Ik denk erover een brommer uit D-land te importeren. Overal lees ik dat ik 'eventueel' een CVO nodig heb, maar nergens vind ik informatie of die nu echt noodzakelijk is of niet. Ik lees ook verhalen die zeggen "goedgekeurd in het ene EU-land = goedgekeurd in het andere EU-land'. Wat is nu de regel>
Concreet: het gaat om een DRZ-e 400 uit 2001 uit Duitsland.
Hoe heet zo'n verklaring in het Duits?
Doei,
Corné
Hoe zit dat nou met een CVO bij import uit duitsland?
Moderator: ghulst
Ja, Corné, goeie. Ik heb de papieren nog van de BMW die wij uit duitsland geïmporteerd hebben. Een CVO heb je volgens mij alleen nodig als ie ouder is dan ??? jaar. Wel moest ik bij BMW Nederland zijn voor een typegoedkeuring voor de 25 kW uitvoering. Die hadden ze niet bij de RDW, anders had ik die niet hoeven kopen (€ 85,= en omdat ik bij "motormaniacs"zat, anders was het € 220,= of zoiets......) bij BMW. Kopen ja, want voor grijs geïmporteerde motoren gaat de zon niet op in nederland.... Als het een gewone uitvoering was geweest had het niet nodig geweest. Die verklaring hebben ze daar (bij ht RDW) zelf in de compjoeter.
Die suzuki is volgens mij nooit officieel geïmporteerd geweest in nederland, dus de type goedkeuring zal wel in het bezit zijn van één of andere handige grijze suzuki of cross dealer (overveld?) Is natuurlijk de vraag of die jou dat papiertje gaat leveren/verkopen...... Anders kon het wel eens een probleem worden. Toch maar een Husaberg?
Die suzuki is volgens mij nooit officieel geïmporteerd geweest in nederland, dus de type goedkeuring zal wel in het bezit zijn van één of andere handige grijze suzuki of cross dealer (overveld?) Is natuurlijk de vraag of die jou dat papiertje gaat leveren/verkopen...... Anders kon het wel eens een probleem worden. Toch maar een Husaberg?
Ik heb in 2000 een KTM nieuw gekocht in Duitsland en geimporteerd (naar Belgie)
Je krijgt er altijd een COC bij (Certificate of Conformity)
Hiermee kan je in eigen land een type-goedkeuring krijgen.
COC = Europese regelgeving --> geen problemen
*******************
2 jaar geleden mijn caravan tweedehands ingevoerd vanuit Nederland.
Dit type "Hobby caravan" was in Belgie niet ingevoerd geweest. Geen probleem, de invoerder maakt er wel wat van wat er op lijkt...
Conclusie : laat je niet afschrikken. Als je de juiste weg bewandelt, dan
a) kost het niet veel
b) valt het ook mee qua papieren
Jo VdB (die koopt waar het hem uitkomt...)
Je krijgt er altijd een COC bij (Certificate of Conformity)
Hiermee kan je in eigen land een type-goedkeuring krijgen.
COC = Europese regelgeving --> geen problemen
*******************
2 jaar geleden mijn caravan tweedehands ingevoerd vanuit Nederland.
Dit type "Hobby caravan" was in Belgie niet ingevoerd geweest. Geen probleem, de invoerder maakt er wel wat van wat er op lijkt...
Conclusie : laat je niet afschrikken. Als je de juiste weg bewandelt, dan
a) kost het niet veel
b) valt het ook mee qua papieren
Jo VdB (die koopt waar het hem uitkomt...)
[quote="Jo VdB"]
Conclusie : laat je niet afschrikken. Als je de juiste weg bewandelt, dan
a) kost het niet veel
b) valt het ook mee qua papieren
Jo VdB [quote]
Ja, da's nou juist het probleem...hoe kom ik erachter of die brommer een typegoedkeuring in NL heeft? Ik heb in D-land gehoord dat ze pas vanaf 2005 met een COC geleverd worden.
Als er een COC bij zit, krijg je dan sowieso een typegoedkeuring in NL?
Conclusie : laat je niet afschrikken. Als je de juiste weg bewandelt, dan
a) kost het niet veel
b) valt het ook mee qua papieren
Jo VdB [quote]
Ja, da's nou juist het probleem...hoe kom ik erachter of die brommer een typegoedkeuring in NL heeft? Ik heb in D-land gehoord dat ze pas vanaf 2005 met een COC geleverd worden.
Als er een COC bij zit, krijg je dan sowieso een typegoedkeuring in NL?
met de DRZ was het enkele maanden niet mogelijk. Deze kwam toen niet met COC. Suzuki België laat de laatste lading DRZ's ook keuren via Italië, wat ze echter in één klap een heel pak duurder maakt.
Met COC is er in België geen enkel probleem. In NL. weet ik niet...
Met COC is er in België geen enkel probleem. In NL. weet ik niet...
ik heb mijn TTR destijds uit Duitsland gehaald. De Fahrzeugbrief, een technische goede motor (=conform wegenverkeerswet) natuurlijk en een milieuverklaring was voldoende, maar die laatste is nu niet meer nodig. Dus koop je een nieuwe zonder kenteken, dat is een probleem, maar een nette 2e-handse met kenteken volgens mij niet.
Een COC is een EUROPESE standaard !
maw : is er een COC bij --> geen probleem qua inchrijving
geen COC ---> NIET DOEN
Jo VdB
maw : is er een COC bij --> geen probleem qua inchrijving
geen COC ---> NIET DOEN
Jo VdB
Heb de RDW gebeld. De technische helpdesk zegt dat een brommer die toegelaten is in Duitsland (en daar dus op kenteken staat) ook is toegelaten in Nederland, en dus wordt goedgekeurd (mits die aan de wegenverkeerswet voldoet...)
Da's een ander verhaal dan het COC-verhaal...Wat is nu waar?
Da's een ander verhaal dan het COC-verhaal...Wat is nu waar?
Ik weet dat het een enorm complex systeem is. Er zijn enkele belangrijke data ivm de europese coc's..... Heeft hij geen coc, dan moet je bekijken wanneer hij is ingeschreven in duitsland! Ik heb ook al meer dan één (meer dan 10 zelfs) versies gehoord! Om 100% zeker te zijn, de gegevens van de bike bemachtigen (kopietje van inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest) en eens bij dienst inschrijvingen Nederland langsgaan!!!cornepol schreef:Heb de RDW gebeld. De technische helpdesk zegt dat een brommer die toegelaten is in Duitsland (en daar dus op kenteken staat) ook is toegelaten in Nederland, en dus wordt goedgekeurd (mits die aan de wegenverkeerswet voldoet...)
Da's een ander verhaal dan het COC-verhaal...Wat is nu waar?
Suc6
Nee nee, het is allemaal SIMPEL.
Voor Belgie bv.
a) douaneformulier 705 invullen (= bewijs dat je de moto hebt ingevoerd)
b) ADMINISTRATIEVE keuring van de papieren (zal in Nederland ook gelijkaardig zijn wschl) Hiervoor heb je dus de juiste papieren nodig !!
Geen papieren kan ook, maar dan moet de moto een homologatie-keuring ondergaan, en dat is alleen maar een hoop gezeur... Niet doen dus !!
c) daarna op FOD (ministerie) uw inschrijving indienen
Conclusie : als de moto relatief nieuw is, dan heb je er ALTIJD een COC bij ! En dit COC zorgt er inderdaad voor dat gelijk welke moto dan in gelijk welk Europees land ingeschreven kan worden zonder veel poespas !
Jo VdB
Voor Belgie bv.
a) douaneformulier 705 invullen (= bewijs dat je de moto hebt ingevoerd)
b) ADMINISTRATIEVE keuring van de papieren (zal in Nederland ook gelijkaardig zijn wschl) Hiervoor heb je dus de juiste papieren nodig !!
Geen papieren kan ook, maar dan moet de moto een homologatie-keuring ondergaan, en dat is alleen maar een hoop gezeur... Niet doen dus !!
c) daarna op FOD (ministerie) uw inschrijving indienen
Conclusie : als de moto relatief nieuw is, dan heb je er ALTIJD een COC bij ! En dit COC zorgt er inderdaad voor dat gelijk welke moto dan in gelijk welk Europees land ingeschreven kan worden zonder veel poespas !
Jo VdB
Goed,
Het laatste nieuws via de RDW:
Als de motor in Duitsland op kenteken heeft gestaan, is het enige wat je nodig hebt de Fahrzeugbrief. Een CVO is niet nodig, maar kan wel handig zijn: het enige wat ze niet gaan doen is je motor wegen voor het kenteken. Als je een CVO hebt, nemen ze zo de gegevens van het CVO over op je kenteken, zonder de brommer te wegen....
Het laatste nieuws via de RDW:
Als de motor in Duitsland op kenteken heeft gestaan, is het enige wat je nodig hebt de Fahrzeugbrief. Een CVO is niet nodig, maar kan wel handig zijn: het enige wat ze niet gaan doen is je motor wegen voor het kenteken. Als je een CVO hebt, nemen ze zo de gegevens van het CVO over op je kenteken, zonder de brommer te wegen....
Klopt. Intussen gekeurd, ingeveord en alles zonder problemen! Schijnt overigens alleen te lukken als je het voertuig uit duitsland haalt. Daar zijn de papieren zo compleet dat de RDW daar genoegen mee neemt. Schijnt bijv. met belgische motoren niet zo te werken...
leuk he 1 europa!
Maar de europese wetgeving zegt dat als een voertuig ergens in europa goed gekeurd is, dan moeten ze dat overal elders in de EU overnemen.
Dat is inmiddels zelfs een truck. In nederland kan je bijv moeilijk 1 enkel gebouwde motor of auto (op basis van een bestaand frame) goedgekeurd krijgen. In Dl is dat makkelijker... dus je laat hem in Dl keuren en dan voer je hem in Nl in, die zijn dan verplicht die keuring over te nemen
't is nog een lange weg naar 1 europa hoor!
Maar de europese wetgeving zegt dat als een voertuig ergens in europa goed gekeurd is, dan moeten ze dat overal elders in de EU overnemen.
Dat is inmiddels zelfs een truck. In nederland kan je bijv moeilijk 1 enkel gebouwde motor of auto (op basis van een bestaand frame) goedgekeurd krijgen. In Dl is dat makkelijker... dus je laat hem in Dl keuren en dan voer je hem in Nl in, die zijn dan verplicht die keuring over te nemen
't is nog een lange weg naar 1 europa hoor!