Zwevende schijf KTM 240mm ca.1997?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Vorig jaar heb ik een extra voorwiel gekocht voor mijn KTM. Er zat een schijf bij, maar die was af. Om die te vervangen laat ik een nieuwe maken (waarom makkelijk doen...?). Maar nu kom ik er achter dat de schijf mogelijk geen originele KTM schijf is, ik kan iig niet in de onderdelenlijsten op www.ktmtalk.com dezelfde schijf terugvinden. Kan iemand hier me verder helpen: ik ben op zoek naar nieuwe ringetjes voor de zwevende schijf.

Het is een redelijk bijzondere schijf: Hij is 240mm (KTM is tegenwoordig 260) en hij is zwevend (niet direct op de naaf, maar ingeklemd dmv ringetjes). Waarom zien we dat niet meer bij enduro's, en bv wel bij supermotards?

Afijn: hier is een foto.

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Lijkt op mijn schijf KTM 250 1985/86/87. Heb jij het type dat je met de bouten vastzet dan is het 87? Zo te zien wel. Of heb jij het type dat je met E-clips vastzet?
Het type met de bouten kun je een halve slag draaien en weer vast zetten.
Kun je in iedergeval weer een tijd vooruit.
Voor het type met clips zul je echt naar een draaiboer moeten gaan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Ik ben blij dat iemand de schijf herkent. Minder blij ben ik met de inhoud.

De schijf (eigenlijk de ringen) zit vast met inbus bouten. In principe kunnen de ringen dus een halve slag gedraaid worden, al weet ik niet of ze zo blijven zitten of dat ze zichzelf weer terugdraaien.

KTM spul uit die tijd zal wel moeilijk nieuw te krijgen zijn...

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

mmrizio schreef:Waarom zien we dat niet meer bij enduro's, en bv wel bij supermotards?
Je ziet het wel eens hoor (zie onder) maar inderdaad veel minder dan op b.v. SM's. Bij een SM is de rem ook wat belangrijker dan op een crosser. De zwevende schijf zit er hoofdzakelijk voor thermische redenen op (vervormen) en bij een crosser word je rem toch een stuk minder zwaar belast. Met al dat zand wil je ook niet echt een zwevende schijf hebben. Slijt erg hard met dat zand ertussen.

Overigens heb je als het goed is wel een zwevende klauw. Dat werkt ook al voelt een zwevende schijf wat beter aan.
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

speedphreax schreef: Je ziet het wel eens hoor (zie onder) maar inderdaad veel minder dan op b.v. SM's. Bij een SM is de rem ook wat belangrijker dan op een crosser. De zwevende schijf zit er hoofdzakelijk voor thermische redenen op (vervormen) en bij een crosser word je rem toch een stuk minder zwaar belast. Met al dat zand wil je ook niet echt een zwevende schijf hebben. Slijt erg hard met dat zand ertussen.
Die moderne KTM cross schijven zitten inderdaad met redelijk dunne verbindingen aan de naaf geschroefd. Dat zal dat beetje uitzetten/krimpen wel op kunnen vangen.

Dit wiel/deze schijf is vooral voor allroad gebruik bedoeld, maar ik zal de slijtage goed in de gaten houden!
speedphreax schreef: Overigens heb je als het goed is wel een zwevende klauw. Dat werkt ook al voelt een zwevende schijf wat beter aan.
Dat werkt toch anders? Een zwevende klauw kan toch van links naar rechts bewegen, een zwevende schijf ten opzichte van het middelpunt?
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

mmrizio schreef: Dat werkt toch anders? Een zwevende klauw kan toch van links naar rechts bewegen, een zwevende schijf ten opzichte van het middelpunt?
Nou, in feite is een zwevende klauw bedoeld om de klauw zich naar de schijf te laten richten. Dit is dus typisch het geval bij een klauw met 1 of twee zuigers aan 1 kant zoals een KTM standaard heeft. Een zwevende schijf is bedoeld om spanningen in het materiaal op te vangen zodat hij niet zo snel barst. Een zwevende schijf is NIET bedoeld om bewegingen ten opzichte van het middelpunt zijdelings of op en neer op te vangen. Dan zou je de rollen continu op een hoek belasten en is het snel gedaan met de schijf.

Dus twee doelen eigenlijk...

Je kunt dus een vaste schijf met een vaste vierzuiger klauw monteren (of twee zuigerig met aan elke kant 1 zuiger). Bij auto's zit dit ook zo.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Dan is ook dit weer een uitzondering op de regel.
Mijn KTM heeft voor , een dubbelwerkende klauw voor met een zwevende schijf en achter dezelfde klauw met een vaste schijf.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

gassen schreef:Dan is ook dit weer een uitzondering op de regel.
Mijn KTM heeft voor , een dubbelwerkende klauw voor met een zwevende schijf en achter dezelfde klauw met een vaste schijf.
Wat bedoel jij met een dubbelwerkende klauw? Doorgaans is dubbelwerkend als er voor zowel het in- als uitgaan van de zuigers oliedruk wordt gebruikt. Het lijkt me niet dat je dat hebt.

Bedoel je zuigers aan twee kanten van de schijf?
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ja, 2 kanten een zuigertje.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie