prettig nieuwjaar allemaal!
Ik heb het stoute plan opgevat om op m`n 45e de eerste enduro te gaan rijden.In aanmerking komt borculo op 22 feb.later in het jaar rij ik de ZAC, en ik verwacht eigenlijk ook dat het niveau in Borculo nog niet zo hoog ligt. rij ik misschien minder in de weg. conditioneel moet het denk ik kunnen, maar ja, de rijtechniek he. mocht het toch heelerg tegenvallen kan ik altijd nog doorgaan met het knie over het asfalt te schrapen.
wish me luck!
om je echt snel te voelen moeten er ook langsameren zijn, of nie?
voorbereiding eerste enduro
Moderator: ghulst
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
beginnersklasse was beter voor mij! haha, maar ik geloof dat de 40+ers
niet echt langzamer zijn. ik heb een offroad-licentie aangevraagd dus word vermoedelijk bij de daginschrijvingen gezet.
niet echt langzamer zijn. ik heb een offroad-licentie aangevraagd dus word vermoedelijk bij de daginschrijvingen gezet.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Na -tig jaren van alles racen en decennia terug in Nederland noppenervaring, hier in de bergen op mijn 45ste met enduro begonnen....pffff. Zo'n moderne endurofiets is wél valbestendig zeg!
Heb de eerste ritten zelfs geen schijn van kans gehad zelfs maar uit te rijden. Gedurende het eerste jaar ging het beter. Nou ja, relatief dan, maar finishte wel. Kan inmiddels met de middenmoot meekomen, maar op de cross-proef doe ik het rustiger aan, want hoewel dáár de plaatsen gewonnen worden, kan ik er alleen maar veel meer verliezen.
Er is hier een klasse voor 'afficionados', liefhebbers, dus een soort van hobby-klasse. Er zijn ook veteranos (40+) en soms zelfs veteranissimos (+46), maar die lui zijn allemaal ex-supersnel. Bovendien rijden zij vaak een ronde meer dan de afficionados en dát haal ik, nog?, niet. Zag echter in de klasseringen van een zéér zware rit dat daar ik bij de veterassimos bij de eerste tien gezeten zou hebben Geen reden om over te stappen, maar wel een opsteker.
Maak je de eerste rit(ten) niet druk over de crossproeven. Vallen kost je meer tijd dan wat rustiger rijden.
Ook de kloktijden alleen maar in de gaten houden als je lekker gaat en geen problemen ondervindt. Concentreer je op niet fout rijden en op uítrijden.
Enneh, zorg dat je fiets echt héél goed in orde is (niet wat betreft het modernste of 'snelste' spul, maar op betrouwbaarheid, dus borg álles en het liefst dubbel) en neem de goede noodkit mee. Je hebt waarschijnlijk en hopelijk niets nodig, maar het geeft je vertrouwen.
Monteer verder elke valbeschermer die er voor je fiets te koop is; integrale handbeschermers, skid-plate, schijfrembescherming minimaal achter en een goede kettinggeleider die ook ketting en blad wat afschermt, en draag ook zelf eventueel een integrale lichaamsbescherming. Herstellen van een valblessure kost je nu eenmaal meer tijd dan toen je twintig was.
Veel plezier!
Heb de eerste ritten zelfs geen schijn van kans gehad zelfs maar uit te rijden. Gedurende het eerste jaar ging het beter. Nou ja, relatief dan, maar finishte wel. Kan inmiddels met de middenmoot meekomen, maar op de cross-proef doe ik het rustiger aan, want hoewel dáár de plaatsen gewonnen worden, kan ik er alleen maar veel meer verliezen.
Er is hier een klasse voor 'afficionados', liefhebbers, dus een soort van hobby-klasse. Er zijn ook veteranos (40+) en soms zelfs veteranissimos (+46), maar die lui zijn allemaal ex-supersnel. Bovendien rijden zij vaak een ronde meer dan de afficionados en dát haal ik, nog?, niet. Zag echter in de klasseringen van een zéér zware rit dat daar ik bij de veterassimos bij de eerste tien gezeten zou hebben Geen reden om over te stappen, maar wel een opsteker.
Maak je de eerste rit(ten) niet druk over de crossproeven. Vallen kost je meer tijd dan wat rustiger rijden.
Ook de kloktijden alleen maar in de gaten houden als je lekker gaat en geen problemen ondervindt. Concentreer je op niet fout rijden en op uítrijden.
Enneh, zorg dat je fiets echt héél goed in orde is (niet wat betreft het modernste of 'snelste' spul, maar op betrouwbaarheid, dus borg álles en het liefst dubbel) en neem de goede noodkit mee. Je hebt waarschijnlijk en hopelijk niets nodig, maar het geeft je vertrouwen.
Monteer verder elke valbeschermer die er voor je fiets te koop is; integrale handbeschermers, skid-plate, schijfrembescherming minimaal achter en een goede kettinggeleider die ook ketting en blad wat afschermt, en draag ook zelf eventueel een integrale lichaamsbescherming. Herstellen van een valblessure kost je nu eenmaal meer tijd dan toen je twintig was.
Veel plezier!
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
ik durf in nederland te rijden omdat ik niet bang ben bij elke uitglijder wat te breken. ben zelfstandig handwerker en wel wat gewend; schaafwonden, opgerekte banden, verstuikingen etc.
maar dat met die rotsen in spanje lijkt me niets om er meteen in competitieverband aan mee te doen. trouwens, als het er droog is dan is de landbouwgrond er al harder dan de schedel van Jaap Stam.
nee, volgens mij zijn er voor elke ondergrond andere technieken en dus vaardigheden nodig.
dat zal me niet beletten om ooit in andalusie te gaan rijden,liefst in kombinatie met een training in Jerez.
maar dat met die rotsen in spanje lijkt me niets om er meteen in competitieverband aan mee te doen. trouwens, als het er droog is dan is de landbouwgrond er al harder dan de schedel van Jaap Stam.
nee, volgens mij zijn er voor elke ondergrond andere technieken en dus vaardigheden nodig.
dat zal me niet beletten om ooit in andalusie te gaan rijden,liefst in kombinatie met een training in Jerez.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
'in' Jerez kun je wel terecht, maar 'op' Jerez gaat niet meevallen én kost een vermogen. Ophet circuit van Almeria kun je vrijwel altijd terecht en het is een stuk technischer.
Stenen zijn inderdaad een knap lastig probleem. Verder zijn er hier grote hopen van losse stenen op steen aan een stukkie wat ze sierras noemen en daar moet je dan overheen
De hardheid van de grond valt het grootste deel van het jaar erg mee. Alleen zo tegen eind augustus wordt een groot deel droog, maar de meeste dalen blijven vochtig. Verder worden in de regel de enduros in héél mooie stukjes natuur verreden. O.a. in Valverde del Camino en 'valverde', groen dal, is helemaal goed benoemd. Je rijdt daar door een groen paradijs, wilde bloemenvelden en pál langs megalistische bouwwerken. Echt waanzinnig. Afgelopen voorjaar heb ik 8 c.p.'s weten te missen, maar wél 11 'hunebedden' gevonden en die waren beslist mooier
Staat tegenover dat er ook twee ritten bij Almeria zijn; één in de woestijn waar de spaghetti-westerns zijn geschoten en één in de bergen die je in die films op de achtergrond hoog ziet torenen. Allebei érg droog, érg stenig en érg warm, maar ook érg apart. De woestijnrit gaat hele stukken door ramblas, droge rivierbeddingen en die zijn gevuld met een diepe laag los grint; rond spul van een halve tot een centimeter of vijf en héél rul. Kun je zó je fiets in parkeren; gewoon afstappen en hij blijft staan. Moet je als door los zand rijden; achterop en gás. Alleen.... op omregelmatige punten wordt je verrast door een stroomversnelling van dikkere en bepaald onvergeeflijke blokken.... Rem je te vroeg, dan kom je weer moeilijk weg, rem je te laat, dan kom je niet meer weg.
EDr is nogal wat tuinbouw rond Almeria en bij de bergrit kregen we een kist sinasappelen en de woestijnrit leverde een reusachtige meloen op. Humor hoor, om tientallen enduros met een kist fruit op de tank rond te zien rijden.
Maar goed, klimmen (héél lange, héél steile klims) en afdalen (nóg langer, nóg stijler, of dat lijkt het in ieder geval) is inderdaad even wennen. Rij nog steeds vaak met dichtgeknepen billen omlaag en dán gaat het juist fout. Ik weet het, ga je sneller, minder remmend of zelfs met af en toe gas, is je motor veel beter in balans en zou het juist makkelijker moeten gaan, maar toch.... Als je omhoog wat fout doet ga je gewoon niet meer omhoog, maar doe je omlaag wat fout, ga je tóch omlaag.
Verder zou ik ook als ik nooit ook maar ééntje zou uitrijden wel blijven deelnemen, want je komt in dorpjes en streken die je anders nooit zou vinden en je hebt contact met de bevolking op een manier die hartverwarmend en uniek is; motorrijden is hier héél populair en wedstrijdrijders, een beetje, als stierenvechters bekeken, dus met veel respect. Verder is het onwijs en ongekend gezellig om met een stel spaanse maten op pad te zijn. Afgezien van een dunne toplaag gaat het hier iedereen echt om de pret.
Stenen zijn inderdaad een knap lastig probleem. Verder zijn er hier grote hopen van losse stenen op steen aan een stukkie wat ze sierras noemen en daar moet je dan overheen
De hardheid van de grond valt het grootste deel van het jaar erg mee. Alleen zo tegen eind augustus wordt een groot deel droog, maar de meeste dalen blijven vochtig. Verder worden in de regel de enduros in héél mooie stukjes natuur verreden. O.a. in Valverde del Camino en 'valverde', groen dal, is helemaal goed benoemd. Je rijdt daar door een groen paradijs, wilde bloemenvelden en pál langs megalistische bouwwerken. Echt waanzinnig. Afgelopen voorjaar heb ik 8 c.p.'s weten te missen, maar wél 11 'hunebedden' gevonden en die waren beslist mooier
Staat tegenover dat er ook twee ritten bij Almeria zijn; één in de woestijn waar de spaghetti-westerns zijn geschoten en één in de bergen die je in die films op de achtergrond hoog ziet torenen. Allebei érg droog, érg stenig en érg warm, maar ook érg apart. De woestijnrit gaat hele stukken door ramblas, droge rivierbeddingen en die zijn gevuld met een diepe laag los grint; rond spul van een halve tot een centimeter of vijf en héél rul. Kun je zó je fiets in parkeren; gewoon afstappen en hij blijft staan. Moet je als door los zand rijden; achterop en gás. Alleen.... op omregelmatige punten wordt je verrast door een stroomversnelling van dikkere en bepaald onvergeeflijke blokken.... Rem je te vroeg, dan kom je weer moeilijk weg, rem je te laat, dan kom je niet meer weg.
EDr is nogal wat tuinbouw rond Almeria en bij de bergrit kregen we een kist sinasappelen en de woestijnrit leverde een reusachtige meloen op. Humor hoor, om tientallen enduros met een kist fruit op de tank rond te zien rijden.
Maar goed, klimmen (héél lange, héél steile klims) en afdalen (nóg langer, nóg stijler, of dat lijkt het in ieder geval) is inderdaad even wennen. Rij nog steeds vaak met dichtgeknepen billen omlaag en dán gaat het juist fout. Ik weet het, ga je sneller, minder remmend of zelfs met af en toe gas, is je motor veel beter in balans en zou het juist makkelijker moeten gaan, maar toch.... Als je omhoog wat fout doet ga je gewoon niet meer omhoog, maar doe je omlaag wat fout, ga je tóch omlaag.
Verder zou ik ook als ik nooit ook maar ééntje zou uitrijden wel blijven deelnemen, want je komt in dorpjes en streken die je anders nooit zou vinden en je hebt contact met de bevolking op een manier die hartverwarmend en uniek is; motorrijden is hier héél populair en wedstrijdrijders, een beetje, als stierenvechters bekeken, dus met veel respect. Verder is het onwijs en ongekend gezellig om met een stel spaanse maten op pad te zijn. Afgezien van een dunne toplaag gaat het hier iedereen echt om de pret.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Huertecilla, je weet iemand wel de mond waterig te maken! wat dacht je van een bocadillo de llomo?
wat betreft het verschil tussen almeria en jerez zijn de meningen overigens verdeeld. zelf heb ik tien jaar geleden op jerez gereden met een geleende FZR 1000 waar versleten tourbanden oplagen. nou, veel moeilijker moet het echt niet worden. blind insturen, een stuk of drie knijpende bochten en nou niet bepaald een biljardlaken. maar almeria schijnt inderdaad heel mooi te zijn.
ik hoop trouwens dat we nog meer verslagen van je mogen verwachten
op dit forum? die ritten van jullie daar lijken me wel nogal materiaal-
slopend! zelf ben ik in handel dit jaar haaks in een greppel gezeild , maar die oevers hier zijn zo zacht als dons, zeker als het nat is, dus het enige wat ik kwijtraakte was m`n eetlust; stuur in de maag en muil vol mierda.
met de zelfde snelheid op een rotsblok heeft toch echt wel andere konsequenties!
is er al een agenda bekend voor later in het jaar?
wat betreft het verschil tussen almeria en jerez zijn de meningen overigens verdeeld. zelf heb ik tien jaar geleden op jerez gereden met een geleende FZR 1000 waar versleten tourbanden oplagen. nou, veel moeilijker moet het echt niet worden. blind insturen, een stuk of drie knijpende bochten en nou niet bepaald een biljardlaken. maar almeria schijnt inderdaad heel mooi te zijn.
ik hoop trouwens dat we nog meer verslagen van je mogen verwachten
op dit forum? die ritten van jullie daar lijken me wel nogal materiaal-
slopend! zelf ben ik in handel dit jaar haaks in een greppel gezeild , maar die oevers hier zijn zo zacht als dons, zeker als het nat is, dus het enige wat ik kwijtraakte was m`n eetlust; stuur in de maag en muil vol mierda.
met de zelfde snelheid op een rotsblok heeft toch echt wel andere konsequenties!
is er al een agenda bekend voor later in het jaar?
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Jerez anno nu is een héél mooi circuit. Snel, met mooie doorlopende bochtencombinaties en nauwleijk hoogteverschil. Almeria is technisch velel maler complexer met combinaties waarbij de laatste bocht de insteek en snelheid van de eerste bepaald. Relatief veel hoogteveschil ook. Je kunt bijna voorspellen waar een modale Nederlandse coureur er met welke motor in welke bocht uit gaat
Mijn valgemiddelde is enorm gedaald naar ongeveer 1 per rit en met name in het begin ben ik verschillende keren met het achterwiel over het voorwiel de helling afgerold, maar mijn Husabergje heeft nog geen valschade in de papieren opgelopen.
De enduro-kalender is van weinig nut voor je aangezien je er met een Nederlandese licentie niet aan mee kan doen. Tis ook niet internationaal, dus een EC-briefje helpt niet. 'Wild' rijden is hier overigens heel gewoon...
Overigens zijn de mooiste ritten voor Nederlanders volgens mij die uit de serie Copa TT 4 Estaciones, www.copatt4estaciones.com . Heb je geen enkele licentie voor nodig, alleen een rijbewijs, kenteken en groene kaart.
De eerste rit is net geweest en ik geloof dat de volgende van het voorjaar is. Één rit in deze serie is bij de Sierra Nevada en die is bijzonder omdat er in zoveel klimaatzones gereden wordt, maar allemaal zijn ze adembenemend. Verder zijn ze wel zwaar, maar ook te doen mits je geen al te dikke brommer hebt en de afstanden zijn op de tankinhoud van een GasGas 250 afgestemd. Er zitten geen nekbrekers is zoals in de meeste enduros. Echte aanraders.
De overige min-of-meer georganiseerde ritten zijn allemaal korte-termijn en daar kan je vanuit Nederland niets mee. Komt ook voor mij meestal op als k#@@!!, dus ik heb mijn fiets altijd zo snel mogelijk weer klaar staan.
Mijn valgemiddelde is enorm gedaald naar ongeveer 1 per rit en met name in het begin ben ik verschillende keren met het achterwiel over het voorwiel de helling afgerold, maar mijn Husabergje heeft nog geen valschade in de papieren opgelopen.
De enduro-kalender is van weinig nut voor je aangezien je er met een Nederlandese licentie niet aan mee kan doen. Tis ook niet internationaal, dus een EC-briefje helpt niet. 'Wild' rijden is hier overigens heel gewoon...
Overigens zijn de mooiste ritten voor Nederlanders volgens mij die uit de serie Copa TT 4 Estaciones, www.copatt4estaciones.com . Heb je geen enkele licentie voor nodig, alleen een rijbewijs, kenteken en groene kaart.
De eerste rit is net geweest en ik geloof dat de volgende van het voorjaar is. Één rit in deze serie is bij de Sierra Nevada en die is bijzonder omdat er in zoveel klimaatzones gereden wordt, maar allemaal zijn ze adembenemend. Verder zijn ze wel zwaar, maar ook te doen mits je geen al te dikke brommer hebt en de afstanden zijn op de tankinhoud van een GasGas 250 afgestemd. Er zitten geen nekbrekers is zoals in de meeste enduros. Echte aanraders.
De overige min-of-meer georganiseerde ritten zijn allemaal korte-termijn en daar kan je vanuit Nederland niets mee. Komt ook voor mij meestal op als k#@@!!, dus ik heb mijn fiets altijd zo snel mogelijk weer klaar staan.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
hoi,
heb inmiddels nog wat geoefend voor mijn eerste enduro: indoorcross in Pey-Echt......
Dat korte draaien en springen is nix voor een oude man als mij! geef mij maar volgas door de modder!
Maak mij werkelijk geen illusies omtrent mijn niveau als noppenrijder.
uitrijden is het divies, net als bij huskie.
wel heb ik een grotere tank voor mijn CR overgekocht vanJvVugt, moet hem wel nog monteren. verder denk en hoop ik dat mijn fiets aan de eisen
voldoet. alleen de verlichting is wat twijfelachtig, deze is sterk afhankelijk
van het toerental, maar het is wel niet meer de moeite om hier nog wat aan proberen te doen.
heb inmiddels nog wat geoefend voor mijn eerste enduro: indoorcross in Pey-Echt......
Dat korte draaien en springen is nix voor een oude man als mij! geef mij maar volgas door de modder!
Maak mij werkelijk geen illusies omtrent mijn niveau als noppenrijder.
uitrijden is het divies, net als bij huskie.
wel heb ik een grotere tank voor mijn CR overgekocht vanJvVugt, moet hem wel nog monteren. verder denk en hoop ik dat mijn fiets aan de eisen
voldoet. alleen de verlichting is wat twijfelachtig, deze is sterk afhankelijk
van het toerental, maar het is wel niet meer de moeite om hier nog wat aan proberen te doen.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
ook ik ga mijn eerste enduro meerijden bij de eendaglicenties in bernheze.
ik ben benieuwd hoe me dit afgaat na 25 jaar alleen maar aan motocross te hebben gedaan.
aan de motor zal het niet liggen , want die HONDA CRE 450 HM gaat als een raket.
ik ben benieuwd hoe me dit afgaat na 25 jaar alleen maar aan motocross te hebben gedaan.
aan de motor zal het niet liggen , want die HONDA CRE 450 HM gaat als een raket.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
hallo mensen,
het word de eerste de beste, Huskie, Borculo. Bij leven en welzijn en mits
hij dit jaar doorgaat zoals gepland. In maart begint dan weer de voorberijding van het wegrace-seizoen dus dan gaat de oude CR onder de deken tot in het najaar. Jij wou je eerste in Holten rijden?
Ad, die viertakt Honda is echt een scherpe fiets. Heb korte rit gemaakt op super-moto ombouw, echt vet! Maar vind je 't niet jammer dat 'ie nog geen E-starter heefd? Hoe dan ook, met jou ervaring zal die eerste enduro toch geen probleem zijn. Ga je voor de prijzen?
het word de eerste de beste, Huskie, Borculo. Bij leven en welzijn en mits
hij dit jaar doorgaat zoals gepland. In maart begint dan weer de voorberijding van het wegrace-seizoen dus dan gaat de oude CR onder de deken tot in het najaar. Jij wou je eerste in Holten rijden?
Ad, die viertakt Honda is echt een scherpe fiets. Heb korte rit gemaakt op super-moto ombouw, echt vet! Maar vind je 't niet jammer dat 'ie nog geen E-starter heefd? Hoe dan ook, met jou ervaring zal die eerste enduro toch geen probleem zijn. Ga je voor de prijzen?
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
pruus,
geen probleem dat er geen E-starter op zit.
ik heb er nu een paar keer op gereden en hij start altijd bij de eerste of tweede trap ook als ik hem heb doodgeremd.
ik ga niet voor de prijzen , want daar ben ik niet ervaren genoeg voor om te weten hoe het precies allemaal werkt met die tijden en controleposten.
ik heb wel op die site van henkzelf gekeken maar daar snap ik ook niet alles van.
heb je trouwens wel eens bij de uitslagen gekeken wie er soms allemaal meedoen bij de eendaglicenties , veel ex-inters en andere snelle mannen.
nee , ik zie deze enduro meer als een off-road rit waar je als eendaglicentie drie ronden van +- 60 km mag rijden.
geen probleem dat er geen E-starter op zit.
ik heb er nu een paar keer op gereden en hij start altijd bij de eerste of tweede trap ook als ik hem heb doodgeremd.
ik ga niet voor de prijzen , want daar ben ik niet ervaren genoeg voor om te weten hoe het precies allemaal werkt met die tijden en controleposten.
ik heb wel op die site van henkzelf gekeken maar daar snap ik ook niet alles van.
heb je trouwens wel eens bij de uitslagen gekeken wie er soms allemaal meedoen bij de eendaglicenties , veel ex-inters en andere snelle mannen.
nee , ik zie deze enduro meer als een off-road rit waar je als eendaglicentie drie ronden van +- 60 km mag rijden.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
goeies'avonds!
ad, ik heb net effe die grote tank erop gehad (nog bedankt voor je tip en nr. van JvV ) maar het is toch wel een gedrocht he?
de buddy was helemaal opgekrult waardoor je niet meer zo ver naar voren kunt schuiven en ik heb 'm er maar voorlopig weer afgehaald.
misschien als ik es door de woestijn moet of zo...
denk je trouwens dat 60-65 km niet te rijden zijn met de 9ltr-tank en een slok of wat in de rugzak?
ad, ik heb net effe die grote tank erop gehad (nog bedankt voor je tip en nr. van JvV ) maar het is toch wel een gedrocht he?
de buddy was helemaal opgekrult waardoor je niet meer zo ver naar voren kunt schuiven en ik heb 'm er maar voorlopig weer afgehaald.
misschien als ik es door de woestijn moet of zo...
denk je trouwens dat 60-65 km niet te rijden zijn met de 9ltr-tank en een slok of wat in de rugzak?
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
pruus,
als je een 9 liter tank erop hebt,dan kun je waarschijnlijk wel 60-65km halen.
het ligt er al net aan hoe zwaar het terrein is en hoeveel gas je geeft.
als je inderdaad een 9 liter tank hebt dan heb je een cr500 , nietwaar ?
op een cr250 heeft naar mijn weten altijd een 7.5-8 liter tank op gezeten.
als je een 9 liter tank erop hebt,dan kun je waarschijnlijk wel 60-65km halen.
het ligt er al net aan hoe zwaar het terrein is en hoeveel gas je geeft.
als je inderdaad een 9 liter tank hebt dan heb je een cr500 , nietwaar ?
op een cr250 heeft naar mijn weten altijd een 7.5-8 liter tank op gezeten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
hartstikke mooi mannen, dat jullie enduro gaan rijden. Maar Pruus, met een rugzak?? Dan krijg je een blauwe rug van het bonken. En, let op, benzine bijvullen mag officieel alleen bij de tijdcontroles met service (tussen de witte vlag en de gele vlag, op een milieumatje). Het zou toch sneu zijn als je gediskwalificeerd werd in je 1e enduro. Sta je nog niet in de uitslag op mijn site.
Ik verstook ongeveer 1 op 7,5 met mijn 300 2-tact; maar ik ben nog bezig met iets kleinere hoofdsproeiers.
Ad, ik wil het 'Beginnen met enduro' verhaal altijd verbeteren; wat is er nog onduidelijk aan het stuk over de tijden?
Ik verstook ongeveer 1 op 7,5 met mijn 300 2-tact; maar ik ben nog bezig met iets kleinere hoofdsproeiers.
Ad, ik wil het 'Beginnen met enduro' verhaal altijd verbeteren; wat is er nog onduidelijk aan het stuk over de tijden?
hoi Ad,
t'is volgens mij toch echt een tweehalf. maar stond gister zelf te kijken toen er 9 keer de geijkte oktoberfest-bierpul inpaste!
wou overigens morgen nog gaan rijden in Oirschot maar zal eerst moeten bellen of het doorgaat. hoop van wel want ik vind het in de sneeuw echt megavet! schijnt dat er mensen komen uit den Haag waar Jos mij bij kon zetten.
ben je die CR van jou kwijt?
t'is volgens mij toch echt een tweehalf. maar stond gister zelf te kijken toen er 9 keer de geijkte oktoberfest-bierpul inpaste!
wou overigens morgen nog gaan rijden in Oirschot maar zal eerst moeten bellen of het doorgaat. hoop van wel want ik vind het in de sneeuw echt megavet! schijnt dat er mensen komen uit den Haag waar Jos mij bij kon zetten.
ben je die CR van jou kwijt?
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
goeiesmiddags,
steek svp allemaal een kaarsje aan dat het volgende week in Borculo minstens boven de 10-12 graden is. Met deze temperaturen word het namelijk voor mij als brildrager haast ondoenlijk om enigzins verantwoord rondterijden. Tenzij nog snel iemand met een verlossende tip komt natuurlijk.
Afwasmiddel, antibeslag-spray,-zalf,-doekjes, autopollish, dubbelglas en alle mogelijke kombinaties van deze heb ik al uitgeprobeerd. Zogauw je je even moet inspannen slaat die bril dicht en rij je op de tast.
Enige wat redelijk gaat is een weghelm met fog-city plakvizier, maar dat ziet zo stom uit op een noppenfiets en ik betwijfel of ie goedgekeurd is.
Vandaag nog een stuk gereden met losse brillenglazen in de crossbril gekit; ook nix.
Verder gaat prima met rijden, alleen van dat hele diepe losse zand met hier en daar een bevroren spoor zoals gister in Oirschot, daar wil ik wel es onderuit zeilen. Maar misschien lag dat ook gedeeltelijk aan een te ver doorgestoken vork.
Henk, dat ik op je uitslagen-lijst kom kan ik niet beloven, maar proberen zal ik het wel! Alleen heeft niemand er wat aan als ik als visueel gehandicapt mobiel opstakel fungeer.
steek svp allemaal een kaarsje aan dat het volgende week in Borculo minstens boven de 10-12 graden is. Met deze temperaturen word het namelijk voor mij als brildrager haast ondoenlijk om enigzins verantwoord rondterijden. Tenzij nog snel iemand met een verlossende tip komt natuurlijk.
Afwasmiddel, antibeslag-spray,-zalf,-doekjes, autopollish, dubbelglas en alle mogelijke kombinaties van deze heb ik al uitgeprobeerd. Zogauw je je even moet inspannen slaat die bril dicht en rij je op de tast.
Enige wat redelijk gaat is een weghelm met fog-city plakvizier, maar dat ziet zo stom uit op een noppenfiets en ik betwijfel of ie goedgekeurd is.
Vandaag nog een stuk gereden met losse brillenglazen in de crossbril gekit; ook nix.
Verder gaat prima met rijden, alleen van dat hele diepe losse zand met hier en daar een bevroren spoor zoals gister in Oirschot, daar wil ik wel es onderuit zeilen. Maar misschien lag dat ook gedeeltelijk aan een te ver doorgestoken vork.
Henk, dat ik op je uitslagen-lijst kom kan ik niet beloven, maar proberen zal ik het wel! Alleen heeft niemand er wat aan als ik als visueel gehandicapt mobiel opstakel fungeer.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
He Pruus
in de promotor van januari stonden weer geen noppen..
wel een anti condens test. Wat blijkt: van alle lapmiddeltjes kun je het beste Turtle Wax Extreme gebruiken, tegen condens en regendruppels, dus zowel aan de binnenkant als de buitenkant.
Dan moet dat toch ook op je (zonne)bril werken?
Gewoon puur erop, heel goed uitwrijven en laten drogen.
De tip kwam, zo gaat het verhaal, van een supermotard coureur.
Verder, succes met de komende enduro, en dat er veel volgen!
grtz, KC
in de promotor van januari stonden weer geen noppen..
wel een anti condens test. Wat blijkt: van alle lapmiddeltjes kun je het beste Turtle Wax Extreme gebruiken, tegen condens en regendruppels, dus zowel aan de binnenkant als de buitenkant.
Dan moet dat toch ook op je (zonne)bril werken?
Gewoon puur erop, heel goed uitwrijven en laten drogen.
De tip kwam, zo gaat het verhaal, van een supermotard coureur.
Verder, succes met de komende enduro, en dat er veel volgen!
grtz, KC
vastlopen is voor computers
Pruus, begrijp ik goed dat je bril zelf (en dus niet je crossbril) beslaat? Als het met een weghelm vizier beter gaat, zal het verschil wel in de ventilatie zitten. Je kunt dus je crossbril nog beter laten ventileren door aan onder en bovenkant (op het 1,5 cm brede - zeg maar horizontale - gedeelte nog wat schuim te verwijderen, zodat er meer luchtbeweging kan ontstaan. Verder denk ik dat je echt glas in je gewone bril hebt en dat kunststof 'glazen' minder last hebben. Echt glas accumuleert meer kou dan kunsstof en door het temperatuurverschil krijg je condens. Kun je allicht een keer uittesten met een HEMA brilletje (die hebben meestal kunsstof 'glas', maar niet allemaal; als die tenminste in jouw sterkte verkrijgbaar zijn).
mensen, bedankt voor jullie meedenken.
KC, die Turtle-wax heb ik d'r op gedaan. Beslaat nog wel maar is bij goede ventilatie ook snel weer vrij. Tenminste op het vizier van een weghelm. Bril in crossbril schept minder vertrouwen.
Henk, zachte lenzen heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Zo'n 12 jaar geleden en nu weer. De techniek hieromtrent is zeker vooruit gegaan, maar omdat ik torische lenzen nodig heb word telkens na het knipperen mijn vizie wazig omdat de lenzen een fraktie van een seconde nodig hebben om weer in positie te geraken.Dit werkt disorienteerend en is bij motorrijders niet aantebevelen.
Ik denk dat het probleem in de crossbril groter is dan in de weghelm door het kleinere volume welk het grote temperatuurverschil moet opvangen.
Je ziet maar weinig offroaders met brillen, nietwaar? Zeker bij deze lage temperaturen.
Maar alles komt goed, en desnoods rij ik zonder bril.
Je hebt niet toevallig een blindegeleidehond???
KC, die Turtle-wax heb ik d'r op gedaan. Beslaat nog wel maar is bij goede ventilatie ook snel weer vrij. Tenminste op het vizier van een weghelm. Bril in crossbril schept minder vertrouwen.
Henk, zachte lenzen heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Zo'n 12 jaar geleden en nu weer. De techniek hieromtrent is zeker vooruit gegaan, maar omdat ik torische lenzen nodig heb word telkens na het knipperen mijn vizie wazig omdat de lenzen een fraktie van een seconde nodig hebben om weer in positie te geraken.Dit werkt disorienteerend en is bij motorrijders niet aantebevelen.
Ik denk dat het probleem in de crossbril groter is dan in de weghelm door het kleinere volume welk het grote temperatuurverschil moet opvangen.
Je ziet maar weinig offroaders met brillen, nietwaar? Zeker bij deze lage temperaturen.
Maar alles komt goed, en desnoods rij ik zonder bril.
Je hebt niet toevallig een blindegeleidehond???
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Bekend probleem, ik rijd zelf met een bril met kunststof glazen en 'turbo-flow' plastic in m'n crossbril, moet wel zeggen dat die 'turbo-flow' helpt, alleen als ik nat bezweet een stuk kruip/sluip induik dan slaat nog steeds m'n bril dicht... Lenzen zijn voor mij geen optie want die zijn er niet in mijn sterkte... En ook al van alles geprobeerd met anti-fog smeerseltjes maar niets helpt afdoende.. Gewoon hopen en wachten op warmer weer en tot die tijd de kraan maar wat verder dicht in het kruip/sluip...
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Waarom heb je geen crossbril met dubbel glas. Volgens mij slaat een normale bril die eronder zit dan ook niet zo snel aan. Als ik in de winter met een bril moet rijden zonder dubbel glas dan laat ik mijn motor mooi staan, veeeeel te gevaarlijk als je tenminste veel kruip, sluipdoor werk pakt.