Hallo allemaal.
Na jaren niet meer op een motor gezeten te hebben heb ik in november mijn rijbewijs gehaald.
Nadat ik het rijbewijs heb gehaald heb ik een KTM 200 gekocht bij WPM motors in lochem.
Aardige jongens daar.
Nou ik heb een paar keer gereden en het gaat toch wel aardig maar van het weekend heb ik een lekke achterband gekregen.
Nou ik heb geen ervaring met sleutelen aan motoren maar we proberen het gewoon.
Wiel gedemonteerd en met een paar oude bandenlichters de band er af weten te halen. Met een bult moeite want stug was die band wel.
Maar het ventiel was er dus uitgescheurd en er moet dus een andere binnenband in.
Die heb ik nu ook maar kan iemand mij vertellen hoe ik die binnenband goed in de buitenband krijg. Die band is zo stug dat ik mijn ventiel niet door het gaatje in de velg krijg ik kan er niet met mijn vingers tussen. Doe ik nu wat fout of???
Heeft er iemand tips voor mij als beginnende enduro rijder.
Er zit ook een blok rubber in de velg waar dient dit eigenlijk voor???
Nou ik hoop dat iemand iets nuttigs verteld. Alvast bedankt
ktm 200
Moderator: ghulst
Dat blok rubber is een bandenklem. Die heb je dus niet los gedraaid en toch de band eraf gekregen . Bandenklemmen zorgen ervoor dat de band tijdens accelereren of remmen niet verdraait tov de velg (houdt het ventiel ook wat langer goed).
Eerst draai je de bandenklemmen los, dan druk je de band (wat nog om de velg zit) in de het midden van de velg. Je trekt het overhangende deel van de band omhoog en propt het ventiel erin. Dan leg je de binnenband goed. Een beetje lucht erop zodat deze mooi "zet". Rand van de band inzepen (of de rand waar deze in komt te liggen) Buitenband er op . Eerst bij de bandenklemmen beginnen en zo naar het ventiel toewerken. Gebruik liever geen bandenLICHTER om de band erop te leggen;je steekt gemakkelijk de binnenband lek. Neem hiervoor een Rubberhamer en met de crosslaarzen aan erop stampen (mijn manier)
Oja, zet jodium en pleisters klaar, zeker als dit de eerste keer is
(uit eigen ervaring)
Eerst draai je de bandenklemmen los, dan druk je de band (wat nog om de velg zit) in de het midden van de velg. Je trekt het overhangende deel van de band omhoog en propt het ventiel erin. Dan leg je de binnenband goed. Een beetje lucht erop zodat deze mooi "zet". Rand van de band inzepen (of de rand waar deze in komt te liggen) Buitenband er op . Eerst bij de bandenklemmen beginnen en zo naar het ventiel toewerken. Gebruik liever geen bandenLICHTER om de band erop te leggen;je steekt gemakkelijk de binnenband lek. Neem hiervoor een Rubberhamer en met de crosslaarzen aan erop stampen (mijn manier)
Oja, zet jodium en pleisters klaar, zeker als dit de eerste keer is
(uit eigen ervaring)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Denk dat ook veel mensen het gewoon laten doen. Zo duur is het meestal niet.
Het kan wel zelf, maar echt makkelijk gaat het niet.
Meer tips zie:
http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... d+opleggen
Het kan wel zelf, maar echt makkelijk gaat het niet.
Meer tips zie:
http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... d+opleggen
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Nou ik heb de remmen klaar schijven vervangen blokken vervangen hoofdrempomp vervangen achterlicht fitting vervangen luchtfilter en bougie maar de band wil niet lukken. De band wegbrengen is ook zowat dan moet ik dikke 40 km rijden voor alleen de band. Het moet toch te doen zijn. Ik heb de oude binnenband er uit en de nieuwe moet er nu weer in.
Het probleem is dat ik het ventiel van de binnenband niet in de velg krijg.....
De buitenband is daar te stug voor om met de handen er fatsoenlijk achter te komen..
Hoe doen jullie dit??
Help me uit de brand.
Groeten BART
Het probleem is dat ik het ventiel van de binnenband niet in de velg krijg.....
De buitenband is daar te stug voor om met de handen er fatsoenlijk achter te komen..
Hoe doen jullie dit??
Help me uit de brand.
Groeten BART
dat is het leukste deel van banden steken, het wroeten voor het ventieltje op zijn plaats te krijge
Tip: zorg dat je band compleet plat is en het klepje uit het ventiel gedraaid is,dan langs de andere kant van de band,de band in het midden van de velg leggen. binnenband bij het ventieltgaatje insteken ongeveer een 30cm met ventiel naar binnenkant en dan kan je beginnen prutsen. heb altijd een platte schroevendraaien en een lange bektang bij de hand als het niet direkt lukt.
greetz en veel geluk
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Klx300R schreef:
dat is het leukste deel van banden steken, het wroeten voor het ventieltje op zijn plaats te krijge
Tip: zorg dat je band compleet plat is en het klepje uit het ventiel gedraaid is,dan langs de andere kant van de band,de band in het midden van de velg leggen. binnenband bij het ventieltgaatje insteken ongeveer een 30cm met ventiel naar binnenkant en dan kan je beginnen prutsen. heb altijd een platte schroevendraaien en een lange bektang bij de hand als het niet direkt lukt.
greetz en veel geluk
This is the keyword to success!!! Het is een techniek, maar die is niet uit te leggen! Die krijg je alleen door oefening, vééééééééééééél oefening
Nou ik heb de binnenband er ingekregen maar je raad het al die is dus nu ook weer lek..... Ik word er helemaal gek van.
Ik kom er niet uit en denk dat ik na ongeveer 3 uur prutsen het op geef.
Ik breng de band wel weg na de ktm dealer en die mag het dan proberen op te lossen want dit word echt niet wat
Ik kom er niet uit en denk dat ik na ongeveer 3 uur prutsen het op geef.
Ik breng de band wel weg na de ktm dealer en die mag het dan proberen op te lossen want dit word echt niet wat
Zo leer je het dus nooit !Bartuz schreef: Ik breng de band wel weg na de ktm dealer en die mag het dan proberen op te lossen want dit word echt niet wat
Ik leg je elke band met ventiel op in enkele minuten, zonder problemen.
Maar de eerste keer ben ik dus ook naar de dealer geweest.
En stom dat ik me daarna voelde...
Nu dus niet meer. Intussen overgestapt op BibMousse, en ook dat is onproblematisch
Jo VdB
Ik kan wel elke x nieuwe binnenbanden gaan kopen maar dat kost me ook een vermogen. Als hun me dat nou ff uitleggen hoe het precies moet en als ik het dan ook zie dan zal het de volgende x wel lukken hoop ik.
Ik voel me nu al knap stom..
Kan niet eens een band vervangen....
Ik voel me nu al knap stom..
Kan niet eens een band vervangen....
Volgens mij probeer je de buitenband naar achter te drukken (de 2 wangen van de band tegen elkaar), en dan is het inderdaad heel erg moeilijk.Bartuz schreef:Nou ik heb de remmen klaar schijven vervangen blokken vervangen hoofdrempomp vervangen achterlicht fitting vervangen luchtfilter en bougie maar de band wil niet lukken. De band wegbrengen is ook zowat dan moet ik dikke 40 km rijden voor alleen de band. Het moet toch te doen zijn. Ik heb de oude binnenband er uit en de nieuwe moet er nu weer in.
Het probleem is dat ik het ventiel van de binnenband niet in de velg krijg.....
De buitenband is daar te stug voor om met de handen er fatsoenlijk achter te komen..
Hoe doen jullie dit??
Help me uit de brand.
Groeten BART
Ik trek altijd de band naar me toe, zodat er 1 rand op de velg ligt, en de andere vrij hangt. (wat eigelijk de "rechterkant" van de band is, hangt nu tegen de "linkerkant" van de velg). Het is wat knullig uitgelegd, want de kant op zich maakt niet uit, als de bandrand & de velgrand maar tegenovergesteld is.
Daarna kan je de binnenband mooi in de buitenband leggen en met wat gefriemel zou je dan dat ventieltje erdoor moeten krijgen. Als het ventieltje er in zit kan je voorzichtig de band terug op de velg beginnen duwen. Normaal gezien heb je enkel bij het laatste stukje bandijzers nodig voor de montage.
Ik heb zelf de eerste keer ook een ventiel stuk gedaan, en dat was stomweg door het moertje er niet af te draaien... Toen heb ik 's morgens bij de rit in Libin nog een nieuwe band gestoken, gelukkig met hulp van 2 ervaren enduro collega's
Montesa Cota 315R
Ik zet er iets tussen de vel en de band, de kop van een rubberen hamer bijv, zodat je met beide handen je ventiel in het gat kan frummelen .....nou ja, je snapt t vast wel.
Ik heb t nou een keer of 5 gedaan en het gaat steeds makkelijker, maar een pretje is t nooit
Ik heb t nou een keer of 5 gedaan en het gaat steeds makkelijker, maar een pretje is t nooit
Wat ook wel eens kan werken om je ventiel erdoor te krijgen is om er van te voren een touwtje (lees dun keukentouw) om je ventiel heen winden en het touwtje van te voren in het ventiel gat steken. Wanneer je de binnenband in de buitenband kan proppen probeer je dmv het touwtje je ventiel erdoor te trekken. Het is lastig maar wel te doen.
Echter is dit de amateurs methode want je moet gewoon geduld hebben en je vetiel-moertje binnen hand bereik houden voor als je het veniet eenmaal in de velg hebt je die daar ook kan houden.
Het kan zelfs met een Michelin Desert in de desert.
Oefening baart kunst!
Echter is dit de amateurs methode want je moet gewoon geduld hebben en je vetiel-moertje binnen hand bereik houden voor als je het veniet eenmaal in de velg hebt je die daar ook kan houden.
Het kan zelfs met een Michelin Desert in de desert.
Oefening baart kunst!
# 442
Of de buitenband eraf halen de binnenband in de buitenband leggen. Een btje druk erop (zodat deze zich zet in de buitenband) en dan erop leggen. Is wat moeilijker voor mij, maar misschien dat het jou wel gemakkelijker afgaat.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
hehe, leuk om eens te proberen....Sanne schreef:Wat ook wel eens kan werken om je ventiel erdoor te krijgen is om er van te voren een touwtje (lees dun keukentouw) om je ventiel heen winden en het touwtje van te voren in het ventiel gat steken. Wanneer je de binnenband in de buitenband kan proppen probeer je dmv het touwtje je ventiel erdoor te trekken. Het is lastig maar wel te doen.
Echter is dit de amateurs methode want je moet gewoon geduld hebben en je vetiel-moertje binnen hand bereik houden voor als je het veniet eenmaal in de velg hebt je die daar ook kan houden.
Het kan zelfs met een Michelin Desert in de desert.
Oefening baart kunst!
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Het kan allemaal veel simpeler.
'monteer' de buiten band zo, dat de velg in z'n geheel in de buitenband staat. Dus de wangen van de band zitten dan buiten de velg.
Zet de band met velg rechtop met het ventielgaatje naar boven, en duw de velg zo diep mogelijk in de buitenband.
Nu heb je een zee van ruimte om het ventiel te monteren, en de rest wijst zich vanzelf.
'monteer' de buiten band zo, dat de velg in z'n geheel in de buitenband staat. Dus de wangen van de band zitten dan buiten de velg.
Zet de band met velg rechtop met het ventielgaatje naar boven, en duw de velg zo diep mogelijk in de buitenband.
Nu heb je een zee van ruimte om het ventiel te monteren, en de rest wijst zich vanzelf.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Hé, als we jou toch niet haddenFreek schreef:Het kan allemaal veel simpeler.
'monteer' de buiten band zo, dat de velg in z'n geheel in de buitenband staat. Dus de wangen van de band zitten dan buiten de velg.
Zet de band met velg rechtop met het ventielgaatje naar boven, en duw de velg zo diep mogelijk in de buitenband.
Nu heb je een zee van ruimte om het ventiel te monteren, en de rest wijst zich vanzelf.
Nooit aan gedacht, lijkt idd erg simpel
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250