Loud sucks

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

ives
Berichten: 278
Lid geworden op: wo okt 26, 2005 21:28
Locatie: Diest (België)

't is wel in het Engels, 't is wel gejat van een andere site http://www.loudsucks.com, maar het klopt wel. En het vergt de moeite om even door te lezen. Al was het maar om verbaasd te zijn over het feit dat er ook nog slimme Amerikanen zijn

:lol: sorry, kon het niet laten :lol:

**************


Blow My Horn.
Guest Article by Jimmy Lewis, Editor, Dirt Rider Magazine

I've got a reputation for having an ego that is loud, so I don't need my pipe to sound off for me. I have a few real good points on why loud pipes are for idiots and I dare you to challenge me on it. First, I'm like 99% of us riders out there, meaning that I hardly use my bikes power to its full potential. That means there is usually more available if I just twist the throttle farther. Why do guys put louder exhausts on their bike in the first place? Because they want more power. Well keep the quiet one and twist the throttle farther. Check your throttle position next time you ride and think about it. It is that simple. Plus any tuner knows that a properly tuned quiet pipe can put out MORE peak power. The delivery is what suffers. Again, twist that f-ing throttle farther and shut up!

Some more enlightened or educated riders may claim they want more snap. Truthfully a loud pipe accomplished this quite easily. By freeing up the flow you gain an increased rate of rpm increase, and this is where most riders feel they are getting more power, where in fact they are just feeling snap. Typically the snap and delivery of a current motocross bike pops about as much as a tire is willing to bite off for you under most traction situations. Upping this increases wheel spin on all but the most skilled riders, so you are not really going faster, even though you may feel you are. Take some lap times, I dare you. Off-road this is an even larger problem as traction is even more of an issue, so upping the power, especially on the bottom, accomplishes little. Well it helps tear the crap out of technical trails, but that is a whole another issue. And back to my original point, if you want more power, and snap, twist the throttle farther and then use the clutch. Because if you are so slow and have so little control of your bike that you need the initial twist of the throttle to get you out of trouble, I suggest a riding class. Even on the most corked up of bikes, I can, with a twist of throttle, get the front end to come up. You say it doesn't have enough power on the bottom and it stalls? Learn to use the clutch, or better yet, if you were riding faster (which is easier with a quiet pipe, time yourself anyplace, I dare you) this issue would be a mute point. And I wish it were.

There are plenty of other arguments; most revolve around riders not wanting "the man" coming down on him and his machine and being free. You know I sympathize with you and being free is what being an American is all about. But about 99% of the non-riding public wants to be free of your loud noises, wherever they are and whatever they come from, motorcycles or not. Another part of being an American is living in a democratic society where we have the right to vote. Well do the math and you'll see that if it were put to a vote, you and your noise would be out. Just don't let it get to this like it has in some places (Riverside County, Millsap’s' Training Facility, etc.) Keep it quiet. Out of sight is out of mind most of the time and being noisy just gets people looking.


I'm the last guy to ever say "less sound equals more ground". I know the first guys to put mufflers on their bikes in the early 70's. I ride with these guys and they tell me about all the places they used to ride. Sound was hardly the issue that closed most of the places they rode; it has been urban encroachment and the rise of radical environmentalism. But for the most part those trends are being addressed as much as possible. The latest trend is sound and its past time to get it under control before the perception of a motorcycle is firstly a huge noise disturbance, like it used to be a "druggy biker".


So if you’re this far into this I have one last point. Think of how mad you’d be if you couldn’t ride your bike any more. You’d be so pissed you’d be willing to do anything, maybe even break the law and just do it anyways. Well, this is how mad our opposition is in this fight and they are using that motivation to get rid of you and your bike. Think of how mad you’d be. Imagine the desire and anger. Feel how driven you’d be and how nothing is going to stop you from doing what you want. They are pissed and they are using it against us. It is pretty simple to keep it quiet and it won’t get to this!

Jimmy Lewis
Editor Dirt Rider Magazine
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

zo is het...
Afbeelding
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

amen
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Ik geloof er nie in. Als je de agressieve groenen ziet besef je al gauw dat ze niet zullen stoppen vanwegen enkele decibels minder. Stel op zondagochtend rijden we een wedstrijdje op de crossbaan. Iedereen, echt allemaal, hebben we een door de paus of weetikveel goedgekeurde demper. Dan, in het heetst van de strijd, komen we met vier man tegelijk op die springschans. Bingo,PIEK. Oke, enkele decibelletjes lager dan vorige week, maar evengoed een punt van reclamatie. En als ze ons dan uiteindelijk zover hebben dat we met z'n allen op van die electroskooters rondjassen die je echt niet meer kunt horen, dan zullen ze gaan uitrekenen hoeveel kilowattuur dat wel niet kost aan stroom en daar schande van spreken. Ik loop nu al een tijdje mee, en vroeger was echt niet alles met goud behangen; de roemruchte megafoons van MV Agusta waar Ago op reed vond ik toen al verschrikkelijk omdat de geluidsontplooiing in geen relatie stond met de gemaakte meters. Maar in de tegenwoordig stand van de evolutie, technisch gezien, is een efficient gebruikte verbrandingsmotor volgens mij geen steen des aanstoods. Houd me tengoede, als die chopperrijder verderop het morgen in z'n hoofd haalt om zijn ketel om zes uurs ochtens een kwartier te laten warmlopen ben ik de eerste die hem daarop zal aanspreken. Maar struktureel gezien geloof ik niet dat verstoppen voor ons de oplossing is! Natuurlijk moeten we elkaar blijven evalueeren, sociale kontrole is goed en lieden die menen dat degene met de meeste herrie heeft gewonnen moeten worden bijgepraat. Maar tegelijkertijd is het langzaam nodig om een front te bieden tegen de kritikasters want tolerantie staat nog steeds hoog in het vaandel van de brede bevolking, alleen word die overschreeuwt door enkele zeurders en millieusadisten.
Ich habe fertig!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

pruus schreef:Ik geloof er nie in. Als je de agressieve groenen ziet besef je al gauw dat ze niet zullen stoppen vanwegen enkele decibels minder. Stel op zondagochtend rijden we een wedstrijdje op de crossbaan. Iedereen, echt allemaal, hebben we een door de paus of weetikveel goedgekeurde demper. Dan, in het heetst van de strijd, komen we met vier man tegelijk op die springschans. Bingo,PIEK. Oke, enkele decibelletjes lager dan vorige week, maar evengoed een punt van reclamatie. En als ze ons dan uiteindelijk zover hebben dat we met z'n allen op van die electroskooters rondjassen die je echt niet meer kunt horen, dan zullen ze gaan uitrekenen hoeveel kilowattuur dat wel niet kost aan stroom en daar schande van spreken. Ik loop nu al een tijdje mee, en vroeger was echt niet alles met goud behangen; de roemruchte megafoons van MV Agusta waar Ago op reed vond ik toen al verschrikkelijk omdat de geluidsontplooiing in geen relatie stond met de gemaakte meters. Maar in de tegenwoordig stand van de evolutie, technisch gezien, is een efficient gebruikte verbrandingsmotor volgens mij geen steen des aanstoods. Houd me tengoede, als die chopperrijder verderop het morgen in z'n hoofd haalt om zijn ketel om zes uurs ochtens een kwartier te laten warmlopen ben ik de eerste die hem daarop zal aanspreken. Maar struktureel gezien geloof ik niet dat verstoppen voor ons de oplossing is! Natuurlijk moeten we elkaar blijven evalueeren, sociale kontrole is goed en lieden die menen dat degene met de meeste herrie heeft gewonnen moeten worden bijgepraat. Maar tegelijkertijd is het langzaam nodig om een front te bieden tegen de kritikasters want tolerantie staat nog steeds hoog in het vaandel van de brede bevolking, alleen word die overschreeuwt door enkele zeurders en millieusadisten.
Ich habe fertig!
Mooi gesproken !
Helemaal mee eens.
Gast

Ja i.p.v. "De Partij Voor De Dieren" een partij voor de Enduristen met Pruus als lijsttrekker :-) ;-) qua looks moet-ie het wel afleggen tegen die lijsttrekster dan... maar qua boodschap.... hahahaha

Helemaal eens Hans met jouw mooi gesproken woorden :-) Ik zie je woensdag voor de sessie op billstain :-)

Felix
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

Ben het helemaal eens met het verhaal van de 'agressieve groenen' maar wat is er tegen een stillere uitlaat maw wat is het nut van een luide uitlaat?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Ik vind het lekker klinken.
Laatst gewijzigd door Houten Klaas op ma nov 20, 2006 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Flip schreef:Ben het helemaal eens met het verhaal van de 'agressieve groenen' maar wat is er tegen een stillere uitlaat maw wat is het nut van een luide uitlaat?

Niks.
Maar zolang als er uberhaupt nog een uitlaat opzit zal die voor bepaalde lieden altijd te luid zijn. Ik wil me best een beetje aanpassen, maar ik duw er geen stop in.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

folie schreef:
Flip schreef:Ben het helemaal eens met het verhaal van de 'agressieve groenen' maar wat is er tegen een stillere uitlaat maw wat is het nut van een luide uitlaat?

Niks.
Maar zolang als er uberhaupt nog een uitlaat opzit zal die voor bepaalde lieden altijd te luid zijn. Ik wil me best een beetje aanpassen, maar ik duw er geen stop in.
Psies... bij mijn ouders naast hadden ze ook zo'n kutkind dat elke keer met zijn handen op zijn oren begon te janken als ik met de motor aan kwam rijden. Begonnen ze ineens de politie te bellen dat ik met mijn motor (standaard gekeurde uitlaten op een Honda V4 destijds) teveel herrie maakte en dat dat kind daar helemaal van overstuur was. Alsof ik er wat aan kan doen dat ze zo'n miete-kind ter wereld hebben gebracht maar ondertussen stond wel de politie voor de deur.

Ik denk dus ook niet dat het echt helpt om een stille uitlaat te hebben want er blijven altijd mensen die je hobby willen verpesten. De enige reden waarom ik een standaard uitlaat heb is omdat de boswachter of politie me dan niet van 10km afstand al kan lokaliseren.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Nou nou! Zelf ben ik echt wel voorstander voor stillere uitlaten. Ik kan er zelf niet tegen (als ik mijn helm op heb hoor ik het gelukkig al minder :lol: ), en begrijp dat die enkele decibels minder wel belangrijk zijn voor de medemens.
Ik apprecieer initiatieven zoals Club Victory, waar je enkel kan deelnemen met een stille uitlaat, oftewel als je een extra demper (gratis!) laat monteren voor de wedstrijd.
Gelukkig houden de motorfietsfabrikanten hier ook al rekening mee. "Te weinig power" is al lang geen valabele uitvlucht meer, met de Aprilia RXV lig je zó op je rug, power zat, en je hoort hem amper aankomen.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
ives
Berichten: 278
Lid geworden op: wo okt 26, 2005 21:28
Locatie: Diest (België)

Pruus, ik denk niet dat wij (mensen die een gemotoriseerde sport beoefenen) ons in de beste positie bevinden om een front te bieden tegen kritikasters en milieuactivisten. We zijn nu eenmaal zwaar in de minderheid t.o.v. die groep mensen die ons liever kwijt dan rijk zijn.

Het gaat ‘m ook niet alleen over de decibels. Tolerantie mag dan mss in Nederland nog hoog in het vaandel staan van de brede bevolking. Maar als ik op mijn zondagse ritje de boze blikken, handgebaren en verwijten zie, dan betwijfel ik sterk of dit in België nog het geval is. Dat ik stapvoets andere ‘bostoeristen’ voorbij rij en eens vriendelijk wuif, de motor stilleg voor onze vrienden de ruiters, enz... mag hier ook niks aan verhelpen blijkbaar. Ik vermoed dat dit komt omdat wij nog steeds geassocieerd worden met wildcrossers, ondanks dat je volledig in orde bent met je papieren. Moderne enduro’s zien er niet alleen uit als GP machines (sommigen klinken ook hetzelfde), maar de meeste onder ons (ik ook) zijn zodanig vestimentair gekleed dat we er ook uitzien alsof we zo achter het starthek van een GP kunnen gaan staan. Denk dat dit alleen maar het ‘wildcrossers’ beeld dat mensen hebben versterkt. We springen er zo erg uit, zeker als we met een flinke groep onderweg zijn. Ik zie die mensen denken > wat doen die jongens hier nou toch? Kunnen ze niet ergens op een crossparcours terecht i.p.v. in ‘ons’ bos? Niet beseffend dat dit twee totaal verschillende zaken zijn.
Af en toe word ik al eens ‘vriendelijk’ gevraagd te stoppen om op die mensen hun vragen te beantwoorden en stuit ik steeds weer op onbegrip. Ik krijg ze niet bekeerd als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik vind trouwens dat je een verschil moet maken tussen decibels maken op een afgesloten parcours dan wel voor enduro’s. Dit gezegd zijnde ben ik de mening toegedaan dat het bij de cross moto’s ook best een beetje minder mag. En kijk ik mag dan wel ‘loud sucks’ een prima idee vinden. Ik heb op mijn KTM de originele uitlaat staan. Iedereen weet wel dat KTM’s niet de meest stille enduro’s zijn. Ik heb helemaal geen zin om 400€ op te hoesten voor een stille uitlaat. Verplicht de manufacturers maar om standaard een uitlaat te monteren met kamers ipv die open potten met glaswol en een db killer die iedereen er toch uitzwiert. Het kan best want Yamaha heeft een race enduro uitlaat (gemaakt in België door Spes als ik me niet vergis) die even stil is als de originele zonder de nadelen (want toegegeven de std Yamaha uitlaat knijpt echt te veel af).

Nog een laatste ding; het wondermooie MV Agusta megafoon uitlaatgeluid als verschrikkelijk omschrijven kan bij mij echt niet door de beugel hoor :D :D Dan maal ik effe niet om gemaakte meters want ondanks mijn betoog ben ik wel een echte liefhebber van motor/uitlaatgeluiden maar helaas de tijden veranderen... :(
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

ives schreef:Tolerantie mag dan mss in Nederland nog hoog in het vaandel staan van de brede bevolking. Maar als ik op mijn zondagse ritje de boze blikken, handgebaren en verwijten zie, dan betwijfel ik sterk of dit in België nog het geval is. Dat ik stapvoets andere ‘bostoeristen’ voorbij rij en eens vriendelijk wuif, de motor stilleg voor onze vrienden de ruiters, enz... mag hier ook niks aan verhelpen blijkbaar.
:?: :?: :?:
Gek, ik heb net de tegenovergestelde indruk. Ik ben enkele keren in Nederland gaan rijden, omgeving Apeldoorn en zo. Ik heb de indruk dat de sfeer tussen enduristen en de anderen daar totaal verziekt is. En het komt van twee kanten. Onverdraagzaamheid en onbeschoft gedrag, van de twee partijen. Ik was beschaamd om mee te rijden.

Bij onze wekelijkse ritjes in België zijn de positieve ervaringen nog steeds in de meerderheid. Uiteraard gedragen we ons zoals het hoort: motor stilleggen als we paarden tegenkomen, vertragen en opzijgaan voor voetgangers of mountainbikers, vriendelijk knikken, etc. We doen het allemaal, en onze verzekering is in orde.
Heel af en toe komen we iemand tegen die beweert dat de openbare weg zijn privé-terrein is of zo, en meestal lukt het om het vriendelijk uit te praten.
Jij hebt blijkbaar heel andere ervaringen?
Beter een slecht karakter dan geen karakter
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

:evil: Begrip van de "andere" partij hoef je toch niet te verwachten, het enige wat je kan doen is je aan de regeltjes qua geluid en fatsoen te houden.
Die groene minkukels of andere losers die je jouw hobby niet gunnen uit een of andere egoistische overtuiging (ik, ik heb gelijk?) hebben helaas de tijdgeest mee en veel volk loopt erachteraan zonder zelf nog een mening te hebben. Want stel voor dat jij de volgende bent die aan de beurt is :evil: helaas een minderheid van zeikers heeft in Nederland ? de overhand :evil:
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

schildertje schreef::evil: Begrip van de "andere" partij hoef je toch niet te verwachten, het enige wat je kan doen is je aan de regeltjes qua geluid en fatsoen te houden.
Die groene minkukels of andere losers die je jouw hobby niet gunnen uit een of andere egoistische overtuiging (ik, ik heb gelijk?) hebben helaas de tijdgeest mee en veel volk loopt erachteraan zonder zelf nog een mening te hebben. Want stel voor dat jij de volgende bent die aan de beurt is :evil: helaas een minderheid van zeikers heeft in Nederland ? de overhand :evil:
Zoals ik al zei, respect moet van twee kanten komen... :?
Beter een slecht karakter dan geen karakter
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

ives schreef:Pruus, ik denk niet dat wij (mensen die een gemotoriseerde sport beoefenen) ons in de beste positie bevinden om een front te bieden tegen kritikasters en milieuactivisten. We zijn nu eenmaal zwaar in de minderheid t.o.v. die groep mensen die ons liever kwijt dan rijk zijn.
........
Af en toe word ik al eens ‘vriendelijk’ gevraagd te stoppen om op die mensen hun vragen te beantwoorden en stuit ik steeds weer op onbegrip. Ik krijg ze niet bekeerd als je begrijpt wat ik bedoel.

:(
Ik rij met een originele uitlaat, mijd mtb routes, (zeker niet tegen de richting in) ik zet m'n motor af voor ruiters en ik rij stapvoets langs wandelaars.
Maar ik stop niet om met iemand in discussie te gaan.
Dat zou het therapeutische effect van mijn ritje teniet kunnen doen, en daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.
Dus zeg ik vriendelijk gedag en that's it.
Gelukkig kom ik bijna alleen maar vriendelijke mensen tegen in de bossen. Overigens rij ik in het wild vaak alleen of met twee. Dat zal ook wel verschil maken.
ives
Berichten: 278
Lid geworden op: wo okt 26, 2005 21:28
Locatie: Diest (België)

Helen schreef: Jij hebt blijkbaar heel andere ervaringen?
Ach, misschien zie ik het een beetje te somber in. Maar leven en laten leven is iets wat de meeste mensen blijkbaar niet meer kennen. Vorig jaar nog ben ik met de mtb in volle vaart bergaf tegen een koord aangereden dat tussen twee bomen was gespannen. Net op neushoogte en dat voel je wel even. Is ook een weggetje waar ik af en toe met de enduro langskom. Dus dan gaat het wel wat sneller. Was zo een waskoord en die breken niet snel hoor.
Bij ons hier in de streek durven ze ook nog wel eens gaten graven (diepe) om mtb'ers of enduro's te strikken. En dan nog op plaatsen waar we wel mogen komen..
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Als ze een kuil voor je graven zijn ze alvast niet te lui om te werken! :lol:
Maar als zon lul het ervoor over heeft zal hij toch heus wel reageren als hij denkt dat iemand in zijn val is gelopen! Met vijf man gaan rijden. Een gaat in het gat staan en maakt kabaal, de anderen kijken wie er opaf komt rennen en ziedaar, een levendige discussie! :schieten:
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

pruus schreef:Als ze een kuil voor je graven zijn ze alvast niet te lui om te werken! :lol:
Maar als zon lul het ervoor over heeft zal hij toch heus wel reageren als hij denkt dat iemand in zijn val is gelopen! Met vijf man gaan rijden. Een gaat in het gat staan en maakt kabaal, de anderen kijken wie er opaf komt rennen en ziedaar, een levendige discussie! :schieten:
Je gelooft toch niet dat diegene zich komt melden ?
Welnee, Paulus weet van niks.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

ives schreef:Bij ons hier in de streek durven ze ook nog wel eens gaten graven (diepe) om mtb'ers of enduro's te strikken.
Zie het niet als een obstakel maar als een stukje technisch parcours :idea:
Over een vlak paadje rijden kan iedereen.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ives
Berichten: 278
Lid geworden op: wo okt 26, 2005 21:28
Locatie: Diest (België)

het gat kan niet diep genoeg zijn :lol: ik ga er vol in zijn vijf overheen :lol:
ooknoppy
Berichten: 17
Lid geworden op: za jan 06, 2007 15:20

Mannen,

Ik kwam op een site deze techniek tegen. Blijkbaar hebben ze op boten hetzelfde probleem als wij.

Zou zoiets voor ons, maar dan kleiner en lichter, ook kunnen werken?

http://www.custommarine.com/media/2006- ... uffler.php

Noppy
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

loud pipes save lives... 8)
4 strokes only !!
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Ja, kort door de bocht zijn we allemaal goed in. Is de snellste lijn! :lol:
Om eerlijk te zijn wil ik niet graag overkomen als een vandaal die zich niet bewust is van de konsekwenties van zijn daden. Maar ik blijf beweren: aanpassen ja, verstoppen nee!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Pruus, jouw nieuwe avatar leidt mij wat af :oops:
Nu weet ik niet meer wat ik wilde zeggen. :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie