Afgelopen zaterdag de offroad van Ruurlo gereden. Met nauwelijks cross ervaring en op een pas aangeschafte KTM 620 uit '96. We reden met een groepje (allemaal 250 cc 2t, behalve ik dus). Dat ik niet mee kon komen is niet verwonderlijk en ook niet dat ik het eerste bosje buiten adem uitkwam (vallen, oprapen, aantrappen). Ik heb die KTM omdat ik er ook een setje SM wielen bij heb, leek met wel leuk om straks weer over de weg te gummen, dan is zo'n 2takt weer minder geschikt.
Maar met de spierpijn nog in m'n lijf toch een vraag voor wie er ervaring mee heeft: gaat zo'n rit veel makkelijker op een lichte fiets? Dat ik niet plotseling hard ga begrijp ik, maar is het echt een wereld van verschil of is het allereerst een kwestie van ervaring op doen en is het kunnen rijden veel belangrijker dan de motor? Overigens heb ik me voorgenomen om dit seizoen alle ritten met de KTM te rijden (beetje doorzetten..) maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen.
Scheelt dat veel, een lichtere motor in het bos?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ik heb hem ook gereden, het was vrij veel kruipsluip werk.
Ik ben geen crack dat voorop gesteld. Het zal ongetwijfeld veel uitmaken een lichte fiets of niet.
Ervaring is hier meer aan de orde, techniek daar gaat het om. Ik heb veel uitgeprobeerd afgelopen zaterdag. Staan waar het kan,en bij het hele korte werk,motor onder je laten dansen, kantelen van je billen op de buddy. Elke keer weer naar de volgende bocht kijken.Dit vond ik de beste techniek. Veel oefenen.
De derde ronde ging mij het best af, toen was het lekker rustig en kon je je eigen tempo rijden.
Ik ben geen crack dat voorop gesteld. Het zal ongetwijfeld veel uitmaken een lichte fiets of niet.
Ervaring is hier meer aan de orde, techniek daar gaat het om. Ik heb veel uitgeprobeerd afgelopen zaterdag. Staan waar het kan,en bij het hele korte werk,motor onder je laten dansen, kantelen van je billen op de buddy. Elke keer weer naar de volgende bocht kijken.Dit vond ik de beste techniek. Veel oefenen.
De derde ronde ging mij het best af, toen was het lekker rustig en kon je je eigen tempo rijden.
Woabow als je meer offroad ervaring krijgt gaat het rijden vanzelf steeds beter. Vooral het kruip door sluip door zul je moeten leren, maar dat geldt eigenlijk vooral het offroad werk. Met een lichtere motor is het wel wat gemakkelijker maar ook met zo'n LC4 gaat het uitstekend (spreek uit eigen ervaring). Dus blijven rijden en je zult merken dat het elke week beter gaat.
Ik reed 2 weken geleden op een WR450 en verbaasde me erover dat het zo makkelijk ging, in vergelijking met mijn TTR.
Zandplaten vol vrachtwagensporen waarik mijn TTR altijd aan het worstelen ben, verdwenen als sneeuw voor de zon zo makkelijk dat stuurt. Een stuk kruipdoorsluipdoor was wel vermoeiender, de TTR zet ik dan in zijn 2 en ik rolde er zo doorheen, de WR bleef maar aan t gas "rukken".
Maar gisteren reed ik over de snelweg naar Breda, en dat zijn ritjes die ik voor geen goud op een WR zou willen doen...
Zandplaten vol vrachtwagensporen waarik mijn TTR altijd aan het worstelen ben, verdwenen als sneeuw voor de zon zo makkelijk dat stuurt. Een stuk kruipdoorsluipdoor was wel vermoeiender, de TTR zet ik dan in zijn 2 en ik rolde er zo doorheen, de WR bleef maar aan t gas "rukken".
Maar gisteren reed ik over de snelweg naar Breda, en dat zijn ritjes die ik voor geen goud op een WR zou willen doen...
Ok, de ideale motor bestaat natuurlijk niet. Dus blijf ik voorlopig maar met de dikke LC4 achter de cr-retjes aanploegen. Eerst maar eens de koppeling proberen lichter te maken want die kon ik bijna niet meer bedienen na het eerste rondje.
@Joop, als je zaterdag ook in Zelhem bent (ik zag dat je daar woont) moet je niet raar opkijken als er een optochtje over de bospaadjes rijdt, dan rij ik namelijk vooraan
@Joop, als je zaterdag ook in Zelhem bent (ik zag dat je daar woont) moet je niet raar opkijken als er een optochtje over de bospaadjes rijdt, dan rij ik namelijk vooraan
Tis da, wil je voor alles de ideale moto hebben, dan moet je er een stuk of vijf hebben, en dan spreek ik alleen van offroad!!
Ik had ook een TTR en nu rij ik in het veld met rm250.... Gaat 10 keer gemakkelijker, wel bettje vermoeiender, maar oooo zooo leuk!
Ik had ook een TTR en nu rij ik in het veld met rm250.... Gaat 10 keer gemakkelijker, wel bettje vermoeiender, maar oooo zooo leuk!
Het valt mij op dat in het kruip/sluip werk mijn R80G/S (180kg) ook prima gaat. Inderdaad gewoon laten rollen en sturen. Best relaxed.
De KTM525 is veel heftiger en vermoeiender.
Zodra het pad echter een fractie breder is en je vaart kan maken en/of knippen bevatt, dan geef mij maar een lichte fiets
De KTM525 is veel heftiger en vermoeiender.
Zodra het pad echter een fractie breder is en je vaart kan maken en/of knippen bevatt, dan geef mij maar een lichte fiets
smurf.
Hm, dat verbaasd me enigzins. Ik had nu juist het gevoel dat het kleine stuurwerk makkelijker gaat met een licht gooi en smijtfiets. Terwijl de knippen door het gewicht van een zwaardere motor wat makkelijker in de vering verdwijnen. Overigens, een R80G/S? Respect....!Het valt mij op dat in het kruip/sluip werk mijn R80G/S (180kg) ook prima gaat. Inderdaad gewoon laten rollen en sturen. Best relaxed.
De KTM525 is veel heftiger en vermoeiender.
Zodra het pad echter een fractie breder is en je vaart kan maken en/of knippen bevat, dan geef mij maar een lichte fiets
En wat, in mijn geval, ook nog wel eens kon helpen: ik ben brildragend en had behoorlijk last van condens. Dus heb ik een setje daglenzen gekocht, 's kijken of dat gaat.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Toine wanneer jij met de gs in Ruurlo had gereden, had je wel een motorzaag mee moeten nemen.Het was af en toe wel erg krapjes.
Daarom rij ik ook bijna altijd met de KTM
En knippen rijden gaat echt veel beter (en dan bedoel ik sneller) met een lichte fiets waar je het voorwiel van top naar top kan plaatsen (in theorie dan he, de praktijk is af en toe weerbarstig)
Een R80G/S is niet moeilijk te berijden zolang de ondergrond maar stevig genoeg is.
De 525 vind ik moeilijker goed te berijden, d.w.z. daar heb ik telkens het gevoel dat ik nog harder door de bochten en over de knippen zou kunnen als ikzelf daartoe in staat zou zijn. Bij de BMW is de motor al snel de beperking.
En knippen rijden gaat echt veel beter (en dan bedoel ik sneller) met een lichte fiets waar je het voorwiel van top naar top kan plaatsen (in theorie dan he, de praktijk is af en toe weerbarstig)
Een R80G/S is niet moeilijk te berijden zolang de ondergrond maar stevig genoeg is.
De 525 vind ik moeilijker goed te berijden, d.w.z. daar heb ik telkens het gevoel dat ik nog harder door de bochten en over de knippen zou kunnen als ikzelf daartoe in staat zou zijn. Bij de BMW is de motor al snel de beperking.
Laatst gewijzigd door TTT op wo nov 02, 2005 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
smurf.
Je moet gewoon je conditie opbouwen.
Ik rij sind begin dit jaar een kx250 op de crossbaan. Daarvoor nooit gecrossed. Wat is dat afzien ! Ik kon eerst maar een rondje rijden, daarna was ik dood. Nu kan ik al een paar rondjes. Ik deed al aan conditie training maar dat heb ik een beetje uitgebreid en dat scheelt.
Vergeet niet dat crossen en ijshockey de zwaarste sporten zijn.
Wat ook helpt is niet zo krampachtig aan je stuur hangen. Gewoon doorgaan en afzien is het beste.
Ik rij sind begin dit jaar een kx250 op de crossbaan. Daarvoor nooit gecrossed. Wat is dat afzien ! Ik kon eerst maar een rondje rijden, daarna was ik dood. Nu kan ik al een paar rondjes. Ik deed al aan conditie training maar dat heb ik een beetje uitgebreid en dat scheelt.
Vergeet niet dat crossen en ijshockey de zwaarste sporten zijn.
Wat ook helpt is niet zo krampachtig aan je stuur hangen. Gewoon doorgaan en afzien is het beste.
Geinig dat je dat zegt. Ik heb zelf van mijn 8ste tot mijn 16e geijshockeyed.
Het was zwaar, maar niet zo zwaar als een beginner (zoals ik) die een KNMV-off-road-ritje mag rijden.
Wél heel wat gebroken en verbrijzeld met ijshockey
's Avonds leg ik ook altijd mijn kunstgebitje in een glaasje met Kukident
Noppy
P.S. Frans Henrichs schreef een keer in zijn ijshockeyboek over een grapjas in de kleedkamer van het eerste team; elke speler heeft zijn eigen locker met daarbovenop zijn tandprothese in een bekertje met water. Hij had alle bekertjes verwisseld
Het was zwaar, maar niet zo zwaar als een beginner (zoals ik) die een KNMV-off-road-ritje mag rijden.
Wél heel wat gebroken en verbrijzeld met ijshockey
's Avonds leg ik ook altijd mijn kunstgebitje in een glaasje met Kukident
Noppy
P.S. Frans Henrichs schreef een keer in zijn ijshockeyboek over een grapjas in de kleedkamer van het eerste team; elke speler heeft zijn eigen locker met daarbovenop zijn tandprothese in een bekertje met water. Hij had alle bekertjes verwisseld
Heb ook zulke thermohardende gebitjes, maar dan door het crossen (geen tijd om tanden te poetsen, rijden, rijden, rijden..............)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Zaterdag dus in Zelhem gereden. Dat was m'n tweede rit en de spierpijn is al bijna weg.... ('t is nu woensdag).
Inderdaad, volgens mij moet ik niet zeuren over de motor maar gewoon aan m'n conditie werken. Verder merk ik dat na een tijdje het sturen ook wel beter gaat, ware het niet dat je op die momenten dat je denkt een bocht eens flink scherp te pakken je van de motor valt omdat je te moe bent...
Doorgaan en afzien, die raad ga ik maar eens opvolgen, lijkt me de beste strategie.
Inderdaad, volgens mij moet ik niet zeuren over de motor maar gewoon aan m'n conditie werken. Verder merk ik dat na een tijdje het sturen ook wel beter gaat, ware het niet dat je op die momenten dat je denkt een bocht eens flink scherp te pakken je van de motor valt omdat je te moe bent...
Doorgaan en afzien, die raad ga ik maar eens opvolgen, lijkt me de beste strategie.
Noppy schreef:Geinig dat je dat zegt. Ik heb zelf van mijn 8ste tot mijn 16e geijshockeyed.
Het was zwaar, maar niet zo zwaar als een beginner (zoals ik) die een KNMV-off-road-ritje mag rijden.
Wél heel wat gebroken en verbrijzeld met ijshockey
's Avonds leg ik ook altijd mijn kunstgebitje in een glaasje met Kukident
Noppy
P.S. Frans Henrichs schreef een keer in zijn ijshockeyboek over een grapjas in de kleedkamer van het eerste team; elke speler heeft zijn eigen locker met daarbovenop zijn tandprothese in een bekertje met water. Hij had alle bekertjes verwisseld
Kukident is toch lijm
MaxWR450F
2fast4you
2fast4you
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di apr 20, 2004 19:30
- Locatie: aalter
- Contacteer:
Ik ben dit weekend gaan rijden, ikke TT600 en m'n collega Gas Gas 250.
Ik heb met m'n zwaardere machine zeker niet moeten onderdoen in het kruip en sluipwerk. Na enkele km's eens van motor gewisseld en ik hou me toch liever bij m'n 4-takt hoor. Zelf m'n collega was zinnes om als volgende een 4-takt aan te schaffen.
Vb. de steile hellingen ... hij moet naar boven vliegen in hoge toeren en ik kruip rustig in lage toeren naar boven. Kan leuk zijn als je boven niet voor verrassingen wil staan. Het was nl. eens over de top direct rechts even steil weer naar beneden en rechtdoor ....... splasssschhhhh ... WATER ;o).
Dus 4-takt zou ik zeggen.
Ik heb met m'n zwaardere machine zeker niet moeten onderdoen in het kruip en sluipwerk. Na enkele km's eens van motor gewisseld en ik hou me toch liever bij m'n 4-takt hoor. Zelf m'n collega was zinnes om als volgende een 4-takt aan te schaffen.
Vb. de steile hellingen ... hij moet naar boven vliegen in hoge toeren en ik kruip rustig in lage toeren naar boven. Kan leuk zijn als je boven niet voor verrassingen wil staan. Het was nl. eens over de top direct rechts even steil weer naar beneden en rechtdoor ....... splasssschhhhh ... WATER ;o).
Dus 4-takt zou ik zeggen.
Tyger of the "off" Road.
Algemene reaktie: ja, een lichtere motor verandert makkelijker van richting dan een zware.
Hangt natuurlijk ook van de stuurgeometrie af en ik vermoed dat een GG250 wat makkelijker afdraait dan een TT600.
Wat het omhoog rijden betreft: met een echte crosser ben je dan in het nadeel; mijn GG300 enduro kan je heerlijk afwurgen. Eigen ervaring is dat die in Frankrijk net zo rustig en makkelijk omhoog tokkelde op nat gras als mijn vorige en dat was een XR400!!
Kwestie van standaard voldoende vliegwiel en een standaard enduro getunede motor.
Hangt natuurlijk ook van de stuurgeometrie af en ik vermoed dat een GG250 wat makkelijker afdraait dan een TT600.
Wat het omhoog rijden betreft: met een echte crosser ben je dan in het nadeel; mijn GG300 enduro kan je heerlijk afwurgen. Eigen ervaring is dat die in Frankrijk net zo rustig en makkelijk omhoog tokkelde op nat gras als mijn vorige en dat was een XR400!!
Kwestie van standaard voldoende vliegwiel en een standaard enduro getunede motor.