hallo medenoppers ik heb pas een KTM 520 SX van het jaar 2002 aangeschaft en daar heb ik de olie van eruit laten lopen nu vertelde de vorige eigenaar mij dat er 1 liter olie in moest (half syntehtisch) maar er is veel meer olie uit het blok gekomen (ik heb ook het ontstekings huis leeg laten lopen) er kwam ongeveer 1400 cc uit in totaal.
Dus mijn vraag is hoeveel moet er nou in en wat voor soort olie is er het beste voor???
Alvast bedankt.
hoeveel olie moet er in een KTM520 SX??
Moderator: ghulst
semi synthetisch 10w40 . 1 liter en een beetje (als je de filters vernieuwd) er zit trouwens een peilstok aan je vulplug , en een kijkglas onder je kickstarter... als het glaasje tot de helft gevult staat , en je motor staat recht op , dan is het olie niveau precies goed .
ik mik er altijd Shell advance 10w40 in , Motorex 10w40 is ook een prima olie (maar iets duurder geloof ik )
ik mik er altijd Shell advance 10w40 in , Motorex 10w40 is ook een prima olie (maar iets duurder geloof ik )
BIERTAKT crossen en zuupn
Hoi daan ik rij ook sinds kort een 520 en ik verbaasde me ook erover dat er olie in het ontstekingshuis zit van een 520 ik heb daar al een vraag neergezet bij een ander forum en kreeg daar vage antwoorden op, de een zei dat het normaal was en de ander zei van niet!!!
Ik heb dan maar voor de zekerheid met paashuis motoren (KTM dealer) in lichtenvoorde (nl) gebeld en die zeiden dat het normaal is dat de ontstekings spoel in de olie hangt bij een KTM 520........... (schijnt bij de husqvarna ook zo te zijn.)
Groetjes mud
Ik heb dan maar voor de zekerheid met paashuis motoren (KTM dealer) in lichtenvoorde (nl) gebeld en die zeiden dat het normaal is dat de ontstekings spoel in de olie hangt bij een KTM 520........... (schijnt bij de husqvarna ook zo te zijn.)
Groetjes mud
Ik denk dat dit bij iedere 4-takt crosser en enduro het geval is.
Bij mijn Honda CRF450 in ieder geval wel.
Bij mijn Honda CRF450 in ieder geval wel.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
een exc racing blok , ofwel de 520/525 is niet te vergelijken met een LC4 blok , alles is totaal anders , inderdaad loopt bij de lc4 de onsteking droog , zoals bij veel motoren , bij de 520 draait het vliegwiel mee in het oliebad , je hoeft deze niet appart af te tappen , gewoon de aftap plug ACHTER op het blok(die waar steeksleutel 13 op past ) losdraaien is voldoende .
achter het vliegwiel zit een kettingwiel , waarover de distributie ketting loopt , deze draait dus ook mee in de olie . de olie die door de externe leiding naar de cylinderkop wordt gepompt loopt ook langs de kant van de ketting terug onderin het blok , zo wordt alles optimaal gesmeerd ! en de magneet pikt zelfs wat slijpsel op uit de olie ...
tip : als je het ontstekings deksel loshaalt (voor reparatie of zo) leg dan de motor op z`n zij , zo hoef je niet elke keer je olie af te tappen ...
achter het vliegwiel zit een kettingwiel , waarover de distributie ketting loopt , deze draait dus ook mee in de olie . de olie die door de externe leiding naar de cylinderkop wordt gepompt loopt ook langs de kant van de ketting terug onderin het blok , zo wordt alles optimaal gesmeerd ! en de magneet pikt zelfs wat slijpsel op uit de olie ...
tip : als je het ontstekings deksel loshaalt (voor reparatie of zo) leg dan de motor op z`n zij , zo hoef je niet elke keer je olie af te tappen ...
BIERTAKT crossen en zuupn
Hey joe bar onwijs bedankt voor je tips ik kan van jou nog veel leren zie ik aangezien ik net deze sx 520 heb en er niet echt veel vanaf weet
Thanx
Thanx
loeihard en redelijk betrouwbaar , mits je regelmatig onderhoud pleegt ...
olie verversen ( t is maar een litertje) en de filters , zo om de 8 a 10 uur , verlengt echt de levens duur !
ook de klepspeling moet regelmatig gecontroleerd worden .
er is een modeljaar geweest die met een slechte kwaliteit kogellagers aan de nokkenas werd geleverd meestal zijn die na revisie wel vervangen door betere .ook wordt er beweerd dat er bij de eerdere types gebruik is gemaakt van minder goed materiaal voor de kleppen (daar heb ik zelf ervaring mee) ook de decompresie schroef (kleplichter mechaniekje aan het bovenste distributie tandwiel ) wou bij de eerste types nog wel eens afbreken met alle gevolgen van dien. dit betekend dus gewoon van tijd tot tijd het een en ander even controleren tijdens het onderhoudt !
olie verversen ( t is maar een litertje) en de filters , zo om de 8 a 10 uur , verlengt echt de levens duur !
ook de klepspeling moet regelmatig gecontroleerd worden .
er is een modeljaar geweest die met een slechte kwaliteit kogellagers aan de nokkenas werd geleverd meestal zijn die na revisie wel vervangen door betere .ook wordt er beweerd dat er bij de eerdere types gebruik is gemaakt van minder goed materiaal voor de kleppen (daar heb ik zelf ervaring mee) ook de decompresie schroef (kleplichter mechaniekje aan het bovenste distributie tandwiel ) wou bij de eerste types nog wel eens afbreken met alle gevolgen van dien. dit betekend dus gewoon van tijd tot tijd het een en ander even controleren tijdens het onderhoudt !
BIERTAKT crossen en zuupn
Die van mij komt bij Brouwer vandaan, en was daar "rammelend"ingeruild, en door hen weer "fris"gemaakt
Wat er allemaal nieuw ingegaan is, dat weet ik niet.
Wel zie ik overal nieuwe pakkingen uitsteken, voet/kop/zijdeksels, enz.
verder kan ik zien dat de ontsteking nieuw is, inclusief het deksel.
Ik ben er erg blij mee, maar vond de LC4 "stoerder"een echte spierballenmotor
Daan
Wat er allemaal nieuw ingegaan is, dat weet ik niet.
Wel zie ik overal nieuwe pakkingen uitsteken, voet/kop/zijdeksels, enz.
verder kan ik zien dat de ontsteking nieuw is, inclusief het deksel.
Ik ben er erg blij mee, maar vond de LC4 "stoerder"een echte spierballenmotor
Daan
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Mwah... een LC4 loopt volgens mij toch wel harder op top. Dikke koppel, lekker ploegen.JoeBaR schreef:daan LC8 schreef: Dan heb je het gas nog niet vol open gehad van je 520je
Voor de rest is een 520/525 wel natuurlijk een stuk levendiger bij zo'n beetje elke andere omstandigheid.
Ik kan trouwens alleen een LC4 620 SuperComp vergelijken met een 525 EXC want daarop heb ik ook feitelijk gereden
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS