een gewaarschuwd man is er 2 waard.....

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Offroadlover
Berichten: 26
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 09:50
Locatie: Limburg

Beste mede offroad fanaten .....

Vandaag zijn we met enkele vrienden gaan rijden in onze achterbuurt wonck Belgisch Limburg.....
Jammer maar helaas was er net een georganiseerde aktie van de lokale politie versterkt met een aantal combi's en voertuigen ....
We merkten direct een politie motor op , en reden verder naar een uitgang richting openbare weg , stond op die plek (single trek) toch wel een andere politie ons op te wachten achter een bocht met de revolver getrokken ... :evil:
Te laat we konden niet meer weg , en werden als echte gangsters
behandeld , ik vertelde hem dat een revolver trekken toch echt wel overdreven was , maar helaas pinda kaas .
Een procesverbaal zal volgen .....

De oorzaak van dit alles is dat de boeren woest zijn op offroaders...
En hebben politie versterking gevraagd ...
Laatst hebben we nog enkele (Nederlandse) wildcrossers rond het cross parkoer van wonck gezien die niet beter wisten om hun bestelwagen gewoon op het ingezaaide land te parkeren ....we stopten en informeerde de vriendin dat dit voor problemen zou zorgen , waar de crosser naar ons toegesneld kwam en nog veel noten op zijn zang had , en vervolgens
vol gas over de akker knalde .
Dit zijn nu de gasten die de boel verzieken !!!!!!! :evil: :evil: :evil:
Een verwittigd man is er heeel veel waard....en blijf er gewoon weg ....
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

We hebben het hier al eens vaker over gehad: Iemand die bedrijfskapitaal van een boer vernielt kan daar gewoon aansprakelijk voor worden gesteld. Ik voel me niet aangesproken.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen, (Nederlanders) wegblijven uit Vlaanderen ?

Offroadlover schreef:Beste mede offroad fanaten .....

Vandaag zijn we met enkele vrienden gaan rijden in onze achterbuurt wonck Belgisch Limburg.....
Jammer maar helaas was er net een georganiseerde aktie van de lokale politie versterkt met een aantal combi's en voertuigen ....
We merkten direct een politie motor op , en reden verder naar een uitgang richting openbare weg , stond op die plek (single trek) toch wel een andere politie ons op te wachten achter een bocht met de revolver getrokken ... :evil:
Te laat we konden niet meer weg , en werden als echte gangsters
behandeld , ik vertelde hem dat een revolver trekken toch echt wel overdreven was , maar helaas pinda kaas .
Een procesverbaal zal volgen .....

De oorzaak van dit alles is dat de boeren woest zijn op offroaders...
En hebben politie versterking gevraagd ...
Laatst hebben we nog enkele (Nederlandse) wildcrossers rond het cross parkoer van wonck gezien die niet beter wisten om hun bestelwagen gewoon op het ingezaaide land te parkeren ....we stopten en informeerde de vriendin dat dit voor problemen zou zorgen , waar de crosser naar ons toegesneld kwam en nog veel noten op zijn zang had , en vervolgens
vol gas over de akker knalde .
Dit zijn nu de gasten die de boel verzieken !!!!!!! :evil: :evil: :evil:
Een verwittigd man is er heeel veel waard....en blijf er gewoon weg ....
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Offfroadlover, vanwaar ben je ? Vandaag zijn we ook gaan rijden richting Wonck, dat overigens niet vlaams en zeker niet limburgs is, maar waals en grondgebied Bassenge(provincie Luik). Wij reden net van de Hallembaye richting Wonck (slechte weg) toen we enkele endurorijders tegenkwamen die ons waarschuwden voor de politiecontrole. Wat mij onmiddellijk opviel bij die rijders is dat ze zonder nummerplaat reden. We zijn dan maar richting Voerstreek gereden (met forumleden Guyke #316,Bart M, Jo Vdb, Dave S en Helen) en met een grote lus rond Wonck gereden. Wat jij van die crossers vertelt heb ik dus ook al van iemand anders gehoord en de laatste tijd staan er idd heel veel buitenlandse (nederlandse + duitse) auto's en busjes geparkeerd. Op die weg staat overigens duidelijk een plaat dat je er niet mag komen, dus in geval van controle heb je niets te zeggen. De landbouwers zijn idd de oorzaak van de verscherpte controles, maar zij mogen wel op vele plaatsen de openbare weg omploegen en inzaaien. Ik ben overigens niet tegen die controles, want iedereen doet daar zo'n beetje wat hij wil : parkeren op akkers, de afval van de BBQ achterlaten, enz. Het is natuurlijk wel jammer dat ook meer verantwoordelijke rijders bij die akties geklist worden, maar ik denk als je motor in orde is dat het PV nog wel kan meevallen. Moest je revanche willen nemen op de landbouwers : als je ergens ziet dat de onverharde openbare weg net omgeploegd of ingezaaid is, kun je altijd aangifte gaan doen bij de politie, maar dan zou je wel moeten weten als die landbouwer ook werkelijk tegen offroadrijders is. Want er zijn ook anderen die het echt niets kan schelen dat er gecrosst wordt. Verder heb ik ook de indruk dat de quadrijders die rond Wonck rijden zich erg onverantwoord gedragen. In de talud van de autosnelweg in Boirs staat er achter de parkings nog nauwelijks gras en ook in Wonck (achter de draad) hebben ze van een single-track bijna een jeepparkoers gemaakt....Voor de rest hebben we de hele dag geen enkele politieagent gezien en hebben we er een mooie bandenplakdag van gemaakt, nietwaar Guy ?
Laatst gewijzigd door Erik V op di aug 01, 2006 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Offroadlover
Berichten: 26
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 09:50
Locatie: Limburg

Ik woon niet zo ver van u ErikV , ...200exc je kent me wel hé , wat die boete betrefd ...50 eurookes , volgende keer 150 eurokes vertelde het zwaantje ...die waren van Basse-Meuse ...jammer hé , heb just de slechte uitgang van de groeve gekozen ...en we hebben toch iets met die revolver gasten hé ...je was er trouwen vorige keer ook bij ...weet je nog
Heb gisteren dan nog een smske gestuurd naar GuyH en ErikM, die van u heb ik niet meer ... zullen elkaar nog wel eens zien hé ...bij Jacqemin .....
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Erik V schreef: Ik ben overigens niet tegen die controles, want iedereen doet daar zo'n beetje wat hij wil : parkeren op akkers, de afval van de BBQ achterlaten, enz. Het is natuurlijk wel jammer dat ook meer verantwoordelijke rijders bij die akties geklist worden, maar ik denk als je motor in orde is dat het PV nog wel kan meevallen.
Daar kan ik me wel in vinden. Ik hoop dat de politie het onderscheid kan/leert maken tussen rijders die zich wel of niet weten te gedragen.
Als ze dan genoeg controleren om de 'kwaaien' af te schrikken, dan verdwijnt ook de overlast. Ik ben best bereid om me aan bepaalde afspraken te houden als ik dan m'n hobby uit kan blijven oefenen.
Offroadlover
Berichten: 26
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 09:50
Locatie: Limburg

dat is nu net het probleem , we mogen nergens meer komen ...
Ik wees de politie in kwestie er nog op , waar mogen we nog rijden , ze konden onze frustratie blijkbaar goed begrijpen , maar wet is wet vertelde ze en hopelijk als de overlast wat is gaan luwen ....zouden we nog eens kunnen spelen in onze achtertuin .......ilegaal welliswaar.
Of gewoon SM wielen derin en op de openbare weg knallen .....lijkt me ook niks ... . Maar om het duidelijk te stellen ..heb niets tegen buitenlanders ....als ze zich maar verantwoord gedragen !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Offroadlover schreef:dat is nu net het probleem , we mogen nergens meer komen ...
Ik wees de politie in kwestie er nog op , waar mogen we nog rijden , ze konden onze frustratie blijkbaar goed begrijpen , maar wet is wet vertelde ze en hopelijk als de overlast wat is gaan luwen ....zouden we nog eens kunnen spelen in onze achtertuin .......ilegaal welliswaar.
Of gewoon SM wielen derin en op de openbare weg knallen .....lijkt me ook niks ... . Maar om het duidelijk te stellen ..heb niets tegen buitenlanders ....als ze zich maar verantwoord gedragen !!!
Ik snap wat je bedoelt. Met die SM wielen da's zeker niet de oplossing.
Ikzelf heb nog nooit trammelant gehad, maar eens zal de eerste keer zijn. Ik rij voornamelijk off-road in de tijd dat de mais eraf is. (okt-april) De rest van het jaar is het stobber en toeries in het bos.
Momenteel zit ik in de weekenden op het crossterrein. Is ook erg leuk, en erg goed voor je rijvaardigheid.
Tin
Berichten: 4
Lid geworden op: di aug 01, 2006 20:51

Beste EricV,

Hoe kan nu een PV 'nog wel meevallen' ?????
Indien je veel geld hebt, zal het wel OK zijn voor jou...
Ofnee moet ik ook beginnen met mensen te ronselen om iedere zondag in de streek van Bassenge rond te rijden en er een goeie cent aan over te houden...
Het is allemaal begonnen over enkele jaren toen 'No Problem' nog rondritten organiseerde... 500, 600 man kwamen erop af...en de week erop kwamen die lekker terug en de week erop weer...das natuurlijk om problemen zoeken en die hebben we nu in dit stukje enduroparadijs in (lees...)België.
Na 20 jaar enduro ben ik niet meer zo optimistisch voor onze hobby of sport...als de politie nu al gewone weggebruikers gaat behandelen als criminelen?? Tja, dan houdt het op...
Respect ???
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Tin schreef:Beste EricV,

Hoe kan nu een PV 'nog wel meevallen' ?????
Indien je veel geld hebt, zal het wel OK zijn voor jou...
Ofnee moet ik ook beginnen met mensen te ronselen om iedere zondag in de streek van Bassenge rond te rijden en er een goeie cent aan over te houden...
Het is allemaal begonnen over enkele jaren toen 'No Problem' nog rondritten organiseerde... 500, 600 man kwamen erop af...en de week erop kwamen die lekker terug en de week erop weer...das natuurlijk om problemen zoeken en die hebben we nu in dit stukje enduroparadijs in (lees...)België.
Na 20 jaar enduro ben ik niet meer zo optimistisch voor onze hobby of sport...als de politie nu al gewone weggebruikers gaat behandelen als criminelen?? Tja, dan houdt het op...
Respect ???
Natuurlijk is het onze (No Problem) fout, wij hebben iedereen laten zien hoe mooi het hier is. Maar indertijd hebben we als club geprobeerd om de doordeweekse rijder de zondag van het jaar te bezorgen en niet meer als dat. Toen die formule aansloeg hebben we er een stevige frank mee verdiend en dat was mooi meegenomen. Nu de wet overal strenger wordt is het wel gemakkelijk om ons als schuldigen te bestempelen. Maar ik vraag u op de man af : wat heb jijzelf bijgedragen tot het plezier van endurorijden behalve voor uzelf ? Codevert heeft toch ook jarenlang een rit georganizeerd en nu mag het niet meer, dan moet je hen toch ook beschuldigen....? Trouwens, voordat wij als club rondritten organizeerden was er ook al af en toe controle in Wonck, en als je een verbodsbord passeert dan weet je dat er een boete kan komen. 50 € vind ik als boete niet overdreven, en als ik zo'n boete moet betalen doe ik dat niet van het geld dat we binnenkrijgen van een gidsrit (dat gaat naar de clubkas) maar dan doe ik dat wel uit mijn eigen portemonnee, met geld waarvoor ik gewerkt heb. Nog nooit heb ik iemand bestolen en mensen ronselen zoals jij het noemt hoef ik ook al niet te doen. Als ik echt zou willen kan ik iedere zondag met 10 man achter me aan rijden. Het liefst passen we het principe toe van heen en terugritten, maar dat is niet altijd doenbaar. Overigens : ooit heb ik enkele mederijders van u gegidst met de simpele vraag om eens een keer mee te gaan in het spoor van uw voorrijder. Niet één keer is mij gevraagd om het plezier terug te krijgen....
Laatst gewijzigd door Erik V op vr aug 11, 2006 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Tin schreef: Respect ???
Tja, als je problemen krijgt met off-road rijden, dan komt dat nou eenmaal door je collega rijders. Daarom zijn mensen tegenwoordig ook niet meer zo geneigd om mensen uit te nodigen om een keer mee te rijden. Ik ben er zelf ook huiverig voor. Ik weet de weg in de Kempen, heb zo m'n vaste paadjes en dat zijn er niet zo heel veel, maar ze zijn precies goed voor mij. Als iemand daar een gps track van op het net zou zetten zou het snel gedaan zijn met de pret. Ik moet er niet aan denken.
Toch vind ik dat jammer, want ik vind het ook leuk om eens iemand mee te nemen.
Offroadlover
Berichten: 26
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 09:50
Locatie: Limburg

hey Folie ,

Wij reden vroeger ook regelmatig naar de kempen , amaai daar kan je een speciale gaan uitzetten ....maar toen men begonnen is met de natuurparken ect .. was de pret uit . Althans we riskeren het niet meer te rijden ...misschien nog wel eens in de winter als het eens pijpestelen regent ....en richting terril zwartberg Waterschei ... .
Waar rijden jullie dan nog in de kempen ???
Ben er overlaatst nog geweest met de mountainbike , en zag er toch nog sporen .....hmmmm .
Tin
Berichten: 4
Lid geworden op: di aug 01, 2006 20:51

Haha, Eric, beste nou koed? Toch nit ien zen koont gebjète??
Ik heb ”geen probleem” met ”No Problem”. Het zijn toffe gasten en stuk voor stuk goede endurorijders.
Je moet het momenteel zo zien met onze hobby en je kan er gewoon niet buitenom: hoe minder zielen, hoe meer vreugde...Klinkt heel cru, maar het is gewoon zo...
Je kunt nu niet meer met grote groepen gaan rijden, dat was vroeger nog mogelijk nu helaas(!) niet meer.

Ik hoop dat we SAMEN een oplossing vinden voor dit probleem in onze streek, maar dan wil ik ook dat iedereen dat doet en niet dat er zich weer clubjes gaan vormen...
Er dienen duidelijke afspraken gemaakt te worden...en dit kan in fatsoenlijk overleg. Zolang we maar kunnen enduro-rijden. We zijn toch geen kleine kinderen meer.
Volgende keer bij Jacquemin zullen we er zeker es over babbelen en discussiëren.

Nog even dit: ik moet niet iedere zondag met gasten gaan rondrijden en rondritten organiseren om er een stevige frank mee te verdienen om de clubkas te spijzen (zoals je zelf zegt): om ”bij te dragen tot het plezier van endurorijden”??????
Ik rij ook nog met de oude enduro-brommers evenementen in het buitenland en daar kruipt ook veel tijd in... Gewoon omdat dit oud materiaal en de parcours ook zo mooi zijn...
Dat doe ik voor mezelf, voor me te amuseren, omdat ik dat al mijn hele leven graag doe... Met respect voor de omgeving, wandelaars, ruiters, enz... en mederijders.
Wat kan ik voor anderen doen om hen plezier te schenken met endurorijden?? Ik ben gene pastoor die zijn enduroparochie onder zijn hoede neemt !! Zo ben ik er al veel tegengekomen...
Wij hebben alle wegen links en rechts ook zelf ontdekt en das toch ook plezant, kaart lezen, hup brommer op en ju... Lekker rijden en daarna ene dikke bok drinken! Ik heb er geen moeite mee dat jij altijd met gasten rondrijdt. Helemaaal niet, als jij en je gasten jullie maar amuseren.

Ik zou zeggen: gaaaaazzzzz !!!!!

Cya next time bij Ingrid!

Tin
www.classicenduro.be
Gebruikersavatar
dennis blue magic
Berichten: 62
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 19:18
Locatie: haacht (b)

politie controles is van alle tijden . het was er vroeger al en het er nu ook.

t'is gewoon een kwestie van "overlast" en de mensen gaan reclameren
lees boeren ,fietsers paarden liefhebbers enz. het is toch normaal er er overdreven word of wild cross is de mensen gaan reclameren hoe zou je zelf zijn ? en dit is gewoon omdat we allemaal op een vod zitten te rijden
omdat te plaatsen of de mooie gebieden zeldzaamer worden

en dit heeft niks met gidsen of eender wat te maken
ben zelf al 20 jaar met de motorsport bezig het was vroeger gezever er iis nu gezever en er zal altijd gezever zijn.

het is gewoon een kwestie van te rijden waar je zo weinig mensen stoord
en repect te tonen en dan lukt het nog vrij aardig.
en ja ik weet er zijn altijd cowboy's tussen maar geloof mij die zijn nooit lang bezig,
wr250f.
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

@ tin :
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik iedere zondag gasten zou gidsen, afgelopen zondag was het de vierde keer in 2006 dat ik gasten op sleeptouw nam en de eerste keer dit jaar tegen vergoeding, de drie andere keren was het heen en terug. Ik weet wel dat er wilde (geld)verhalen over mij de ronde doen, maar je moest eens weten wat ikzelf eraan verdien. Dat de clubkas gespijst wordt heeft te maken met het veranderen van onze clubstatuten, meer kan ik hierover niet zeggen. Voor de rest kan ik me wel vinden in wat je zegt van die grote groepen, alleen denk ik dat het probleem meer bij de motorcrossers ligt die gaan trainen op het zandparkoers en dan wat gaan wildparkeren. Als de VBM geen cross heeft, staan daar soms wel 20 busjes aan de ijzeren poort. En als de boeren dan daar toevallig doorkomen is het kermis natuurlijk. Een groep endurorijders die niet steeds op dezelfde plaats blijft hangen,valt volgens mij veel minder op.
Laatst gewijzigd door Erik V op wo aug 02, 2006 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Offroadlover schreef:hey Folie ,

Wij reden vroeger ook regelmatig naar de kempen , amaai daar kan je een speciale gaan uitzetten ....maar toen men begonnen is met de natuurparken ect .. was de pret uit . Althans we riskeren het niet meer te rijden ...misschien nog wel eens in de winter als het eens pijpestelen regent ....en richting terril zwartberg Waterschei ... .
Waar rijden jullie dan nog in de kempen ???
Ben er overlaatst nog geweest met de mountainbike , en zag er toch nog sporen .....hmmmm .
Folie bedoelt met de Kempen niet Belgie maar Nederland (Brabant) in de omgeving van Oirschot.
Correct me if i am wrong.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

@ Tin, sorry dat ik 't moet zeggen maar je aanvallen op Erik lijken wat vergezocht en toch ook wel ietwat afgunstig. Zelf heb ik ( helaas maar ) twee keer achter hem aangereden en ik kan je verzekeren dat ik me steeds heb bevonden in het gezelschap van niet alleen goede sportmensen, maar ook gasten met veel gevoel voor de natuur en de medemens, zij het wandelend,fietsend of anderszins.
Als je jezelf net zo gedraagd als de mensen van No problem mag je ten allen tijde met mij komen rijden! Het is heel simpel: de goeden moeten vooral blijven rijden en de kwaaien moeten worden aangesproken. Als je eerlijk bent zul je ook moeten toegeven dat je twintig jaar geleden niet wist wat je nu weet...
Hier bij ons is de A73 in aanleg. We rijden er al vele maanden verantwoord maar nu zijn er ook een stel jochies met crossers die stukken kapot rijden die door de aannemer net klaar zijn gemaakt voor oplevering. Ook blijven ze wel eens hangen in de buurt van mijn woonwijk en dat roept natuurlijk irritaties op en aangezien de zeurder altijd gelijk krijgt ( in belgie ook? ) verwacht ik hier in de regio binnenkort ook politieoptreden. Mocht het mij dan treffen zal ik proberen kalm te blijven en duidelijk te maken dat ik tot de mensen behoor die anderen zo min mogelijk overlast bezorgen maar het recht eisen om hun hobby te blijven beoefenen. Vooralsnog ga ik ervanuit dat ik me de boete kan permitteren, rijden buiten de openbare weg kost meen ik 70 euro....
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Tin
Berichten: 4
Lid geworden op: di aug 01, 2006 20:51

@Pruus: Aanvallen??? Afgunst???? Hihi, Niet overdrijven hè, het is gewoon een vaststelling wat ik zie en hoor. Erik hoef ik niet uit te leggen, hij weet dat ook perfect, hoe wij endurorijden, zo te lezen trekken we allemaal toch aan dezelfde koord hier op dit forum.
Het is zoals DBM hier op dit forum zegt: het was vroeger gezever, er is nu gezever en er zal altijd gezever zijn of dat nu in Belgie, Nederland of eender welk land is.
Respect tonen, en af toe worden wij, ik zal het maar de goei noemen (betalen al braaf zo een 20 jaar verzekering en al...) de gepeperde rekening, want voor mij is 50 euro voor die boete (volgende maal 150 euro...) nog altijd geld (en voor velen anderen ook nog hoor!).
We zullen maar bij de groep zeurders gaan behoren dan krijgen we misschien ook es gelijk, niet Pruus??
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

adje schreef: Folie bedoelt met de Kempen niet Belgie maar Nederland (Brabant) in de omgeving van Oirschot.
Correct me if i am wrong.
Mijn territorium ligt zo'n beetje tussen Eersel en Belgische grens, aan weerskanten van de A67. Overigens dien je ook daar goed te weten waar je vooral niet moet komen.
Erik
Berichten: 94
Lid geworden op: do jan 02, 2003 11:17
Contacteer:

Op de Posbank (heuvelachtig gebied bij Arnhem) mag je al niet eens meer mountainbiken. Dus mochten de gemotoriseerde offroaders ooit worden uitgeroeid is er wel weer een andere groep om op te jagen.... :(
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Op de Posbank (heuvelachtig gebied bij Arnhem) mag je al niet eens meer mountainbiken.
Is dat zo? woon er zelf naast en ben daar niet van op de hoogte.
casicool
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 02, 2006 17:10
Locatie: Duitsland / Ruhrgbiet

wat ik niet snap !!

jij heb zo viel crossbaanen, waroom moet mensen wild rijden ??? bij ons in duitsland zijn niet zo viele crossbaanen.....
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Carsten,

crossbanen, dat is toch maar stomweg rondjes draaien op een parcours zonder hindernissen

enduro rijden, dat is genieten van hetgeen de streek je biedt, en ook gebruik maken van het terrein om moeilijkheden op te zoeken

Crossen ben ik snel moe, ergens "gaan spelen" met de enduro niet...

Jo VdB
casicool
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 02, 2006 17:10
Locatie: Duitsland / Ruhrgbiet

ok, dat snap ik !!

naturlijk is en verschill tussen cross en enduro, maar jij zie zelf dat is niet onproblematisch :(


wij doen dat ook alleen in zandgruben da is dat geen problem (max. 6 rijder op een plaats)
Erik
Berichten: 94
Lid geworden op: do jan 02, 2003 11:17
Contacteer:

JBassie schreef:
Op de Posbank (heuvelachtig gebied bij Arnhem) mag je al niet eens meer mountainbiken.
Is dat zo? woon er zelf naast en ben daar niet van op de hoogte.
Er is sprake van geweest, maar uiteindelijk niet dus..... (excuses)

Maar als je dit leest.......:
Op jacht naar 'mountainbike-boeven'

Door KARST ZIJLSTRA

VELP/RHEDEN - Een speciale mountainbike - eenheid van de politie rukte gisteren in de bossen van nationaal park Veluwezoom uit om foute mountainbikers te bekeuren. Veel bonnen leverde het niet op.

"Ik hoor piepende remmen, daar komt een mountainbiker aan", zegt de verslaggever na een uur wachten in de regen. "Nee joh, dat is het geluid van een buizerd", verbetert boswachter Frank Theunissen.

Samen met politieman Roel Mateman is Theunissen in de bossen van nationaal park Veluwezoom op zoek naar mountainbikers die niet op de aangelegde mountainbikeroute fietsen. Mateman is diender bij de unit IJsselwaarden en voert samen met collega's geregeld controles uit sinds ze over een aantal hightech mountainbikes beschikken. "Controle is hard nodig", vertelt Mateman. "De landeigenaren krijgen steeds meer klachten over mountainbikers die van de aangewezen paden afwijken. De klachten komen niet alleen van wandelaars, maar ook van mountainbikers die balen dat een kleine groep asocialen het imago verpest van de grote groep die zich wel gedraagt."

De uitrusting van Mateman lijkt voldoende om een heel peloton fietsers te arresteren. Om zijn heup hangt een indrukwekkende gordel met revolver, pepperspray, handboeien, een portofoon, een mes en een mobiele telefoon. "Het is de standaarduitrusting die we bij ons moeten hebben, maar het zit wel een beetje in de weg als je in het bos fietst."

Op een mooie zondag zijn honderden mountainbikers actief op en rond het Veluwemassief. Maar vandaag even niet. Het is vroeg en het regent. Op een enkele hardloper na is geen mens te bekennen. "Dat komt vast door de voetbalwedstrijd van gisteravond", denkt Theunissen. "Ik had na afloop nog zoveel spanning in mijn lijf dat ik ook niet direct mijn bed indook. En als het dan ook nog slecht weer is, is de keuze makkelijk gemaakt."

We verkassen van landgoed Snippendael naar een paadje langs de 'Stikke Trui', een bosgebied achter het asielzoekerscentrum van Rheden. Daar hebben de toezichthouders wel beet. Nietsvermoedend ploeteren twee fietsers snotsnuivend het modderige pad omhoog, verbaasd reagerend als ze op de bon worden geslingerd. "We zijn toch niemand tot last?", zegt Adrie van den Heuvel uit Doesburg. "Waarom gaan jullie niet achter de wandelaars aan die hun hond los laten lopen?", vult fietsmaat Ruud ter Heerdt uit Duiven aan.

Mateman en Theunissen leggen geduldig uit dat ze dat ook doen, maar vandaag de mountainbikers op de korrel hebben. De twee vrienden fietsen al zes jaar 'off the road' en klagen dat ze de vaste route al helemaal kennen en daarom andere paden opzoeken. Dat klinkt Theunissen allemaal veel te verwend. "Jullie zijn te gast op andermans gebied en wees tevreden met wat je hebt. Er is meer dan vijftig kilometer mountainbikeroute met diverse lussen, die je in twee richtingen kunt nemen. Bovendien zijn er routes in Montferland, rond Oosterbeek en Nijmegen."

Welk argument ze ook aanvoeren, de twee overtreders komen niet onder de bekeuring van zestig euro uit.

Als de mountainbikers weg zijn, schudt Theunissen nog even zijn hoofd. "Grote kerels worden vaak kleine mannetjes als je ze op hun foute gedrag wijst. Ik begreep dat de ene een fietsenzaak heeft. Hopelijk wordt hierover in zijn zaak nog lang gesproken. Dan heeft zo'n actie als vandaag extra zin gehad."
Artikel uit De Gelderlander van 23-05-2005

Helft mountainbikers heeft een vergunning

Door onze verslaggever

VELP/ARNHEM - Eén op de twee gebruikers van de vijftig kilometer lange mountainbikeroute op de Veluwezoom heeft de afgelopen maanden de moeite genomen voor vijf euro een vergunning aan te schaffen. Dat blijkt uit een steekproef die boswachters van Natuurmonumenten gisteren hielden.

Ruim de helft van de 150 aangesproken mountainbikers bleek in het bezit te zijn van de sticker die sinds 1 januari van dit jaar recht geeft op gebruik van de volledig bewijzerde fietsroute tussen Dieren en Arnhem. "Een hoge score. We hoopten dit percentage pas na een jaar te bereiken. We zijn aangenaam verrast", aldus terreinbeheerder Dick van Kooi gisteren na een ochtend rondfietsen en ondervragen.

Van Kooi is verantwoordelijk voor de route, waarvoor tot nu toe tweeduizend stickers zijn verkocht. "Twee keer zoveel dan we vooraf hadden ingeschat." Volgens Van Kooi verkoopt de sticker zichzelf. "Je hoort er niet bij als je geen sticker hebt", is zijn conclusie na een ochtend controleren.

"Vijf euro voor een heel jaar mountainbiken, is geen geld. Dat betaal je normaal voor een toertocht van een dag", aldus Jan Verstappen uit Lichtenvoorde, één van de mountainbikers die gistermorgen oog in oog kwam te staan met een van de boswachters. Een andere gebruiker liet weten grif vijf euro te hebben neergeteld, omdat de Veluwezoom zijn favoriete mountainbiketerrein is. "Ik heb de sticker aangeschaft omdat ik bang ben dat de route anders wordt gesloten."

Zo'n vaart zal het niet lopen volgens Van Kooi, maar de opbrengst geeft Natuurmonumenten wel een financiële steun in de rug. "We zijn natuurbeschermers, geen facilitair bedrijf voor sporters. Voor mountainbiken is geen budget. Dat wil niet zeggen dat de mountainbikers niet welkom zijn, maar wel dat het profijtbeginsel geldt: de gebruiker betaalt."

De mountainbikers die gistermorgen geen sticker konden tonen, kwamen er af met een waarschuwing. Sommigen zwaaiden met briefjes van vijf en tien euro om direct een sticker aan te schaffen. Maar boswachters zijn geen verkooppunten en de mountainbikers werden doorverwezen naar het bezoekerscentrum in Rheden. Ton Reerink, eigenaar van wielerzaken in Arnhem en Westervoort, fietste gistermorgen ook langs de controle. "Ik verkoop voor Natuurmonumenten de vergunningstickers in mijn zaak. Inmiddels heb ik er honderden aan de man gebracht."

Verbaasd was Reerink toen hij hoorde dat de boswachters geen voorraadje stickers bij zich hadden. "Zet een tafeltje op een van de parkeerplaatsen langs de route en je bent binnen een mum van tijd los", stelde Reerink. "Ik neem ze de volgende keer mee, want handel is handel. Ook al is het voor een ander en moet ik er wat vrije tijd voor opofferen."
Moet gvd alles in dit land "geregeld" worden :evil:
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
Erik
Berichten: 94
Lid geworden op: do jan 02, 2003 11:17
Contacteer:

Mountainbikeroute voorlopig gered
Door onze verslaggever

RHEDEN - De vijftig kilometer lange mountainbikeroute in het bosgebied tussen Velp, Dieren en Loenen is voorlopig gered.
De Vereniging Natuurmonumenten en Nationaal Park Veluwezoom dreigden met sluiting omdat een deel van de gebruikers voor overlast zorgde. Met name wandelaars hadden hinder van de scheurende en overal opduikende mountainbikers.

Na overleg met enkele ervaren, lokale mountainbikers is de VerenigingNatuurmonumenten bereid gevonden tot een compromis in de vorm van aanpassing van de route. Het gaat met name om een druk punt in de omgeving van de Valkenbergerweg.

"Een gedeelte waar ook de wandelaar, de hondenuitlater en de ruiter gebruik van maken", geeft boswachter Dick van Kooi van Nationaal Park Veluwezoom aan. "Eigenlijk zouden we de extra kosten, die deze aanpassing met zich meebrengt, niet moeten maken. Vooral als je bedenkt dat het een kleine groep is, die overlast veroorzaakt."

Een definitieve oplossing ziet Van Kooi in een gedragsverandering. "Als de mountainbikers meer rekening zouden houden met andere recreanten en bij het passeren van wandelaars en ruiters hun snelheid zouden aanpassen, is de kwestie opgelost. Maar asociaal gedrag van een kleine groep is een maatschappelijk probleem, waarmee ook het Nationaal Park Veluwezoom te maken heeft."

De verandering van de route zal na verloop van tijd worden geëvalueerd. Van Kooi: "Als we geen verbetering zien, zullen we ons opnieuw beraden."

De Gelderlander
Herkenbaar toch? Ook voor ongemotoriseerd off roaden lijken de moeilijkheden zich aan te kondigen.
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
Plaats reactie