hoi
gisteren heb ik een xl 250 van 1980 gekocht, is de bedoeling om deze fiets weer netjes in orde te maken voor mijn zoon.
vorige eigenaar was al begonnen met het "restaureren" zoals ie het noemde, motor ligt gedeeltelijk uiteen, cylinderkop is gedemonteerd en en volledig uiteen gehaald, blijkbaar had de honda net iets teveel olieverbruik voorheen, motor heeft 15.000 km achter de kiezen, zo te zien zijn dat meestal asfaltkilometers geweest.
we kregen er een tweede motor bij, deze heeft maar een paar duizend km, maar zo te zien heeft men geprobeerd om zonder olie te rijden, piston ligt in stukken uiteen en zelfs de nokkenas en de klepstoters hebben het heel zwaar te verduren gehad.
ik moet dus pogen om met de resterende stukken een goed draaiend en betrouwbaar motorke te bouwen.
eerste vraag, waar moet ik op letten om te voorkomen dat het olieverbruik oploopt..
is het veilig om de kleppen uit de cylinderkop van de vastgelopen motor te gebruiken, deze hebben waarschijnlijk minder sleet dan de originele kleppen.
kan ik bij een gewone honda dealer terecht voor de pakkingen en afdichtingen van de klepstelen of moet ik ergens anders mijn licht opsteken?
zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij de montage? tips of truuks van de gevorde knutselaars zijn meer dan welkom
dank bij voorbaat
jo
xl 250 vragenuurtje
Moderator: ghulst
Jo, als je de tijd hebt kun je het zelf gaan proberen, maar je moet wel wat kennis hebben van de techniek in het algemeen.
De spullen zijn gewoon via de dealer te verkrijgen, pakkingen etc.
Haal eerst ergens een onderhouds boek vandaan, zijn zeker te koop, via via of dealer etc. Zonder kan wel maar ja ... het is ook een soort bijbel. Je kan in je bed nog eens kijken hoe het zat.
Je moet in principe van alle onderdelen alles nu gaan nakijken, omdat alles toch uit elkaar ligt. Dus ook de versnellingsbak, tandwielen schakelvorken etc, ook alle lagers(liefst vernieuwen, maar hoeft niet als ze als een zonnetje draaien) Als je twijfelt moet je experts gaan vragen hoe het zit, dat hoeft niks te kosten(alleen een hoop tijd)
Die cilinder moet opgemeten worden in combinatie met de zuiger. Nieuwe zuigerveren misschien. Dit vorige ivm olieverbruik etc.
Afijn meten is weten dus goed gereedschap is ook een verplichting.
Ik stop ermee, een ander mag nu overnemen. Suc6
De spullen zijn gewoon via de dealer te verkrijgen, pakkingen etc.
Haal eerst ergens een onderhouds boek vandaan, zijn zeker te koop, via via of dealer etc. Zonder kan wel maar ja ... het is ook een soort bijbel. Je kan in je bed nog eens kijken hoe het zat.
Je moet in principe van alle onderdelen alles nu gaan nakijken, omdat alles toch uit elkaar ligt. Dus ook de versnellingsbak, tandwielen schakelvorken etc, ook alle lagers(liefst vernieuwen, maar hoeft niet als ze als een zonnetje draaien) Als je twijfelt moet je experts gaan vragen hoe het zit, dat hoeft niks te kosten(alleen een hoop tijd)
Die cilinder moet opgemeten worden in combinatie met de zuiger. Nieuwe zuigerveren misschien. Dit vorige ivm olieverbruik etc.
Afijn meten is weten dus goed gereedschap is ook een verplichting.
Ik stop ermee, een ander mag nu overnemen. Suc6
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
het onderhoudsboek heb ik liggen, was inbegrepen in de koop
de zuigerveren vervangen zou inderdaad een goed idee zijn, nu de motor toch open ligt.
de versnellingsbak zal nu niet demonteren daar de vorige eigenaar me verzekerde dat daar geen enkel probleem mee was, ik heb trouwens een tweede volledige motor liggen waar alleen de cylinder en de piston van naar de vaantjes zijn....
morgen ga ik es polsen bij een honda dealer of ik alle nodige spulletjes daar kan bestellen.
heb net het batterijtje aan de druppellader gezet maar deze geeft geen teken van leven, dus dat zal ik ook best bijbestellen..
banden zien er ook nog heel goed uit, alleen die voorband lijkt wel uit de tijd van de dynosauriërs te komen, blijkbaar zit daar een 23 inch wiel in die honda! kan ik misschien een fietsband op kwijt
de uitlaat is niet origineel, der zit een soor "supertrap" uitlaat bij, volgens mijn zoon staat er ergens op vermeld dat het er een is van nederlands fabrikaat, dus dat zal wel een héle goeie zijn dan
zaterdag gaan we sleutelen, hopelijk loopt de wachttijd voor de pakkingen en zo niet te veel op, we zien wel
alvast bedankt voor de reactie
groetjes
jo
de zuigerveren vervangen zou inderdaad een goed idee zijn, nu de motor toch open ligt.
de versnellingsbak zal nu niet demonteren daar de vorige eigenaar me verzekerde dat daar geen enkel probleem mee was, ik heb trouwens een tweede volledige motor liggen waar alleen de cylinder en de piston van naar de vaantjes zijn....
morgen ga ik es polsen bij een honda dealer of ik alle nodige spulletjes daar kan bestellen.
heb net het batterijtje aan de druppellader gezet maar deze geeft geen teken van leven, dus dat zal ik ook best bijbestellen..
banden zien er ook nog heel goed uit, alleen die voorband lijkt wel uit de tijd van de dynosauriërs te komen, blijkbaar zit daar een 23 inch wiel in die honda! kan ik misschien een fietsband op kwijt
de uitlaat is niet origineel, der zit een soor "supertrap" uitlaat bij, volgens mijn zoon staat er ergens op vermeld dat het er een is van nederlands fabrikaat, dus dat zal wel een héle goeie zijn dan
zaterdag gaan we sleutelen, hopelijk loopt de wachttijd voor de pakkingen en zo niet te veel op, we zien wel
alvast bedankt voor de reactie
groetjes
jo
Hoi Jo,
Ik heb in het verleden menig uurtje doorgebracht met de ingewanden van de XL (zowel de 250 al de 500) er herinner me het volgende:
De alu-legering van deze blokken heeft veel weg van stopverf. Gebruik dus altijd een momentsleutel en weet dat het door Honda voorgeschreven koppel vaak teveel is voor het materiaal. Sleutel dus met erg veel gevoel. Leg de heli-coils maar vast klaar!
De lagering van de nokkenas is bijzonder kwetsbaar! Kijk dus goed naar beschadigingen van de oliepomp (verminderde opbrengst). Ook is de juiste viscositeit van de olie iets waarvan je niet moet afwijken. Een vastgelopen nokkenas is niet uniek bij deze typen. Ook nog een tip omdat ik begrijp dat je de onderdelen van 2 blokken gaat uitwisselen, de kop en de bevestigingsdelen van de nokkenas horen bij elkaar en zijn niet uitwisselbaar.
Ten slotte herinner ik me dat er imitatie pakkingsets verkrijgbaar waren bij de dealer die goed waren en aanmerkelijk voordeliger.
Succes bij het in ere herstellen van een fijn fietsje!
Groet van Frans
Ik heb in het verleden menig uurtje doorgebracht met de ingewanden van de XL (zowel de 250 al de 500) er herinner me het volgende:
De alu-legering van deze blokken heeft veel weg van stopverf. Gebruik dus altijd een momentsleutel en weet dat het door Honda voorgeschreven koppel vaak teveel is voor het materiaal. Sleutel dus met erg veel gevoel. Leg de heli-coils maar vast klaar!
De lagering van de nokkenas is bijzonder kwetsbaar! Kijk dus goed naar beschadigingen van de oliepomp (verminderde opbrengst). Ook is de juiste viscositeit van de olie iets waarvan je niet moet afwijken. Een vastgelopen nokkenas is niet uniek bij deze typen. Ook nog een tip omdat ik begrijp dat je de onderdelen van 2 blokken gaat uitwisselen, de kop en de bevestigingsdelen van de nokkenas horen bij elkaar en zijn niet uitwisselbaar.
Ten slotte herinner ik me dat er imitatie pakkingsets verkrijgbaar waren bij de dealer die goed waren en aanmerkelijk voordeliger.
Succes bij het in ere herstellen van een fijn fietsje!
Groet van Frans
hoi frans
bedankt om me erop te wijzen dat ik voorzichtig moet sleutelen, ik zal er speciaal op letten.
de aanhaalmomenten voor het blokje staan in de handleiding, deze is echter niet afkomstig van honda, 't is een nederlandstalig boek, peters motorhandboek.
ik heb een lijstje met onderdelen doorgefaxt naar een honda dealer hier in de buurt, in het handboek vond ik nergens een lijst met te bestellen pakkingen terug dus heb ik na enig zoeken de volgende dingen besteld:
-pakking onderkant cylinder
-O-ring onderkant cylinder
-koppakking
-alle verder oliekeerringen en afdichtingen voor kleppen bouten en paspennen van de cylinder en cylinderkop
-segmenten voor originele piston
-uitlaatpakkingen
batterij (waarvan ik het type niet meer kan lezen )
hopelijk heb ik daaraan genoeg
ik zal de oliepomp ook nog nazien, ik kan desnoods vergelijken met het ander blokje waarvan beweerd wordt dat het maar drieduizend km gedraaid heeft voor het vastgelopen is wegens olietekort..
wat het mengen van de onderdelen van beide cylinderkoppen betreft, het enig dat nog bruikbaar zou kunnen zijn aan de vastgelopen motor zijn de kleppen, de rest is in de soep gedraaid, zelfs de nokkenas is zwaar beschadigd....
ik zal de klepstele vergelijken en indien er geen merkbare slijtage is zal ik de kleppen niet verwisselen, ik hoop dat nieuwe zuigerveren en oliekeerringen op de klepstelen voldoende zal zijn om olieverbruik in de nabije toekomst te vermijden.
ik denk ook dat mijn zoon er een fijn fietsje aan zal overhouden.
heb zelf in '79 en '80 vele fijne kilometertjes gereden met een xl 125.
jammer dat hij buiten mijn wil om van nationaliteit is veranderd...
in '80 zat ik namelijk aan boord van de "wandelaar" bij de belgische marine, ik reed toen regelmatig van ieper naar den helder, waar we een paar maand aan de kade lagen...
mijn xl werd in den helder gestolen
nooit meer iets van teruggevonden.
vind het nog steeds jammer
groetjes
jo
bedankt om me erop te wijzen dat ik voorzichtig moet sleutelen, ik zal er speciaal op letten.
de aanhaalmomenten voor het blokje staan in de handleiding, deze is echter niet afkomstig van honda, 't is een nederlandstalig boek, peters motorhandboek.
ik heb een lijstje met onderdelen doorgefaxt naar een honda dealer hier in de buurt, in het handboek vond ik nergens een lijst met te bestellen pakkingen terug dus heb ik na enig zoeken de volgende dingen besteld:
-pakking onderkant cylinder
-O-ring onderkant cylinder
-koppakking
-alle verder oliekeerringen en afdichtingen voor kleppen bouten en paspennen van de cylinder en cylinderkop
-segmenten voor originele piston
-uitlaatpakkingen
batterij (waarvan ik het type niet meer kan lezen )
hopelijk heb ik daaraan genoeg
ik zal de oliepomp ook nog nazien, ik kan desnoods vergelijken met het ander blokje waarvan beweerd wordt dat het maar drieduizend km gedraaid heeft voor het vastgelopen is wegens olietekort..
wat het mengen van de onderdelen van beide cylinderkoppen betreft, het enig dat nog bruikbaar zou kunnen zijn aan de vastgelopen motor zijn de kleppen, de rest is in de soep gedraaid, zelfs de nokkenas is zwaar beschadigd....
ik zal de klepstele vergelijken en indien er geen merkbare slijtage is zal ik de kleppen niet verwisselen, ik hoop dat nieuwe zuigerveren en oliekeerringen op de klepstelen voldoende zal zijn om olieverbruik in de nabije toekomst te vermijden.
ik denk ook dat mijn zoon er een fijn fietsje aan zal overhouden.
heb zelf in '79 en '80 vele fijne kilometertjes gereden met een xl 125.
jammer dat hij buiten mijn wil om van nationaliteit is veranderd...
in '80 zat ik namelijk aan boord van de "wandelaar" bij de belgische marine, ik reed toen regelmatig van ieper naar den helder, waar we een paar maand aan de kade lagen...
mijn xl werd in den helder gestolen
nooit meer iets van teruggevonden.
vind het nog steeds jammer
groetjes
jo