem straks klaar voor de grote ritten met rijbewijs !!!
door alle hobby's die ik heb weinig tijd maar wel serieus bezig met de KTM
Veringolie zelf vevangen
voorste remmerij vervangen
Carburateur stationair laten lopen
to do :
achterremmerij vervangen
kettingen en tandwielen vervangen
benzinelekprobleem oplossen !!!
supermotor , en ik kan niet wachten tot ik op de weg kan !!!
heb met een beetje mazzel morgen mijn nieuwe kentekenplaat , en de verzekering geregeld dus maar eens wat op de weg klooien (ja weet het mag niet)