Schakelen zonder te koppelen.

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Afgelopen zondag een paar uurtjes rijden op een bouwterrein. Na een rondje of 3 (zelf uitgezet parcourtje) brak mijn koppelingskabel, balen natuurlijk want ik kon niet meer verder rijden en het ging zo lekker.
Maar ik was een kilometer of 30 van huis af en heb met pijn in het hart besloten om al die kilometers met alle opstakels in de vorm van stoplichten en meer van die flauwekul naar huis te rijden.
Nu vraag ik me af wat het voor het blok betekend om dit te doen m.b.t. slijtage aan de bak.
Iemand hier mee te maken gehad?
# 442
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

opschakelen kan normaal geen kwaad, en afschakelen met veel voorzichtigheid ook niet (wel meer slijtage aa vorken en tandwielen) maar voor even kan het geen kwaad. Ik schakel meestal zonder te ontkoppelen,juist voor af te gaan en in neutral te zetten (en te vertrekken natuurlijk)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Mijn ervaring is dat het nogal wat slijtage geeft. De nokken op de tandwielen worden er ronder van en dan is het al snel afgelopen met de bak. Knalt hij telkens uit de versnelling.
Bij een laag toerental terug schakelen doe ik heel af en toe weleens als dat zo uitkomt, maar verder nooit. Onder volle belasting schakelen is vragen om schade.
Leuk als fabrieksrijder, maw om de wedstrijd nieuw blok ofzo

Mijn ex cr die had het na een jaar al (1 jaar in bezit geweest van een vrouw die veel zonder koppeling reed). Had ik net de pech dat ik hem na een jaar gekocht had :roll: .
Met mijn Yz hetzelfde verhaal. (Ik koop nooit geen motor die van een vrouw is geweest) :twisted:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Ik rij al 5 jaar zonder te koppelen op mijn KX125, maar nog niks geen extra slijtage aan de bak te zien...
De bak is 4 weken geleden nog uit elkaar geweest, en ja ik weet hoe de tandwielen er nieuw uit horen te zien :wink:

Schakelvorken zijn wel een heeel klein beetje platter geworden, maar dat geeft geen problemen.
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Mij is geleerd dat je in weze kan je elke bak wel zonder te koppelen schakelen, mits je op het goede toerental zit :)

Maar met opschakelen gebruik ik vaak geen koppeling, maar met terugschakelen wel, bij een 2-takt kun je de remmende werking toch al haast niet gebruiken. (is nog slecht ook door te weinig smering)

Maar ik denk dat er zonder koppeling schakelen wel iets meer slijtage optreedt, maar zolang je een beetje blijft nadenken wat er allemaal in die bak gebeurt en gewoon rustig rijdt denk ik dat het voor even weinig kwaad kan.
Bram
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 03, 2006 21:10

Ach jongens, is dat nu echt zo erg, een beetje meer slijtage op de bak?
Ik ram hem in het heetst van de strijd gewoon overal zonder koppeling in.
Eigenlijk nooit problemen gehad.
Een beetje gas dichtdraaien, niet eens helemaal en BOEM!
Wegrijden bij het stoplicht met een kapotte koppeling?
In zijn 1 zetten en met de electrische starter erbij aanlopen en er op
springen. Moet je wel een electrische starter hebben natuurlijk.
Laten we aub niet vergeten dat er gecrossed wordt. Dan mag er al eens iets sneuvelen vind ik.
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Bram schreef:Ach jongens, is dat nu echt zo erg, een beetje meer slijtage op de bak?
Ik ram hem in het heetst van de strijd gewoon overal zonder koppeling in.
Eigenlijk nooit problemen gehad.
Een beetje gas dichtdraaien, niet eens helemaal en BOEM!
Wegrijden bij het stoplicht met een kapotte koppeling?
In zijn 1 zetten en met de electrische starter erbij aanlopen en er op
springen. Moet je wel een electrische starter hebben natuurlijk.
Laten we aub niet vergeten dat er gecrossed wordt. Dan mag er al eens iets sneuvelen vind ik.
Ik draai mijn gas niet eens terug :)
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

In de laatste Moto Verte stond een Quickshift (= schakelen zonder koppelen d.m.v. elektronische onderbreking van ontsteking, geactiveerd door een sensor/schakelaar op de schakelpook) :idea:
Wel knap aan de prijs : € 414,=
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
crosser*9*
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 19:06
Locatie: asse

schakelen zon de koppeling in te nemen word gedaan maar ik vind het niet zo best meestal in de start schakelen ze op zonder te koppelen "verliest minder tijd" zeggen ze maar ik geloof er ni veel van ik heb het nog nooit zonder gedaan maar opschakelen zou mogen
greetz :lol:
KtmRider
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 22:38

crosser*9* schreef:schakelen zon de koppeling in te nemen word gedaan maar ik vind het niet zo best meestal in de start schakelen ze op zonder te koppelen "verliest minder tijd" zeggen ze maar ik geloof er ni veel van ik heb het nog nooit zonder gedaan maar opschakelen zou mogen
greetz :lol:
ik ontkoppel ook altijd met schakele...op schakele is inderdaad niet zo erg zonder te koppele maar ik ga me 380tje niet extra pijn doen als dat niet hoeft..en veel sneller ben je niet door niet te ontkoppele!! :lol 8)
vooral bij fietse die niet echt veel pktjes hebbe is het wel leuk om met de koppeling te spele bij t overschakele :twisted:
eat my dust!
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

doet je "n" het niet?
smurf.
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Hoi TTT,

Ben jij nou die man op de HP2?

want als dat zo is..... :shock:
# 442
KtmRider
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 22:38

TTT schreef:doet je "n" het niet?
nee die ben ik verloren toen ik euhhh te hard door de bocht vloog :cry:
eat my dust!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Dan is het toch "verlore" :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
KtmRider
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 22:38

het is maar waar jij je druk om maakt he :wink:
eat my dust!
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

Op de weg: Altijd op- en terugschakelen met koppeling
Op de baan: Opschakelen meestal zonder, terugschakelen meestal met koppeling
_______________________________________

Festina lente!
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Sanne schreef:Hoi TTT,

Ben jij nou die man op de HP2?

want als dat zo is..... :shock:
Integendeel :D

Nee, ik ben diegene die in het verleden zich op het BMW forum een "beetje" kritisch over het HP2 concept heeft uitgelaten.
Te kritisch, volgens sommige HP2 rijders.
smurf.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Ik schakel op en terug altijd zonder koppelen. Wel het gas eraf.
Geen probleem.
Moet wel want ik rij met een rekluse koppeling en heb de koppelinghendel nu als achterremhendel.
smurf.
Noob
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 28, 2006 12:05
Locatie: Assen,Drenthe

TTT schreef:Ik schakel op en terug altijd zonder koppelen. Wel het gas eraf.
Geen probleem.
Moet wel want ik rij met een rekluse koppeling en heb de koppelinghendel nu als achterremhendel.
Hoe rij je weg dan...gewoon geen gas geven en dan in de versnelling trappen ?

Bevalt het ook een stuk beter,het bedienen van de achterrem met de hand,inplaats van de voet ?

Gr Niels
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

wegrijden: daar zorgt de rekluse koppeling voor.
Die ontkoppeld onder een bepaald toerental (beetje boven stationair)

De handachterrem bevalt mij uitstekend. Vooral bij korte bochten kan je de motor makkelijker de hoek om remmen, zowel links als rechtsom.
Verder zijn lange steile afdalingen wat makkelijker te doen.
smurf.
Noob
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 28, 2006 12:05
Locatie: Assen,Drenthe

Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.

Gr Niels
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Noob schreef:Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.

Gr Niels
Interresse bel me maar eens voor verdere informatie :)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Ad kun je voor mij eens informeren wat die achterrem set kost. Achterrem wel in takt laten.
Noob
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 28, 2006 12:05
Locatie: Assen,Drenthe

adje schreef:
Noob schreef:Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.

Gr Niels
Interresse bel me maar eens voor verdere informatie :)
zodra het budget het toelaat neem ik zeker contact met je op 8)

Zo'n automatische koppeling is toch ook voor een yz 125 uit 01 te verkrijgen?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Noob , helaas is er geen automatische koppeling voor een YZ125 uit 2001 te verkrijgen :cry:
Voor een YZ125 vanaf 2005 is die wel beschikbaar.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Plaats reactie