Afgelopen zondag een paar uurtjes rijden op een bouwterrein. Na een rondje of 3 (zelf uitgezet parcourtje) brak mijn koppelingskabel, balen natuurlijk want ik kon niet meer verder rijden en het ging zo lekker.
Maar ik was een kilometer of 30 van huis af en heb met pijn in het hart besloten om al die kilometers met alle opstakels in de vorm van stoplichten en meer van die flauwekul naar huis te rijden.
Nu vraag ik me af wat het voor het blok betekend om dit te doen m.b.t. slijtage aan de bak.
Iemand hier mee te maken gehad?
Schakelen zonder te koppelen.
Moderator: ghulst
# 442
opschakelen kan normaal geen kwaad, en afschakelen met veel voorzichtigheid ook niet (wel meer slijtage aa vorken en tandwielen) maar voor even kan het geen kwaad. Ik schakel meestal zonder te ontkoppelen,juist voor af te gaan en in neutral te zetten (en te vertrekken natuurlijk)
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat het nogal wat slijtage geeft. De nokken op de tandwielen worden er ronder van en dan is het al snel afgelopen met de bak. Knalt hij telkens uit de versnelling.
Bij een laag toerental terug schakelen doe ik heel af en toe weleens als dat zo uitkomt, maar verder nooit. Onder volle belasting schakelen is vragen om schade.
Leuk als fabrieksrijder, maw om de wedstrijd nieuw blok ofzo
Mijn ex cr die had het na een jaar al (1 jaar in bezit geweest van een vrouw die veel zonder koppeling reed). Had ik net de pech dat ik hem na een jaar gekocht had .
Met mijn Yz hetzelfde verhaal. (Ik koop nooit geen motor die van een vrouw is geweest)
Bij een laag toerental terug schakelen doe ik heel af en toe weleens als dat zo uitkomt, maar verder nooit. Onder volle belasting schakelen is vragen om schade.
Leuk als fabrieksrijder, maw om de wedstrijd nieuw blok ofzo
Mijn ex cr die had het na een jaar al (1 jaar in bezit geweest van een vrouw die veel zonder koppeling reed). Had ik net de pech dat ik hem na een jaar gekocht had .
Met mijn Yz hetzelfde verhaal. (Ik koop nooit geen motor die van een vrouw is geweest)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Ik rij al 5 jaar zonder te koppelen op mijn KX125, maar nog niks geen extra slijtage aan de bak te zien...
De bak is 4 weken geleden nog uit elkaar geweest, en ja ik weet hoe de tandwielen er nieuw uit horen te zien
Schakelvorken zijn wel een heeel klein beetje platter geworden, maar dat geeft geen problemen.
De bak is 4 weken geleden nog uit elkaar geweest, en ja ik weet hoe de tandwielen er nieuw uit horen te zien
Schakelvorken zijn wel een heeel klein beetje platter geworden, maar dat geeft geen problemen.
Mij is geleerd dat je in weze kan je elke bak wel zonder te koppelen schakelen, mits je op het goede toerental zit
Maar met opschakelen gebruik ik vaak geen koppeling, maar met terugschakelen wel, bij een 2-takt kun je de remmende werking toch al haast niet gebruiken. (is nog slecht ook door te weinig smering)
Maar ik denk dat er zonder koppeling schakelen wel iets meer slijtage optreedt, maar zolang je een beetje blijft nadenken wat er allemaal in die bak gebeurt en gewoon rustig rijdt denk ik dat het voor even weinig kwaad kan.
Maar met opschakelen gebruik ik vaak geen koppeling, maar met terugschakelen wel, bij een 2-takt kun je de remmende werking toch al haast niet gebruiken. (is nog slecht ook door te weinig smering)
Maar ik denk dat er zonder koppeling schakelen wel iets meer slijtage optreedt, maar zolang je een beetje blijft nadenken wat er allemaal in die bak gebeurt en gewoon rustig rijdt denk ik dat het voor even weinig kwaad kan.
Ach jongens, is dat nu echt zo erg, een beetje meer slijtage op de bak?
Ik ram hem in het heetst van de strijd gewoon overal zonder koppeling in.
Eigenlijk nooit problemen gehad.
Een beetje gas dichtdraaien, niet eens helemaal en BOEM!
Wegrijden bij het stoplicht met een kapotte koppeling?
In zijn 1 zetten en met de electrische starter erbij aanlopen en er op
springen. Moet je wel een electrische starter hebben natuurlijk.
Laten we aub niet vergeten dat er gecrossed wordt. Dan mag er al eens iets sneuvelen vind ik.
Ik ram hem in het heetst van de strijd gewoon overal zonder koppeling in.
Eigenlijk nooit problemen gehad.
Een beetje gas dichtdraaien, niet eens helemaal en BOEM!
Wegrijden bij het stoplicht met een kapotte koppeling?
In zijn 1 zetten en met de electrische starter erbij aanlopen en er op
springen. Moet je wel een electrische starter hebben natuurlijk.
Laten we aub niet vergeten dat er gecrossed wordt. Dan mag er al eens iets sneuvelen vind ik.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Ik draai mijn gas niet eens terugBram schreef:Ach jongens, is dat nu echt zo erg, een beetje meer slijtage op de bak?
Ik ram hem in het heetst van de strijd gewoon overal zonder koppeling in.
Eigenlijk nooit problemen gehad.
Een beetje gas dichtdraaien, niet eens helemaal en BOEM!
Wegrijden bij het stoplicht met een kapotte koppeling?
In zijn 1 zetten en met de electrische starter erbij aanlopen en er op
springen. Moet je wel een electrische starter hebben natuurlijk.
Laten we aub niet vergeten dat er gecrossed wordt. Dan mag er al eens iets sneuvelen vind ik.
In de laatste Moto Verte stond een Quickshift (= schakelen zonder koppelen d.m.v. elektronische onderbreking van ontsteking, geactiveerd door een sensor/schakelaar op de schakelpook)
Wel knap aan de prijs : € 414,=
Wel knap aan de prijs : € 414,=
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 19:06
- Locatie: asse
schakelen zon de koppeling in te nemen word gedaan maar ik vind het niet zo best meestal in de start schakelen ze op zonder te koppelen "verliest minder tijd" zeggen ze maar ik geloof er ni veel van ik heb het nog nooit zonder gedaan maar opschakelen zou mogen
greetz
greetz
ik ontkoppel ook altijd met schakele...op schakele is inderdaad niet zo erg zonder te koppele maar ik ga me 380tje niet extra pijn doen als dat niet hoeft..en veel sneller ben je niet door niet te ontkoppele!! :lolcrosser*9* schreef:schakelen zon de koppeling in te nemen word gedaan maar ik vind het niet zo best meestal in de start schakelen ze op zonder te koppelen "verliest minder tijd" zeggen ze maar ik geloof er ni veel van ik heb het nog nooit zonder gedaan maar opschakelen zou mogen
greetz
vooral bij fietse die niet echt veel pktjes hebbe is het wel leuk om met de koppeling te spele bij t overschakele
eat my dust!
Hoi TTT,
Ben jij nou die man op de HP2?
want als dat zo is.....
Ben jij nou die man op de HP2?
want als dat zo is.....
# 442
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
Op de weg: Altijd op- en terugschakelen met koppeling
Op de baan: Opschakelen meestal zonder, terugschakelen meestal met koppeling
Op de baan: Opschakelen meestal zonder, terugschakelen meestal met koppeling
_______________________________________
Festina lente!
Festina lente!
IntegendeelSanne schreef:Hoi TTT,
Ben jij nou die man op de HP2?
want als dat zo is.....
Nee, ik ben diegene die in het verleden zich op het BMW forum een "beetje" kritisch over het HP2 concept heeft uitgelaten.
Te kritisch, volgens sommige HP2 rijders.
smurf.
Hoe rij je weg dan...gewoon geen gas geven en dan in de versnelling trappen ?TTT schreef:Ik schakel op en terug altijd zonder koppelen. Wel het gas eraf.
Geen probleem.
Moet wel want ik rij met een rekluse koppeling en heb de koppelinghendel nu als achterremhendel.
Bevalt het ook een stuk beter,het bedienen van de achterrem met de hand,inplaats van de voet ?
Gr Niels
wegrijden: daar zorgt de rekluse koppeling voor.
Die ontkoppeld onder een bepaald toerental (beetje boven stationair)
De handachterrem bevalt mij uitstekend. Vooral bij korte bochten kan je de motor makkelijker de hoek om remmen, zowel links als rechtsom.
Verder zijn lange steile afdalingen wat makkelijker te doen.
Die ontkoppeld onder een bepaald toerental (beetje boven stationair)
De handachterrem bevalt mij uitstekend. Vooral bij korte bochten kan je de motor makkelijker de hoek om remmen, zowel links als rechtsom.
Verder zijn lange steile afdalingen wat makkelijker te doen.
smurf.
Interresse bel me maar eens voor verdere informatieNoob schreef:Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.
Gr Niels
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ad kun je voor mij eens informeren wat die achterrem set kost. Achterrem wel in takt laten.
zodra het budget het toelaat neem ik zeker contact met je opadje schreef:Interresse bel me maar eens voor verdere informatieNoob schreef:Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.
Gr Niels
Zo'n automatische koppeling is toch ook voor een yz 125 uit 01 te verkrijgen?
Noob , helaas is er geen automatische koppeling voor een YZ125 uit 2001 te verkrijgen
Voor een YZ125 vanaf 2005 is die wel beschikbaar.
Voor een YZ125 vanaf 2005 is die wel beschikbaar.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/