Hallo Big vrienden; Dr Menno leeft nog.
Ik gebruik m'n biggetje veel voor lange afstanden op asfalt momenteel en zou wel willen dat hij wat minder toeren draait bij hogere snelheid en dacht zelf de standaard 15 tands tandwiel voor te vervangen door een met 16 tanden .
Heb een 1990 exemplaar. Weet iemand of dit mogelijk en aan te raden is?
Bvd & groet,
Menno.
Tandje erbij?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi
En bedankt voor de reactie.
Ik weet zo niet hoeveel tanden op het achtertandwiel zitten, maar is 1 of 2 tandjes kleiner niet wat weinig effect?
Of zou 3 of 4 tandjes kleiner achter niet kunnen (leverbaar zijn of niet goed meer door 't motortje te trekken)?
Met dank,
En bedankt voor de reactie.
Ik weet zo niet hoeveel tanden op het achtertandwiel zitten, maar is 1 of 2 tandjes kleiner niet wat weinig effect?
Of zou 3 of 4 tandjes kleiner achter niet kunnen (leverbaar zijn of niet goed meer door 't motortje te trekken)?
Met dank,
Groet, Menno.
ja ze zijn er wel kleiner, maar moet je niet een beetje overhouden als je eens wind tegen hebt
zelf rij ik met 47 tanden, maar zit aan 45 te denken
kijk anders even op de site van stefan hessler, daar staan ze allemaal op.
Je kan ook uit een blind tandwiel, eentje laten maken
bij motorcross aad
groet
zelf rij ik met 47 tanden, maar zit aan 45 te denken
kijk anders even op de site van stefan hessler, daar staan ze allemaal op.
Je kan ook uit een blind tandwiel, eentje laten maken
bij motorcross aad
groet
hallo biggers,
ik heb momenteel 15/47 erop zitten en vind dat de motor nogal wat hoogtoerig op de snelweg, geeft 45 meer konfort op de snelweg? is er dan nog genoeg power om in de alpen passen te doen?
ps. mijn big is van 94'
big 67,
ik heb momenteel 15/47 erop zitten en vind dat de motor nogal wat hoogtoerig op de snelweg, geeft 45 meer konfort op de snelweg? is er dan nog genoeg power om in de alpen passen te doen?
ps. mijn big is van 94'
big 67,
Wees niet te voorzichtig want durf is veiliger !
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
DR 650 = origineel 16 voor. uitgaande as is toch hetzelfde als een 750 of 800?pjlaurens schreef:16 tands voor bestaad niet, kan ook niet ivm de kettingkam en het aanlopen tegen het carter.
Veel beter is 1 of 2 tanden kleiner, achter tandwiel
kost 35 euri
groet peter laurens
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
ik rij zelf met een 42 achtertandwiel, gemonteerd door vorige eigenaar. rijd erg rustig op de snelweg 130km met 45oo toeren.. mis wel wat trek kracht, vooral korte bochten moeten in z,n 1. 2 versnelling pakt pas lekker bij 40-45km. heb laatst geprobeerd een 47 tands te monteren maar de ketting was te kort . ketting vrij nieuw dus laat het maar even zitten. deze tandwiel cominatie is goed voor afstanden rijden, wil je scheuren dan toch liever de 47 tands achter. groeten
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Als je nou even een kleiner voortandwiel steekt. Dan hoeft je wiel er niet uit en je ketting past meteen. 1 tand kleiner scheelt een berg en scheelt maar heel weinig voor je kettingspanners. oja, voortandwiel is ook veel goedkoper, iets van 16~17 Euro.zappa.suzuki schreef:ik rij zelf met een 42 achtertandwiel, gemonteerd door vorige eigenaar. rijd erg rustig op de snelweg 130km met 45oo toeren.. mis wel wat trek kracht, vooral korte bochten moeten in z,n 1. 2 versnelling pakt pas lekker bij 40-45km. heb laatst geprobeerd een 47 tands te monteren maar de ketting was te kort . ketting vrij nieuw dus laat het maar even zitten. deze tandwiel cominatie is goed voor afstanden rijden, wil je scheuren dan toch liever de 47 tands achter. groeten
biggers, heb net 16/47 laten monteren en dit gaat prima , op de snelweg net als het optrekken.
het blok maakt duidelijk minder toeren voor dezelfde prestaties.
wat zijn julie bevindingen ondertussen
het blok maakt duidelijk minder toeren voor dezelfde prestaties.
wat zijn julie bevindingen ondertussen
Wees niet te voorzichtig want durf is veiliger !
Jes jes, ik heb net de standaart 15 ook voor een 16 tands vervangen; draait inderdaad rustiger, maar m.i. had het verschil nog iets groter gemogen. Met 120 draait m'n BIGgetje nu zo'n 4800-4900 toeren tegen +_ 5200 toeren voorheen.big 67 schreef:biggers, heb net 16/47 laten monteren en dit gaat prima , op de snelweg net als het optrekken.
het blok maakt duidelijk minder toeren voor dezelfde prestaties.
Ik hou 't hier voorlopig bij, maar denk bij de volgende set aan een nog iets andere verhouding. 4500 toeren bij 130 zoals boven genoemd is me weer wat teveel van het goede ivm de trekkracht/acceleratie.
Groet, Menno.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
he dr menno, bij de 130km heb ik het over echte km op fietscomputer, teller geeft dan 140km aan,trek kracht nog prima ook met iemand achter op. trekt in z,n 5 nog redelijk snel naar de 6000rpm, daarna wat rustiger door. weet niet waar je woont, ik in utrecht anders kan je wel eens proef rijden op m,n big... succes gr zappa