koppeling

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hornet911

In navolging van de topic -hoe ziet jouw motorfiets eruit- heb ik een vraagje:

** Hoe krijg je een koppelingshuis los/vast zonder speciaal gereedschap? gewoon een metalen stang tussensteken??

** En moet de veren tot op de NM aangespannen zijn?? Ze geven 5 NM op, maar de mijne begint pas van 20 NM......Tijd voor een nieuwe (2e)momentsleutel?
0X
stimpie

wij halen het kopelingshuis er gewoon af met een luchtratel
Estivie
Contacteer:

Als je geen ratel hebt, kan je het makkelijkste een dikke, ijzeren lat nemen (ongeveer 5 cm breed, 30cm lang & 4mm dik). Daar boor je 2 gaten in, zodat je die lat kan vastvijzen op 2 van de (8?) bevestigingen waar je normaal gezien je drukplaat op vastzet. Op die manier kan je je koppelingshuis fatsoenlijk blokkeren & je moer los/vastzetten.

Bij mijn Suzuki DR350 ging het in elk geval perfect om de moer op die manier op 60 Nm vast te zetten.

Er bestaan ook "clutch housing holder" tools (Grabbit staat vermeld in m'n WPHB), maar de manier die ik heb uitgelegd is even goed, en goedkoper :lol:

@ stimpie: los is inderdaad handiger/sneller/beter met een luchtratel, maar vastzetten kan je met zo'n ratel niet op koppel, dus dat lijkt me niet helemaal volgens de regels van de kunst...
Montesa Cota 315R
stimpie

Estivie schreef:Als je geen ratel hebt, kan je het makkelijkste een dikke, ijzeren lat nemen (ongeveer 5 cm breed, 30cm lang & 4mm dik). Daar boor je 2 gaten in, zodat je die lat kan vastvijzen op 2 van de (8?) bevestigingen waar je normaal gezien je drukplaat op vastzet. Op die manier kan je je koppelingshuis fatsoenlijk blokkeren & je moer los/vastzetten.

Bij mijn Suzuki DR350 ging het in elk geval perfect om de moer op die manier op 60 Nm vast te zetten.

Er bestaan ook "clutch housing holder" tools (Grabbit staat vermeld in m'n WPHB), maar de manier die ik heb uitgelegd is even goed, en goedkoper :lol:

@ stimpie: los is inderdaad handiger/sneller/beter met een luchtratel, maar vastzetten kan je met zo'n ratel niet op koppel, dus dat lijkt me niet helemaal volgens de regels van de kunst...
ja dat klopt maar ik heb nog geen moment sleutel , moet er dringend eens eentje kopen
Zot
Contacteer:

hornet911 schreef:In navolging van de topic -hoe ziet jouw motorfiets eruit- heb ik een vraagje:

** Hoe krijg je een koppelingshuis los/vast zonder speciaal gereedschap? gewoon een metalen stang tussensteken??
Het beste is 1 stalen plaat nemen en daar een arm op lassen, zodat je het huis vast kan houden.

** En moet de veren tot op de NM aangespannen zijn?? Ze geven 5 NM op, maar de mijne begint pas van 20 NM......Tijd voor een nieuwe (2e)momentsleutel?
5 Nm = een halve kg op een pijp van een meter. Dat kun je dus met een weegschaal doen.
Afbeelding
hornet911

Zot schreef:
hornet911 schreef:In navolging van de topic -hoe ziet jouw motorfiets eruit- heb ik een vraagje:

Het beste is 1 stalen plaat nemen en daar een arm op lassen, zodat je het huis vast kan houden.

5 Nm = een halve kg op een pijp van een meter. Dat kun je dus met een weegschaal doen.
Is het niet 5kg op één meter??
0X
erwindob

't is inderdaad een halve kilo op een meter. (1 kilo maakt bij de zwaartekracht hierzo ongeveer 9,8 Newton los)

Maar ik vind 5 erg weinig klinken voor een koppelingshuis. Meer iets voor m4 boutjes.....
Estivie
Contacteer:

erwindob schreef:'t is inderdaad een halve kilo op een meter. (1 kilo maakt bij de zwaartekracht hierzo ongeveer 9,8 Newton los)

Maar ik vind 5 erg weinig klinken voor een koppelingshuis. Meer iets voor m4 boutjes.....
Het zijn inderdaad de boutjes van de veren die bedoeld worden (en die zijn maar iets als M4 of M5.) Die 5nm lijkt me correct hoor.

(voor de moer van het koppelingshuis is het inderdaad wel wat weinig :D )
Montesa Cota 315R
Guillaume

Haal de koppeling gewoon los met luchtsleutel en zet hem daar ook mee vast. Werkt prima.

Veertjes zet ik met een kleine ratel vast en dan enkel met je hand de kop van de ratel vast houden. Heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt :)

Heb trouwens ook een werkplaatshandboek van RM 250 tot 2002 gevonden maar is wel 16 mb ofzo dus kan het hier niet uploaden maar als je het wil hebben kunnen we dat op een andere manier ook wel oplossen. :)

Zal trouwens ook eens informeren wat zo´n Hinson koppelingshuis in Amerika kost. Kan er natuurlijk ook gelijk 2 bestellen. :wink:
hornet911

Guillaume schreef:Haal de koppeling gewoon los met luchtsleutel en zet hem daar ook mee vast. Werkt prima.

Veertjes zet ik met een kleine ratel vast en dan enkel met je hand de kop van de ratel vast houden. Heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt :)

Heb trouwens ook een werkplaatshandboek van RM 250 tot 2002 gevonden maar is wel 16 mb ofzo dus kan het hier niet uploaden maar als je het wil hebben kunnen we dat op een andere manier ook wel oplossen. :)

Zal trouwens ook eens informeren wat zo´n Hinson koppelingshuis in Amerika kost. Kan er natuurlijk ook gelijk 2 bestellen. :wink:
ZEKER doen !!
0X
JoeBaR

ligt eraan , wat voor motor je hebt , bij ktm / husaberg (knutselberg) pak je de koppeling zo van de as af , als je tenminste eerst het circlip ringetje verwijderd :idea:

meest slimme idee is inderdaad (zot zij het al) om een oude koppelingsplaat te nemen , en er een steel aan te lassen , dat is ten allertijde beter dan metalen voorwerpen tussen de tandwielen plaatsen , plus dat je er meteen een mooi stukje gereedschap bij hebt voor de volgende keer (en die komt er hoor !).voor de boutjes (meestal M6) op de veren geldt : vast is vast , de druk van de bouten maakt niets uit voor de werking van de koppeling , dat doen de veren ! , grootste zorg is dat de bouten niet loslopen , dus gewoon handvast zetten , en anders een drupje borgings loctite er tussen :idea:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Sjokske

JoeBaR schreef:bij ktm / husaberg (knutselberg)
Is weer een andere naam als wat ik ooit eens te horen kreeg : Husa-Erg :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie