Mijn wr-etje is aan verse olie toe. Heb nog speciaal gevraagd aan de vorige eigenaar wat hij altijd gebruikte. Castrol 10W40 halfsyntheet.
Heb hier op het forum zo'n beetje alles gelezen wat er over olie geschreven is. Nou het wordt er niet duidelijk op voor deze relatieve leek.
In eerste instantie neigde ik naar overstappen op een volsyntheet maar nu lees ik dat overstappen zelfs ernstige schade kan veroorzaken. Is dat nou echt zo of is er 'eens' een blok de vernieling ingelopen dat net was overgeschakeld op volsyntheet (maar dat de oorzaak net zo goed ergens anders gezocht kon worden maw toeval).
Ga in ieder geval een goede olie van een A-merk gebruiken met jaso-ma kwalificering.
Tis wel ingewikkeld hoor dat offroad rijden!!!
Nog maar eens: OLIE
Moderator: ghulst
Ik ben voorstander van het principe: gebruik het type olie dat de constructeur van je motorfiets voorschrijft, van een goede kwaliteit (A-merk).
Montesa Cota 315R
Dat is de enige te volgen weg !Flip schreef: Ga in ieder geval een goede olie van een A-merk gebruiken met jaso-ma kwalificering.
En laat je niks wijsmaken : koop volsynthetisch.
Jo VdB
Heb toch nog maar een rondje gebeld langs vijf Yamahadealers; ieder adviseerde zonder enige hapering halfsyntheet; wel werden verschillende merken geopperd.
Dit en het feit dat mijn wr altijd op halfsyntheet heeft gelopen heeft me doen besluiten om toch maar bij de halfsyntheet te blijven.
Bij mxshop4you.nl verkopen ze Castrol offroad 10w40 olie voor 12,95 de liter dat leek me een schappelijke prijs. (motozoom vraagt 20 euro de liter!! en polomotorrad.de 15,25)
Dus die ga ik gebruiken.
Misschien is het onzin die speciale offroad olie maar voor 1 euro prijsverschil met castrol GPS wil ik het wel gebruiken.
Dank voor jullie reacties.
groet
Dit en het feit dat mijn wr altijd op halfsyntheet heeft gelopen heeft me doen besluiten om toch maar bij de halfsyntheet te blijven.
Bij mxshop4you.nl verkopen ze Castrol offroad 10w40 olie voor 12,95 de liter dat leek me een schappelijke prijs. (motozoom vraagt 20 euro de liter!! en polomotorrad.de 15,25)
Dus die ga ik gebruiken.
Misschien is het onzin die speciale offroad olie maar voor 1 euro prijsverschil met castrol GPS wil ik het wel gebruiken.
Dank voor jullie reacties.
groet
Laatst gewijzigd door Flip op wo mei 31, 2006 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, brokken levert het niet op, maar dat is ook niet het probleem.
Het probleem is, dat we twijfelen, omdat we er te weinig verstand van hebben.
Als je je vak er van gemaakt hebt, weet je dat veel wat gezegd en geschreven wordt ... is.
Dus hou je maar vast aan wat je denkt dat verstandig is, en volg de algemene richtlijnen voor onderhoud en je rijdt wat rustiger tijdens je offroad ritje.
Het blijft een mechanische sport en kapot gaat er wat, .... ooit.
En hopelijk sta je dan in je achtertuin en niet ergens in de woestijn, omsingelt door 25 bloeddorstige rovers.
ps:ik praat over "we" maar jij en ik, horen daar natuurlijk niet bij.....
Het probleem is, dat we twijfelen, omdat we er te weinig verstand van hebben.
Als je je vak er van gemaakt hebt, weet je dat veel wat gezegd en geschreven wordt ... is.
Dus hou je maar vast aan wat je denkt dat verstandig is, en volg de algemene richtlijnen voor onderhoud en je rijdt wat rustiger tijdens je offroad ritje.
Het blijft een mechanische sport en kapot gaat er wat, .... ooit.
En hopelijk sta je dan in je achtertuin en niet ergens in de woestijn, omsingelt door 25 bloeddorstige rovers.
ps:ik praat over "we" maar jij en ik, horen daar natuurlijk niet bij.....
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Oa in volsyn zitten oplossers om vervuiling op te lossen en zwevend te houden, als je dat in een oude motor gooit dan lost het vuil dus ook op, maar ook op afdichtingen, gevolg, olieverbruik.flip-poz schreef:ik kan niet begrijpen dat een overstap naar volsyn. brokken kan opleveren...
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
die overstap kan idd verradelijk zijn..
Zelf heb ik bij aankoop van met ktm lc4 600, in het begin de olie ververst.. bij een ktmdealer zeiden ze ook dat ik halfsyn. moest pakken.. die gedaan.. (blijkt dat er eerst minerale op zat)
Na een kleine tijd, begon de motor olie te verbruiken en niet zn klein beetje ook.. heb mijn blok toen maar naar een monteur gebracht.
Die vertelde me dat ik echt geluk had gehad, het lag niet aan de kleppenrubbers of schraapveer.. maar onder in het blok zat 1 en al dikke troep.. de halfsyn. heeft alle restdeeltjes "losgeplukt" en dat zat allemaal onder in het blok!! oliekanaaltjes dicht geslipt enzo..
Dus pas op met het doorelkaar gooien van verschillende soorten olie....
Greetz Dave
ps nu heb ik er volsyn. op zitten!!
Zelf heb ik bij aankoop van met ktm lc4 600, in het begin de olie ververst.. bij een ktmdealer zeiden ze ook dat ik halfsyn. moest pakken.. die gedaan.. (blijkt dat er eerst minerale op zat)
Na een kleine tijd, begon de motor olie te verbruiken en niet zn klein beetje ook.. heb mijn blok toen maar naar een monteur gebracht.
Die vertelde me dat ik echt geluk had gehad, het lag niet aan de kleppenrubbers of schraapveer.. maar onder in het blok zat 1 en al dikke troep.. de halfsyn. heeft alle restdeeltjes "losgeplukt" en dat zat allemaal onder in het blok!! oliekanaaltjes dicht geslipt enzo..
Dus pas op met het doorelkaar gooien van verschillende soorten olie....
Greetz Dave
ps nu heb ik er volsyn. op zitten!!
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr jun 17, 2005 17:24
- Locatie: woerden
Naar mijn weten heeft het met de toevoegingen in de synthetische olie te maken waar o-ringen en andere afdichtingen van met name oudere type motoren van op kunnen lossen. Nieuwe afdichtingen zouden daar wel tegen moeten kunnen dus dan maakt het niet uit of je er nu mineraal, half- of volsyntheet ingooit.
Volsyntheet is dan naar mijn idee het beste omdat die het beste bestand is tegen veroudering.
Volsyntheet is dan naar mijn idee het beste omdat die het beste bestand is tegen veroudering.
KTM LC4 640 adventure