Hoe zit dat nou met een CVO bij import uit duitsland?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

Ik denk erover een brommer uit D-land te importeren. Overal lees ik dat ik 'eventueel' een CVO nodig heb, maar nergens vind ik informatie of die nu echt noodzakelijk is of niet. Ik lees ook verhalen die zeggen "goedgekeurd in het ene EU-land = goedgekeurd in het andere EU-land'. Wat is nu de regel>

Concreet: het gaat om een DRZ-e 400 uit 2001 uit Duitsland.

Hoe heet zo'n verklaring in het Duits?

Doei,
Corné
Arjen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 21:24
Locatie: IJmuiden

Ja, Corné, goeie. Ik heb de papieren nog van de BMW die wij uit duitsland geïmporteerd hebben. Een CVO heb je volgens mij alleen nodig als ie ouder is dan ??? jaar. Wel moest ik bij BMW Nederland zijn voor een typegoedkeuring voor de 25 kW uitvoering. Die hadden ze niet bij de RDW, anders had ik die niet hoeven kopen (€ 85,= en omdat ik bij "motormaniacs"zat, anders was het € 220,= of zoiets......) bij BMW. Kopen ja, want voor grijs geïmporteerde motoren gaat de zon niet op in nederland.... Als het een gewone uitvoering was geweest had het niet nodig geweest. Die verklaring hebben ze daar (bij ht RDW) zelf in de compjoeter.

Die suzuki is volgens mij nooit officieel geïmporteerd geweest in nederland, dus de type goedkeuring zal wel in het bezit zijn van één of andere handige grijze suzuki of cross dealer (overveld?) Is natuurlijk de vraag of die jou dat papiertje gaat leveren/verkopen...... Anders kon het wel eens een probleem worden. Toch maar een Husaberg?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik heb in 2000 een KTM nieuw gekocht in Duitsland en geimporteerd (naar Belgie)

Je krijgt er altijd een COC bij (Certificate of Conformity)
Hiermee kan je in eigen land een type-goedkeuring krijgen.

COC = Europese regelgeving --> geen problemen

*******************

2 jaar geleden mijn caravan tweedehands ingevoerd vanuit Nederland.
Dit type "Hobby caravan" was in Belgie niet ingevoerd geweest. Geen probleem, de invoerder maakt er wel wat van wat er op lijkt...

Conclusie : laat je niet afschrikken. Als je de juiste weg bewandelt, dan
a) kost het niet veel
b) valt het ook mee qua papieren

Jo VdB (die koopt waar het hem uitkomt...)
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

[quote="Jo VdB"]



Conclusie : laat je niet afschrikken. Als je de juiste weg bewandelt, dan
a) kost het niet veel
b) valt het ook mee qua papieren

Jo VdB [quote]

Ja, da's nou juist het probleem...hoe kom ik erachter of die brommer een typegoedkeuring in NL heeft? Ik heb in D-land gehoord dat ze pas vanaf 2005 met een COC geleverd worden.

Als er een COC bij zit, krijg je dan sowieso een typegoedkeuring in NL?
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

met de DRZ was het enkele maanden niet mogelijk. Deze kwam toen niet met COC. Suzuki België laat de laatste lading DRZ's ook keuren via Italië, wat ze echter in één klap een heel pak duurder maakt.

Met COC is er in België geen enkel probleem. In NL. weet ik niet...
0X
STTEVE
Berichten: 1195
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

ik heb mijn TTR destijds uit Duitsland gehaald. De Fahrzeugbrief, een technische goede motor (=conform wegenverkeerswet) natuurlijk en een milieuverklaring was voldoende, maar die laatste is nu niet meer nodig. Dus koop je een nieuwe zonder kenteken, dat is een probleem, maar een nette 2e-handse met kenteken volgens mij niet.
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Een COC is een EUROPESE standaard !

maw : is er een COC bij --> geen probleem qua inchrijving
geen COC ---> NIET DOEN

Jo VdB
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

Heb de RDW gebeld. De technische helpdesk zegt dat een brommer die toegelaten is in Duitsland (en daar dus op kenteken staat) ook is toegelaten in Nederland, en dus wordt goedgekeurd (mits die aan de wegenverkeerswet voldoet...)

Da's een ander verhaal dan het COC-verhaal...Wat is nu waar?
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

cornepol schreef:Heb de RDW gebeld. De technische helpdesk zegt dat een brommer die toegelaten is in Duitsland (en daar dus op kenteken staat) ook is toegelaten in Nederland, en dus wordt goedgekeurd (mits die aan de wegenverkeerswet voldoet...)

Da's een ander verhaal dan het COC-verhaal...Wat is nu waar?
Ik weet dat het een enorm complex systeem is. Er zijn enkele belangrijke data ivm de europese coc's..... Heeft hij geen coc, dan moet je bekijken wanneer hij is ingeschreven in duitsland! Ik heb ook al meer dan één (meer dan 10 zelfs) versies gehoord! Om 100% zeker te zijn, de gegevens van de bike bemachtigen (kopietje van inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest) en eens bij dienst inschrijvingen Nederland langsgaan!!!

Suc6
0X
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Nee nee, het is allemaal SIMPEL.

Voor Belgie bv.

a) douaneformulier 705 invullen (= bewijs dat je de moto hebt ingevoerd)

b) ADMINISTRATIEVE keuring van de papieren (zal in Nederland ook gelijkaardig zijn wschl) Hiervoor heb je dus de juiste papieren nodig !!
Geen papieren kan ook, maar dan moet de moto een homologatie-keuring ondergaan, en dat is alleen maar een hoop gezeur... Niet doen dus !!

c) daarna op FOD (ministerie) uw inschrijving indienen

Conclusie : als de moto relatief nieuw is, dan heb je er ALTIJD een COC bij ! En dit COC zorgt er inderdaad voor dat gelijk welke moto dan in gelijk welk Europees land ingeschreven kan worden zonder veel poespas !

Jo VdB
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

Goed,

Het laatste nieuws via de RDW:

Als de motor in Duitsland op kenteken heeft gestaan, is het enige wat je nodig hebt de Fahrzeugbrief. Een CVO is niet nodig, maar kan wel handig zijn: het enige wat ze niet gaan doen is je motor wegen voor het kenteken. Als je een CVO hebt, nemen ze zo de gegevens van het CVO over op je kenteken, zonder de brommer te wegen....
ktm kevin
Berichten: 4
Lid geworden op: vr aug 11, 2006 21:41
Locatie: heerlen

je moet er een duitse kfz brief bij hebben dat is een typegoedkeuring.
dan naar rdw en invoeren.
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

Klopt. Intussen gekeurd, ingeveord en alles zonder problemen! Schijnt overigens alleen te lukken als je het voertuig uit duitsland haalt. Daar zijn de papieren zo compleet dat de RDW daar genoegen mee neemt. Schijnt bijv. met belgische motoren niet zo te werken...
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

leuk he 1 europa!

Maar de europese wetgeving zegt dat als een voertuig ergens in europa goed gekeurd is, dan moeten ze dat overal elders in de EU overnemen.

Dat is inmiddels zelfs een truck. In nederland kan je bijv moeilijk 1 enkel gebouwde motor of auto (op basis van een bestaand frame) goedgekeurd krijgen. In Dl is dat makkelijker... dus je laat hem in Dl keuren en dan voer je hem in Nl in, die zijn dan verplicht die keuring over te nemen :-)

't is nog een lange weg naar 1 europa hoor!
Plaats reactie