Hallo,
mijn ketting is gisteren voor de 2e keer doormidden gebroken.
Dit maal zat ik op de snelweg toen het gebeurde. Zelf heb ik niks gelukkig, maar de motor des te meer. Nadat dit gebeurd was is de Big niet meer te starten, alleen de relais van de startmotor tikt. Nu is mijn vraag kan er in het blok ook het een en ander kapot zijn.
groeten Iwan
Ketting gebroken
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
het kan zijn dat de ketting bij het breken naar voren schiet
in het ergste geval dubbel tussen tandwiel en blok,dan scheurt hij het blok in twee
het kan ook dat hij in het aluminium boven het tandwiel slaat ,en je raad het al........daar bevinden zich de startmotor tandwielen en torq limiter
hoe dan ook foute boel
dus eerst even het kapje van het voorste tandwiel er af en kijken wat je aan treft
sterkte
in het ergste geval dubbel tussen tandwiel en blok,dan scheurt hij het blok in twee
het kan ook dat hij in het aluminium boven het tandwiel slaat ,en je raad het al........daar bevinden zich de startmotor tandwielen en torq limiter
hoe dan ook foute boel
dus eerst even het kapje van het voorste tandwiel er af en kijken wat je aan treft
sterkte
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
kan zijn dat de koolstof borstels van de start motor gebroken zijn door de klap, ken de tik van m,n oude dominator.start motor uit elkaar en nieuwe er in maar zou eerst kijken of er schade is bij het blok voor je voor tandwiel.. bij schade linker carter helft er af, let op er kunnen wat tandwielen uit vallen,
enkele tandwielen onder zonder ringen, die met 2 verschillende vertandingen boven met aan bijde zijde een ring. span dan gelijk de balanceer ketting als je toch bezig bent..
volgende ketting uit een stuk kopen en achterbrug los halen om hem te monteren..
hessler motor sport heeft een exstra sterke ketting, de DID 520 vl 4 ipv DID 520 vm. 116 schakels bij tandwiel verhouding 15/47,
waarschijnlijk ook te koop bij de plaatselijke motor boer.. sterkte
enkele tandwielen onder zonder ringen, die met 2 verschillende vertandingen boven met aan bijde zijde een ring. span dan gelijk de balanceer ketting als je toch bezig bent..
volgende ketting uit een stuk kopen en achterbrug los halen om hem te monteren..
hessler motor sport heeft een exstra sterke ketting, de DID 520 vl 4 ipv DID 520 vm. 116 schakels bij tandwiel verhouding 15/47,
waarschijnlijk ook te koop bij de plaatselijke motor boer.. sterkte
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: vr aug 19, 2005 19:04
Tjee Iwan, wat klote,
Als ik het goed begrijp heb je nog niks open gehaald .... het klinkt een beetje als toen ik de vulringen van de assen die met de startmotor te maken hebben op de verkeerde plaats had gemonteerd, wel de tik van het relais maar geen beweging. De startmotor was in mijn geval geblokkeerd door teveel ring op verkeerde as. Ik kan me voorstellen dat een hrde klap tegen het carter op ongeveer de plek van de startmotor of zijn hulpassen net zo lullig is aangekomen dat hij niet meer draaien wel ..... wellicht even het linker deksel er af schroeven om e.e.a. te checken .... als je hem op zijn kant legt blijft de olie er in zitten.
succes .... ik zag trouwens een sp 360 in steenwijk bij de off road, ging goed over de baan dat ding.
martijn
Als ik het goed begrijp heb je nog niks open gehaald .... het klinkt een beetje als toen ik de vulringen van de assen die met de startmotor te maken hebben op de verkeerde plaats had gemonteerd, wel de tik van het relais maar geen beweging. De startmotor was in mijn geval geblokkeerd door teveel ring op verkeerde as. Ik kan me voorstellen dat een hrde klap tegen het carter op ongeveer de plek van de startmotor of zijn hulpassen net zo lullig is aangekomen dat hij niet meer draaien wel ..... wellicht even het linker deksel er af schroeven om e.e.a. te checken .... als je hem op zijn kant legt blijft de olie er in zitten.
succes .... ik zag trouwens een sp 360 in steenwijk bij de off road, ging goed over de baan dat ding.
martijn
wegens inlog problemen plaats ik even Iwans berichtje
Wat is er nu aan de hand. De ketting is tegen de zijdeksel aan geslagen en vastgeklemd.
Nu werd het tandwieltje van de startmotor geblokkeerd dat was de reden dat hij niet wilde starten.
Verder valt de schade wel mee gelukkig.
groeten Iwan
Wat is er nu aan de hand. De ketting is tegen de zijdeksel aan geslagen en vastgeklemd.
Nu werd het tandwieltje van de startmotor geblokkeerd dat was de reden dat hij niet wilde starten.
Verder valt de schade wel mee gelukkig.
groeten Iwan
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: vr aug 19, 2005 19:04
Zoiets probeerde ik uit te leggen .....
Hallo,
hier ben ik dan eindelijk weer op het forum. Wel onder een andere naam mar ja.
Het probleem dat i niet wou starten was dat het tandwieltje van de startmotor geblokkeerd werd door een beschadiging in het carter.
Verder valt de schade wel mee.
groeten Iwan "SPgoesDakar"
Succes ermee! Hopenlijk valt de schade mee en hoef je alleen je ketting en tandwielen te vervangen
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op wo feb 07, 2007 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
was er toch nog iets wat je niet eerder gesloopt hebt?
hoop dat het meevalt...
ga maar niet vertellen dat hessler een extra sterke ketting verkoopt
{DID 520 vl 4}
maak hem heel
zappa
hoop dat het meevalt...
ga maar niet vertellen dat hessler een extra sterke ketting verkoopt
{DID 520 vl 4}
maak hem heel
zappa
En ik maar w88 op mijn kettingset....Is niet op voorraad bij leverancier...zegt de motorzaak...Moet besteld worden en kan nog wel even duren
Had dus een DID besteld,maar ze wilde mij een goedkoper alternatief aanbieden..heb daar vriendelijk voor bedankt en w8 nog wel even...
Wil het risico niet lopen...
Had dus een DID besteld,maar ze wilde mij een goedkoper alternatief aanbieden..heb daar vriendelijk voor bedankt en w8 nog wel even...
Wil het risico niet lopen...
veni,vidi,vaginalis (ik kwam en zag dat het kut was)
Wellicht is dit een sneller en goedkoper alternatief voor één van jullie:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... -1988.html
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... -1988.html
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.