Onderhoud WR450

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Hoi medeforumerers,

Na hoeveel kilometer moet je je blok opengooien voor nieuwe zuiger, nieuwe lagers, nieuwe nokkenasketting, nieuwe weetikveelwatnogallemaal uitgaande dat je amateur-enduro rijdt (bos, veldweggetjes, gewone baan...)

Olie doe ik momenteel om de 500km met elke 1000km olie+filter. Kleppen heb ik al twee maal gecontroleerd maar die dingen bewegen niet, dus alles ok daar. Ik heb mijn swingarm en link-lagers reeds ingevet, wiellagers wat ingevet...

Heb al in de yamaha-manual gezien maar die gasten zijn me toch wel iets te hyperkinetisch als het op onderhoud aankomt.

grtz,

pHreaC

ps: het betreft een WR450F 2006 met momenteel een klein 5000km gereden
Afbeelding
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

pHreaC schreef:Hoi medeforumerers,

Na hoeveel kilometer moet je je blok opengooien voor nieuwe zuiger, nieuwe lagers, nieuwe nokkenasketting, nieuwe weetikveelwatnogallemaal uitgaande dat je amateur-enduro rijdt (bos, veldweggetjes, gewone baan...)

Olie doe ik momenteel om de 500km met elke 1000km olie+filter. Kleppen heb ik al twee maal gecontroleerd maar die dingen bewegen niet, dus alles ok daar. Ik heb mijn swingarm en link-lagers reeds ingevet, wiellagers wat ingevet...

Heb al in de yamaha-manual gezien maar die gasten zijn me toch wel iets te hyperkinetisch als het op onderhoud aankomt.

grtz,

pHreaC

ps: het betreft een WR450F 2006 met momenteel een klein 5000km gereden

staan geen vaste uren op... het enige wat je kan doen is compressie nameten, en hoever de kettingspanner uitgerokken is... eventueel distributieketting er is afhalen en chekken of hij nog soepel is. we hebben er nu al eentje bollen die makkelijk 20 a 30000KM heeft zonder zuiger en distributie, wel al 3 koppelingen... heeft wel met rijsteil en onderhopud te maken.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Ik denk dat ik mijn beestje best goed onderhoud, ben er na elke rit toch even met bezig om de boel even te reinigen, ketting opnieuw te smeren, alles na te kijken, regelmatig olie etc...

Dacht jaarlijks (misschien wat overdreven?!) een nieuwe ketting te leggen omdat een ketting relatief goedkoop is ten opzichte van de onderdelen die hij aandrijft. Ik had me laten vertellen dat dit een 30€ zou kosten. Compressie kan ik laten nameten, welke druk moet ik minstens hebben boven men zuigertje? En hoe kan ik zien of de ketting gerokken is of niet? Kleppendeksel eraf, spanner lossen en is rammelen met de ketting?

Lagers in de blok die beginnen stuk lopen/verslijten hoor je wel zeker?! Of is het dan al te laat?

grtz en thx voor reply

pHreaC
Afbeelding
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

pHreaC schreef:Ik denk dat ik mijn beestje best goed onderhoud, ben er na elke rit toch even met bezig om de boel even te reinigen, ketting opnieuw te smeren, alles na te kijken, regelmatig olie etc...

Dacht jaarlijks (misschien wat overdreven?!) een nieuwe ketting te leggen omdat een ketting relatief goedkoop is ten opzichte van de onderdelen die hij aandrijft. Ik had me laten vertellen dat dit een 30€ zou kosten. Compressie kan ik laten nameten, welke druk moet ik minstens hebben boven men zuigertje? En hoe kan ik zien of de ketting gerokken is of niet? Kleppendeksel eraf, spanner lossen en is rammelen met de ketting?

Lagers in de blok die beginnen stuk lopen/verslijten hoor je wel zeker?! Of is het dan al te laat?

grtz en thx voor reply
pHreaC

dat van die druk zou ik even moeten nazien maar dacht 11:1. je idee over die ketting veranderen is zeker geen slecht idee, wat je ondertussen kan doen is even verder kijken dan je neus lang is en cilinderkopje eraf en de lagers van de krukas eens voelen ondertussen zie je de staat van je zuiger en zuigerveren en dergelijke en prop je er nieuwe pakkingen op. ketting kan je vooral zien als je ze helemaal uitneemt en ze klemzit als je ze helemaal bijeenplooit.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

ketting nakijken kan in principe het makkelijkste langs de kettingspanner:

je haalt eerst de veer uit je kettingspanner en daarna de kettingspanner uit het blok. Dan kan je de resterende aantal kliks tellen tot je spanner ten einde staat en heb je een goede indicatie van de staat van je ketting

Hou er ook rekening mee dat je een nieuwe koppakking nodig hebt als je je ketting verandert (en misschien nog wat andere zaken als borgplaatjes ofzo). Best even met een werkplaatshandboek erbij nakijken wat er bij jouw motor juist af moet en vervangen moet worden...

Ivm je zuiger: volgens mij merk je al aardig wat olieverlies voor die echt aan vervanging toe is (tenzij maximale power op nummer 1 staat)

Stijn
Montesa Cota 315R
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

Estivie schreef:ketting nakijken kan in principe het makkelijkste langs de kettingspanner:

je haalt eerst de veer uit je kettingspanner en daarna de kettingspanner uit het blok. Dan kan je de resterende aantal kliks tellen tot je spanner ten einde staat en heb je een goede indicatie van de staat van je ketting

Hou er ook rekening mee dat je een nieuwe koppakking nodig hebt als je je ketting verandert (en misschien nog wat andere zaken als borgplaatjes ofzo). Best even met een werkplaatshandboek erbij nakijken wat er bij jouw motor juist af moet en vervangen moet worden...

Ivm je zuiger: volgens mij merk je al aardig wat olieverlies voor die echt aan vervanging toe is (tenzij maximale power op nummer 1 staat)

Stijn

koppakking hoef je niet te vervangen bij de wr, ketting kan er mooi tussenuit als je de nokkenassen wat lost.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Eens je olieverlies begint op te merken je zuiger dus vervangen, is dit de goede manier of is het dan al wat te laat?

Wat gaat er langer mee: je zuiger of je lagers? Of anders gesteld, wanneer moet ie nu open, wat zijn de indicaties? Het lijkt me wat stom dingen te vroeg te vervangen, maar ik wil aan de andere kant ook wel geen blok die stuk draait.

Hoe kan je je nokkenasketting vervangen zonder je blok open te gooien? Je kan em van boven wel knippen en eruit trekken denk ik, maar hoe kan je de nieuwe rond het onderste tandwiel leggen zonder dat je hier aan kan? Moet je blok toch open, of niet? Of versta ik je fout...

grtz
Afbeelding
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Als je motor olie verbruikt komt dat hoogst waarschijnlijk door een versleten zuiger. Een versleten zuiger maakt echter niets kapot ofzo, dus echt "té laat" kan dat niet zijn. Je hebt dan wel al een (hele) tijd last van vermogensverlies, maar als je niet op erg hoog niveau rijdt maakt dat naar mijn idee niet zo veel uit.

In hoeverre je blok open moet weet ik niet. Bij mijn motor is het voldoende om het kleppendeksel er af te halen (en daar je heb geen koppakking voor nodig, foutje in m'n vorige post :? ) en het rechter carterdeksel. De koppelingsklok en het eerste tandwiel op de krukas (dat de koppelingsklok aandrijft) moeten er af. Dan kan je de (gesloten) ketting er langs onder afschuiven en verwijderen. De nieuwe ketting laat je dan langs boven zakken en leg je zo terug op de krukas.
Montesa Cota 315R
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

pHreaC schreef:Eens je olieverlies begint op te merken je zuiger dus vervangen, is dit de goede manier of is het dan al wat te laat?

Wat gaat er langer mee: je zuiger of je lagers? Of anders gesteld, wanneer moet ie nu open, wat zijn de indicaties? Het lijkt me wat stom dingen te vroeg te vervangen, maar ik wil aan de andere kant ook wel geen blok die stuk draait.

Hoe kan je je nokkenasketting vervangen zonder je blok open te gooien? Je kan em van boven wel knippen en eruit trekken denk ik, maar hoe kan je de nieuwe rond het onderste tandwiel leggen zonder dat je hier aan kan? Moet je blok toch open, of niet? Of versta ik je fout...

grtz
kleppendeksel eraf, carterdeksel eraf, kettinspanner los, vliegwiel los
dan nokkenassen los en ketting naar onder laten vallen en als je de kettingeleider nog lost kan je hem schhon van rond het tandwiel halen en de ketting eraf halen en dan nieuwer erond doen en met een haakje naar boven trekken en terug monteren (fietsspaak met haakje aan doet wonderen :) )
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Noppy
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Je kunt misschien ook de oude ketting en de nieuwe aan elkaar koppelen? Dat zou een hoop gepruts kunnen schelen...

Noppy
:toost:
Plaats reactie