Ik hoor jullie denken, waar is DIE mee bezig!!!
Voordat ik m'n Honda wil gaan verkopen wilde ik er nog even een nieuw zuigertje in zetten.
Zo gezegd zo gedaan zou je denken.
Bij montage echter bleef de zuigerveer achter de inlaatpoort hangen. Op zich niet vreemd, dit gebeurt eigenlijk altijd wel.
Deze keer echter verboog de zuigerveer!!!
Hoewel ik nog nooit een zuigerveer gebroken heb, had ik eigenlijk verwacht dat de veer zou breken in plaats van buigen.
Maar eigenlijk had ik dat ook niet verwacht want ik werk best voorzichtig.
Omdat ik natuurlijk geen beschadigde zuigerveer monteer heb ik de zaak weer gedemonteerd.
En wat denk je????
Ik kan de zuigerveren buigen als een paperclip!!!
Is dit normaal bij moderne zuigerveren???
Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.
Het betreft hier een Vertex zuiger setje.
Groeten,
Fr@venture
Zuigerveren verbogen???
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Fr@venture schreef:Ik hoor jullie denken, waar is DIE mee bezig!!!
Voordat ik m'n Honda wil gaan verkopen wilde ik er nog even een nieuw zuigertje in zetten.
Zo gezegd zo gedaan zou je denken.
Bij montage echter bleef de zuigerveer achter de inlaatpoort hangen. Op zich niet vreemd, dit gebeurt eigenlijk altijd wel.
Deze keer echter verboog de zuigerveer!!!
Hoewel ik nog nooit een zuigerveer gebroken heb, had ik eigenlijk verwacht dat de veer zou breken in plaats van buigen.
Maar eigenlijk had ik dat ook niet verwacht want ik werk best voorzichtig.
Omdat ik natuurlijk geen beschadigde zuigerveer monteer heb ik de zaak weer gedemonteerd.
En wat denk je????
Ik kan de zuigerveren buigen als een paperclip!!!
Is dit normaal bij moderne zuigerveren???
Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.
Het betreft hier een Vertex zuiger setje.
Groeten,
Fr@venture
is niet normaal... teruggaan vanwaar je hem gehaald hebt...
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Zie hieronder....SpeedYveS schreef:HUH?????? nog nooit gezien.. ze breken normaal. Wie weet, beter of nieuwer dan?
Ben heel benieuwd wat de dealer / vertegenwoordiger zegt.
Betreft het hier een innovatie of een productie foutje?
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ziet er duidelijk uit als een productie fout, normaal zijn ze hard dus breken ze.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Nou mannen,
Ik heb het hele zaakje bij m'n dealer op de toonbank gelegd en er een gezicht bij getrokken van ehhhh "EN NU JIJ.....!"
(we kennen elkaar wel een beetje
Daarop pakt ie uit z'n magazijn de zuigerveren van een ORGINELE HONDA 125 en doet daarmee hetzelfde als wat ik ook al gedaan had.....
Toen lagen er dus drie verbogen zuigerveren op de toenbank.
Hmmm.
Heb ik toch ff 30 Euro verbogen zegt ie ook nog!!!!!
Dat was dus ff stof tot nadenken.
Ooh zegt ie, ik heb ook nog oude gietijzeren veren.
Verkoop ik toch nooit meer, en hup.... nog een veer gestrekt.
Ik sta perplex.
Heb dus zonder morren en vol vetrouwen in mijn dealer toch een nieuw setje veren geaccepteerd.
Als jullie nog een setje recente maar verbruikte veren hebben moet je het toch ook 's proberen.
Ik ben een ervaring rijker.
Groeten,
Fr@venture
Ik heb het hele zaakje bij m'n dealer op de toonbank gelegd en er een gezicht bij getrokken van ehhhh "EN NU JIJ.....!"
(we kennen elkaar wel een beetje
Daarop pakt ie uit z'n magazijn de zuigerveren van een ORGINELE HONDA 125 en doet daarmee hetzelfde als wat ik ook al gedaan had.....
Toen lagen er dus drie verbogen zuigerveren op de toenbank.
Hmmm.
Heb ik toch ff 30 Euro verbogen zegt ie ook nog!!!!!
Dat was dus ff stof tot nadenken.
Ooh zegt ie, ik heb ook nog oude gietijzeren veren.
Verkoop ik toch nooit meer, en hup.... nog een veer gestrekt.
Ik sta perplex.
Heb dus zonder morren en vol vetrouwen in mijn dealer toch een nieuw setje veren geaccepteerd.
Als jullie nog een setje recente maar verbruikte veren hebben moet je het toch ook 's proberen.
Ik ben een ervaring rijker.
Groeten,
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Omdat ook bij mij vraagtekens rezen:
Bron:http://www.amt.nl/web/show/id=47538/ton ... tentid=987
Vraag: Zoals bekend breken zuigerveren bij het openbuigen gemakkelijk omdat ze van gietijzer zijn gemaakt. Nu heb ik mij laten vertellen dat er zuigerveren zijn die niet breken. Is dat zo? Hoe zit het dan met de voorspanning?
Antwoord: Vooral bij race-tweetaktmotoren, worden stalen zuigerveren al tientallen jaren toegepast (dat geldt overigens ook voor de olieschraapveer bij viertaktmotoren). Als er ‘high-speed knock’ dus detoneren bij hoog toerental optreedt, breken deze veren niet. Omdat het materiaal niet zulke goede loopeigenschappen heeft, wordt er een oppervlaktelaag aangebracht uit hardchroom, molybdeen of keramisch materiaal.
Stalen zuigerveren hebben net als gietijzeren veren een bepaalde voorspanning die echter bij hoge temperatuur behouden blijft. Een van de gebruikte staalsoorten is een martensitisch staal dat gehard en uitgegloeid wordt, waardoor een hardheid van 38 tot 44 Rockwell C wordt bereikt.
Bij het te ver openbuigen of verdraaien van de veeruiteinden zal de elasticiteit verloren gaan, vergelijkbaar met het te ver openbuigen van een paperclip. Ook met een stalen zuigerveer moet er dus zorgvuldig worden omgesprongen.
Bron:http://www.amt.nl/web/show/id=47538/ton ... tentid=987
Vraag: Zoals bekend breken zuigerveren bij het openbuigen gemakkelijk omdat ze van gietijzer zijn gemaakt. Nu heb ik mij laten vertellen dat er zuigerveren zijn die niet breken. Is dat zo? Hoe zit het dan met de voorspanning?
Antwoord: Vooral bij race-tweetaktmotoren, worden stalen zuigerveren al tientallen jaren toegepast (dat geldt overigens ook voor de olieschraapveer bij viertaktmotoren). Als er ‘high-speed knock’ dus detoneren bij hoog toerental optreedt, breken deze veren niet. Omdat het materiaal niet zulke goede loopeigenschappen heeft, wordt er een oppervlaktelaag aangebracht uit hardchroom, molybdeen of keramisch materiaal.
Stalen zuigerveren hebben net als gietijzeren veren een bepaalde voorspanning die echter bij hoge temperatuur behouden blijft. Een van de gebruikte staalsoorten is een martensitisch staal dat gehard en uitgegloeid wordt, waardoor een hardheid van 38 tot 44 Rockwell C wordt bereikt.
Bij het te ver openbuigen of verdraaien van de veeruiteinden zal de elasticiteit verloren gaan, vergelijkbaar met het te ver openbuigen van een paperclip. Ook met een stalen zuigerveer moet er dus zorgvuldig worden omgesprongen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Zijn dat veren met een chroomlaag Fred?
Dan zou ik me kunnen voorstellen dat de basis ervan zachter materiaal is, en de slijtlaag chroomachtig. Die zaten in mijn brommertje destijds ook. Nooit proberen te buigen trouwens.
Misschien net zo een soort effect als met bi-metalen ijzerzaagblaadjes, de tanden zijn keihard, maar de basis is buigzaam.
Ik vind het nog steeds raar, aangezien ik bij mijn weten nog nooit een (zo) buigzame zuigerveer in handen heb gehad.
Dan zou ik me kunnen voorstellen dat de basis ervan zachter materiaal is, en de slijtlaag chroomachtig. Die zaten in mijn brommertje destijds ook. Nooit proberen te buigen trouwens.
Misschien net zo een soort effect als met bi-metalen ijzerzaagblaadjes, de tanden zijn keihard, maar de basis is buigzaam.
Ik vind het nog steeds raar, aangezien ik bij mijn weten nog nooit een (zo) buigzame zuigerveer in handen heb gehad.
Vroeger toen ik op VHS Kreidler reed gebruikten we ook zuigerveren met een croomlaagje die je alle kanten in kon buigen.
Deze zuigerveren waren wel een stuk duurder dan de gewone.
We mochten ze ook alleen maar gebruiken in cilinders die een NiCaSil laag hadden want in combinatie met een gietijzere bus ging het meteen kapot.
Deze zuigerveren waren wel een stuk duurder dan de gewone.
We mochten ze ook alleen maar gebruiken in cilinders die een NiCaSil laag hadden want in combinatie met een gietijzere bus ging het meteen kapot.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/