Het gaat hierbij niet om mijn motor, maar om mijn grasmaaier.
Maar onder het motto; een verbrandingsmotor is een verbrandingsmotor, toch de vraag hier maar even gesteld.
Het is een 3 cylinder diesel zitmaaier.
Zodra ik de motor uitzet, gooit ie de koelvloeistof eruit.
De olie ziet er normaal uit.
Koppakking lek ? of gewoon een slechte radiateur-dop ?
koppakking lek ?
Moderator: ghulst
Hoi Freek,
Ik denk dat je gewoon ff moet kijken waar de koelvloeistof eruitgegooid wordt In geval van een lekke koppakking is er in het algemeen ook vaak sprake van koelvloeistof in de smeerolie tap je olie af in een bak en kijk of er emulsievorming is.
Grtz,
Kait
Ik denk dat je gewoon ff moet kijken waar de koelvloeistof eruitgegooid wordt In geval van een lekke koppakking is er in het algemeen ook vaak sprake van koelvloeistof in de smeerolie tap je olie af in een bak en kijk of er emulsievorming is.
Grtz,
Kait
WR400F
Oh ja, dat ie er het bij stoppen water uitgooit geeft eigenlijk al aan dat je radiatordop waarschijnlijk lekt. Een lekke koppakking zal juist meer waterlekkage geven bij een draaiende motor (dan loopt tenslotte ook de circulatiepomp).
Suc6
Kait
Suc6
Kait
WR400F
-
Hoeft niet... Ik had een jaar of 15 geleden een een motor die alleen langzaam wat druk opbouwde in het koelvloeistof systeem. Die gooide uit het expansievat na verloop van tijd ook wat schuimende koelvloeistof, vooral als je hem stilzette na een snel ritje. Maar dat was dus wel een heel klein lekje wat alleen onder zware belasting iets lekte.Kaitey schreef:Hoi Freek,
Grtz,
Kait
-
Ik zou eerder denken aan een slechte thermostaat, omdat de doortrekkende warmte van het blok pas nadat de motor en dus ook de koelwaterpomp gestopt is het water laat koken. Zou kunnen dat het blokje gewoon te dicht tegen de 100 graden wordt. Of een lamme vere van de radiateurdop, kan evengoed.Freek schreef:Het gaat hierbij niet om mijn motor, maar om mijn grasmaaier.
Maar onder het motto; een verbrandingsmotor is een verbrandingsmotor, toch de vraag hier maar even gesteld.
Het is een 3 cylinder diesel zitmaaier.
Zodra ik de motor uitzet, gooit ie de koelvloeistof eruit.
De olie ziet er normaal uit.
Koppakking lek ? of gewoon een slechte radiateur-dop ?
Probeer eens zonder de thermostaat (meestal ergens bovenop het blok, twee bouten en een koelslang loshalen), dan kun je dat uitsluiten.
Maar dan heb jij een flinke tuin Freek, met een Kubota-diesel of iets wat er op lijkt. Daar kun je zo een crossbaan aanleggen
Voor een lekke koppakking moet je eigenlijk witte rook uit de uitlaat en bellen in je koelwater zien. Dat valt behoorlijk op hoor.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Voor de radiateur zit een metalen beschermkap, met kleine gaatjes.
Op een beetje stof na, zag die er redelijk schoon uit.
Tussen de beschermkap en de radiateur had zich echter behoorlijk wat troep opgehoopt.
Dus waarschijnlijk kon die gewoon z'n warmte niet kwijt en raakte aan de kook. Dit verklaart ook de normale kleur van de olie/uitlaatgassen.
Ik heb er na het schoonmaken weer 10 min. mee gemaaid en het ziet er goed uit.
Eens kijken hoe het volgende week gaat als ik mijn maaironde weer maak. (Ik maai er een aantal schooltuinen mee)
Op een beetje stof na, zag die er redelijk schoon uit.
Tussen de beschermkap en de radiateur had zich echter behoorlijk wat troep opgehoopt.
Dus waarschijnlijk kon die gewoon z'n warmte niet kwijt en raakte aan de kook. Dit verklaart ook de normale kleur van de olie/uitlaatgassen.
Ik heb er na het schoonmaken weer 10 min. mee gemaaid en het ziet er goed uit.
Eens kijken hoe het volgende week gaat als ik mijn maaironde weer maak. (Ik maai er een aantal schooltuinen mee)
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.