Vorige week heb ik geprobeerd mijn stuur te verhogen d.m.v. het plaatsen van twee stuurverhogers. Hiervoor moeten eerst de steunen waartussen het het stuur zit geklemd van de kroonplaat worden verwijderd. daarna worden de verhogers op de kroonplaat geschroefd, en daarna de steunen en stuur weer teuggeplaatst. het probleem is dat ik de bouten die in de kroonplaat zitten geschroefd (zie foto) niet los krijg. Een inbussleuten is afgebroken, en ook pogingen bij de dealer hadden geen succes. Sterker nog: De binnenzeskant van beide bouten is aan gort. Achteraf bleek dat deze bouten met Loctite geborgd zijn.
hebben jullie tips om ze alsnog los te krijgen? Uitboren is waarschijnlijk een oplossing, maar ik heb ook al een suggestie gehad van iemand om twee bouten op de beschadigde bouten te lassen, en deze vervolgens te gebruiken om de bouten alsnog los te kunnen krijgen. graag jullie advies.
Stuurverhoger plaatsen. Bouiten niet los te krijgen, wat nu?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
_______________________________________
Festina lente!
Festina lente!
ze zien er nog vrij goed uit, wat ik zou proberen is met een manuele ratelsleutel en een dop met inbuskant,die erin steken,op de dop slaan met een hamer en het hele T-stuk lichtjes opwarmen, niet stoken he. nog enkele keren op meppen,ratelseutel erop en is goed wringen, dan kan er niets anders gebeuren dan oftewel afbreken of lossen is niet volgens het boekje maar werkt wel
wel goede dop gebruiken,geen makro materiaal.
en anders uitboren en maatje groter insteken
greetz
ps: er steken toch toevallig geen conter moeren op de onderkant he???
wel goede dop gebruiken,geen makro materiaal.
en anders uitboren en maatje groter insteken
greetz
ps: er steken toch toevallig geen conter moeren op de onderkant he???
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Voordat je je bed induikt, nog ff snel kruipolie er op/in/tussen spuiten.
Morgen ochtend met de gasbrander het aluminium verwarmen en pang los *)
Omdat aluminium veel meer uitzet dan staal is het belangrijk dat je vooral het aluminium verwarmd en niet die bout....
Succes.
Fr@venture
*) Ik heb zelf altijd ervaren dat het beter gaat als ik die zelfde avond nog ff ga zuipen!! Gek he??
Morgen ochtend met de gasbrander het aluminium verwarmen en pang los *)
Omdat aluminium veel meer uitzet dan staal is het belangrijk dat je vooral het aluminium verwarmd en niet die bout....
Succes.
Fr@venture
*) Ik heb zelf altijd ervaren dat het beter gaat als ik die zelfde avond nog ff ga zuipen!! Gek he??
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
Bedankt voor alle tips.
Enkele opmerkingen:
Voordat ik een poging heb gewaagd heb ik er kruipolie op gespoten. heeft blijkbaar niet geholpen.
Er zit geen contramoer aan de onderkant
De truuk van opwarmen met een brander bedacht ik me later (misschien te laat) ook. Wat ik ook wel eens hoor is dat behalve dat het aluminium meer uitzet, ook de Loctite door de warmte het sneller zal begeven. Ik zal het op deze manier nog eens proberen, natuurlijk ervoor zorgend dat ik goed materiaal bij de hand heb.
Maar stel nu dat het ook dan niet lukt, wat zouden jullie doen: Uitboren, of de truuk met het oplassen van een andere bout? Het laatste lijkt me moeilijk omdat er voor m'n gevoel te weinig ruimte is tussen de boutkop en het aluminium.
Enkele opmerkingen:
Voordat ik een poging heb gewaagd heb ik er kruipolie op gespoten. heeft blijkbaar niet geholpen.
Er zit geen contramoer aan de onderkant
De truuk van opwarmen met een brander bedacht ik me later (misschien te laat) ook. Wat ik ook wel eens hoor is dat behalve dat het aluminium meer uitzet, ook de Loctite door de warmte het sneller zal begeven. Ik zal het op deze manier nog eens proberen, natuurlijk ervoor zorgend dat ik goed materiaal bij de hand heb.
Maar stel nu dat het ook dan niet lukt, wat zouden jullie doen: Uitboren, of de truuk met het oplassen van een andere bout? Het laatste lijkt me moeilijk omdat er voor m'n gevoel te weinig ruimte is tussen de boutkop en het aluminium.
_______________________________________
Festina lente!
Festina lente!
Dat komt natuurlijk omdat je dan pas laat weer uit je bed komt en de kruipolie langer zijn werk heeft kunnen doen.Fr@venture schreef:Voordat je je bed induikt, nog ff snel kruipolie er op/in/tussen spuiten.
Morgen ochtend met de gasbrander het aluminium verwarmen en pang los *)
Omdat aluminium veel meer uitzet dan staal is het belangrijk dat je vooral het aluminium verwarmd en niet die bout....
Succes.
Fr@venture
*) Ik heb zelf altijd ervaren dat het beter gaat als ik die zelfde avond nog ff ga zuipen!! Gek he??
Belangrijkste is goed gereedschap gebruiken en in dit geval inderdaad met een doppenset werken. De inbus lijkt mij er ook nog goed uit te zien. Heb zelf wel eens succes gehad met en uitgelubberde inbus een torx dop er in te slaan. Deze zet zich zo vast dat je een goed kans hebt om de boel los te draaien. dat oplassen kan altijd nog, maar in dat geval zou ik liever die kop van de bout er af boren. De stuurklem kun je dan verwijderen en met een beetje fatsoenlijke griptang draai je die draadeinden er wel uit. De spanning is er dan toch al vanaf.
Succes.
Succes.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Daarom dus uitborenBushmaster schreef: Uitboren, of de truuk met het oplassen van een andere bout? Het laatste lijkt me moeilijk omdat er voor m'n gevoel te weinig ruimte is tussen de boutkop en het aluminium.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!